Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Robin hood - Disneys bästa film!

 Svara Svara Sida  <1 456
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-februari-2009 vid 13:29
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Nej vad kul att det är din mamma! Jag förstår att det måste kännas kul att höra hur hon lät när hon var tio. Är det något som blivit en slag karriär eller så? Har hon fortsatt röstskådespela? Smile


Nej, inte nu när hon är äldre. Men när hon var liten var hon var med i den svenska dubbningen till en otecknad film som heter "Tom Sawyers äventyr", där hon var röst till en av huvudrollerna. Sen spelar hon Peppiga Pia i vissa avsnitt av snobben :)


Ändrad av lillzum - 28-februari-2009 vid 13:30
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2009 vid 21:21
Jag har sett två versioner av Robin Hood.

Disney versionen och Men In Tights. (Spelfilm)


Vilka filmversioner av Robin Hood har ni sett ?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2009 vid 22:47
Jag har sett båda Robin Hood-filmerna från Disney (Den animerade och Spelfilmen från 1952). Jag har också sett Mel Brooks  Men in Tights samt Robin and Marian (med Sean Connery) och Robin Hoods - Prince of Thieves (även den med Sean Conenry men med bra mycket mindre roll ^_^).

Det är svårt att säga vilken som är den bästa av dessa. Men in Tights kan man räkna ut här då det är en parodi av den sistnämnda filmen. Den tecknade Robin Hood var ju den Robin Hood-film man såg först och man blir lite partisk. ^_^
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2009 vid 08:28
Undrar varför det står att 2009 utgåvan är 70 minuter. Och 2002 utgåvan är 80 minuter ?


http://disneyania.tonakaistudio.com/filmer/robinhood.htm

Ändrad av disney_girl - 20-juni-2009 vid 08:28
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2009 vid 14:06
Jag har sett Disneys tecknade (så klart), Mel Brooks Men in tights, Kevin Costners Robin Hood - prince of thieves och en gammal variant med Errol Flynn i huvudrollen.

Tycker också det är svårt att säga bilken som är bäst, de är rätt olika även om de skildrar samma legend. I den gamla filmen md Errol Flynn finns det t.ex ingen sheriffen av Nottingham. Där är det sir Guy of Gisbourne som är "skurk". Han är väl även med i Kevin costners version om jag inte minns helt fel. Guy var väl kusin till sheriffen där..?

Jag är dock lite svag för den gamla filmen med Errol Flynn. Äkta äventyrsfilm med mycket humor och spänning. Och ett förutsägbart slut så klart. :)
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2009 vid 09:23
Kom på att jag har sett en filmversion till, men vad den heter mer än Robin Hood kommer jag inte ihåg. Det är Uma Thurman som spelar Marian i alla fall. Den är lite mer udda, prins John har en liten roll och Marian bor hos sin morbror som vill gifta bort henne med sir Guy of Gisbourne. Ingen sheriff med vad jg minns. Marian klär dock ut sig till man och joinar Robins gäng under namnet Martin. Som sagt, lite udda men ganska rolig ändå. Kanske nån mer som känner igen den här filmen? Var jättelängesen jag såg den.

Ändrad av Svenzon - 21-juni-2009 vid 09:24
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2009 vid 10:48
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Undrar varför det står att 2009 utgåvan är 70 minuter. Och 2002 utgåvan är 80 minuter ?

http://disneyania.tonakaistudio.com/filmer/robinhood.htm

För 2009 års utgåva står det
Angiven speltid: 70 minuter
Uppmätt speltid: c:a 80 minuter

Det betyder att det står 70 minuter på omslaget (vilket uppenbarligen är fel), men vi på Disneyania har mätt upp den verkliga speltiden till c:a 80 minuter.

Det är inte helt ovanligt att Disney anger felaktig speltid på omslagen. Därför har vi valt att skriva på det viset för att det ska vara tydligt att uppgiften på omslaget är felaktig.



Ändrad av Anders M Olsson - 21-juni-2009 vid 10:56
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 16:52
Jag har nog inte sett så många olika filmer om Robin Hood. Självfallet har jag sett Disneys tecknade vilken skildrar legenden på ett väldigt charmigt sätt och därför blir bland de bästa. Jag har även sett en bit av Men in tights men den föll mig inte riktigt i smaken, fast vad vet jag, jag kanske såg en dålig bit av den? Sedan har jag visserligen sett någon, eller kanske några, andra filmer som jag inte lagt på minnet. Och så Robin Hood - Prince of thieves som alltid har varit en stor favorit.
Jag har ju även sett en ganska ny serie med Jonas Armstrong vilken jag tycker är helt okej även om vissa parter av den tycks smått förvånande. Man kan ju i o försej också nämna Ivanhoe även om Hood inte spelar en huvudroll där.  
 
Överlag så tycker jag om de flesta olika filmatiseringarna av denna legend - trots att de är så skilda. Men kanske är det just det som är det intressanta? Legenden är alltid den samma men den ger samtidigt ett stort utbud av händelser och personer att innefatta. Somliga lägger en tyngdpunkt på Will Scarlett medan andra inte ens nämner honom. I somliga är Marian bara med flyktigt medan hennes och Robins kärlek är i centrum i andra. Ibland är Lille John en stor karaktär, i andra inte. Förmodligen är det därför som man kan fortsätta att läsa böcker och se filmer om Robin Hood, för trots att alla känner till legenden så finns det många olika sätt att berätta den på. Och Disney har ju helt klart lyckats göra det på ett av de bästa sätten.  
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 20:58
Disneys klassiker är, och förblir nog, den första filmen jag tänker på när jag hör "Robin Hood". Skön film, även om den inte är fullt så spännande som Bengt Feldreich får det att låta på julafton, längre...
Prince of thieves minns jag inte jättemycket av, jag har nog bara sett hela en gång, men har sett delar av den ett flertal gånger. Vad jag minns tyckte jag inte alls den gjorde berättelsen (eller snarare myten, då den alltid är olika) om Robin Hood rättvisa. Känns även som en tacksam film att parodiera, så Men in tights föll mig mer i smaken då!
Vore kul om Ridley Scotts kommande Robin Hood skulle visa sig bli den optimala versionen. Tror dock inte det, vet inte riktigt om jag tycker Russell Crowe passar i huvudrollen. Se den ska jag förstås i vilket fall, ska bli intressant.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 11:52
Postad av Hades Hades skrev:

Vore kul om Ridley Scotts kommande Robin Hood skulle visa sig bli den optimala versionen. Tror dock inte det, vet inte riktigt om jag tycker Russell Crowe passar i huvudrollen. Se den ska jag förstås i vilket fall, ska bli intressant.
Jag är också lite skeptisk till Russel Crowe, även om han är duktig. Det ska dock bli intressant att se den, för se den kommer även jag att göra. Men jag blir lite oroad inför att den lär vara "the Gladiator version of Robin Hood", jag vet inte riktigt om jag tycker att det blir så bra. Men det är väl sådant som märks, slå Disneys Robin Hood lär den dock knappast göra. Smile
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2009 vid 15:16
Vad tycker ni om alternativa slutet ? Som man kan se på extramaterialet på nyutgåvan ?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2010 vid 14:12
Som liten var jag alltid tvungen att ha en pilbåge eller ett svärd tillhands när jag skulle se Robin Hood. Sen när "visselsången" sätter igång i början av filmen, när förtexterna rullar, så var jag alltid tvungen att gå och springa fram och tillbaka framför tv:n i takt med att karaktärerna gjorde detsamma. TongueEmbarrassed
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2010 vid 14:13
Jag gillade Robin Hood när jag var liten. Men på senare tid har jag börjat tycka mindre om den och tycker snarare den är lite tråkig.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2010 vid 13:30
Såg att mina gamla inlägg inte var så långt upp i tråden så jag ska försöka undvika att upprepa mig.

Jag gillar i alla fall fortfarande Robin Hood, Han är liksom den ultimata barndomshjälten som man aldrig växer ifrån. (Indiana Jones är en annan, men det är en annan historia. Wink ) Måste även inflika att jag gillade Ridley Scotts Robin Hood också. Totalt olik allt vad Robin Hood heter egentligen, men funkade ändå hur bra som helst.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
PrincessOfUtopia View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 01-februari-2013
Status: Offline
Poäng: 41
inläggsval inläggsval   Citera PrincessOfUtopia Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-februari-2013 vid 19:04
Såg nyss den här filmen, har nog inte sett den på säkert... 9-10 år nu, men jag kommer helt klart ihåg varför jag tyckte (och tycker) så mycket om den Smile
Äre bara jag som tycker Prince John och Scar från Lejonkungen liknar varandra en aning? xD Och Little John Baloo från The Jungle Book? xD Haha, det kanske ba är jag xD
Till toppen
Zernabog View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 15-juli-2010
Status: Offline
Poäng: 34
inläggsval inläggsval   Citera Zernabog Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-januari-2016 vid 14:43
Läste tidigare i veckan att Brian Bedford (som gjorde rösten till Robin Hood) har gått bort. Sorgligt att höra.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-januari-2016 vid 12:00
Postad av Zernabog Zernabog skrev:

Läste tidigare i veckan att Brian Bedford (som gjorde rösten till Robin Hood) har gått bort. Sorgligt att höra.

Läste det också, tyvärr verkade det gå många förbi i och med att Alan Rickman (som föresten spelat Sheriffen av Nottingham i en annan Robin Hood-film) gick bort i samma veva.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-januari-2016 vid 22:32
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Postad av Zernabog Zernabog skrev:

Läste tidigare i veckan att Brian Bedford (som gjorde rösten till Robin Hood) har gått bort. Sorgligt att höra.

Läste det också, tyvärr verkade det gå många förbi i och med att Alan Rickman (som föresten spelat Sheriffen av Nottingham i en annan Robin Hood-film) gick bort i samma veva.


Tragiskt med Brian Bedford. Men han blev i alla fall gammal, 80 år, så man kan väl säga att det var en naturlig ålder. Alan Rickman blev bara 69 år och det är ganska tidigt (Han skulle ha fyllt 70 i februari i år.) enligt mig.

Trubaduren:
Robin Hood-filmen som Rickman medverkade i, heter Robin Hood: Prince of Thives. Den är jättebra och rolig. Mamma och jag ser den så fort vi får chansen, och vi skrattar varje gång. Så samla dina vänner, ladda med chips, godis, läsk och popcorn och skratta och fängslas av denna version. På samma gång kan du tända ett ljus för att hedra Alan Rickman.

Åter till ämnet: Disneys version tröttnar jag aldrig på. Den är spännande, rolig, romantisk och innehåller bra musik. Gillar Lady Kluck bäst. Hon är så otroligt skön på bågskyttetävlingen när hon trotsar Prins John och hans vakter!Clap
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 456
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media