Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vilddjuren - en ripoff?

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Vilddjuren - en ripoff?
    Postad: 17-september-2006 vid 13:36
Är det bara jag som tycker att den kommande filmen "Vilddjuren" (The Wild) verkar otroligt lik Madagaskar, både till karaktärerna och storyn? Ett lejon rymmer/kidnappas från ett zoo i New York city och hans djurkompisar från zoo:t ger sig ut i storstan för att hitta honom. Till och med den djävulska lilla pudeln var med på ett hörn i trailern jag såg i går.
 
Varför i hela friden skulle Disney göra en så medveten ripoff av en redan existerande film, det har de väl aldrig gjort förut? Och om det nu bara skulle vara ett sammanträffande... är det inte lite FÖR osannolikt att två filmer som är så lika varandra produceras på samma gång? Jag vet inte, jag tycker det här känns jätteskumt. Och trist. Jag hoppas verkligen inte att Vilddjuren blir en klassiker för den känns redan uttjatad.


Ändrad av TangiableArc - 17-september-2006 vid 13:37
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2006 vid 13:41
Vilddjuren var i produktion långt före Madagaskar, sä är det Ripoff så är det från DreamWorks sida.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2006 vid 19:29

okej så vilddjuren påbörjades innan madagaskar , men varför kom madagaskar ut innan vilddjuren då...

 
har inte sett madagaskar och har inte så bra koll på vad vilddjuren handlar om heller men när man läset lite om handlingen så påmminer de ju ganska mkt om varandra verkar det som... vad är andledningen att göra 2 liknande filmer ( varför gör dreamworks en "kopia" av en disneyfilm)
 grejen är väl att det lätt blir en mindre succé för en av dem , folk är väl inte intresserade av att se 2 dataanimerade filmer om djur som rymmer från ett zoo eller....
Love will be your guide
Till toppen
fraggelberg View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 08-september-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera fraggelberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2006 vid 19:47
öööh... därför att madagaskar är snabbproducerad dussin-rip-off? Jag blev så arg när jag läste om att dream works började göra "madagaskar"  lagom till att Disney gick ut med vad "the wild" skulle handla om. Se på kvaliteten på de olika filmerna så märker du varför "madagaskar" påbörjades efter och släpptes före "the wild".
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2006 vid 19:54
jo nog tror jag att madagaskar är sämre än vilddjuren, jag är ju ett disneyfan såWink men då är det ju ännu mer knasigt att göra en likadan film om man bara slänger ihop den sådär... fattar inte hur de på dreamworks tänker... som sagt jag har absolut ingen koll på när nån av filmerna började produceras!
Love will be your guide
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2006 vid 00:35
DreamWorks har väl alltid varit och gnagt Disney/Pixar i hälarna med olika resultat.
När Katzenberg lämnade Disney och grundade DreamWorks, så hade ju han den fördelen att ha en inblick i Disneys/Pixars Produktionsband. Man hade pratat om Ett småkryps liv på Disney och Pixar när Katzenberg fortfarande jobbade på Disney. Och sen när Katzenberg fick sparken från Disney tog han med sig den idén till DreamWorks som blev Antz. DW flyttade releasen för Antz så att den hamnade före Ett småkryps liv.
Två andra exempel är Toy Story - Små soldater  och   Hitta Nemo - Hajar som Hajar.

Och alltid har det varit så att DW:s filmer varit relativt snabbt producerade för att följa Pixars framgångsvåg och att försöka stjäla rampljus. (Låter jag inte partisk så säg Wink)
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2006 vid 09:14
Nu blir jag sur på Dream Works. Är Shrek det ända de gjort som inte är en snabbproducerad Pixar-rip off?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2006 vid 11:37
okej så det är så det ligger till, tack daniel för den intressanta infonThumbs%20Up!
 
jag har inte tänkt på att små soldater skulle vara en rip off på toy story men det är kanske inte så konstigt då jag inte vet vad små soldater är för filmEmbarrassed 
men ett småkryps liv och antz var ju läskigt lika eller hur man nu ska säga jag blev inte så lite förrvirad av de filmerna till en börjanWacko och tyckte de var riktigt kasst att göra så liknande filmer så tätt in på varandra
 
och hajar som hajar ja de är lite hitta nemo över den så att sägaWink
 
men jag kan hur som helst inte fatta poängen med att dreamworks "härmar" disney, jag menar kolla på shrek den är ju en stor succé de behöver inte härmas de kan göra bra egena saker ju...( shrek är nog denenda film som är bra från dreamworksErmm föresten)


Ändrad av Saga - 18-september-2006 vid 11:40
Love will be your guide
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2006 vid 12:26
Postad av Saga Saga skrev:

jag har inte tänkt på att små soldater skulle vara en rip off på toy story men det är kanske inte så konstigt då jag inte vet vad små soldater är för filmEmbarrassed


Small Soilders är nog inte en Rip off av Toy Story, men de har lite gemensamt. Samma sak med Hajar som hajar. Handlingen är ju inte den samma men just att göra en film om fiskar i havet så nära Hitta Nemo är ju ett försök att rida på en våg.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2006 vid 17:51
okej , nää de behöver ju inte vara en total rip off men att den har lite gemensamt räker ju egentligen samma gäller ju hajar som hajar okej nu var de väl inte så mkt hajar med i hitta nemo och handlingen var inte den sammma antar jag men båda handlar om fiskar och är dataanimerade och kom ut ganska tätt in på varandra.
 
tycker dreamworks skulle kunnat hitta å en film om nått annat ist typ en film om ....Ermm (gula gubbar Wink )
Love will be your guide
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2006 vid 13:43
Ja, jag läste om Disneys the wild långt innan jag fick nys om Madagascar...

Det var snack om att Madonna skulle ha en av rösterna i Disney's version, så jag gick och sa till folk att Madonna förmodligen skulle snacka i Madagascar i och med att jag blandade ihop filmerna eftersom dreamworks version dök upp först...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2006 vid 14:43
Det konstigaste är väl att ingen stäms för det utan att det bara får fortsätta. I USA stämmer man ju gannen om man har brutit benet på dennes garageuppfart, så då borde ju inte Disney låta Dreamworks komma undan med nåt sånt här. I alla fall inte i de riktigt uppenbara fallen...
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2006 vid 22:40
Ja det har du ju rätt i . Varför gör inte disney nåt åt detta för som sagt i visa av dessa fall så är det ju typ uppenbart att de är en rip-off.
 
Tycker överhuvudtaget är det verkar som om de bolag som producerar animerad film verkar lite slappa av sig nu förtiden gör massor med filmer hit och dit och härmar varandra till på köpet lite trist ju...känns som om animerad film är i nån sorts gråperiod eller ad man ska säga....
Love will be your guide
Till toppen
Doris View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 26-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 188
inläggsval inläggsval   Citera Doris Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-september-2006 vid 20:21
Jo, jag tyckte också att det verkade vara ganska likt, men det var ju tur att den produktion före Madagaskar.
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-oktober-2006 vid 23:25
Fast det spelar ju liksom ingen roll vilken som togs i produktion först, för folk som inte är like insatta som vi tror ju att det är vilddjuren som är rip-offen och det måste ju vara surt för Disney. Jag är Disneyfan och inte ens jag har någon vidare lust att se den...
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-oktober-2006 vid 13:31
precis  det är ju orättivst mot disney  Unhappy ! dumma dreamworks Angry jag är inte intresserad av att se nån av dem men ska jag se en av dem blir det självklart vilddjuren Wink
Love will be your guide
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-oktober-2006 vid 09:30
Jag tror Disney's starka sida i zoo-filmssammanhanget är tekniken. Tekniken är bristande i Madagascar, men Dreamworks har humorn på sin sida. Jag var tveksam till Madagascar till en början just för att den såg så slarvig och simpel ut, svältande datoranimation.

Men så såg jag M och den var riktigt rolig. Jag tror Dreamworks hare hajat det där med en bredare publik där man riktar sig till både barn och vuxna, och jag ser det som en positiv utveckling.

Hoppas att Disneys Vilddjuren inte enbart är ännu en film att skryta över effekterna med, som så många gånger förr, utan att man för en gångs skull satsat på ett starkt manus.

/Silver

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 01:07
Jag tycker inte Disneys animation är något att skryta med. Det är bara att inse, de är ingenting utan Pixar, så varför ens försöka? Tillbaka till traditionell animation! Pinch 
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 01:46
Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

Jag tycker inte Disneys animation är något att skryta med. Det är bara att inse, de är ingenting utan Pixar, så varför ens försöka? Tillbaka till traditionell animation! Pinch 


För det första är det inte Disneys som står för Animeringen, Modelleringen etc., utan Studion C.O.R.E. Feature Animation som är en division inom det Kanadensiska C.O.R.E. Digital Pictures.

För det andra är problemet är inte hur pass väl en film är animerad, modellerad o.s.v. Nyckeln är en bra handling. Och det tycks bara vara Pixar, av alla stora Amerikanska filmbolag som sysslar med datoranimation, som inser hur pass viktig en bra handling är. Nu för tiden kan "Alla" (t.o.m. jag har gjort en datoranimerad kortfilm) göra datoranimerade film. Det är lättare, snabbare och framför allt (ur bolagens synvinkel) mycket billigare än traditionellt animerade filmer, vilket gör att den ena datoranimerade filmen efter den andra spottas ut. Men vad då... de är lättare att tjäna pengar på (med tanka på den relativt låga produktionskostnaden), då kan man ju använda vilken lösryckt handling som helst, och varför inte en slapstick komedi... Man tjänar ändå bättre än på en traditionellt animerad film.


Ändrad av Daniel - 22-oktober-2006 vid 01:47
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 20:22
Som vanligt håller jag inte alls med. Bara en bra handlig är lika värdelöst som bara superb animation - ingetdera håller i längden.
 
Och visst, vemsomhelst kan datoranimera nu för tiden, men det betyder inte att alla kan göra det snyggt. Jag kan sätta ihop en traditionellt animerad film med blädderblock och penna, men jag ritar fortfarande som en kratta och resultatet är skrattretande. Även om det är datoranimerat så kräver det fortfarande talang. Så är det ju med allt här i världen.
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 21:14
Jag sa inte att det bara krävdes en bra handling, jag sa att en bra handling är det viktigaste. Film handlar ju om att förtälla en historia fast med bilder. Sen vad regissören väljer att använda för bilder är inte lika viktigt, men likväl viktigt. 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 21:55
Men vad är nu detta? Hur länge har Vilddjuren stått som "Klassiker"? Är det någon som vet om den är sevärd förresten?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2006 vid 23:24
Postad av Hades Hades skrev:

Men vad är nu detta? Hur länge har Vilddjuren stått som "Klassiker"? Är det någon som vet om den är sevärd förresten?


Dessvärre blir det nog så. Vilddjuren är inte ens produserad på någon av Disneys studios så det är helt sjukt att den skall klassas som klassiker. I detta fall hoppas jag att mina uppgifter är felaktiga (eller att de ändras).

Vilddjuren är ingen höjdarfilm, en slätstruken komedi...
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Leah View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 23-oktober-2006
var: Australia
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera Leah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2006 vid 03:06

Men klanka itne ner helt pa dramWorks dom har ju gjort bra filmer.

Over the hedge ar ju deras och den ar bra.fast jag har sett reklam om en liknande film sa kanske de har snot den ocksa.
Och kolla vad wanerbros har gjor, The ant bully om ni hittar den kan ni se hur fruktansvart lika de ar figurerna fran antz.
Jag alskar disney men de kommer aldrig fa samma kvalite som de var forr me de riktiga klassikerna.
jag tycker inte att man ska klanka ner pa dreamwork dom ar bra.
kraaaam
 
jag sager bara de pumba, de stinker.
mm...felat.
inte du, Dom! ensamma, Han och hooon.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2006 vid 20:51
Har sett reklam om nåt nytt tjofräs som har biopremiär nu i december. Bortspolad vill dom kalla det, säkert dreamworks, Rattatvill-wannbee är dom iaf.
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Bärgarn88 View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 29-november-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Bärgarn88 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2006 vid 21:28
Av reklamen att döma, "Bortspolad" verkar vara mer som en parodi på James Bondfilmer fast med råttor och möss, lite mer som Basil Mus egentligen
 
Sista filmen mellan Dreamworks och Aardman Studios pga kreativa problem.
 
Nuförtiden, släpps filmer från Dreamworks via Paramount pga Jeffrey Katzenberg och Steven Spielberg sålt företaget.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2006 vid 00:13
JAg tycker storyn i Vilddjuren påminner om Hitte Nemo, en son rövas bort och pappan ska hitta honom. Och på vägen dit blir det ett äventyr,
Till toppen
emmlag View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 17-januari-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera emmlag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-januari-2007 vid 16:17
Jag såg den för ganska länge sen och jag håller med.Den handlar om samma sak som Madagascar.Några roliga skämt,"några"Ganska kass film.
Bye bye blåbärspaj!
Till toppen
Doris View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 26-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 188
inläggsval inläggsval   Citera Doris Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-februari-2007 vid 15:50
Jag har en liten fråga..
 
Låten Clocks med Coldplay, är det den låt som de gjort förut, eller är det en ny låt?
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2007 vid 21:53
Åhléns på Frölunda Torg i göteborg säljer Vilddjuren på dvd som bara den! Köpvärd? Svårt att säga eftersom jag inte sett den. Lät köpa den ganska snart i vilket fall ;)
 
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Nu blir jag sur på Dream Works. Är Shrek det ända de gjort som inte är en snabbproducerad Pixar-rip off?
 
Egentligen kom ju Shrek och Monsters inc i samma veva. Påminner väl, lite visserligen men ändå, om varandra (tycker dock inte att Monsters inc har en chans då jag tycker Shrek är en av de bästa filmerna så finns :P)
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media