Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Björnbröder

 Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 14:29
Eilonwy: Det finns ett par till salu på Tradera också, om du är intresserad. Kanske inte helt nya och inplastade, men om det är filmen som du gärna vill ha så är det kanske ett alternativ. 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 16:01
Okej, tack :) Jag ska hålla utkik i butikerna en tid framöver, men annars blir det väl nätet som blir lösningen :/
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Ankisten View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-maj-2009
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Ankisten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 18:25
Åh, det här är en av de få filmer som lilla jag faktiskt fick se på bio! Jag och min kompis måste väl ha varit åtta år då (för den visades väl inte på bio här i Sverige förrän 2004?), och jag kommer ihåg hur vi efter det gick runt och sjöng på "Jag är på väg" och försökte hållas uppe av motvinden! ^^

För övrigt så tycker jag att det är en underbar film, och att den utspelar sig i Alaska (eller är det Kanada?) gör ju bara saken bättre tycker jag personligen, i dessa fantastiska naturscenerier! Sångerna av Phil Collins är bland de bästa enligt mitt tycke, och originellt med denna sortens vänskap. Är Björnbröder förresten också baserad på någon legend/saga, som de flesta andra av Disneys filmer? Vilken i så fall?

(Nu tycker ni säkert att jag inte har rätt att heta Ankisten, och jag kan till viss del hålla med, finns många här som kan så mycket mer än mig, men.... men... I'M ON MY WAY! ;D)
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 20:59
Varför skulle du inte få heta ankisten?
Det här var en av de få disneyfilmer jag INTE fick se på bio ... suck. Men jag minns att trailern visades när vi såg Stuart Little två :P
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 21:58
Jag såg Björnbröder i någon sådan här reahylla (Typ 1 för 59:-, 2 för 99:-) häromdagen, så den finns.
Till toppen
Ankisten View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-maj-2009
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Ankisten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 22:07
Eh, det är bara det att många här är mer förtjänta av namnet - jag har mycket kvar att lära. ;)

Du är ju bara ett år äldre än mig,  så när du säger en av de få du inte inte fick se på bio, förmodar jag att du menar av de senare... för vi är trots allt födda tio år för sent, är vi inte? xP

Tillbaka till ämnet. Vilket djur har Denahis totem egentligen? Det framgår väl inte i filmen...
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 22:09
Jag har för mig att det nämns någon gång sådär i förbifarten. Men jag minns inte vad det var.
Till toppen
Ankisten View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-maj-2009
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Ankisten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 22:12
Okej, dags att se om filmen vad det gäller oss båda, i så fall? ;D

Funderar på om det skulle kunna vara varg, eller lodjur...?
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2010 vid 11:30
Jag tror att det är en varg? Hans "ledord" är ju Visdom och jag tror att jag antingen har hört "Visdomens Varg" eller så skymtade hans lilla statyett förbi någon gång i filmen men jag är rätt säker på att det är en varg i alla fall.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2010 vid 20:36
Björnbröder är absolut en av mina favorit filmer. Musiken till denna film och Tarzan är fantastisk. Phil Collins röst är underbar. Själva filmen är fantastiskt animerad. Jag diggar animationen av norrskenet som gör Kenai till björn.
Till toppen
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2010 vid 23:32

Björnbröder är en underbar film enligt mig. En av de Disneyfilmerna som gjort mig extra berörd, gråtfärdig. De som jag älskar mest men den filmen är det budskap, som jag upfattade att regisörren ville förmedla. Syftar mest på det här med hur fel saker kan bli. T.ex. Kenais syn på björnar från början; (Att de inte älskar, tänker eller känner) När han upptäcker att korgen är förstörd och han beger sig ut i skogen, ser björnmamman och börjar kasta sten på henne (troligtvis för att ge igen) Björnmaman känner sig såklart hotad och går till attack. De slutar med att han utsätts för fara och björn mammam mister sitt liv. Och han inser sen hur fel och vilket misstag det var. För han hade aldrig i åtanken att mamman faktiskt hade en unge att mata och att den ungen kom att bli en sann vän som faktiskt kan älska, känna och tänka. Sammanfattat; Man kan inte dömma någon genom de yttre, man måste se vad som finns inuti först. Och att det nästan alltid finns en förklaring till varför (i detta fallet varför björnmamman tog fisken). Finns säkert fler budskap i filmen :) Sen älskar jag verkligen sångerna och animationen.



Ändrad av Adelle - 06-juli-2010 vid 23:37
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2010 vid 14:51
Jag gillar Björnbröder, men räknar inte den till mina absoluta favoriter. Men den är väldigt fint gjord och jag gillar att fokus ligger på vänskap istället för kärlek. Inte så vanligt i klassikersammanhang.

Det bästa med Björnbröder (förutom Phil Collins underbara musik) måste dock vara älgarna Rutt och Tuck. Bästa sidekicksen på länge. LOL

"Vi är inga älgar. Vi är järvar. Kolla huggtänderna."
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
92juar View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-maj-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 226
inläggsval inläggsval   Citera 92juar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2010 vid 14:44
Det bästa med Björnbröder (förutom Phil Collins underbara musik) måste dock vara älgarna Rutt och Tuck. Bästa sidekicksen på länge. LOL "Vi är inga älgar. Vi är järvar. Kolla huggtänderna."
[/QUOTE]

Haha... Jag gillar också älgarna Dem är så härlig
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2010 vid 12:45
Oja, till skillnad från många andra i t.ex min omgivning så håller jag med om att björnbröder är en fantastisk film.
Det kanske inte verkar så på ytan, men om man verkligen går in på djupet i filmen så märker man de där små detaljerna som gör en film bra. Och för att inte tala om storyn i sig! Jag tycker det är rent ut sagt klyftigt att filmskaparna såg till att hans bror blev hans egen fiende.
Sen är jag väldigt blödig för den där kärleken som inte betyder romantisk kärlek, utan faktiskt något annat, som i t.ex den här filmen: broderskärlek :)

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-oktober-2010 vid 19:35
Har nu äntligen soundtracket till denna underbara film. Älskar sången Look Throu My Eyes. Den är så fin. Likaså On My Way. Phils version av No Way Out som är med på soundtracket är också jättebra. Har ni sett musikvideon till Look Throu My Eyes ? Synd att det är rätt så lite extramaterialpå dvd utgåvan.
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2010 vid 17:38
Jag måste säga att jag FORTFARANDE inte hittat den här filmen på dvd -.- Och jag vill inte köpa via nätet, jag är helt enkelt inte så van vid det. Men i sommar har jag varit inne i varenda affär jag hittat som tänkts ha dvder, och jag har inte hittat den här filmen - däremot hittade jag TVÅAN en gång, vilket var väldigt irriterande ...
Jag förstår inte varför man inte ska tycka om den här filmen. Mina kompisar snackade någon gång om hur dålig den var, men även om den kanske känns barnslig på sina ställen är den väldigt fin, och Phil Collins musik är ju helt underbar! D:
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2010 vid 18:48
Om du hittar den i nån webbshop så kanske du bör köpa den över nätet ändå då denna film har utgått och de exemplar som fortfarande finns kvar i vissa affärers/webbaffärers lager är de sista som finns att tillgå om du inte vill införskaffa en från begagnad-/andrahands-marknaden förstås.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Nea View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 17-april-2011
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Nea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juni-2011 vid 13:59
Är det någon som vet när Björnbröder släpps igen? Smile
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2016 vid 22:42
Nja.... Har sett "Brother Bear" två gånger nu de senste fyra åren och hur mycket jag än vill älska den kan jag inte göra det. 

Den spretar för mycket. Pendlar ojämnt mellan episk berättelse om hämnd och fånig dumhumor. Att folk på allvar jämför den med "The Lion King" är lite av ett hån. 

Positiva saker är;
Grundhandlingen, intressant och gripande. Lite av en "Moby Dick" möter "Skriet från Vildmarken" under istiden.

Musiken. Phil Collins gör stilsäker comeback från "Tarzan"

Filmen är lika vacker som "The Lion King".


Främsta negativa aspekterna:
Den ofta helt malplacerade humorn. De ville så gärna att älgarna skulle bli nya Timon & Pumbaa men det är hit & miss hela vägen.
Sedan att ha någon slags absurd blooper reel i creditsen punkterar verkligen filmen totalt. Och den sadistiska och makabra bonusscenen efter creditsen är bara hemsk.

Slutet känns verkligen framstressat och på tok för happy go lucky.

Den missade potentialen. Filmen hade verkligen alla förutsättningar att vara helt fantastisk, en värdig arvtagare till "The Lion King".
Det här kunde ha varit startskottet för en andra Disney-renässans. Istället fick vi "Home on the Range" och en bunt dugliga CGI-rullar som arv ....
Till toppen
OliviaBelle View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 261
inläggsval inläggsval   Citera OliviaBelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2018 vid 16:30
Såg om den här filmen häromdan. Tyckte den var helt okej när jag såg den för första gången på bio och senare några gånger på VHS.

Men gud... den har inte åldrats bra. Den är verkligen trökig! Jag tycker det tar lite lång tid innan förvandlingen sker och de händelser som leder upp till det är inte särskilt underhållande - och när han väl blir björn så får jag nästan lite panikångest. Humorn är inte den bästa och Kenai är inte den mest sympatiske protagonisten heller. De fina miljöerna känns outnyttjade.

No Way Out-scenen, dock... CryBroken Heart Och den ska ses på engelska med Phil Collins sång. Skifs-versionen fixar inte jobbet enligt mig.
Till toppen
Guybrush/Threepwood View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 01-maj-2018
var: Tri-IslandArea
Status: Offline
Poäng: -9866
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush/Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2018 vid 20:34
Panikångest?
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media