Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

POTC-Monkey Island

 Svara Svara Sida  123>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: POTC-Monkey Island
    Postad: 15-juli-2006 vid 15:26
Känner några här till spelserien Monkey Island? Det är hur som haver mina favoritspel alla tider. Saken är den att de två första spelen (av fyra) är skapade av Ron Gilbert som efter att ha åkt Pirates of the Caribbean, blev inspirerad och ville göra datorspel som handlade om pirater (smart man). Och ställer man de två första Monkey Island-spelen mot de två första Pirates of the Caribbean-filmerna ser man att inspirationen verkligen kommer från samma sak. Låt mig demonstrera:
 
I The Secret of Monkey Island blir guvernören, som är en ung kvinna, "bortrövad av en spökpirat och hans besättning bestående av skelettpirater" och förd till "en ö ingen hittar till". "En fumlig ung man som är förälskad i henne måste skrapa ihop en brokig samling karaktärer till sin besättning" för att segla efter och "rädda henne". En "kompass som inte pekar norr" kommer till hans hjälp under äventyret.
 

I Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge måste samma fumlige pirat ”hitta en skatt" för att "klara sig undan evig förbannelse”, han får hjälp av en ”Voodoo-kvinna som bor i ett träsk” och för att ta sig dit måste han ”använda en likkista som båt”. För att ta sig ur en cell måste han ”locka till sig hunden som vaktar nyckeln med ett ben”. Och en annan hund hade samma fått samma namn som huvudkaraktären (i exakt samma anda som: Oh, not you. We named the monkey Jack!)

Snacka om att The Curse of the Black Pearl var EXTRA underbar för mig. Det var som en Monkey Island-filmatisering!!! Fast bättre, för spelen hade ingen Jack Sparrow.

 
Det här är ett jubileumsinlägg, det är mitt etthundrade meddelande. Huuuuuurraaaaaaaaa!!!!!
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2006 vid 11:11
Jag älskar Monkey Island och har alltid önskat att man gjort en animerad film om Guybrush Threepwood. De var helt klart först med pirat-temat ur det där lite flummigare, mer komiska perspektivet. Guybrush är en sådan där anti-hjälte som är omöjlig att inte tycka om.
 
Spelet är för övrigt grymt snyggt gjort, men trots allt inte Disney...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2006 vid 14:13
Du menar trean, The Curse of Monkey Island? Jepp det är underbart, som en tecknad film. Men det är även det som har minst gemensamt med POTC.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2006 vid 17:47
Jag hänsyftar nog till både trean och fyran, eftersom de är de enda som jag haft erfarenhet av. Fyran är visserligen 3-dimensionellt animerad, men en sådan film skulle fungera också, även om spel nr 3 är min stora favorit.
 
Go Guybrush!

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2006 vid 19:46
Spela ettan och tvåan! De är bättre, men trean och fyran är lysande med. Framförallt trean med sin underbara grafik. Fyran spårade ur lite, men den är helt okej. Och, ja Guybrush är iskall.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 20:26
Jag har bara spelat trean, men jag älskade det spelet! Hur charmigt och roligt som helst. Murray är gyllene! Det enda jag inte gillade var den där envisa piratsången som aldrig ville ta slut... *skratt*

Det var många likheter du hittade! Wow... Det där med hunden är ju från åkturen, men annars verkar det som om manusförfattarna spelat MI både en och två gånger. Vi får väl se om trean har några ringar som förvandlar folk till statyer eller vulkaner som får utbrott...

Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 20:33

Hahaha, jag har gått och tänkt på samma sak. Elisabeth blir förvandlad  till guld.

 
Murray, varför nämnde jag int Murray!
Guybrush: How can you see without eyeballs?
Murray: How can you walk around without a brain? Some things no one can answer.
 
Hahahahahahaa. Och endå lirade jag igenom hela serien, 1-4, för bara några veckor sedan, timeade det till Dead Man's Chest.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 20:50
Om en dryg skalle med storhetsvansinne dyker upp i tredje Piratesfilmen är det nog dags för Lucasarts att stämma... *skratt* Men det vore onekligen kul!

Det är faktiskt synd att de inte gjort långfilm av MI. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig Zach Braff i blond peruk som Guybrush.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 23:17
Det är det flera som har sagt faktiskt, det om Braff, men även Topher Greace.

 

Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 23:23
Jag vet inte ens vem det är... *skäms lite* Och iväg studsar jag till imdb!
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2006 vid 22:36

Det ska vara Topher Grace, han spelade Erice Foreman i That 70s show och han kommer spela Eddie Brock i Spiderman 3.

Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2006 vid 23:58
Jaså, han... Jag har bara sett delar av "that 70s Show" avsnitt, kände inte igen namnet. Han skulle kanske passa som Guybrush.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2006 vid 08:23
Ja, men det spelar nog ingen roll, för vi kommer aldrig att få se någon Monkey Island-film. POTC är det närmaste M I vi kommer.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-november-2006 vid 19:06
Nån mer som känner till Monkey Island? Om inte spring iväg till Åhléns och köp The Curse of Monkey Island och Escape from Monkey Island.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 12:42
... fast de två är spelvärda om jag får säga det själv. Framför allt gillar jag The Curse of Monkey Island, det påminner mig om alla glada dagar innan 3D-animerade spel, när man spelade Broken Sword, Dig, Discworld, Fable och så vidare...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 15:16
Ditt inlägg svarar på min fråga, det finns inga andra här som känner till spelen... Cry
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 16:41
Jo då, jag har kört i alla fall 3:an och 4:an ett flertal gånger. Och de lika roliga varje gång.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 16:52
Jippie!!! Favorit-karaktär, favorit-ö, favorit-spel, favorit-skämt???
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 17:45
Min absoluta favoritkaraktär är Murray, hur kan man inte gilla den där oövervinnliga demoniska skallen. Någon favorit ö har jag nog inte, men 3:an är det bästa spelet. En av höjdpunkterna i 3:an är nog The Pirate Song (Gillar verkligen Alan Young (Joakim von Anka) som Haggis McMutton).
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 19:19
Samma här, Murray är oemotståndelig. Alan Young rockar verkligen. Min personliga favoritdel i serien är nog dock Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, men 3:an kommer inte långt efter. Favorit-ö är Plunder Island i trean, mest för att den är så himmla mysig.
Till toppen
Guldstoft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-juli-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Guldstoft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 22:16
Hmm.. jag känner igen namnet på spelet, men kan inte koppla riktigt..
Hur många koppar socker behövs för att komma till månen?
-Eh... tre och en halv?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 22:23
Äventyrsspel av peka och klicka-typ om en klantig pirats äventyr i Karibien.
Till toppen
Guldstoft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-juli-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Guldstoft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2006 vid 22:24
Okej, skulle tro att ngn av mina bröder kan ha spelat det förut
Hur många koppar socker behövs för att komma till månen?
-Eh... tre och en halv?
Till toppen
Ariel_ View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 26-december-2004
Status: Offline
Poäng: 76
inläggsval inläggsval   Citera Ariel_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-november-2006 vid 10:54
gillar verkligen murray :D

Murray:I'm a powerful demonic force! I'm the harbinger of your doom! And the forces of darkness will applaud me as I STRIDE through the gates of hell carrying your head on a pike! 
Guybrush: Stride?
Murray: All right then, roll! ROLL through the gates of hell. Must you take the fun out of everything?

Guybrush Threepwood: You're about as fearsome as a doorstop.
Murray: Is it a really EVIL-looking doorstop?
Guybrush Threepwood: [sigh] Never mind.

Guybrush Threepwood: Do you know anything about lifting curses?
Murray: Oh, right. I know a lot about lifting curses. That's why I'm a disembodied talking skull sitting on top of a spike in the middle of a swamp.
Guybrush Threepwood: You seem bitter.
Murray: I'm sorry. It's been a rough day.

Hercules: how did you get mixed up with...
Megara: pinnhead with hovs? well you know how men are they think no means yes and get lost means take me i'm yours
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2007 vid 23:02
Jag blir synnerligen förvånad om någon kommer och säger att den inte gillar Murray.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 14:34
Det börjar dra i hop sig. Mindre än en vecka kvar tills den årliga genomkörningen av Monkey Island-serien inträffar, tajmat och klart in i minsta detalj, lagom fram till At World's End. Önskar bara att jag inte kunde spelen utantill i sömnen...
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 19:58
Jag måste nog fasen se till att få tag på de två första spelen och spela igenom dem - har ni något tips för hur man får tag på dem? (Fast mitt största problem blir förstås att hitta en dator där de går att installera...)

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 22:15

Eftersom de inte finns att köpa så kan jag säga att man med gott samvete kan ladda ner spelen (det finns inget annat sätt att få tag på dem). Sedan är det bäst att ladda ner programmet ScummVM som gör att gammla spel går som en dans även på Windows Xp och dylikt. Det är inte svårt att hitta torrenter till de två första spelen. Har man Bit-torrent eller liknande är det ju bara att söka The Secret of Monkey Island och Monkey Island 2: LeChuck's Revenge. Och man behöver inte instalera spelen, man kör de genom ScummVM. Börja med att skaffa spelen, sen kan jag förklara mer genomförligt hur resten går till.

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2007 vid 09:44

Tack, vilka supertips! Vad gäller nedladdning så är jag helt grön, det är alltid någon annan som har hjälpt mig. Men jag skall börja med att kolla upp själva spelen!


::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2007 vid 16:52
En liten och långt mer långsökt liten koppling jag drar mellan Vid Världens Ände och Monkey Island 4 är att båda handlar om ALLA piraters öde och en avgörande strid i slutet.
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media