Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pirates of the Caribbean - Vid Världens Ände

 Svara Svara Sida  <1 10111213>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-mars-2010 vid 15:02
101dalmatiner, du kan inte dra kortet om att "vissa fattar inte filmen". Och "hjärndött skräp" som Avatar - vad är då inte 99 % av alla Disney-filmer? Det är underhållning och beröring och att ge folk en oförglömlig uppplevelse som film handlar om. Och om man beslutar sig för att göra uppföljare till en mycket lyckad film så har man ett stort ansvar och det är att inte besvika. George Lucas är ett bra exempel och likaså POTC 3. Det fanns ingen kontroll i filmen, och den faller så otroligt platt.
Och Avatar har en väldigt o-orginell story vilket ger den många minus-poäng, men måste uppskatta filmens visuella (även om jag till 90% avskyr CGI). Förutom det så har filmen väldigt lite att ge. Den borde definitivt hamna längre ner på IMDB's top 250. The Dark Knight däremot, wow. Där kan vi snacka filmmagi där finns det otroligt mycket att hämta ifrån.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 12:13

Men det är ett känt faktum. Många fattar inte filmerna. De kommer dragandes med en massa "fel" och blir totalt överkörda av folk som har lite koll.

Filmen är för övrigt inte ens med på imdb's (skrattretande) 250-lista. Det är bara Svarta Pärlans Förbannelse som är med på den. Och hur mycket jag än tycker om TDK så kan jag inte bli smått avtänd på hur kolossalt överskattad den är. Jag föredrar lätt Burtons Batman framför TDK. Vore det inte för Ledgers död skulle den inte ha fått hälften av den uppmärksamhet den fick och nu är den helt glömd för att en annan uppblåst mastodont kommer klampande och krossar allt i dess väg, Avatar. Det är så det är med den typen av film. Alla snackar om de 24/7, klär ut sig till läderlappar och målar sig smurfblå och springer runt och fånar sig, fram tills nästa stora bullriga soptunna kommer rullande. Att TDK fortfarande ligger topp 10 imdb är något av det mest patetiska jag någonsin sett. Avatar med alla sina fanatiska zombie-fans lyckades i alla fall inte klämma sig in på topp 20 (tack och lov).

 

Jag håller fast vid att POTC-uppföljarna alltid kommer att vara de mest oförtjänt smutskastade uppföljarna i filmhistorien och jag ångrar att jag bara såg de två gånger styck på bio, ett misstag jag inte ska göra om med On Stranger Tides.

Det finns visst kontroll i filmerna, och att det bara skulle vara action-scen på action-scen är ett tecken på att man INTE har fattat en bråkdel av det som händer. Just för att en film har mer än tre sidohistorier gör att folk genast börjar titta på klockan för de har vuxit upp med MTV, där ett klipp inte får vara längre en max 10 sekunder för då riskerar ju hjärnan att tvingas börja tänka.


Folk är så kvicka med att kalla Död Mans Kista och Vid Världens Ände för skit att de glömmer hur mycket fantastiskt positiva saker det finns i filmerna:

Skön humor, härliga och färgstarka karaktärer, Jack Sparrow, maffiga scener, stora sjöslag, Jack Sparrow, monster, fantasy, blinkningar till Monkey Island, Jack Sparrow, slapstick, fantasy, äventyr, action, romantik, Jack Sparrow, fantastiska skådespelare som Depp, Rush och Nighy och så får vi ju inte glömma Jack Sparrow, den bästa original-karaktären i en film någonsin, som på ett fåtal år har fått en hel miljard-industri omkring sig för att han är... Captain Jack Sparrow, savvy?


Citerar PC Gamer angående Sparrow:

"Johnny Depp är coolare än fysikens lagar tillåter"

 

Jag kan inte göra annat än att tycka synd om er som inte kan uppskatta den genuina underhållning som POTC trilogin är. Jättetråkigt för er som inte kan känna den sprudlande glädje som jag, och de tusental fans som håller med mig, känner vid tanken på att om ett år så får vi åter besöka den här fantastiska världen som vi lärde oss känna och älska sommaren 2003, som vi bet på naglarna av otålighet att få återvända till sommaren 2006 och som vi svingade i takkronorna för att få kasta oss tillbaka in i sommaren 2007.

 

Sommaren 2011 är det dags igen...

Emmylee: It's the worst pirate movie I ever heard of!

 

Jack Sparrow: But you HAVE heard about it!

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 12:29
Jag personligen ser Pirates-trilogin som en värdig fortsättning på Disneys tecknade klassiker, som när jag var mindre var de perfekta filmäventyren. Pirates of the Caribbean har tagit över den platsen, och är perfekta exempel på lyckad verklighetsflykt. Del ett placerar jag på min topp 10-lista, och om den inte når maxbetyg är den i alla fall skrattretande nära. Del två och tre ger jag 8/10 var även om betyget i At Worlds End's fall är något svagare. Den är lite för rörig för sitt eget bästa, och även om jag tycker den är svinbra tycker jag den har sina brister. Det har de flesta filmer.
The Dark Knight hypade jag knappt alls innan premiären och blev därmed övveraskad. Den hamnar på 9/10 även om den på senare tid svalnat lite. Den kanske bara är värd 8 egentligen, något oklart. Mycket bra film. Blåbärsfärgade Pocahontas-in-Space får nöja sig med en 6a. Jag är egentligen inte jätteintresserad av "blockbusters" alltså i stil med div superhjältefilmer, Tarnsformers, Avatar, Sagan om Ringen osv och Pirates of the Caribbean-filmerna är de filmer i genren som tillsammans med just The Dark Knight utmärkt sig mest positivt.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 12:55
The Dark Knight är ett mästerverk. Något som POTC eller Tim Burton aldrig kommit i närheten av. Bröderna Nolan skapar filmmagi, inte minst med deras fullkomligt briljanta manus. Se bara The Prestige och vad jag vågar hoppas bli den bästa filmen i år: Inception.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 13:28

The Dark Knight är svinbra men blir totalt utklassad av Burtons Sweeney Todd, så att han inte skulle kommit i närheten av att göra mästerverk är hittills årets lögn. Däremot föredrar jag inte Burtons Batman framför The Dark Knight, möjligtvis visuellt i så fall. Pirates of the Caribbean-trilogin är en ruskigt välgjord produkt och fullfjädrad underhållning, att filmerna sedan inte tilltalar alla...ja, synd. Jag tycker tex Gudfadern är i träigaste laget och den gapar folk "mästeverk" åt utan att blinka, jag förstår mig inte på den finare kulturen.

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 14:14
Och det är väl för väl att det görs så många olika filmer att alla kan hitta nåt som just den personen tycker bra om.

Jag håller med Hades och 101Dalmatiner om Pirates-trilogin och den första filmen är min absoluta favoritfilm. Uppföljarna är möjligtvis inte riktigt lika starka var för sig, men som trilogi är det en riktigt bra filmupplevelse och underhållning på hög nivå. Däremot är jag inte lika exalterad som vissa andra över den fjärde filmen, jag tycker det räcker nu. Vilket jag sa redan inför den andra filmen och jag tycker fortfarande inte att det är värt att chansa med uppföljare. Om uppföljaren blir mindre lyckad så blir de negativa effekterna mycket större för den första filmen än vad de positiva skulle bli om uppföljaren blir en fullträff. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt risken.

(Har varken sett Avatar, Batman eller Gudfadern, så kan inte kommentera det ni sagt om dem. Sweeny Todd var däremot riktigt bra, även om det inte är min typ av film.)
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 14:43
Inte för att den här diskussionen någonsin kommer leda till något men känns som jag vill lägga in min åsikt ändå..

Jag tycker verkligen om Pirates-filmerna, jag gillar The Dark Knight även om jag tycker den är ganska överskattad (föredrar helt klart Begins), Avatar tycker jag också är en väldigt bra film men Sweeney Todd är jag väl inte så där jätte imponerad av.

Jag gillar överhuvudtaget blockbusterfilmer, snygga skådespelare, pampig musik, lökiga one-liners, högtidliga/djupa predikningar och coola effekter. Därför uppskattar jag filmer som Pirates, Narnia, Transformers, Star Wars, Mumien, Batman, Indiana Jones osv.
Jag kan också uppskatta lite smalare filmer som många av Burtons är, även fast jag tycker att hans Batman är något av de svagaste han har i sitt arkiv.

Och, back on topic. Jag gillar verkligen Vid Världen Ände. Tycker nog nästan att det är den bästa i trilogin. Jag gillar när det är invecklat, många karaktärer och en massa twister. Tycker även att soundtracket är helt fulländat i denna filmen (lyssna bara på "What Shall We Die For" eller "Drink Me Up You Hearties").
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 18:59
Det är inte så att jag inte kan uppskatta blockbusters, fast filmer som Star Wars, Indiana Jones och Sagan om Ringen kan inte kalla sig favoriter även om det förstås inte är dåliga filmer. Jag peppar mycket sällan inför den här typen av filmer på samma sätt som inför filmer som verkligen intresserar mig. Just därför står Pirates of the Caribbean och The Dark Knight ut så mycket, för de har verkligen imponerat på mig. Jag är alltså inte vidare fin i kanten när det gäller sådant här, den smalaste och "creddigaste" filmen på in topp 10-lista är just Sweeney Todd. I övrigt består min lista av tre Tarantinofilmer, första Pirates samt en hop animerade alster - amerikanska, naturligtvis, inga cineast-indie-fasoner här, inte! Jag är filmintresserad, men inte när det gäller film som inte intresserar mig, så att säga.

 

Håller med Sockerpajen angående musiken. Tycker dessutom skådespeleriet är på topp i samtliga tre filmerna. Absolut, Orlando Bloom och Kiera Knightley är inte Oscarsmaterial och blir totalt överkörda av Depp, och co, men de passar så förbannat bra in i ensemblen. Det enda jag har att klaga på i del tre är just manus men att man med ett så pass rörigt manus fått till en så bra film, det är värt att applådera!

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 22:09
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

 

Det finns visst kontroll i filmerna, och att det bara skulle vara action-scen på action-scen är ett tecken på att man INTE har fattat en bråkdel av det som händer. Just för att en film har mer än tre sidohistorier gör att folk genast börjar titta på klockan för de har vuxit upp med MTV, där ett klipp inte får vara längre en max 10 sekunder för då riskerar ju hjärnan att tvingas börja tänka.


Folk är så kvicka med att kalla Död Mans Kista och Vid Världens Ände för skit att de glömmer hur mycket fantastiskt positiva saker det finns i filmerna:

 

Jag kan inte göra annat än att tycka synd om er som inte kan uppskatta den genuina underhållning som POTC trilogin är. Jättetråkigt för er som inte kan känna den sprudlande glädje som jag, och de tusental fans som håller med mig, känner vid tanken på att om ett år så får vi åter besöka den här fantastiska världen som vi lärde oss känna och älska sommaren 2003, som vi bet på naglarna av otålighet att få återvända till sommaren 2006 och som vi svingade i takkronorna för att få kasta oss tillbaka in i sommaren 2007.

 

 

Med actionscen på actionscen menar jag att många scener är likadana, det är sjöslag, svärdfajter andra sorts fajter och gud vet allt, Det är kul att se på dessa fajter (en gång), jag hänger visst med i filmen, hade jag inte gjort det så hade jag slutat titta på den när jag kände att jag var för korkad för att förstå den.

att jag inte klarar en film med mer än tre sidohistorier kan jag bara skratta åt, först av allt så kan jag klargöra att jag ogillar något så in i norden MTV. Det är hemskt, så att jag inte skulle gilla filmerna för att jag växt upp med det kan vi glömma. Sedan så har jag kanske inte världens bästa jämförelse, jag tänker här jämför en film med mer än tre sidohistorier med en fars. Har du någon gång sett en äkta spring i dörrar fars, det har i alla fall jag. Underbart roliga och där är det absolut mer än tre sidohistorier och man sitter bara och hoppas att det aldrig ska ta slut, men det kanske bara är för att jag aldrig sett på MTV.  Det där kanske inte var världens bästa jämförelse, men det får duga.

 

Filmer med klipp på mer än tio sekunder har nog alla sett och vi har ändå alla favoritfilmer, så där var det borta.

Och att tänka har jag absolut inget emot, jag blir bara lycklig av att tänka, jag älskar att reflektera och tänka om filmer jag sett och böcker jag läst, manus jag läst och pjäser jag sett, tänka sig in i en roll och bara filosofera så att det skulle finnas en rädsla hos folk som inte gillar POTC att tänka tror jag inte.

 

Jag ser visst positiva grejer i alla filmerna, Johnny Depp är jättebra i alla tre, men i de två sista så hjälper det inte.

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 18:40
Nja, jämförelsen med spring-i-dörrar-farser är väl kanske inte den bästa... Då skulle jag nog slänga fram valfri Guy Ritchie-film istället om vi ska leta i modern tid (bara för att jag är löjligt förtjust i Ritchies rullar).
Men faktum kvarstår, folk gnäller på att filmen/filmerna är svåra att fatta. Det gör mig lite orolig flr kommande generationer bara det. Filmerna är inte svåra att greppa, de styrs i en linje från punkt A till punkt B. Men folk kommer alltid att gnälla oavsett. Hur som haver längtar jag tills om ett par veckor då jag ska se At World's End för sjunde gången, för första gången på Bluray. Det blir awesome!

Ändrad av Cadpig. - 27-juli-2010 vid 15:23
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:15
Oj, det var ett tag sedan jag skrev det där. Jag såg nyligen om första Pirates of Caribbean. Bättre än jag mindes den. Vet inte om det kan vara så med de andra också. men jag minns dem som röriga.

 

Jämförelsen med farsen var dålig. Det insåg jag redan när jag skrev den. Vad jag syftade på var att bara för att en film har många sidohistorier måste det inte betyda att jag är uppväxt med MTV och således känner mig otroligt obekväm när jag måste tänka för att hänga med. Jämförelsen med farsen var då nära till hands (Då jag har sett otroligt många fler farser än filmer som jag anser vara röriga). För att en sådan ofta innehåller en egen historia för varje karaktär som man ska hålla reda på och allting går i ett rasande tempo. Så inte världens bästa jämförelse, som sagt :)

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:43
"Vad jag syftade på var att bara för att en film har många sidohistorier måste det inte betyda att jag är uppväxt med MTV och således känner mig otroligt obekväm när jag måste tänka för att hänga med."

Jag ber om ursäkt för att jag hade förutfattade meningar om dig (på den punkten). Men jag har nästan bara erfarenheter av MTV-skadade idioter sedan gymnasiet och det har väl satt sina spår antar jag.

"Vet inte om det kan vara så med de andra också. men jag minns dem som röriga."

Om det är så att du bara sett dem en gång styck så kan jag inte nog uttrycka hur mycket jag tycker att du skulle kolla på dem minst en gång till, lägga märke till detaljer, små intern-skämt och kanske fånga en missad twist om vem som faktiskt blåser vem.
Och är det någonting som känns konstigt och/eller rörigt så fråga gärna. Nu är jag iofs lite rostig på ämnet POTC för jag har varit frånvarande från serien ovanligt länge men jag skulle nog (med risk för att skryta) vilja kalla mig för en av de som har mer pejl på läget än de flesta här på sidan.

Förresten! Höll på att glömma, Depps andra film, som även är hans sämsta (och enda dåliga!) Private Resort är en 80-tals "komedi" med spring-i-dörrar-stuk. Hoppas den släpps på dvd någon gång. Börjar bli frustrerande med en inkomplett Depp-samling.

Ändrad av Cadpig. - 27-juli-2010 vid 15:24
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:53

Har haft planer på att se om de båda bara jag får tid.

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:57
Klokt beslut. Och jag rekomenderar att tillfället väljs med omsorg, jag skulle personligen hellre hugga av min högra hand än kolla på någon av de här filmerna en onsdag-eftermiddag. Fredag eller lördagkväll ska det va, med alla tillbehör. Men det är bara min åsikt förstås...
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 20:37
Jag skulle nog inte klassa POTC-filmerna som röriga, snarare omotiverat flamsiga. I synnerhet de två senaste filmerna. Och inget fel med det i sig, jag älskar filmer med humor och jag tycker att just POTC har en väldigt särpräglad humor som jag är väldigt förtjust i. Men tyvärr tycker jag att det blir lite för mycket fokus på slapstick, och lite för lite fokus intrig och handling, i uppföljarna, gentemot den ursprungliga filmen.  

The Curse of the Black Pearl var en väldigt snygg och stilren film, med lagom mängd humor, som gav ett professionellt och autentiskt intryck. I uppföljarna däremot verkar man ha försökt plocka allt det bästa från den första filmen, multiplicera det med 10 000 och skruva upp tempot till ljusets hastighet.  Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda. Det är inte så att det är svårt att hänga med, men allt går så fort och är så speedat att man aldrig får en chans att stanna upp och njuta av sceneriet, eller att skådepselarna får en chans att visa prov på sin skicklighet som aktörer för alla snabba action-scener och maffiga specialeffektsjippon.

Sen blir det lätt så, det är i alla fall min uppfattning, att en film framstår som betydligt rörigare om den är en del av en serie filmer med gemensam intrig, än om den bygger på en separat och fristående handling. Och det är tyvärr så jag uppfattar Dead Mans Chest och At the Worlds End. Det finns ingen riktig egenart och särprägel i dessa filmer, eftersom de är så beroende av varandra för att fungera. The Curse of the Black Pearl gjorde sig alldeles utmärkt som en fristående handling, och har egnetligen ingen direkt anknytning till de efterföljande filmerna annat än att de bygger på samma karaktärer i samma miljö, och jag tror att det möjligen kan vara det som gör att många uppfattar dessa filmer som rörigare än originalet.  
Sen kan jag bara tillägga att jag personligen fann det mer än tillräckligt att behöva bevittna Kiera Knightlys och Orlando Bloms enorma brist på skådespelartalang i en film. Att sen Johnny Depp är en exceptionellt skicklig aktör gör ju bara att KK och OBs mediokra insatser framstår som än tydligare och förstärker detta intryck.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 21:12

Jag har inget emot Kiera Knightley och Orlando Bloom. Men Johnny Depp är ju otroligt mycket bättre än dom. Även om jag inte kan hålla med Cadpig om att allt han gör blir bra. Willy Wonka till exempel var ingen vidare succé hos mig.

 

För mig spelar det ingen roll om när jag ser en film egentligen. Den första filmen såg jag om på typ en torsdagsförmiddag för ett par veckor sedan, den var bra då med :)

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 21:16
Jag har egentligen inte tid med det här men jag kan inte låta bli:

 

"Men tyvärr tycker jag att det blir lite för mycket fokus på slapstick, och lite för lite fokus intrig och handling, i uppföljarna, gentemot den ursprungliga filmen."

Hmmm, nja. Slapstick har en stor (och härlig) del i mitten av Dead Man's Chest som verkligen är klockren och så den imponerande kvarnhjulsfighten i slutet, tror inte det fanns ett öga i biosalongen som var torrt från skrattårar där. Hela partiet på Pelegosto är genialt... Slapstick är näst intill obefintligt i At World's End. Att det läggs för lite tid på intrig kan jag inte hålla med om, det är hela tiden tre-fyra bollar i luften. Men har du bara sett dem en gång kan jag kanske förstå att det känns så.

"I uppföljarna däremot verkar man ha försökt plocka allt det bästa från den första filmen, multiplicera det med 10 000 och skruva upp tempot till ljusets hastighet.  Det blir helt enkelt lite för mycket av det goda."
Skulle jag inte hålla med om. Varje film gör sin grej.

" allt går så fort och är så speedat att man aldrig får en chans att stanna upp och njuta av sceneriet, eller att skådepselarna får en chans att visa prov på sin skicklighet som aktörer för alla snabba action-scener och maffiga specialeffektsjippon."

Har aldrig kännt att det går för fort och Depp, Rush, Nighy, McNally med flera glänser hela tiden. Det är matiné-äventyr för tusan! Vad vore dem utan galna stunts, mycket fäktning och MAFFIGA specialeffekter. Det är ju det genren handlar om!

"Det finns ingen riktig egenart och särprägel i dessa filmer,"
Inte? Hur kommer det sig att jag och de flesta jag har diskuterat ämnet med är överens om att alla tre filmerna har väldigt olika stil och ton? Jag får till och med omedvetet olika färgskala på filmerna i hjärnan, Curse of the Black Pearl är guldbrun, Dead Man's Chest är slemgrön och At World's End är gråvit.
"The Curse of the Black Pearl gjorde sig alldeles utmärkt som en fristående handling, och har egnetligen ingen direkt anknytning till de efterföljande filmerna annat än att de bygger på samma karaktärer i samma miljö"

Både ja och nej. Den gjorde sig utmärkt som en fristående film men att påstå att den inte har någon direkt anknytning till uppföljarna är struntprat. Hela filmen skildrar ju Jacks mål att få tillbaka The Black Pearl. Inte bara för att han älskar skeppet och att det symboliserar allt han står för. Han vet ju att hans tid börjar rinna ut och hur ska han någon chans mot Davy Jones utan The Pearl? Första filmen är hans jakt på sitt skepp. Andra filmen är hans (och många andras) jakt på Död mans Kista och tredje är kampen mot Ostindiska Kompaniet och Jacks fortsatta mål mot att göra sig fri från Davy Jones. Efter dessa händelser har ju Jack fått insikten om att han inte kommer att leva för evigt och det är ju det hans nästa mål är, att ändra på det faktumet.  

"och jag tror att det möjligen kan vara det som gör att många uppfattar dessa filmer som rörigare än originalet."
Jag tror att det är för att många människor är korkade. Andra är bara kräsna. Och så har vi ju kategorin som gör misstaget att förvänta sig att en uppföljare ska vara lika bra som orginalet vilket ju som de flesta (med vett) vet är mycket ovanligt.

"Sen kan jag bara tillägga att jag personligen fann det mer än tillräckligt att behöva bevittna Kiera Knightlys och Orlando Bloms enorma brist på skådespelartalang i en film."
De gör det de ska, de passar för sina roller och är snygga på bild. För övrigt är Knightly lysande i filmer som t.ex The Hole. Jag tycker hon är väldigt skicklig. Orlando har jag gillat enda sedan Ringen-filmerna och Kingdom of Heaven är sorgligt underskattad. Orlando är en skön snubbe. Han sumpade sitt förhållande med what's-her-name för att det är mycket roligare att festa med Depp än att sitta hemma och lyssna på kärringens tjat. Respect!

"Att sen Johnny Depp är en exceptionellt skicklig aktör gör ju bara att KK och OBs mediokra insatser framstår som än tydligare och förstärker detta intryck."

Ingenting jag störde mig på. Lizz och Will var ju ändå bara bakgrundsfigurer. Will växte dock som karaktär under filmernas gång. Lizz var det lite mer berg-och-dal-bana med.

Nej, som sagt har jag inte tid mer ikväll. Så, toodles!

Ps. Wonka rockar! Ångrar inte en sekund att jag åkte till Sunkholm och såg Charlie and the Chocolate Factory på Heron City och sedan när den väl nådde K-Holm såg jag den igen. Har sett den 7 gånger hittills.

Ändrad av Cadpig. - 27-juli-2010 vid 15:22
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 21:51
Är så mycket i ditt senaste inlägg som jag skulle vilja kommentera, men känner att jag varken har ork eller tid att bemöta allt. Men jag kan ju börja med att påpeka att jag har sett samtliga filmer i POTC-trilogin ett flertal gånger, så kör inte med det där snacket om att jag bara skulle ha sett varje film en gång och att jag därför inte vet vad jag talar om.

För det andra har inte efterföljarna någon direkt anknytning till The Curse of the Black Pearl, i det avseendet att den första filmen inte är i något beov av någon uppföljare. Den lämnar inga direkta frågor efter sig som kräver några svar i form av någon ny film, även om det alltid är trevligt när någonting man uppskattar inte tillåts dö ut och glömmas bort, utan tas till vara och nyttjas så länge som det fortfarande känns proffessionellt och intressant. Tyvärr tycker inte jag, till skillnad från dig, att man förvaltar arvet av den första filmen på ett bra sätt. Jag tycker att de förstör mer än de tillför, och därför tycker jag inte att dessa uppföljare känns berättigade. Då har jag större förhoppningar inför den nya filmen, som jag förutsätter kommer ha en mer fristående handling gentemot tidigare filmer.

Sen får du gärna tycka att samtliga aktörer i POTC-serien "glänser" i sina rollgestaltningar, men det är en för din del personlig åsikt som jag tyvärr inte delar. Och detta bygger jag på det faktum att jag anser mig sett dessa aktörer i så många skilda filmer, och jag tycker mig inte se några större nyanser i deras skådespeleri. Det tycks mig som att de spelar samma roll om och om igen, oavsett vilken film de medverkar i. I synnerhet gör sig denna min uppfattning gällande för Kiera Knightly.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2010 vid 01:46
Håller med fullständigt, Trubaduren.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-maj-2011 vid 15:00
 

Två dagar kvar till "On Stranger Tides"! Jag såg "At World's End" på Bluray igår kväll. Började kring 21.30 och var klar omkring 00.25. Tänk att tre timmar kan gå så fort! Kändes mer som ungefär 1 timme och 45 minuter.

Den mest underskattade filmen i POTC-serien var helt klart den bästa Bluray-upplevelsen hittills. Jag har haft svårt att tro hypen för den här fina Bluray-boxen men det visade ju sig att folk inte överdrev. Det här är topp-kvalité! En redan episk film blev dubbelt så episk när jag nu såg den på en TV värdig filmens storhet och med ett fläskigt surround-system.

Det var för övrigt sjunde gången jag såg filmen. Den är långt ifrån en perfekt film men det vägs upp av att den är ett utmärkt och storslaget äventyr med den rätta kryddningen. Visst, jag hajar fortfarande inte precis alla twister och backstabs men minst 95% av filmen är solklar och jag hittar nya detaljer var gång jag ser den. Varje scen fullkomligen sprudlar av saker man inte upptäcker första, andra eller ens tredje gången man ser filmen.

Jag känner att jag kommer att sakna Gore Verbinski vid rodret men det verkar som det arv han har lämnat efter sig har hamnat i goda händer och jag hyser förhoppningar om att han ska återvända och avsluta serien i och med "Pirates of the Caribbean VII", men det ligger långt fram i tiden. Förmodligen inte innan 2017.

På tal om Verbinski vill jag passa på att nämna Rango! Ah, Rango.

Jag tror jag sällan sett ett animerat mästerverk behandlas så illa. Av den svenska filmindustrin liksom den svenska publiken. Filmen visades med engelskt tal på bara ett fåtal biografer!!! Jag fick åka till Örebro för att få en chans att se den som den borde ses! Och så behandlas den som skräp! Den försvann lika snabbt som den kom fast den står sig mot vilken Pixar-film som helst! Och det är ingenting jag säger om många datoranimerade filmer. Verbinski, Depp och Nighy återförenades och gjorde en av de bästa animerade filmerna någonsin och den får noll uppskattning. Det är sorgligt. Jag hoppas att DVD/Bluray-intäkterna motiverar Gore till att göra fler animerade filmer för det här var någonting nytt och fräscht!

Eh... Pirates var det ja! Eh... det är svårt att bara sitta och skriva någonting random. Allt liksom redan sagts. Jag är förvisso övertygad om att det finns mycket, MYCKET mer att diskuter än vad som har gjorts på den här dammiga gamla tråden. Förutsättningen är ju förstås att det finns någon att diskutera med.

Vi ses på "On Stranger Tides"-tråden!

Två dagar kvar... TVÅ DAGAR!!!

Till toppen
Patch View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
Status: Offline
Poäng: 99
inläggsval inläggsval   Citera Patch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juni-2013 vid 03:03
"Är så mycket i ditt senaste inlägg som jag skulle vilja kommentera, men känner att jag varken har ork eller tid att bemöta allt."

Låter som en dålig ursäkt att ducka undan diskussionen.

" Men jag kan ju börja med att påpeka att jag har sett samtliga filmer i POTC-trilogin ett flertal gånger, så kör inte med det där snacket om att jag bara skulle ha sett varje film en gång och att jag därför inte vet vad jag talar om."

Om du tycker så illa om de är det märkligt att du bemödat dig med att se de "ett flertal gånger", nästan lika märkligt som hur lite du fattar av handlingen.

"För det andra har inte efterföljarna någon direkt anknytning till The Curse of the Black Pearl, i det avseendet att den första filmen inte är i något beov av någon uppföljare. Den lämnar inga direkta frågor efter sig som kräver några svar i form av någon ny film"

Det gjorde inte The Godfather heller men tack och lov tänkte inte Coppola som du.

"även om det alltid är trevligt när någonting man uppskattar inte tillåts dö ut och glömmas bort, utan tas till vara och nyttjas så länge som det fortfarande känns proffessionellt och intressant."

Vilket ju POTC-uppföljarna gör.

" Tyvärr tycker inte jag, till skillnad från dig, att man förvaltar arvet av den första filmen på ett bra sätt."

Sorgligt att du inte har mer förstånd. Kan tyvärr inte hjälpas.

"Jag tycker att de förstör mer än de tillför"

Lite som dig och Emmylee på ett nätforum alltså.

"och därför tycker jag inte att dessa uppföljare känns berättigade."

Du har inte gett ett enda vettigt skäl till varför.

"Då har jag större förhoppningar inför den nya filmen, som jag förutsätter kommer ha en mer fristående handling gentemot tidigare filmer."

Alltid något. Tyvärr blev ju OST den svagaste delen hittills i serien, mycket på grund av saknaden av flertalet bikaraktärer från trilogin.

"Sen får du gärna tycka att samtliga aktörer i POTC-serien "glänser" i sina rollgestaltningar"

Så generöst av dig. Men helt onödigt då det är ett påstående ryckt ur luften.

"men det är en för din del personlig åsikt som jag tyvärr inte delar."

Jag ogillar när sprättar som du lägger helt ogrundade åsikter i munnen på mig.

" Och detta bygger jag på det faktum att jag anser mig sett dessa aktörer i så många skilda filmer, och jag tycker mig inte se några större nyanser i deras skådespeleri."

Du bemödar dig inte ens med att förklara vilka dessa aktörer är.

"Det tycks mig som att de spelar samma roll om och om igen, oavsett vilken film de medverkar i. I synnerhet gör sig denna min uppfattning gällande för Kiera Knightly."

Knightly är en förträfflig skådespelerska och det skulle vara hysteriskt roligt att höra villa roller du sett henne i.


Ah, jag såg för ett tag sedan denna förträffliga film för 8e gången. Långt ifrån perfekt men likväl en förbannat bra äventyrsfilm för det.
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2015 vid 21:26
Jag ser fram emot att på fredag se den här mastodont-underskattade matiné-skatten för första gången på två långa år. Någon annan som sett POTC på sistone?
Det saknas diskussioner om Disneys största franchise på forumet för landets största Disney-sida!? Ingen som ser det absurda i det?
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2015 vid 22:15
Alla kanske inte är så intresserade av POTC?
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Tigger View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2015
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera Tigger Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2015 vid 20:25
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Alla kanske inte är så intresserade av POTC?


Vad för slags åsna är inte intresserad av den bästa filmserien (vid sidan av Jacksons Tolkien-franchise) i modern tid?!

Jag såg At World's End för nionde gången för några veckor sedan. Den galet underskattade avslutningen på trilogin är så underbart svulstig och episk att man knappt fattar att det är en uppföljare på The Curse of The Black Pearl.
Jag minns premiären våren 2007! Riktigt underbart, men samtidigt sorgligt som tusan då man kom ut från bion vid halv fyra-snåret på morgonen då man inte visste om/när man skulle få återse Jack på stor duk nästa gång. Som tur var fick vi ju bara vänta ca 4 år, vilket är mindre än tiden som gått sedan On Stranger Tides slutade gå på bio. Ack, ack. Det är cirka två hela år kvar till Dead Men Tell No Tales!
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2017 vid 10:46
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Kan meddela att jag för ett smärre antal timmar sedan återvände från Jack Sparrows tredje äventyr. Ingen borde bli besviken på den.



TIO ÅR! Tio bloody år sedan "At World's End" hade världspremiär och jag såg den vid midnatt.

Ser den nu, för första gången i 3D, för tionde gången.
Är prick 90 minuter in i filmen.

Tänk att femte filmen har premiär på dagen tio år efter tredje.

Gaaahhhhhh!!!
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2017 vid 12:32
Och så såg man bonus-scenen med Will och Lizzies son för tionde gången.
Undrar hur pass nära den händelsen femte filmen ligger.

Nåväl! Snart dags att skicka i "On Stranger Tides".
Till toppen
OliviaBelle View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 261
inläggsval inläggsval   Citera OliviaBelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2017 vid 15:05
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Och så såg man bonus-scenen med Will och Lizzies son för tionde gången.
Undrar hur pass nära den händelsen femte filmen ligger.

Nåväl! Snart dags att skicka i "On Stranger Tides".


Deras son är nu vuxen (19-20), framgår i trailers och pressutskick. Så det har gått några år.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2017 vid 13:00
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:


Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Och så såg man bonus-scenen med Will och Lizzies son för tionde gången.
Undrar hur pass nära den händelsen femte filmen ligger.

Nåväl! Snart dags att skicka i "On Stranger Tides".


Deras son är nu vuxen (19-20), framgår i trailers och pressutskick. Så det har gått några år.


Glad att jag inte läste det inlägget innan nu.
Då hade jag fått spoilat att Henry överhuvudtaget var med i "Salazar's Revenge".
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2018 vid 22:45
Såg just denna underbara film för elfte gången.
Som sagt, finns säkert 20 saker jag skulle ändra på, men som helhet är det en förbaskat trevlig upplevelse.

Hmmmm... jag hade i tio år älskat det bitterljuva öde som befaller Will och Elizabeth och så kommer den femte filmen och fullständigt pissar på det.
Jag blir rasande när jag tänker på det.

Jag kan inte fatta hur de kunde sabotera så mycket med den filmen.
Vad fan tänkte de med???


PS. Jag har nu fullt ut accepterat den gamla teorin om att Becket är förälskad i Jack men givetvis inte kan erkänna det för sig själv.
Dessutom hatar han ju samtidigt Jack mer än något annat i världen... Intressant karaktär ändå.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-december-2018 vid 09:15
Efter Död Mans Kista var jag bara tvungen att hyra Vid Världens Ände.

På bion så gillade jag den mer än tvåan eftersom jag hade enormt låga förväntningar.

Jag gillade hur dramatisk den var, även om det ofta var svulstigt och överdrivet.
Den mörkare atmosfären var trevlig tyckte jag.

Nu när jag såg den igen så var den ännu lite bättre.
Även om manuset tenderar att flaxa omkring överallt och författarna själva knappt fattar vem som bedrar vem, så känns det verkligen som att mycket står på spel både på små, personliga plan och stora överspännande kataklysmiska plan.

Den har en skönt ångesttyngd domedagsstämning och är en emotionell bergochdalbana.
Från stillsamma seglatser över De Dödas Hav till piratbröllop i full storm.

Jag blev mycket sugen på att titta på extramaterialet till de två uppföljarna, speciellt denna.

Jag önskade mig Blu-ray-boxen i julklapp så kanske, om tomten är snäll, att jag kan hugga in på det redan imorgon.

Ändrad av Claire - 24-december-2018 vid 09:20
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 10111213>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media