Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pirates of the Caribbean - Vid Världens Ände

 Svara Svara Sida  <1 89101112 13>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 14:04
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

När har vem sagt att det aldrig mer ska behövas göra en piratfilm? Låter som ett konstigt uttalande.
 
Det sades, av vem minns jag inte, i extramaterialet för Död mans kista, disc 2 (99% säker, finns så många skivor att hålla reda på). Tanken var tydligen likadan efter första filmen, så vi får väl se.


Ändrad av Hades - 06-januari-2008 vid 14:07
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2008 vid 21:54
Det är ju hysteriskt när han upptäcker att Pearl är borta igen och öppnar sitt hjärta för Scarlet och Giselle med det vanliga resultatet som följd.
 
"Mr Gibbs you can throw my hat if you like...now go and get it!" hahahahaha! F*n vad man garvade, så iskallt.
Till toppen
zerch View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 02-februari-2008
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera zerch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-februari-2008 vid 16:16
Tror inte detta har kommit fram i tråden..
Men, den absolut sista scenen i POTC3, 10 år senare, visar ju när Will komme tillbaka efter tio år. Många tror, vissa säger att det är så, att "förbannelsen"/"trolldommen" bryts då, i och med att Elizabeth har varit trogen mot Will (vilket inte Kalypso var).
  Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Turner
            http://pirates.wikia.com/wiki/Elizabeth_Swann
Bara jag som hoppas att de är med i en ev. kommande fyra?
Eller om de får en helt egen film ;)

Trean är annars mycket bra. Tycker om Beckett som skurk, och tyckte han spelade rollen utmärkt. Han blir en sån alla hatar.
   Har dock aldrig sett Davy Jones som en skurk. Alla filmerna (kanske inte ettan) beror det ju på vilket perspektiv man ser allt ifrån. Jack kan/är ju både god och "ond", fastän de flesta ser han som god. Det är en fråga om perspektiv. Men har aldrig sett Davy Jones som ond..

Det jag undrar är, hur ska jobbet skötas av kaptenen på flygande Holländaren? Hur miskötte Davy Jones sin uppgift, och hur skötte Will den?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-februari-2008 vid 12:36
Som jag ser det är förbannelsen inte bruten. Varför skulle den vara det efter tio år? Och vem tar över "frivilligt" om en kapten bara blir avlöst efter tio år. Nej, jag gillar det tragiska i att de bara träffar varandra några få gånger till innan Elizabeth blir gammal och dör.
Davy Jones struntade väl helt enkelt i att föra de dödas själar till dödsriket och samlade istället ihop sin egen besättning för att åka runt och jävlas på havet. Tror jag.
Davy Jones ser jag som ganska ond, jag menar han låter ju helt kallblodigt avrätta de som inte går med i hans besättning.
Han var inte ond från början men utan sitt hjärta kan han ju inte känna någonting, och därav är han bokstavligen hjärtlös/ond.
Som du säger är det ju helt en fråga om perspektiv. Ond och god? Vad är det, egentligen är väl Becket god som vill rensa haven från pirater?
Man glömmer lätt bort det i de här filmerna men piraterna framstår som stackars offer som måste slåss för sin frihet. Sin frihet? Att stjäla, plundra, mörda, kidnappa och våldta? Haha, men det är ju ändå Disney.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-februari-2008 vid 18:14
Det är VÄLDIGT lätt att glömma bort det i de här (och andra) filmer, att pirater faktiskt inte var nåt särskilt trevligt släkte.
 
Jag ser också Davy Jones som ond. Han var kanske god en gång i tiden, innan Calypso när han fortfarande hade sitt hjärta, men den Davy Jones vi får se tycker inte jag är särskilt god.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Mattis View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 17-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Mattis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-februari-2008 vid 15:53
Postad av Hades Hades skrev:

Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

När har vem sagt att det aldrig mer ska behövas göra en piratfilm? Låter som ett konstigt uttalande.
 
Det sades, av vem minns jag inte, i extramaterialet för Död mans kista, disc 2 (99% säker, finns så många skivor att hålla reda på). Tanken var tydligen likadan efter första filmen, så vi får väl se.
 
Jag har för mig att det var någon av manusförfattarna som gav detta uttalande. Men jag tolkade det som att dessa filmer skulle bli så pass bra att det inte vore nån idé att göra fler Pirat-filmer eftersom man inte skulle kunna slå de här. Ja jag vet inte jag, men det sades i ett sånt sammanhang att jag tolkade det i alla fall så. Inte särskilt konstigt uttalande i så fall kan jag tycka. Wink


Ändrad av Mattis - 09-februari-2008 vid 15:54
Love Pirates!!!
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-februari-2008 vid 16:57
Ett väldigt förståndigt uttalande, tycker jag. Återstår att se om de kommer följa det eller inte...
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-februari-2008 vid 20:17
Jo, men så var det ju. Första Pirates skulle ju vara den ultimata piratfilmen (det är den väl, också?) :P 
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2008 vid 21:59

Ja det är den, men med det sagt är Vid Världens Ände ändå en av förra årets bästa filmer. Betyget den har på den här sidan, 6.71 är inget annat än ett stort hån.

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2008 vid 22:18
Nu har jag inte sett såvärst många "djupa" filmer från 2007, men av de jag såg på bio är Vid världens ände absolut vinnare (om man inte räknar med allmänt fantastiska Sweeney Todd, som ju som bekant inte kom till våra biografer förrän februari i år...)!

Ändrad av Hades - 10-april-2008 vid 22:21
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2008 vid 22:18
Har inte hört många sagt att Vid världens ände var en av förra årets bästa filmer.. däremot var det en av det största filmsuccerna förra året, men det betyder inte att den är en av de bästa.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2008 vid 21:01
Nej, succe och bäst är långt ifrån alltid förenade med varandra (se; Titanic). Men enligt mig var filmen lysande och jag är förvånad över hur många som tycks hata den/ogilla den skarpt. Underskattad megasucce? Det hör man inte ofta?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2008 vid 19:26

Är de här filmerna glömda eller?

Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 12:36
Såg den för femte gången igår kväll. Kan ni säga modern klassiker?
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 19:30
Jag såg den faktiskt också igår kväll och jag måste säga atta jag faktiskt tyckte att den var bättre nu när jag såg den för andra gången.
 
Framförallt så har Elizabeths och Wills karaktärer utvecklats mycket mer och är mycket roligare att betrakta.
Och hela grejen med att Sparrow och Barbossa måste sammarbeta och att båda anser sig vara kapten är mycket underhållande!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 19:52
Du skrev för lite drygt ett år sedan att du tyckte vissa saker är konstiga. Om så fortfarande är fallet så fråga gärna och jag ska svara efter min förmåga.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 21:24
Faktum är att jag inte tycker det längre, då tyckte jag att hela "Kalypso" grejen var ganska märklig men så känner jag inte längre.
 
Att jag inte förstod så mycket av filmen förra gången berodde nog också på att jag såg den med mina hispiga vänner (vilket innebär en massa fnitter och viskande som kan störa)
 
Jag kan dock fortfarande tycka att det blir rätt rörigt någonstans i mitten, alla hoppar runt mellan de olika sidorna och alla har sina motiv och orsaker som man måste hålla reda på men jag reder nog ut det ganska bra tillslut.
 
En "rolig" sak som jag kom på efter att ha sett "At Worlds End" var att under dessa 3 filmer så har Elizabeth gett/tagit emot kyssar från inte mindre än 4 olika män!
Will, Jack, Norrington och Sao Feng....
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 22:21
Sao Fengs var ganska påtvingad dock. Men jag ser din poäng. Fast hon kyste bara Jack för att kunna kedja fast honom vid masten, och hon lät Norrington kyssa henne en enda gång, liksom bara för att hon förlät honom för sina tidigare synder. Så egentligen är det bara Will som hon har kysst av egen riktig vilja.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 23:56
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Såg den för femte gången igår kväll. Kan ni säga modern klassiker?


jag har nog bara sätt den 2 ggr (bio och DVD)

Riktigt klassiker tror jag inte att jag skulle kunna kalla dem. Jag skulle nog snarare säga kultfilm (inte ännu kanske men om några år). Jag tycket att en klassiker ska stå i en klass för sig, och det gör inte riktigt POTC-filmerna. De var en publiksuccé, det kan man fastställa, men de var inga riktiga kritikersuccér.

Men vi får se hur tiden har för effekt på dessa filmer.


Ändrad av Daniel - 11-juli-2008 vid 23:57
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 00:01
Jag håller med Daniel, tror verkligen att POTC_filmerna kommer bli äkta kult-rullar i framtiden!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 01:06
Det är dom redan för mig. Jag tycker troilogin är bland det bästa som gjorts i filmväg, om man räknar ihop alla (nej, jag är inte så "djup" av mig, kanske). En och en står de sig inte riktigt lika bra även om ettan är snudd på fullpoängare. Men ja, för mig är Pirates-trilogin den absolut bästa, och då ryker våtögda dvärgar med håriga fötter och italienska maffian all världens väg (sorry, fansen). Måste se om At Worlds End snart, gillar den verkligen.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 11:20
Okej, okej. Låt oss säga så här istället, första filmen kan redan klassas som en modern klassiker, den blev till allas förvåning en succe både hos kritiker och publik. Ingen hade trott att en sjörövarfilm (genren hade ansetts vara utdöd i nästan tio år sedan superfloppen men tillika bra filmen Cutthroat Island) som bygger på en gammal åkatraktion i en nöjespark skulle bli annat en ett skämt, men den vann istället allas hjärtan. Uppföljarna skulle man dock kunna tänka sig blir kult om sådär 20 år.
 
Ps. Jag är även enormt fan av dvärgar och maffia. Man kan gilla fler saker lika mycket, eller nästan lika mycket.


Ändrad av 101dalmatiner - 12-juli-2008 vid 11:21
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 12:00
Så himla bra betyg fick inte den första filmen i recensioner. Kollade på filmdelta och de flesta kritikerbetygen ligger på 3 av 5.

POTC är också mer komedi än vad Cutthroat Island var, som var en ren äventyrs/action-film. Så det är lättare för den att lyckas. (sedan saknade Cutthroat Island även bra karaktärer)

Jag tror fortfarande på Kultstatus mer än att de blir klassiker, och det gäller även den första filmen.

Några exempel om hur jag klassar olika filmer (endast tagit med Disneyfilmer i listan)
Disney's Pollyanna från 1960 är en klassiker. Old Yeller från 1957 och Föräldrafällan (1961) lika så. Skönheten och Odjuret och Lejonkungen är Moderna klassiker. Tron (1982), The black hole (1979) och The Mighty Ducks (1992) är Kultfilmer.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 12:36
Postad av Hades Hades skrev:

Det är dom redan för mig. Jag tycker troilogin är bland det bästa som gjorts i filmväg, om man räknar ihop alla (nej, jag är inte så "djup" av mig, kanske). En och en står de sig inte riktigt lika bra även om ettan är snudd på fullpoängare. Men ja, för mig är Pirates-trilogin den absolut bästa, och då ryker våtögda dvärgar med håriga fötter och italienska maffian all världens väg (sorry, fansen). Måste se om At Worlds End snart, gillar den verkligen.
 
 
 
Kan inte annat än hålla med. För min del spelar det ingen roll vad andra tycker, om den kommer bli modern klassiker eller inte. För mig är trilogin helt enkelt bäst.  
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 12:37
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Ps. Jag är även enormt fan av dvärgar och maffia. Man kan gilla fler saker lika mycket, eller nästan lika mycket.
 
Självklart kan man det, men för min del är det inget snack om saken Tongue
För övrigt är mina absoluta favoritfilmer Pulp Fiction och Skönheten och Odjuret, lite skillnad på film och film...
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2008 vid 18:21
Vem var det som skrev att han/hon blev sur över hur Mercer dog? Få filmskurkar har jag blivit så nöjd över att se gå en fruktansvärd död till mötes. Var det Egd som Fan möjligen?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2008 vid 17:44

Folk har klagat på att Jack är så olik sig i uppföljarna. Jag skulle vilja disskutera den saken då jag inte håller med.

Till toppen
Captain_Sparrow View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar
Avstängd

Medlem sedan: 12-december-2008
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Captain_Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 01:48
Vid Världens Ände... Bästa filmen 2007! Så episk! Så storslagen! Många torkade tångräkor har nervärderat denna blivande klassiker och jag sågar hellre av mig träbenet och hoppar på ett ben på plankan än kallar det här storstilade pirat-äventyret dåligt. YAAARGH!!! RUM to ye all!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 12:12
Vad anser du om klagomålen om att Jack är en helt annan person i uppföljarna?
Till toppen
Captain_Sparrow View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar
Avstängd

Medlem sedan: 12-december-2008
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Captain_Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 12:34

Arrrgh! Jag anser de vara uttalanden av tångräkor utan riktig vetskap om vad som gör Ol' Jack till den äventyrare han är. Savvy? Yarrrgh!

Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 89101112 13>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media