Finns det något sätt att ta reda på när den svenska dubben för "Puhs film om Heffalumpen" spelades in?
Det är nog svårt att få reda på exakta datum.
Man kan väl gissa att dubben måste ha gjorts sensommaren-hösten 2004. Filmen hade premiär i februari 2005, och dubbningen måste ha legat klar minst tre-fyra månader innan dess för att det skulle finnas tid att framställa visningskopior. Det här var innan digitalbio hade slagit igenom, så Disney körde enbart ut fysiska 35mm filmkopior till de svenska biograferna.
Jag förstår, dubben var väl med säkerhet färdig innan klippet som visades på julafton 04 gick ut, så hösten senast kan man anta. Men det skulle vara kul att veta mer exakt och hur lång tid det tog och så. Man får aldrig någon inblick bakom kulisserna när det kommer till dubbning. Det är tråkigt.
Heffa Nice Day! Idag är det 12 år sedan jag och min kompanjon införskaffade "Pooh's Heffalump Movie" på DVD! Det firades med att för några timmar sedan se den för 67:e gången. Grejhöjta!
Idag är det tretton år sedan man såg den heffantastiska filmen för femte och sista gången på bio. Den borde gå på varje biograf, en gång i veckan, tills jorden går under.
När jag blir miljardär ska jag låta bygga ett Heffa-tempel där man varje fredag klockan 16:15 kan komma och se "Pooh's Heffalump Movie".
Tänk vilka Heffaloween-fester man kommer ha där...
Idag är det 13 år sedan denna majestätiska klassiker släpptes på DVD. Det firade jag med att äta tårta och se filmen för 69:e gången. Samt första gången på franska. Kan vara den sämsta dubben hittills. Puh lät något förbannat ointresserad och Kanin och Tigers röster kändes inte rätt. Heffa och Ru lyfte det hela med både väldigt passande röster och fin inlevelse.
Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum