Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Ringaren i Notre Dame

 Svara Svara Sida  123 9>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Ringaren i Notre Dame
    Postad: 19-februari-2006 vid 17:45
Blir mer och mer intresserad av den här filmen. Vet inte varför, kanske för att jag tyckte den var obehaglig när jag var mindre och tar igen det nu. Det är ju faktiskt en riktigt bra film, om inte annat otroligt välgjord, och den kan nog placera sig någonstans på en topp-10 lista. Undrar bara vad andra tycker om den, det är ju inte precis den första filmen som nämns när man snackar om bra Disneyfilmer (inte ofta i alla fall), är det en favorit eller bara "en i mängden"?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2006 vid 19:35
Den är en av mina favoriter! Lagom blandning av humor, musik, spänning och romantik. Och till skillnad från de flesta andra filmerna så är det inte huvudpersonen som får "tjejen". Men jag gillar Phoebus i alla fall! Det är kul med så många bilroller också, stenfigurerna är ju bara bäst.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2006 vid 22:46
Jag tycker att det är kul att sten figurerna är heter Victor och Hugo (författaren till ringaren i notre dame hette Victor Hugo). Jag tycker att filmen är bra, den sticker ut ur mängden. Rå men samtidigt fylld med hopp och kärlek.
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 10:58
Jag älskar, och har alltid älskat, Ringaren i Notre Dame,
helt underbar film! Så otroligt fint tecknad och med underbar musik och jättefin story.
Den står absolut högt på min topp-10 lista iaf
Till toppen
Ariel_ View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 26-december-2004
Status: Offline
Poäng: 76
inläggsval inläggsval   Citera Ariel_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2006 vid 09:04
jag tycker den är väldigt bra gjord och som sagt väldigt rå och vackra sånger och det är nog den enda filmen som den kristna guden har något med att göra med eller? ( i hercules är det ju de grekiska gudarna)
Hercules: how did you get mixed up with...
Megara: pinnhead with hovs? well you know how men are they think no means yes and get lost means take me i'm yours
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2006 vid 18:57

Är det någon som vet vad den fick för kritik när den kom? Bra eller..ja, mindre bra? 10 år sedan nu ju, minns inte särskillt bra Lipa

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2006 vid 20:11
Den fick väl rätt många kommentarer om huruvida den var lämplig för barn eller inte, Quasimodos utseende föll inte alla i smaken precis.. Tror till och med det var en artikel i dagstidningen om det. Men just kritiken till själva filmen kommer inte jag ihåg.. Nån annan kanske vet..
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2006 vid 21:34
Underbar film, helt fantastisk. Jag tycker inte att det är en barnfilm överhuvudtaget utan både handligen och budskapet är mer anpassade för vuxna. Jag köpte den ganska sent, och hade jag sett den som barn hade jag nog inte hängt med ett enda dugg. Vad tycker ni?
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-mars-2006 vid 21:44

Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Den fick väl rätt många kommentarer om huruvida den var lämplig för barn eller inte, Quasimodos utseende föll inte alla i smaken precis.. Tror till och med det var en artikel i dagstidningen om det. Men just kritiken till själva filmen kommer inte jag ihåg.. Nån annan kanske vet..

Jo, att det var snack om hur barnvänlig den var osv minns jag också. Inte särskillt konstigt, den är ju faktiskt inte speciellt lämpad för barn jämfört med andra Disneyfilmer (som sagt). Men det vore intressant att få läsa lite biorecensioner också. Inte bara av Ringaren i Notre Dame, utan av alla de "lite äldre" filmerna.

 

Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2006 vid 16:00
Recensioner finns ju på nätet i massor, det är bara att leta
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2006 vid 17:33
Det har jag gjort ;) det som finns är dvd-recensioner...intressant det med, men tjatigt när man läst dem ett par gånger. Skulle vilja ha från 1996, när den var bioaktuell.
Till toppen
Oliver19 View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 11-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Oliver19 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2006 vid 19:53
jag tyckte den var lite läskig när jag var liten men nu är den ju jätte bra speciellt sten figurerna dom är roliga.
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2006 vid 11:10
Jag tycker att ringaren i Notre Dame är en helt underbar film men samtidigt var det den filmen som jag blev riktigt rädd för nu på "äldre" dar eftersom jag precis börjat fatta den OTROLIGA onskan som Frollo utsänder! Han måste vara en av de allra värsta skurkarna och inte det minsta komisk!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2006 vid 16:53
Sant. Lagom galen Disneyskurk, men har är ändå en av favoriterna i filmen :P   Han och Phoebus.
Till toppen
Antigone View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Antigone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2006 vid 22:26

Jag gillade den mycket för nåra år sen...men sen läste jag boken och nu klarar jag knappt av den
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2006 vid 23:20
Varför inte? För att Disney har så mycket? Har inte läst boken själv, men vet hur den slutar och så..
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-april-2006 vid 20:12
Jag har också läst boken, men jag måste säga att jag gillar Disneyfilmen bäst. Jag är svag för lyckliga slut. Embarrassed
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-april-2006 vid 23:27
Jag tycker att Ringaren i Notre Dame är bra men problemet är musiken.
Den har ingen minnesvärd musik eller minnesvärda låtar. Är det fler som håller med mig eller är det bara jag som tycker så? 

Ändrad av The Chosen One - 22-april-2006 vid 23:29
Jag lever för staden.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2006 vid 00:00
Håller nog med, lite granna. Det är nog sant att det inte är den mest minnesvärda disneymusiken, men tycker ändå den gör sig bra i sitt sammanhang. Ger nån slags speciell känsla :P
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2006 vid 17:04
jag håller inte alls med, flera av mina disneymusiks favoriter är från Ringaren i Notre Dame, så som God Help The Outcasts/Esmeraldas Bön, Hellfire, Heavens Light/Ett Himelskt Sken, Out There/Solsken, The Bells of Notre Dame/En Sång Från Notre Dame m.m..Jag bara älskar dem! Fast jag är lite osäker på de svenska titlarna eftersom jag mest lyssnar på de engelska :p
men min poäng är att jag iaf tycker att musiken i Ringaren är jättevacker och väldigt minnesvärd..



Morning in Paris
The city awakes
to the bells of Notre Dame
The fisherman fishes,
the bakerman bakes
to the bells of Notre Dame
To the big bells as loud as the thunder
To the little bells soft as a psalm
Some say the soul of the city's
the toll of the bells
The bells of Notre Dame..
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 08:18
Jag håller helt med OceanSoul, jag tycker musiken är underbar. Låtarna speglar verkligen stämningen i filmen och karaktärernas känslor. Mina personliga favoriter är Frollos Hellfire och inledningslåten The Bells of Notre Dame.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 18:15
Jag tycker också att musiken är i särklass. Låtarna är inte så trallvänliga som andra Disneymelodier kanske, men det gör bara att man inte tröttnar på dem lika fort.
 
Min absoluta favoritscen är när Quasimodo står på kyrktoppen med Esmeralda i armarna och skriker "Sanctuary! SANCTUARY!" Det ger mig rysningar varenda gång!!
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 19:06
Jag anser nog att, som någon annan påstått tror jag, man uppskattar filmen mer ju äldre man blir. Eller åtminstone är det ofta skillnad på hur man upplever den som barn eller som vuxen... Som jag minns den från omkring 1996 så var det en del som jag fick aversion mot. Kanske för att den inte känns riktigt traditionell, och inte alls en barnfilm.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 20:06
Postad av TangiableArc TangiableArc skrev:

 
Min absoluta favoritscen är när Quasimodo står på kyrktoppen med Esmeralda i armarna och skriker "Sanctuary! SANCTUARY!" Det ger mig rysningar varenda gång!!
 
Gillar scenen precis innan det (ok, är väl egentligen samma scen) när han sliter ner pelarna, och svingar sig ut över folket där nere. Mycket snyggt gjort, passande med musiken och så. Fast...oj, vilket långt rep han måste ha? Wink
 
Såg faktiskt filmen här om dagen. Känns som att den blir lite bättre för varje gång. Fast nu känns det inte så speciellt att se den, såg den inte särskillt ofta när jag var mindre eftersom jag tyckte den var obehaglig. Nu är det som att se vilken Disneyfilm som helt. Inget fel i det i och för sig...
Till toppen
Antigone View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Antigone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 22:21

Grejen är att när jag jämför boken och filmen så känns filmen knappt som en bearbetning utan en helt ny historia där bara några av karaktärerna råkar ha samma namn. Filmen är som en ihopklippning av alla stora scenerna från boken fast i annan ordning, och så klart lite censurerat.
Jag fattar att de inte kan följa boken särskilt noga, inte bara för att det är en barnfilm utan även för att boken innehåller sjukt många karaktärer och sidospår att det inte går att ha med i en normallång film.

Så...det bästa är att egentligen inte jämföra boken och filmen…
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 22:30
Så sant. Det borde man aldrig göra. Det finns ett citat av en författare... kommer inte ihåg vilken... men han sa:
 
"Att få frågan om man har läst en bok och man svarar: -- Nej, men jag har sett filmen -- Är som att säga: --Nej, men jag åt frukost imorse --"
 
Alltså: jämför aldrig boken med filmen eller tvärtom.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
adamgard View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera adamgard Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 23:03
Postad av The Chosen One The Chosen One skrev:

Jag tycker att Ringaren i Notre Dame är bra men problemet är musiken.
Den har ingen minnesvärd musik eller minnesvärda låtar. Är det fler som håller med mig eller är det bara jag som tycker så? 
 
Jag håller inte alls med dig!! Det är ju världens underbaraste sånger! Gårter floder varje gång! =) Och det är så fantastisk musikalkänsla över dom! :D Njuter av bara tanken på dom!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 12:44
Jag förstår absolut verkligen inte er som inte gillar musiken i denna otroligt underbara fina film, med underbara, totalt fängslande låtar!! Jag gillar varenda en, och kan de flesta utantill!! Vissa av dem (har dock inte hört alla, på engelska) är ju, inte så oväntat, mycket bättre på engelska, vilket är...ja, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mina känslor för dessa låtar, dom är ju bara så bra!!
 
Jag är fullkomligt körd i Hellfire, Esmerladas bön osv! Så extremt bra låtar, absolut en av de disney-klassiker där jag tycker att dom verkligen har lyckats med musiken!
 
I övrigt är detta en underbar film! Det är en väldigt stark och gripande film och har en av de starkaste kvinnliga karaktärerna, Esmeralda och en av disneys grymmaste skurkar, Frollo. Han har inte ett uns av humor, inte ett snällt drag, han är allt igenom ond och det bara höjer filmens sevärdhet ännu högre!
 
Början på filmen är väldigt snyggt gjort, då syftar jag på när man "svävar" bland molnen och musiken träffar så perfekt. Åhh gud jag är helt förtrollad.
 
Även om jag alltid har gillat denna film, så var jag lite rädd för att se den när jag var liten, och jag måste säga att det är faktiskt inte så mycket en barnfilm. Om inte stenfigurerna skulle ha funnits hade den varit det ännu mindre.
 
Men det är inte bara filmen i sig som är bra, utan också själva historien. Jag har, som många andra här efter vad jag har förstått, läst denna gripnade bok av Victor Hugo. Och även den förkortade versionen av May Bylock (om jag inte minns fel skrev hon väl den?). Och jag är som förtrollad, jag kan inte hitta några fel! Inte i disneys version, inte i boken..ingenting. Jag kan dock tycka att boken är lite smått seg, men själva historien är det verkligen inte något fel på!
 
Åhh denna film alltså. Den har en självklar plats bland min 10 i top-lista!
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2006 vid 20:47
Visst är filmen bra men jag menade att musiken inte är så bra om man jämför den med andra disney soundtracks t ex som Skönheten och Odjurets, som enligt mig har den bästa Disney musiken.


Ändrad av The Chosen One - 14-maj-2006 vid 20:52
Jag lever för staden.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2006 vid 22:28
Det är möjligt att jag kan hålla med om att låtarna i RaN inte är fullt lika trallvänliga som dem i Skönheten och Odjuret. Fasen, SoO fick väl Oscar för bästa låt eller soundtrack eller dylikt. Men det som är roligt med låtarna i RaN är att de är väldigt stämningsfulla.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 9>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media