Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Ringaren i Notre Dame

 Svara Svara Sida  <1 789
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2010 vid 17:28
Älskar också den här filmen. Smile Har alltid varit svag för "skönheten finns på insidan" budskap och sångerna är helt underbara. Karaktärerna är fantastiskt tecknade och man måste älska stenfigurerna.

Frollo är min favoritskurk från Disneys filmer. Han är så ondskefull och obehaglig. Själv förstod jag aldrig riktigt hans åtrå för Esmeralda som barn, men att skrämma mig lyckades han ändå. ^^

Ska vi tala om boken så måste jag säga att
1. Jag tyckte att den var bra. Har svårt för olyckliga slut och ond, bråd död och all denna hemska olycka som inträffar i boken men bra var den. Välskriven och oförutsägbar.
2. Jag tyckte inte om den. Halva boken är beskrivningar av husen och arkitekturen i Paris, otroligt tråkigt. Jag tycker mer om när författaren fokuserar på personerna och handlingen. Sen är jag ju uppväxt med Disneys version, och jag kunde aldrig riktigt acceptera att Esmeralda i boken aldrig kunde gå nära Quasimodo utan att känna avsky. Tyckte inte heller att Frollo var en snäll karaktär. Visst gav han sin bror pengar, men jag kände att det var mer för att han kände att han var tvungen som bror.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
PocaSparrow View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 30-december-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera PocaSparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2011 vid 15:45
Ringaren i Notre Dame har jag nu "återupptäckt", mycket på grund av att jag hittade musikalversionen! Dock finns den bara på tyska än så länge, men om man kan språket är den väldigt bra. Många av de instrumentala styckena i filmen har gjorts till sånger, och storyn är lite annorlunda jämfört med filmen, lite mörkare kan man säga. Man har bl.a. tagit in låten Someday (Einmal i den tyska versionen, helt underbar!) men dock tagit bort låten The Court of Miracles eller Mirakelgården och ersatt den med ett instrumentalt stycke kallat Dance of the Gypsies (Tanz der Zigeuner). Rekommenderas verkligen!
Till toppen
Arabesque View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Arabesque Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2011 vid 14:40
Vad som stör mig mest är att alla jämför den för hårt med boken, jag har själv läst den och jag har för mig att Disney beskrev den som löst baserad på boken?
Ja, det vore ju en väldans bra film för barnen om det var som i boken. (Ni som läst den vet vad jag snackar om, jag vill inte spoila något.) ... Eller?
Vissa av låtarna tycker jag är underbara, speciellt de som Clopin sjunger i, själva öppningslåten tycker jag är helt underbar och jag älskar att de har stora körer i många, dessutom är väl Esmeraldas bön helt underbart vacker. Sedan är jag måttligt förtjust i de 'smörigare' låtarna. De har jag alltid haft problem med.
 
Men den är sjukt fint tecknad och många musiknummer är storslagna och häftiga, katedralen är väldigt vacker tecknad och effekterna också för den delen.
Vad som stör mig är att de struntade i att ha med min favoritkaraktär från böckerna, Gringoire. På dA fanns en teckning av honom så som han hade kunnat se ut i disneyformat, då blev man ännu mer sugen på att se honom dyka upp någonstans, om så bara i bakgrunden. : )
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2012 vid 18:26
Är det ingen mer än jag som störs av att Phoebus även i den svenska versionen säger "sir" till Frollo? Naturligtvis borde han ha sagt "monsieur".
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-november-2012 vid 20:28


Har sett denna filmversion ?

http://www.youtube.com/watch?v=ShwMAxhxzdI&feature=youtu.be

Ändrad av disney_girl - 12-november-2012 vid 20:29
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2012 vid 17:26
"Har sett denna filmversion ?

http://www.youtube.com/watch?v=ShwMAxhxzdI&feature=youtu.be"


Påminner mycket om den där skaran av Disney-rip-off:er  som dök upp på 90-talet. Bl.a  rippade de "The Lion King", "The 101 Dalmatians" och "Pocahontas"... praktiskt taget varje bra 90-talsfilm från Disney snodde de grundidén från och gjorde om till billiga direkt-till-video-rullar.

Har inte sett denna dock.


Ändrad av LeChuck. - 23-november-2012 vid 17:27
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-februari-2014 vid 17:53
Postad av LeChuck. LeChuck. skrev:



"Har sett denna filmversion ?

http://www.youtube.com/watch?v=ShwMAxhxzdI&feature=youtu.be"


Påminner mycket om den där skaran av Disney-rip-off:er  som dök upp på 90-talet. Bl.a  rippade de "The Lion King", "The 101 Dalmatians" och "Pocahontas"... praktiskt taget varje bra 90-talsfilm från Disney snodde de grundidén från och gjorde om till billiga direkt-till-video-rullar.

Har inte sett denna dock.



Det låter som att det är Helen Sjöholm som sjunger.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2015 vid 13:09
Känner ett behov av att bara höja denna filmen mot skyarna igen. Såg om den igår igen och jisses vilket mästerverk den är!

Musiken är ju det mest episka som någonsin har skrivit och när jag insåg att Alan Menken inte fick någon som helst Oscar eller Golden Globe för soundtracket så känner jag mig nästan personligt förolämpad. 




Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 08:00
Eller hur..?! Musiken är fantastisk och filmen går bara inte att tröttna på. Musiken, karaktärerna, berättelsen och tecknandet gör det till en av de stora favoriterna bland klassikerna. Och Frollo är fortfarande ohotat den hemskaste Disneyskurken nånsin...

(Att få gosa ner sig i soffan och titta på RiND var f.ö. det enda som min sambo önskade sig på sin första födelsedag som han firade tillsammans med mig. Han har god smak, grabben. Cool)
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 13:28
Ni får väl hoppas på att den får ett uppsving, nu när musikalversionen är i full gång Smile
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
inläggsval inläggsval   Citera Claude Frollo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 17:33
Ringaren i Notre Dame är en ganska underskattad Disney. Träffat på många som tycker den är för hemskt och mörkt. Tycker själv att handling tillhör en av de bättre som Disney har lyckas gjort tillsammans med Skönhet och Odjuret.
Musiken är storslagen och är i samma klass som Skönhet och Lejonkungen. Dock har jag fallit för Prinsen av Egyptens musik och har den som favorit soundtrack bland tecknade filmer nu.
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 17:42
Detta är nog en av mina favoritklassiker. Den är definitivt en av Disneys mest storslagna filmer, och att den vågade ta så många risker får mig att uppskatta den ännu mer. 

Den är inte perfekt dock, gargoylerna är irriterande och krockar med filmens övriga ton, och de förstör också den genialiska idén att låta dem vara Quasimodos fantasifoster genom att låta dem interagera med Esmeraldas get. Men, det är defenitivt inte nog för att förstöra filmen. Jag tycker också mycket om musiken, både sångerna och bakgrundsmusiken. Jag tycker inte om alla låtarna, och det finns nog ingen Disneyfilm där jag tycker om varenda låt, men de bra sångerna i denna film är bland de bästa som någonsin skapats av Disney. (Priset för bästa soundtracket i en animerad film skulle jag dock ge till How to train your dragon.)
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 17:49
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Detta är nog en av mina favoritklassiker. Den är definitivt en av Disneys mest storslagna filmer, och att den vågade ta så många risker får mig att uppskatta den ännu mer. 

Den är inte perfekt dock, gargoylerna är irriterande och krockar med filmens övriga ton, och de förstör också den genialiska idén att låta dem vara Quasimodos fantasifoster genom att låta dem interagera med Esmeraldas get. Men, det är defenitivt inte nog för att förstöra filmen. Jag tycker också mycket om musiken, både sångerna och bakgrundsmusiken. Jag tycker inte om alla låtarna, och det finns nog ingen Disneyfilm där jag tycker om varenda låt, men de bra sångerna i denna film är bland de bästa som någonsin skapats av Disney. (Priset för bästa soundtracket i en animerad film skulle jag dock ge till How to train your dragon.)


Jaa! vill så gärna se musikalversionen av den här filmen! Snacka om mäktigt! Har hört dock att Quasimodo börjar sjunga under Esmeraldas bön, det gillar jag inte. Men annars så :) 

Jag tror att gargoylerna är för att just göra filmen lite roligare eftersom den är så mörk. De som förstör mest är väl "En sån som du" när de sjunger och gör scener ala Anden i Aladdin. Den ligger väldigt konstigt men sen började jag fundera på det och låten ligger efter Hellfire precis och innan scenen när de avrättas typ. Jag tror att det hade blivit för mörkt om de inte hade lagt in lite komik. 


(Åh yes! HTTYD soundtracket är så underbart! Speciellt "Test Drive!" Så good!)
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 20:59
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

 
Jag tror att gargoylerna är för att just göra filmen lite roligare eftersom den är så mörk. De som förstör mest är väl "En sån som du" när de sjunger och gör scener ala Anden i Aladdin. Den ligger väldigt konstigt men sen började jag fundera på det och låten ligger efter Hellfire precis och innan scenen när de avrättas typ. Jag tror att det hade blivit för mörkt om de inte hade lagt in lite komik.

Ja, jag kan förstå att de ville ha comic reliefs för att inte göra det för mörkt, men jag tycker att när de ändå tog så stora risker med filmen så hade de kunnat gå hela vägen och slopa dem, eller i alla fall gjort de mindre irriterande. Tycker också att de borde ha låtit de helt vara Quasimodos fantasi- Då hade de fortfarande kunnat ha dem utan att det krockat med filmens övriga ton, det hade tvärtemot gjort Quasimodo till en ännu mer tragisk och gripande karaktär.




Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

(Åh yes! HTTYD soundtracket är så underbart! Speciellt "Test Drive!" Så good!)
¨
Och This is berk, Forbidden friendship, New tail, See you tomorrow, Romantic flight, Batteling the green death, Coming back around...
John Powell är ett geni.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2015 vid 21:58
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

 
Jag tror att gargoylerna är för att just göra filmen lite roligare eftersom den är så mörk. De som förstör mest är väl "En sån som du" när de sjunger och gör scener ala Anden i Aladdin. Den ligger väldigt konstigt men sen började jag fundera på det och låten ligger efter Hellfire precis och innan scenen när de avrättas typ. Jag tror att det hade blivit för mörkt om de inte hade lagt in lite komik.

Ja, jag kan förstå att de ville ha comic reliefs för att inte göra det för mörkt, men jag tycker att när de ändå tog så stora risker med filmen så hade de kunnat gå hela vägen och slopa dem, eller i alla fall gjort de mindre irriterande. Tycker också att de borde ha låtit de helt vara Quasimodos fantasi- Då hade de fortfarande kunnat ha dem utan att det krockat med filmens övriga ton, det hade tvärtemot gjort Quasimodo till en ännu mer tragisk och gripande karaktär.




Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

(Åh yes! HTTYD soundtracket är så underbart! Speciellt "Test Drive!" Så good!)
¨
Och This is berk, Forbidden friendship, New tail, See you tomorrow, Romantic flight, Batteling the green death, Coming back around...
John Powell är ett geni.

Det är sant; dock så använder jag deras repliker varenda eviga dag så jag uppskattar att de är där ;)
"Berätta för mormor marmor hur det är?" "Vad snackar ni om jag förlora mot en fågel!" 
Classic.

Det hade varit väldigt psykiskt ifall de bara had funnits i hans huvud... men regissörerna har sagt att de kanske är det. Man får ta det som man vill liksom. Om de skulle göra en live action version av filmen hade de säkerligen gjort de mer tydligt att det bara var i Quasimodos huvud. 

(Yes! Forbidden friendship, det var den jag tänkte på egentligen! Var så amazed när jag såg filmen första gången och den musiken kom på! Den gjorde typ att jag började älska filmen!) 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
ilovedisneyforever View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 16-januari-2014
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera ilovedisneyforever Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2015 vid 19:08
Ringaren i Notre Dame är en av mina favoriter idag, men jag har för mig att det var någon scen i den jag inte gillade när jag var liten. Jag vet i alla fall att jag avskydde uppföljaren som liten xD

Lasse Kronér är episk som Hugo, och det är självklart även Stefan Ljungqvist som Frollo!
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juli-2015 vid 07:58
Postad av ilovedisneyforever ilovedisneyforever skrev:

Lasse Kronér är episk som Hugo, och det är självklart även Stefan Ljungqvist som Frollo!


Jag håller med om att Lasse Kronér är hur skön som helst i rollen som Hugo. Smile Och Stefan Ljungqvist får Frollo att verka hur läskig som helst, vilket är bra. Såg förresten filmen med min mamma för en tid sen, och då såg vi den på engelska. Jag frågade vad hon tyckte om rösterna och hon sa: "Nja, Frollo var lite blek!"

Jag kunde bara hålla med, Tony Jay lät inte lika läskig, om du förstår vad jag menar. (Men jag ska inte gå in för mycket på det, då han har varit död sen 2006, så jag visar respekt för honom och hans anhöriga.). I alla fall så hade mamma sett den svenska versionen några gånger tidigare, så det är inte så konstigt att hon föredrar Ljungqvists röst. Wink

Siw Malmkvist är också skön som den godhjärtade, om än lite aggresiva Laverne (mormor Marmor på svenska)!Clap Hon gjorde till rösten så bra! Laverne är dessutom rolig när hon ger svar på tal och skäller på fåglarna.

Jag håller för övrigt med dig om uppföljaren. Tycker att animeringen är konstig, handlingen stämmer inte alls med ettan (om klockan i tornet är så värdefull, varför var den inte med i första filmen?ConfusedOuch) och karaktärerna är annorlunda. För att inte tala om att skurken Sarousch! Sick Han är så töntig!


Nä, Frollo var då läskig, så pass skrämmande, att min kusin gjorde mos av min vänstra hand när han kom fram i början av filmen (när Quasimodos föräldrar försöker fly till Notre Dame, om du förstår vilken scen jag menar.), och hon var arton år medan jag var bara sju!ShockedEmbarrassed.

Ringaren i Notre Dame är den första filmen jag såg när jag besökte bion första gången, och jag såg den med min kusin som jag tidigare nämde, så därför betyder den mycket för mig.Heart




Ändrad av Tinsan-girl - 24-juli-2015 vid 08:06
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2015 vid 11:40
Postad av Tinsan-girl Tinsan-girl skrev:

 

Ringaren i Notre Dame är den första filmen jag såg när jag besökte bion första gången, och jag såg den med min kusin som jag tidigare nämde, så därför betyder den mycket för mig.Heart



Visst känns det lite extra för filmen när den dessutom har varit ens första bioupplevelse. Den första film jag såg på bio var Skönheten & Odjuret, så den sitter lite extra i mitt hjärta av just den anledningen (även om jag har andra favoriter också). Tror nog att Disney står för en hel del ungars första bioupplevelse. Smile
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Conan View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 19-augusti-2015
Status: Offline
Poäng: 41
inläggsval inläggsval   Citera Conan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2015 vid 15:14
Jag såg ju den här på bion också för många år sen, så det var en helt okej film. Uppföljaren var ju inte alls bra, så det kunde ha räckt med en film tycker jag!Smile
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2017 vid 19:01
Jag har nu i över ett år haft en egen Disney blogg SacredGold där jag lägger upp intressanta inlägg, recensioner, intervjuer och dubbningslistorna m.m allt inom Disney.

Intresserad av Ringaren i Notre Dame? Kika gärna in på vad bloggen kan erbjuda, länk nedanför. Den innehåller lista av de svenska röster från filmen, bakom kulisserna fakta i tre delar om hur filmen kom till, och en intervju med dubbaren Roger Storm, som jag fick prata med över på telefon förra året.



http://nouw.com/sacredgold/category/klassiker-34-ringaren-i-notre-dame

Ändrad av Agrabah - 30-november-2017 vid 19:05
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Rolly. View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 25-april-2011
var: Ut på landet
Status: Offline
Poäng: -996
inläggsval inläggsval   Citera Rolly. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2017 vid 18:31
Blev sugen på att se den här filmen. Får nog ta och göra det till jul.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 789
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media