Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Ringaren i Notre Dame

 Svara Svara Sida  <1 56789>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2008 vid 18:12
En sak jag funderar på angående denna underbara film är att lever stenfigurerna eller är det bara Quasimodos fantasi, liksom att han är såå ensam att han verkligen tror att de lever eller hur man säger...
 
 
Det finns antagligen inget svar på frågan och jag hoppas att jag har formulerat den så att ni förstår den..:) Kul att höra åsikter bara:)
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2008 vid 16:02
Personligen tror jag inte att stenfigurerna lever. Jag tror att de endast lever i Quasimodos fantasi. Fast jag vet inte riktigt om jag tror att han själv är övertygad om att de lever. Det kan ju vara så att han så att säga uppfunnit dem för sällskapet och för att få bli accepterad av någon. Så att det egentligen är som att prata med sig själv. Jag tänker mest på när Esmeralda ska brännas på bål och stenfigurerna försöker övertyga Quasi om att han ska krossa kedjorna och göra något åt saken, här tror jag att vi ser hans inre som motiverar honom att fortsätta. Ett annat bra exempel är när Quasi vänder sig till dem och säger "Hon har ju redan en riddare i blank rustning och det är inte jag!", det tillfället visar också på att han kanske egentligen funderar högt.
Så jag tror att han själv skapat stenfigurerna men att de med åren har blivit så pass verkliga för honom att han högt diskuterar med dem. För så fort till exempel Esmeralda kommer när hon vill ha hjälp med Phoebus så blir de åter till sten igen. Men jag tror ändå att han är medveten om att de egentligen inte existerar.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2008 vid 22:33

Sant, funderar bara på vilka det är som gör katapulten som träffar vakterna i slutet i så fall LOL hahaha.

på det viset kan man jue säga att Quasi är lite halvt knäpp, men man kanske blir det om man lever ensam i 20 år och bara har träffat en person under alla åren... Men han är jue så söt så att det gör inget :)
 
 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Gustaf Lindborg View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 26-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Gustaf Lindborg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 08:27
Jag tror också att om man tillbringar så oerhört lång tid - ja, hela sitt liv - ensam, på en så udda plats som i ett torn på Notre Dame, så är det nog fullt rimligt att man man blir lite tokig och börjar hallucinera. Det är bara att se på nyheterna varje dag, hur folk hör röster och uppfattar dem som högst verkliga. 
Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com

- http://gustaflindborg.wordpress.com/
- http://hobbyrum.wordpress.com/
Till toppen
Amaranth View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2007
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Amaranth Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 09:56
Men då måste han ju flytta runt figurerna eftersom de står och blir sten på olika ställen. Och i början när Frollo kommer så står de ju precis brevid Quasi och vid andra tillfällen står de på andra ställen som sten.

Så jag tror att de existerar iaf
Till toppen
Gustaf Lindborg View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 26-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Gustaf Lindborg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 10:34
Det är nog som så att man måste accelerera vissa logiska luckor när man tittar på Disney. 
Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com

- http://gustaflindborg.wordpress.com/
- http://hobbyrum.wordpress.com/
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 17:50
Postad av Amaranth Amaranth skrev:

Men då måste han ju flytta runt figurerna eftersom de står och blir sten på olika ställen.
Inte nödvändigtvis, de kanske står där hela tiden och Quasi bara inbillar sig att han ser dem på andra ställen, och sedan kan han ju flytta på dem själv, han har ju styrka för det. Eller så kan man tolka det som en invit till att fundera över just den frågan om de finns eller inte. Det kanske var meningen att vi skulle tänka efter.
Jag tror dock att om de hade funnits så hade de existerat med andra människor också, såsom Esmeralda till exempel (Djali ser ju dock Hugo men å andra sidan bevisar det ju inte så enormt mycket med tanke på att han är en get).
Sen är det klart en del frågetecken kring vem som bygger katapulten osv, men å andra sidan finns ju Quasi däruppe hela tiden? Sedan finns det ju dessutom alltid en del frågetecken kring en del saker i Disneys värld, hur i herrans namn lyckades Blunder få in statyn av Erik i grottan till exempel?


Ändrad av Bara lilla jag - 30-augusti-2008 vid 17:51
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Amaranth View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2007
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Amaranth Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 21:10
Jag tror de existerar iaf. Vem skulle annars skjuta eldstenarna och släppa tegelstenar på Frollos soldater? Quasi är ju på ett annat ställe då :P
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 21:44
Jag tror också de existerar. Om inte annat så blir det roligare då. Wink Jag menar, en ande i lampa eller en prins (som förvandlas till odjur) som ingen känner till är väl också lite konstigt..? Allting är möjligt i Disneys värld vet ni väl? Big%20smile
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2008 vid 21:54
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Sedan finns det ju dessutom alltid en del frågetecken kring en del saker i Disneys värld, hur i herrans namn lyckades Blunder få in statyn av Erik i grottan till exempel?
 
Haha frågor som inte får några svar...
 
Kul att läsa om vad alla tror iaf, ingen aning om vad jag själv tror... på något sätt tror jag att de är levande men ändå inte, de sjunger jue fint liksom och de hjälper Quasi genom hela filmen...om det inte finns utan bara är hans fantasi så kan man jue tycka att han är väldigt bra på att övertyga sig själv ...
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2008 vid 18:41
I första hand ser jag det nog som att de bara lever i Quasimodos huvud. Då blir det genast djupare och lite mörkare. Anledningen till att vi ser stenfigurerna som levande tex i slutet är väl att Tingeling vart där och vevat med spöt.
 
Dessutom vägrar jag tro på att det finns pokerbord, frisersalonger och pianon uppe i klocktornet!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2008 vid 17:04
Nån som vet om Ringaren kommer tillbaka på dvd ?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2008 vid 19:51
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Nån som vet om Ringaren kommer tillbaka på dvd ?

Varför undrar du det? Den finns ju i handeln nu, så om du saknar den i din samling är det bara att gå ut och köpa den!
Till toppen
Dommare-Frollo View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 26-januari-2009
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Dommare-Frollo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-januari-2009 vid 18:51
Jag älskar Ringaren i Notre Dame och det är verkligen den bästa Disney Filmen!

Ser den minst 2 gånger varje dag. Tröttnar ALDIRG! <33333.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-februari-2009 vid 18:58
Gillar verkligen Esmeralda. Hon är stark och kämpar för andras rättigheter. Hon är stark som hjälper Quasimodo när han far illa på torget av Frollo.
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2009 vid 14:12
Min absoluta favorit! Tycker den är helt fantastisk och ser den några ggr/år. Musiken, stämningen och karaktärerna (förutom stenstoderna som kunnat tas bort helt för en ännu mer vuxen film) är helt underbara!

Animeringen är dessutom den kanske allra bästa i någon disneyfilm.
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2009 vid 18:38
Postad av råttigan84 råttigan84 skrev:


Animeringen är dessutom den kanske allra bästa i någon disneyfilm.
 
Jag har visserligen ett par filmer som står på samma plats som denna i den här frågan men visst är den riktigt, riktigt bra! Bland de bästa Disney någonsin gjort. Tillsammans med musiken inges en väldigt speciell och mäktig känsla, i alla fall för mig. Oerhört vackert animerat och även fascinerande att studera mindre detaljer som de också har lyckats väldigt bra med.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2009 vid 23:44
"Jag har visserligen ett par filmer som står på samma plats som denna i den här frågan men visst är den riktigt, riktigt bra! Bland de bästa Disney någonsin gjort. Tillsammans med musiken inges en väldigt speciell och mäktig känsla, i alla fall för mig. Oerhört vackert animerat och även fascinerande att studera mindre detaljer som de också har lyckats väldigt bra med."

Kan bara hålla med! Hela filmen är så bombastisk och otroligt mäktig. Den sakrala musiken passar perfekt med den mörka historien och den stämningsfulla animeringen.
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-mars-2009 vid 18:04

Absolut! Musiken är ju sedan också ett helt kapitel för sig, både vad det gäller låtar som Bells of Notre Dame och Esmeraldas bön men även bakgrundsmusiken som i denna är helt magnefik! En av mina absoluta favoritstycken (vilket jag kanske nämnt en gång för mycket redan?) är när Quasi bryter sig loss från kedjorna och räddar Esmeralda. Gåshud varje gång.

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2009 vid 13:34
Ja, jag har bara varit medlem här några dagar och redan läst dina kommentarer om den scenen 4-5 ggr.. Wink
Men jag håller med dig, den scenen är den kanske allra bästa, och musiken ger mig gåshud bara jag tänker på den. Nej, nu blev jag sugen på att se den igen! Tongue
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2009 vid 18:14
Haha det var ju värre än jag trodde, jag tenderar visst att upprepa mig fasligt mycketTongue
 
Absolut, jag håller helt med dig. Det är en av Disneys mest känsloladdade point-of-no-return ögonblick. Hela scenen är fantastisk, hur vi får följa Quasimodos kamp med sig själv - när ska man se sig besegrad och finns det någon anledning till att vägra ge upp och slåss till slutet. Intressant tolkat tillsammans med stenfigurerna som får representera den lilla låga hoppet som finns kvar.
Och samtidigt växlat med Frollo som dömer Esmeralda till döden efter att han erbjudit henne en utväg, som inte ens känns som ett alternativ. Intressant spel karaktärerna i mellan och så bra de har fångat känslor i ansiktsuttrycken i just den delen av filmen. Och så samtidigt som lågorna stiger krossar Quasi kedjorna och bryter sig samtidigt ut ur ett förtryck. Nej, jag håller definitivt med dig råttigan84 - nu blev nämligen jag också sugen på att se den igen, får nog springa upp efter dvd:n.Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2009 vid 12:46
Det tål att upprepas, Bara lilla jag, det ÄR en otroligt stark scen. Och filmen är definitivt en av de bästa (vilket jag också har sagt förr Tongue). Jag får nog joina er i filmtittandet och ta fram min film också. Wink
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-mars-2009 vid 13:12
Nu har jag sett om den, lika fantastisk som alltid! Och jag bara måste nämna inledningssekvensen. Mäktig, sakral musik, klockorna som dånar och en fantastisk svepning över staden. Dessutom är hur de förklarar bakgrunden till historien genom en gycklarsång genial och intresseväckande. 
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Bellis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 21
inläggsval inläggsval   Citera Bellis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 18:26
Underbar film! Såg den i helgen, och kollade nyss upp 2an på youtube *ryser*
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 19:22
Postad av Bellis Bellis skrev:

Underbar film! Såg den i helgen, och kollade nyss upp 2an på youtube *ryser*


Hoppas att den rysningen var av obehag snarare än välbehag, uppföljaren är horribel.
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Bellis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 21
inläggsval inläggsval   Citera Bellis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 19:25
Ja, fett obehag Dead  Den är mycket mer underhållande än Jafars återkomst, though^^

Ändrad av Bellis - 30-mars-2009 vid 19:27
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2009 vid 21:58

Tvåan är hemsk. Mer än hemsk. Men eftersom jag tenderar att upprepa mig så kanske jag inte ska dra allt det där igen hahaTongue Däremot tycker jag nog inte att den är mer underhållande än Jafars Återkommst för andra Ringaren har ju absolut ingenting att komma med, däremot så har ju Jafars Återkommst något... erhm... ja - den döljer det bra men den har vissa små saker som man kan godta vilket Ringarens uppföljare absolut inte har - det enda den har är dålig animation och kass story. Dead

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-mars-2009 vid 11:17
Postad av Bellis Bellis skrev:

Ja, fett obehag Dead  Den är mycket mer underhållande än Jafars återkomst, though^^


Jag måste väl begå lite helgerån här och säga att jag tycker Jafars återkomst är rätt ok. Visst, animeringen är inget vidare och storyn inte speciellt spännande... Men ändå, några roliga scener med anden, någon hyfsad sång och action, samt att den faktiskt inte ändrar något från den första filmen, utan håller sig till samma storyline, vilket jag tycker är viktigt. Tycker faktiskt även att Rövarnas Konung är helt ok.
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Bellis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 21
inläggsval inläggsval   Citera Bellis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-mars-2009 vid 15:36

Ja, fast RiND 2 kan man (åtminstone jag^^) ha roligt åt för att den är så lame på ett komiskt sätt. JÅ tyckte jag bara var otroligt tråkig (är inte så mycket för action heller, kanske därför) -.-

Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-mars-2009 vid 18:06
Jag förstår din tanke Bellis, personligen kan jag inte ens ha roligt åt den dessvärre. Tongue
 
råttigan - jag håller med dig angående Rövarnas konung, den är helt okej och enligt mig dessutom mycket bättre än vad Jafars Återkommst är.
Att andra uppföljaren är bättre än den första är kanske inte så vanligt (vi har emellertid lite exempel såsom Lejonkungen) men vi kan väl i alla fall hoppas på att Disney inte bestämmer sig för att göra en tredje film om Ringaren, tyckte tvåan förstörde tillräckligt och jag tycker nog att ettan helst bör vara helt orörd och utan en enda liten uppföljare.
 
Det största problemet med andra ringaren är väl mestadels just att den inte tillför någonting - den är totalt överflödig och smått ologisk på vissa punkter. Och precis som i Pocahontas fall så kräver inte ettan en uppföljare och behöver absolut ingen sådan eftersom slutet är ett sådant tydligt och bra slut.
Quasi blev accepterad av folket och alla blev lyckliga. Punkt.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 56789>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media