Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Narnia: Häxan och Lejonet

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Narnia: Häxan och Lejonet
    Postad: 30-juni-2004 vid 17:32

Jag har lästa alla dom 7 böckerna och har sett några av filmerna(jag tycker att dom är dåliga) och jag har hört att disney ska göra Narnia filmer och att nicole kidman ska göra rösten till den onda häxan.

Stämmer det?

 

källa: Disneyfilmsidan och aftonbladet

Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2004 vid 17:55
Lite läsning ang. nyfilmatiseringen av Narniaberättelserna (av Walden/Disney):

http://www.narnia.com/movie/news/movienews_030104.htm
http://www.narniaweb.com/news.asp
http://www.cnn.com/2004/SHOWBIZ/Movies/03/02/film.narnia.reu t/

Ser fram emot detta även om jag inte tror produktionen kommer bli bättre än den BBC(?)-producerade versionen som sändes i svenska jullovsmorgon bla.

Böckerna i sig är ju precis som så många andra verk produkter av sin tid. I detta fall innebär det ett antal mer tveksamma framställningar av araber, judar osv. som gör att en nyproduktion svår att få till (enligt mig). Särskilt när denna ska göras i den konservativa högborgens fäste, Disney.

Lägger in en liten bild, vet inte om huruvida den är riktig/officiell osv.



Ändrad av Daniel
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2004 vid 18:13

Detta är väl de rollbesättningar som är klara (enl.IMDb)
James McAvoy som Mr. Tumnus
Dawn French som Mrs. Beaver (röst)
Tilda Swinton som The White Witch

Själv har jag aldrig läst böckerna, och filmerna var det så länge sedan jag såg att jag knappt minns vad de handlade om. Filmen kommer att Regisseras av Andrew Andamson (Shrek, Shrek 2)

Bilden på Postern är Officiell, det är i alla fall den som Buena Vista använder sig av, och Nicole Kidman kommer inte vara med i filmen.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2004 vid 19:09
Trots framgångarna med Shrek luktar detta projekt "Around the World in 80 Days-fiasko" lång väg och det känns lite som ytterligare en i raden av filmer som försöker rida på vågen av storfilmer baserade på framgångsrika episka verk (läs Sagan om Ringen), andra är Troy och ev. King Arthur som verkar vara bli bland det sämsta som visats på biografer sedan, ja jag vet inte.

Är väl egentligen inte negativt men när amerikanska moralkängor sprängs in utan någon egentlig grund och trasar sönder originalberättelsen så tycker jag saker gått snett.

Vad ändrade du i mitt inlägg ovan Daniel, var det bara att du gjorde länkarna klickbara?

F.ö så är Narniaböckerna väldigt läsvärda, detta även om du tex. inte gillade Sagan om Ringen (som jag tycker är skräp), och de bör givetvis läsas på engelska.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2004 vid 19:11
Ja jag gjorde länkarna klickbara, men den tredje var det något fel på.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2004 vid 19:33
Men jag läste att Nicole Kidman skulle göra Häxans röst (Jag läste det i Aftonbladet)
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2004 vid 19:49

Från narniaweb.com

Postad av Narniaweb.com Narniaweb.com skrev:

Nicole Kidman Not Involved
June 28, 2004: The production has completely denied all reports of Nicole Kidman's involvement with the project - she has not been contacted and will not be involved.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2004 vid 21:29
Hm... jag minns att jag läste någon av böckerna när jag var mindre. Men oftast brukar filmatiseringar vara en besvikelse om man redan läst boken. Kung Arthur filmen har jag fått läst bra och dåliga saker om. Men jag har på känn att den är dålig... Narnia filmatiseringen blir nog snyggt gjort vad gälelr effekter och så, det brukar filmer vara idag, men jag räknar inte med mer än så.
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2004 vid 21:14

Jag tror att den blir bra

Hur många Narnia böcker finns det(har glömt)?

Hur många Filmer tänker Disney göra?



Ändrad av Proximus
All our dreams can come true... if we have the courage to pursue them.

---------------------------

Var belåten och du kommer vara den rikaste människan i världen.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2004 vid 21:46
Det finns sammanlagt sju böcker (svenska titlar inom parentes):


  • The Magicians's Nephew (Min morbror trollkarlen)
  • The Lion, The Witch, and the Wardrobe (Häxan och lejonet)
  • The Horse and his Boy (Hästen och hans pojke)
  • Prince Caspian (Caspian, prins av Narnia)
  • The voyage of the Dawn Threader (Kung Caspian och skeppet Gryningen)
  • The Silver Chair (Silvertronen)
  • The Last Battle (Den sista striden)


Undrar hur det kommer sig att man än en gång beslutar sig för att hoppa över den första boken vid filmatisering (för så som jag minns det så gjorde även BBC det när de producderade sin version)


Edit: Du skriver faktiskt själv att det är sju böcker i ditt första inlägg

Ändrad av quintus
Till toppen
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2004 vid 22:59

Jag vet men jag var osäker om det verkligen var 7 böcker, jag gissade bara i det inlägget.

Hur många filmer kommer Disney att göra om Narnia?



Ändrad av walt disney
Till toppen
Leikin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Leikin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-april-2005 vid 13:56

BBC gjorde väl bara tre filmer?
har dock bara sett första, som jag inte r vidare förtjust i.. hoppas detta blir bättre

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-april-2005 vid 21:27
Är BBCs filmer samma som gått som serier på tv? För i så fall var det fyra (bok nr 2, 4, 5, 6), fast "Caspian, prins av Narnia" och "Kung Caspian och skeppet Gryningen" slogs ihop till en. Jag vet att jag gillade serierna när jag var mindre, men nu tycker jag nog att böckerna är mycket bättre!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2005 vid 16:10
Kommer nya versionen av Narnia vara dubbad ?
(Någon som vet)
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-april-2005 vid 14:38
Det stämmer att det är BBC:s version av Narnia som gått som tv-serie här i Sverige (jullovsmorgon är det jag minns det från).
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2005 vid 10:51
Häxan och Lejonet var den första boken som C.S.Lewis skrev i serien. Först efter att han i den 6:e boken skickat alla sina huvudpersoner till Jesus i himlen beslöt han sig för att skriva en bok som handlar om skapelsen. På det sättet knöt han ihop hela paketet, från paradis till paradis så att säga.
I BBC:s TV-serie har man hoppat över den första och sista boken, samt boken Hästen och hans pojke.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2005 vid 09:11
Efter att att ha sett teasern kan man väl bara konstatera att detta med största sannolikhet blir riktigt , riktigt bra.

Roligast att se var dock att de tycks ha behållt en del av musiken från BBS gamla serie (eller så var det något enbart för trailern, men melodin finns åtminstone där), men det var även kul  att se hur vinterlandskapet barnen möter när de kliver in i garderoben fått behålla sitt utseende med den (de) klassiska lyktstolparna.

MIn gissning, Narnia blir en sågad kassasuccé. Barn respektive vuxna kommer älska den medan tidningarna kommer spy galla och gorma om inbakade kristna värderingar med undangömda fördomar. För mig blir detta utan tvekan årets film.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2005 vid 09:36

Det är ganska vanligt att man tar med ett stycke befintlig musik i trailers som inte kommer med i själva filmen. Andra exempel är  John Barrys stycke från I Hennes Majestäts Hemliga tjänst (On Her Majesty's Secret Service) 1969 i teasern till Superhjältarna (från början var det meningen att Barry skulle skriva musiken till Superhjältarna), eller Danny Elfmans Huvudtema till Man in Black i trailern till Liftarens guide till galaxen.

Jag hoppas verkligen Narnia kommer att bli en succé, hoppas bara inte folk ledsnat på Fantasy-filmer efter Sagan om Ringen-triologin.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2005 vid 20:34
Det känns som en slags ödets ironi att Disney filmar CS Lewis böcker om Narnia. Lewis var nämligen väldigt bestämd om hur han tyckte att dvärgar skulle se ut och bete sig. Han tyckte att Disney genom sina dvärgar i Snövit förstört folks bild av dessa sagoväsen.

Detta kan man läsa i Jack. En biografi om C.S. Lewis av Georges Sayer.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2005 vid 12:20
Jag har inte några jättehöga förväntningar på den här filmen, jag är jämt skeptisk till filmer där barn och ungdomar spelar huvudroller. Det brukar oftast bli dåligt spelat och väldigt fjantigt.
Däremot lär vapnen och den övriga rekvesitan bli hur snygg som helst med tanke på att det är samma företag som tillverkar dessa som gorde vapnen och rustningarna i Sagan om Ringen filmerna.
Hoppas bara regisören vräker på med för mycket halvdassiga CG effekter.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Lorents View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Lorents Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2005 vid 17:16

Hoppas att dom gör resten av böckerna sen, inklusive min morbror trollkarlen. Har mycket höga förväntningar på den.

På tal om king arthur är den lite halvdålig film med en riktigt bra scen: Slaget på isen

Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Walt_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2005 vid 22:08
Jag tror att Narnia kommer att bli en kassasuccé, men precis som någon nämnde tidigare kommer tidningarna och kritikerna spy galla över den. Personligen har jag inte mycket till övers för pretentiösa kritiker. De är bara ute efter att såga mainstream-filmer just för att de är mainstream. Idioti!
Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2005 vid 18:21
Nu har den Svenska Postern till Narnia kommit. Den är samma som den engelska:

 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2005 vid 09:57
Wow, den ser ju jättesnygg ut... jag älskar böckerna, ända sen jag var liten har de varit något av favoriter, så jag vet inte om jag vågar gå och se filmen...
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2005 vid 20:28
Jag har sett trailern för filmen. Filmen är säkert jättebra. Jag har BBC filmerna. Men den här versionen är säkert bättre. Postern är jättefin.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-juli-2005 vid 17:10
Jag läste böckerna när jag var mindre och såg serien (?) Ska bli kul att se den här versionen. Postern var ju jätte bra gjord!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-oktober-2005 vid 12:14
Efter att ha sett den nya trailern så sjönk förväntningarna rätt ordentligt, skådespelarna känns oinspirerade och tex. Aslans röst känns helt fel. Men det är fortfarande ett givet biobesök för mig, inte många veckor kvar nu.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2005 vid 21:07
DVDForum publicerade idag en nyhet om Narnia och en ny "supertrailer på 9 minuter.

Läs mer på:

http://www.dvdforum.nu/?act=shne&id=2996


Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2005 vid 19:38
Vad jag har sett så verkar skådespelarna vara på gränsen till helt värdelösa, CGI effekterna aser riktigt risiga ut och Aslans röst är helt fel.
Nu saknas bara en riktigt fin svensk dubbning och kalkonen är ett faktum.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2005 vid 21:22
Jag tyckte att trailern var mycket sevärd. Jag ser verkligen framemot denna film. Verkar vara mycket bättre än BBC versionen. (TV serien som gick på tv) Föresten kommer filmen vara dubbad ?
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media