Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kejsarens nya stil

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Kejsarens nya stil
    Postad: 09-november-2005 vid 18:24

En av de roligaste Disney filmer jag någonsin sett är kejsarens nya stil. Den är verkligen fylld med humor! Jag har säkert sett den minst 50ggr och den är lika bra varje gång (kanske tom bättre för att jag upptäcker nya små saker hela tiden). Vad tycker ni om kejsarens nya stil?



Ändrad av Proximus
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-november-2005 vid 22:20

Jag älskar den filmen! Den är hur kul som helst, en av de roligaste disneyfilmerna nånsin! Har till och med skrivit en recension här på Disneyssion om den

Tyvärr har jag den inte, men jag ska köpa den snart förhoppningsvis!



Ändrad av *natalie*

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-november-2005 vid 22:28

Haha, ja så bra! Jag tycker att den är bra både på svenska och på engelska. Det var den första disney dvdn jag köpte

Okey, då ska jag läsa din recension nu

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2005 vid 20:47
Jag tycker inte att Kejsarens nya stil är en så jättebra film... Den är jätterolig, men jag tycker den är dåligt tecknad och ganska så konstig i iden. Den känns fyrkantig!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2005 vid 22:40
Men den skulle inte vara lika kul om den skulle vara tecknad in i minsta detalj som tex skönheten och odjuret...Den är toppen som den är
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2005 vid 10:33
Jo, det är ju en sån film som verkar vara rolig istället för vacker. Det är ju viktigt med sådana filmer också annars skulle inte mästerverk som Skönheten och Odjuret och Den lilla Sjöjungfrun ha särskillda placeringar i mitt hjärta. Men ändå, Kejsarens nya stil är tecknad på ett tråkigt sätt och har alldeles för ljusa färger...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-december-2005 vid 23:57

För ljusa färger? Vad menar du? Skulle den vara bättre med mera svart och dystra färger eller?

 

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2005 vid 01:20

Jag förstår vad du menar med ljusa färger. Det är det jag tycker är synd när de ger ut klassikerna på DVD. Jag tycker att det ger mycket mer känsla att se t ex Skönheten och Odjuret på VHS än på DVD.

Men jag tror nog att Kejsarens nya stil passar att ha "ljusa färger", filmen är ju ganska olik andra klassiker tycker jag. Speciellt i humorn!


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2005 vid 12:07

Ja, kejsarens nya stil ska ha ljus färger. Det passar den utmärkt, skulle inte alls vara samma sak om det var en massa mörker i den filmen.

Vad är kejsarens nya stil baserad på?

Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2005 vid 12:33
Först var det meningen att Kejsarens nya stil (eller Kingdom of the Sun som den först skulle ha hetat) skulle vara baserad på Mark Twains Prinsen och Tiggarpojken, Men då filmen inte fungerade så gjorde man om i stort sett hela filmen. Så som den är nu är den nog inte baserad på så mycket vad jag vet.

Läs mer om detta på Kuriosan på Kejsarens nya stil-sidan


Ändrad av Proximus
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-december-2005 vid 14:10
Nej att Kejsarens Nya stil är baserad tycker jag inte det känns som... Jag tycker mer det verkar som en film som bara "råkade" bli som den blev, men en scen som jag verkligen älskar är den där en av vakterna ber att få gå för att han blivit förvandlad till en KO! Den har allt, både humor och glädje, fast lite sorglig också för det fanns ju bara en människo brygd och den tog ju Kusco!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-december-2005 vid 14:32
Men efter som de inte drack av brygden utan bara fick den på sig, så kanske de blir tillbaka förvandlade efter tag. Det verkar ju som att yzma i 2an bara har katt öronen och svansen kvar...hon drack ju aldrig heller av drycken..
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-januari-2008 vid 21:02
Älskar denna film. Tycker om humorn. Ska ta och se den på engelska. Har aldrig gjort det. Ni som sett 2an. Är den bra ?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-januari-2008 vid 21:24
Nja, 2an är faktiskt ingen höjdare. Då är tv-serien en mycket bättre uppföljning till denna helfestliga Disney-komedi.

Ändrad av 101dalmatiner - 20-januari-2008 vid 21:25
Till toppen
92juar View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-maj-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 226
inläggsval inläggsval   Citera 92juar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-januari-2008 vid 14:55
Jag tycker att den är ganska bra men jag tycker inte om Kuczo som person men filmen har en bra handlig. En bra barn film.
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 11:39
Jag älskar Kuzco som person, vilken härligt självupptagen galning med storhetsvansinne. Genial! Boom Bam Baby!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2010 vid 22:13
Jag stötte på den här tråden i jakten på en annan och måste då få säga mitt om denna film. Jag såg den för första gången på flera år i förrgår.

Anledningen att jag inte sett den så ofta är för att jag inte har gillat den. Jag gillade inte den kantiga animationen och tyckte bara att filmen kändes löjlig, och det köndes dumt att Disney skulle ha gjort den då jag inte tyckte den hadenågon Disneykänsla.

I förrgår såg jag dock om den. Nu är humorn obetalbar, jag skrattar jättemycket. Kronk är skitkul karaktär och helt plötsligt känns det lite OK att det är en Disneyfilm, lite Disneykänsla har den ändå. Men fortfarande så gillar jag inte animationen. Det är ingen jättefavorit, men jag kommer nog börja se den oftare.
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2010 vid 22:46

Det här var en av de första filmerna min familj köpte på dvd ;) Jag har alltid tyckt att den varit väldigt rolig och väldigt bra, men som sagt inte som en disneyklassiker med den där känslan man får ... men fin är den =)

"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2010 vid 23:33
Japp, det här var den absolut första klassikern jag skaffade och typ den första DVD-filmen vi skaffade också. Då fanns det inte en tanke hos mig att samla klassikernaöverhuvudtaget. Jag hade inte ens en aning om vad en Disneyklassiker var.

 

Jag kan fortfarande inte få ur huvudet att jag bara var sex år när den här filmen kom. Jag minns fortfarande så väl när min kompis satt mittemot mig i matsalen och berättqade om den nya filmen som han hade sett på bio med sin pappa. Då tyckte jag den lät bra. Sedan så skaffade jag mig den på DVD och när jag sett den tyckte jag inte den var lika bra. Sedan när jag blivitäldre och börjat samlöa lite mer så såg jag den igen och då så tänkte jag mer på det här med hur animationen var och liknanande och jag tyckte mindre om den. Sedan så såg jag den häromdagen, och nu gillar jag den :)

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2010 vid 13:34
Jag är inte överdrivet förtjust i den här filmen. Visst, den har sina roliga stunder, men det är något med resten av filmen som inte tilltalar mig. Jag tycker bäst om Pacha och Cuzco i form av lama. Kanske för att de två ändå andas lite Disneykänsla eller nåt.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2010 vid 13:50
Jag tyker inte Kuzko har någon Disneykänsla alls. En alldeles för dryg och självisk karaktär. Även om han ändras. Pacha däremot har den där mysiga härliga Disneykänslan. Han är nog den enda karaktären som har den.

 

Men min favoritkraktär i filmen är ändå Kronk. Som med sitt mysiga sätt och sitt intresse för matlagning, hans ovilja att vara elak, hans kärlek för att skaffa sina egna ledmotiv, och hans sätt överhuvudtaget gör att jag gillar den här filmen.

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2010 vid 14:02
Mja, inte Cuzco i sig själv kanske, men tillsammans med Pacha. Förändringen som Cuzco genomgår (och då menar jag inte den fysiska förvandlingen) tycker jag ändå känns Disney, även om den nog kunde visats bättre i en annorlunda film.

Jag tycker att Kronk är rätt platt som karaktär ändå, även om han är en rolig medhjälpare som brottas med sitt samvete. Men favoriten är när han pratar med ekorren. LOL
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-augusti-2010 vid 13:36
Jag var till en början inte alls så överförtjust i denna film. Dels tyckte jag storyn verkade rörig och som andra har påpekat, är den inte lika vackert tecknad som "Ringaren i Notre Dame" och "Skönheten och Odjuret".OuchDeadCry

 

Men i brist på annat att göra, tog jag mig tid att se den engelska versionen och då tänkte jag :Den är helt okej om man vill ge skrattmusklerna lite motion!LOLWink

Gillar Pachas fru och ungar när de har låst in Yzma och Kronk i skrubben! Garvade som enLOLLOL galning! Se citatet i färg (OBS! Det kan hända att det inte stämmer med filmens repliker, men jag har inte sett den på ett tag så försök ha överseende!Smile)

Pachas fru: Vad menar ni med att dörren har gått i baklås? Prova vicka på dörrknoppen!
Yzma: Det finns ingen dörrknopp!
Pachas fru: Inte? Är du säker? (Flinar triumferande åt ungarna och håller upp dörrhandtaget)
Yzma: Grr! Berätta var den talande laman är, och vi bränner ner huset till grunden!
Kronk: Öh, menar du inte annars?
Yzma(som är heligt galen av ilska!): Åh! Berätta var den talande laman är, ANNARS bränner vi ner huset till grunden!
Med risk för att låta korkad, måste jag erkänna att jag inte förstod varför Pacha och Kuzco skrek bara för att Yzma lyfte lite på klänningsfållen. Men när hon visade kniven, drog de en djup suck av lättnad. Ehm... Confused Borde de inte ha skrikit av rädsla när hon sliter fram kniven? Det är ju trots allt ett vapen som hon tänker använda för att döda Kuzco.
Kan någon vara hygglig att förklara den scenen för mig? Jag blir evigt tacksam!SmileBig smileEmbarrassed 

 

 



Ändrad av Tinsan-girl - 04-augusti-2010 vid 13:37
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-augusti-2010 vid 13:54
Postad av Tinsan-girl Tinsan-girl skrev:

Med risk för att låta korkad, måste jag erkänna att jag inte förstod varför Pacha och Kuzco skrek bara för att Yzma lyfte lite på klänningsfållen. Men när hon visade kniven, drog de en djup suck av lättnad. Ehm... Confused Borde de inte ha skrikit av rädsla när hon sliter fram kniven? Det är ju trots allt ett vapen som hon tänker använda för att döda Kuzco.
Kan någon vara hygglig att förklara den scenen för mig? Jag blir evigt tacksam!SmileBig smileEmbarrassed


Patcha och Kuzco är rädda för att Yzma ska visa benen ungefär som i stripptease. Då Yzma i filmern flera gången refereras till att vara så väldigt väldigt väldigt VÄLDIGT gammal och rynkig så tror jag att Patcha och Kuzco är mer rädda för tanken att få se hennes "motbjudande" gamla kropp än att hon drar kniv mot dem. Det är i alla fall så jag uppfattade det.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-augusti-2010 vid 13:57
Postad av Tinsan-girl Tinsan-girl skrev:

Med risk för att låta korkad, måste jag erkänna att jag inte förstod varför Pacha och Kuzco skrek bara för att Yzma lyfte lite på klänningsfållen. Men när hon visade kniven, drog de en djup suck av lättnad. Ehm... Confused Borde de inte ha skrikit av rädsla när hon sliter fram kniven? Det är ju trots allt ett vapen som hon tänker använda för att döda Kuzco.
Kan någon vara hygglig att förklara den scenen för mig? Jag blir evigt tacksam!SmileBig smileEmbarrassed 

 


Yzmas fulhet är ett återkommande skämt i filmen. När hon lyften på klänningen blir de livrädda då de tror att hon ska klä av sig - det skrämmer dem då hon är så ful helt enkelt. När det visar sig att hon inte ska klä av sig och "bara" tar fram en kniv så blir de lättade. Skämtet ligger i att vi ska tycka det är roligt att de hellre ser henne ta fram en kniv än klär av sig.

I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2010 vid 16:17
Postad av Fjollrika Fjollrika skrev:

 

Yzmas fulhet är ett återkommande skämt i filmen. När hon lyften på klänningen blir de livrädda då de tror att hon ska klä av sig - det skrämmer dem då hon är så ful helt enkelt. När det visar sig att hon inte ska klä av sig och "bara" tar fram en kniv så blir de lättade. Skämtet ligger i att vi ska tycka det är roligt att de hellre ser henne ta fram en kniv än klär av sig.

 

Postad av Adrina Adrina skrev:


Patcha och Kuzco är rädda för att Yzma ska visa benen ungefär som i stripptease. Då Yzma i filmern flera gången refereras till att vara så väldigt väldigt väldigt VÄLDIGT gammal och rynkig så tror jag att Patcha och Kuzco är mer rädda för tanken att få se hennes "motbjudande" gamla kropp än att hon drar kniv mot dem. Det är i alla fall så jag uppfattade det.

 

Tack för svaren!Smile Nu fattar jag precis!TongueWink Det stämmer ju att hon refereras till att vara en gammal häxa!Tongue Kuzco undrar ju vad det är som håller ihop henne! Jaja, jag var väl inte riktigt uppmärksam. Men nu fattar jag, så återigen tack!

Kan tillägga att jag gillar Kronk. Lite småkorkad men ändå snäll! Gillar hans svenska röst när han lagar mat på resturangen och personalen sjunger för Yzma.LOL  Han låter så skojig när han frågar: "Är det din födelsedag?!"  Skrattade så jag hade ont i magen!

Gillar att Tommy Nilsson är med! Är uppvuxen med hans vackra röst tack vare Pocahontas-filmerna, så jag blir trygg när jag hör hans sångnummer i Kejsarens nya stil!ClapEmbarrassedWink
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
TonyTonka View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-juli-2018
var: Kungälv
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera TonyTonka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-februari-2019 vid 22:31
Den här filmen är också en av mina favoritfilmer. Jag är ju närmast besatt av humor, så därför är Kejsarens Nya Stil helt klart min kopp te. :)

Liksom många andra Disneyklassiker har jag dessutom starka nostalgiska band, och i den svenska dubbningen är ju Fredrik Hiller oslagbar som Kronk. :D

För övrigt är det väldigt passande att jag postar det här inlägget just idag, eftersom att det idag är exakt 18 år sedan filmen hade premiär i Sverige. ^^
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-februari-2019 vid 12:01
Ja... herre min körs....

Vad ska man säga.

Kul när man såg den på bio, men inte värdig sin "klassiker"-stämpel.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media