Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Propaganda kortfilmer

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Nicke View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Nicke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Propaganda kortfilmer
    Postad: 08-november-2005 vid 19:17
Jag vill minnas att jag en gång i tiden såg en kortfilm med Kalle Anka där han heilade till Hitler i en dröm och sedan vaknade upp lättad över att han var Amerikan. Jo, detta vad en Disneyproduktion.
För inte för så länge sedan så läste jag om dessa kortfilmer på nätet, där jag lärde mig att det var en Amerikanska propagandafilmer (vilket man i och för sig kunde räkna ut), och att det fanns fler stycken av dessa typer av kortfilmer med Kalle Anka.

Nu undrar jag av mest nyfikenhet om dessa kortfilmer finns kvar? Om de går att köpa nånstans på DVD, eller om de helt enkelt är uppbrända. För jag tror inte riktigt TV vill visa detta för barnen idag i alla fall.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-november-2005 vid 19:53
Jodå, visst finns många av propagandafilmerna på DVD, dock endast i region 1. Titta efter en plåtlåda (Treasure) med titeln Walt Disney on the Front Lines.

Den kom ut i fjol våras (den 18 maj 2004), och är numera utgången. Men den finns fortfarande att köpa i en del butiker, t.ex. här:
http://www.axelmusic.com/

Passa på innan den tar slut helt!

(Kalle Ankafilmen som du beskriver heter för övrigt Der Fuehrer's Face. Den finns naturligtvis med i boxen.)


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Nicke View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Nicke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2005 vid 00:11
Aha, så de finns alltså på DVD? Men inte i Sverige dock, vilket förstås är förståligt. Inget jag tänker köpa precis, men hade dock varit kul att ha i sin samling, som en liten gnutta filmhistoria inom disneys kortfilmer.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media