Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Utspelningstid?

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
la_peruana View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 02-november-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera la_peruana Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Utspelningstid?
    Postad: 02-november-2005 vid 20:15
Hejsan, jag undrar när utspelar sig alla filmerna? Ex Skönheten och Odjuret, ringaren i Notre Dame, Törnrosa Robin Hood, ja alla möjliga filmer. Under vilken epok?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2005 vid 10:57
Intressant fråga, la_peruana!

De flesta sagofilmerna utspelar sig väl under en obestämd tid som sträcker sig från medeltiden fram till slutet av 1700-talet.

Herkules utspelar sig under antiken, några hundra år före Kristi födelse.

Men det finns ju även flera modernare berättelser, exempelvis
- Alice i Underlandet - 1860-1870-talen
- Peter Pan - omkring 1900
- Dumbo, Lady och Lufsen, Tarzan - tidigt 1900-tal
- Pongo - 1950-talet
- Oliver och gänget - 1980-talet

Några filmer går att årtalsbestämma väldigt exakt:
- Ringaren i Notre Dame - 1482
- Pocahontas - 1607-1609
- Pocahontas II - 1613-1617
- Det svarta fåret - 1903
- Mary Poppins - 1910
- Sängknoppar och kvastskaft - 1940

Men som sagt, det är en intressant fråga. Synpunkter och tillägg välkomnas!

Lagt till Ringaren i Notre Dame på listan med exakta årtal 2005-11-03 / Anders M Olsson


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2005 vid 13:02
Ringaren i NotreDame utspelar sig väl på 1300talet?
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2005 vid 15:14
Postad av Clash Clash skrev:

Ringaren i NotreDame utspelar sig väl på 1300talet?

Enligt boken är årtalet 1482. Om ingen protesterar lägger jag till det på min lista av "säkra" årtal.

(Det är ju iofs inget som hindrar att Disney kan ha flyttat handlingen tidsmässigt jämfört med originalromanen.)
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2005 vid 15:48
Aristocats - 1910
Atlantis - 1914
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2005 vid 16:21

när utspelar sej Snövit och de sju dvärgarna?

Lilo och Stitch utspelar sej väl på 2000-talet. Skattkammar-planeten utspelar sej i framtiden va?

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2005 vid 18:42
Postad av stitch stitch skrev:

när utspelar sej Snövit och de sju dvärgarna?

På medeltiden eller något senare. Sagan tecknades ner av bröderna Grimm i början på 1800-talet. Det betyder inte att bröderna Grimm var författarna, utan de samlade in sagor som berättades via muntlig tradition.

Postad av stitch stitch skrev:

Lilo och Stitch utspelar sej väl på 2000-talet. Skattkammar-planeten utspelar sej i framtiden va?

När Skattkammarplaneten utspelar sig kan man nog inte veta, eller ens gissa. Den utspelar sig i ett fantasiuniversum som inte behöver ha någon som helst relation till vår vanliga verklighet. Det är som med Stjärnornas krig. "A long time ago in a galaxy far, far away..."


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-november-2005 vid 17:12

Mulan borde väl också gå att bestämma någotsånär.. Den Kinesiska muren byggdes 221 f Kr för att hålla hunnerna utanför landet och vid 300-talet e Kr förflyttade hunnerna sig mot Europa, så nån gång där emellan kanske..?

Legenden om Kung Artur har spårats så långt bak som 1100-talet, så Svärdet i Stenen borde vara från däromkring (dvs något tidigare, jag gissar att Artur var både död och begraven sen länge när sagorna kom till..)

Basil Mus tänkte jag också på, borde inte den gå att bestämma? Jag har ingen aning om när Sherlock Holmes (som den väl är baserad på?) utspelar sig, men det känns lite 1800-tal över filmen..

Berättelserna från Tusen och en natt kommer de flesta från 800-900-talet, så Aladdin borde väl utspela sig då nån gång..

Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
la_peruana View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 02-november-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera la_peruana Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-november-2005 vid 22:59
Vad roligt att det var en bra diskussions fråga :) jag var väldigt stressad eftersom jag höll på med ett projekt om hur man fångat litteraturens epoker på tecknad film
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2005 vid 20:36
Men många av filmerna är väl bara "sagor"? Hur kan man egentligen tidsbestämma sagor?
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2005 vid 23:19
Citera Men många av filmerna är väl bara "sagor"? Hur kan man egentligen tidsbestämma sagor?

I vissa fall finns exakta årtal eller perioder angivna i berättelserna. Annars kan man ofta hitta beskrivningar av personer, platser, miljöer, arkitektur, kläder, sedvänjor m.m. som möjliggör datering.

Och om man vet när en viss saga är skriven är det väl ganska troligt att handlingen är förlagd till samma tidsepok.
Till toppen
Oo-De-Lally View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 14-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Oo-De-Lally Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2006 vid 13:21

Men utspelar sig Lady och Lufsen så tidigt som "tidigt 1900-tal"?? Har visserligen inte sett filmen på länge men jag tycker ju att det borde vara senare? Åker inte Lady i en BIL till det där "hundfängelset"? Och bilar var väl inte så jättevanliga på tidigt 1900-tal? Jag tänker mig i alla fall inte att de såg ut så som den gör i Lady och Lufsen...

En annan grej som jag tänkt på är VAR alla disneyfilmerna utspelar sig. Vissa är rätt självklara, men jag tycker faktiskt att Disney varit duktiga på att "sprida ut" sina filmer. =)

"Le, du är med i dolda kameran!" - Knattarna till Fru Matilda.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2006 vid 16:47
Postad av Oo-De-Lally Oo-De-Lally skrev:

Men utspelar sig Lady och Lufsen så tidigt som "tidigt 1900-tal"?? Har visserligen inte sett filmen på länge men jag tycker ju att det borde vara senare? Åker inte Lady i en BIL till det där "hundfängelset"?

Nej, hundfångaren kör häst och vagn. Det förekommer iofs enstaka bilar i filmen, men bilar fanns ju redan i slutet av 1800-talet. T-forden började tillverkas 1908, och det kan mycket väl vara en sådan som står parkerad i bakgrunden i ett par scener.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2006 vid 17:45
Postad av Oo-De-Lally Oo-De-Lally skrev:

En annan grej som jag tänkt på är VAR alla disneyfilmerna utspelar sig. Vissa är rätt självklara, men jag tycker faktiskt att Disney varit duktiga på att "sprida ut" sina filmer. =)

Ja det tycker jag oxå är intressant...Den lilla sjöjungfrun tex undrar jag vart det ska utspela sig...jag har för mig att de finns flamingos med( kan ju minnas fel iofs) och de förekommer väl mest eller enbart i florida men ja i USA har de ju inga kungligheter  Sen så verkar ju Louis vara fransman ...men ja han kankse bara är inflyttad typ....Men jag antar att det bara är "någonstans" det utspelar sig....eller så har de plockat ihop lite olika grejer från oika länder.

Love will be your guide
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2006 vid 13:19
Törnrosa utspelar sig på 1300-talet.

Kung Hubert säger till kung Stefan: " - Hör på Stefan, det är ju i alla fall 1300-talet."

Ändrad av Anders M Olsson - 09-september-2006 vid 13:23
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2007 vid 16:09
Och Prinsen i Törnrosa (vadhannuheter) säger ju en liknande sak till sin pappa när han berättar att han inte tänker gifta sig med prinsessan..
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2007 vid 20:12

Ja han säger: -Far du lever i forntiden, det här är 1300-talet! LOL jag älskar den repliken (en av de få saker som är bra i Törnrosa).

Är det någon som vet när Aladdin utspelar sig? Den är ju med i Tusen och en Natt om jag inte minns fel.. Kommer inte ihåg årtalen...

"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2007 vid 22:58
Postad av Hannibal Hannibal skrev:

Är det någon som vet när Aladdin utspelar sig? Den är ju med i Tusen och en Natt om jag inte minns fel.. Kommer inte ihåg årtalen...

 
Jag vet inte om detta räknas som kanon, men det finns ett avsnitt av Herkules där Aladdin och Herkules träffar varandra. Fast jag har ganska svårt att tro att Aladdin utspelas (nästan) samtidigt som Herkules, dvs under Antiken.  
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2007 vid 14:29
Det låter inte rikigt rätt Confused jag tror inte dom utspelar sig under samma tid.
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2007 vid 23:23
Bambi är väl i alla fall en sån film som kan utspela sig när som helst kom jag och tänka på nu.. Hum finns det nån mer sån film?
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2007 vid 13:40
Lejonkungen och Djungelboken, fast de kan ju inte vara för lär liggande i och med att människan börjat skövla ner all regnskog och bygga hus överallt...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2007 vid 18:03
Nalle Puh kan väl vara lite när som? Big%20smile 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2007 vid 18:15
Postad av Kevlarsoul Kevlarsoul skrev:

Bambi är väl i alla fall en sån film som kan utspela sig när som helst kom jag och tänka på nu.. Hum finns det nån mer sån film?
 
Bambis morsa blir väl skjuten med gevär, så... Det är iaf efter stenåldern Big%20smile
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2007 vid 20:01
Förmodligen utspelar sig Bambi när boken skrevs. 30-talet, kanske?
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2007 vid 20:59
Men jag menade nästan när som helst...
Det är inga jättetydliga tecken på när det kan utspela sig förutom det där med geväret.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2007 vid 12:21
Nej precis, men man får anta att det är någon gång innan 50-talet i alla fall.
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 19-maj-2007
var: Mora
Status: Offline
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2007 vid 20:33
Det kan nog stämma det faktist. Det är ju inte så sent som den utspelar sig, men inte alltför tidigt heller. Jag menar med geväret: det verkar ju inte modernt, det är ju av en äldre modell. Men det är inte direkt heller ett 1600-tals gevär. Färgfilmen var inte heller uppfunnen då. Nej jag skämtar bara, filmen är ju relativt ny jämfört med när den utspelar sig. Dessutom är den ju tecknad.
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2008 vid 11:34
basil utspelar sig väl 1890 i london det står i dörjan av filmen har jag för mig
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2008 vid 15:57
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

basil utspelar sig väl 1890 i london det står i dörjan av filmen har jag för mig
 
Stämmer bra de , såg den igår och de står London 1987 precis i början av filmen Smile hoppas jag minns årtalet rätt nu bara EmbarrassedConfused
Love will be your guide
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-november-2008 vid 18:30
Postad av Saga Saga skrev:

Postad av disney_erika disney_erika skrev:

basil utspelar sig väl 1890 i london det står i dörjan av filmen har jag för mig
 
Stämmer bra de , såg den igår och de står London 1987 precis i början av filmen Smile hoppas jag minns årtalet rätt nu bara EmbarrassedConfused
såg just filmen och de korekta årtalet är 1897 du skrev nog fel eller för 1987 är väl inte såm trolig
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media