Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Dokumentärer, litteratur m.m om W. Disney

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Dokumentärer, litteratur m.m om W. Disney
    Postad: 23-juni-2004 vid 01:23
Mitt uppe i EM-yran bland ett glädjeberusat svenskt folk sitter jag och skriver på vad som närmast är att beskriva som en artikelserie (eller krönika) för en mindre lokaltidning. Då ämnet i huvudsak är kulturbegreppet och dess samspel med filmkonsten så har jag kommit fram till vår gode "vän" Walt Disney och animationen. Med ett bibliotek vars bibliotekarier är virrigare än jag en lördagsmorgon och en sökfunktion på dess datorer så lyckades jag inte finna några titlar av värde där och vänder mig därför till er i hopp om vägledning

Jag söker alltså litteratur, tysk, svensk eller engelsk, om Walt Disney, företag Disney och dess historia samt titlar på dokumentärer inom samma ämne.

Vet att det för något(eller några..) år sedan gick en dokumentär om Walt Disney på TV 4 och att denna faktiskt kändes som en välproducerad produktion. Vet inte om det är denna som på imdb benämns som Walt: The Man Behind the Myth (2001) och ska givetvis undersöka det men någon här kanske lite mer säkert och direkt kan säga namnet på den?

Förslag på litteratur om animationskonstens historia tas också emot med stor tacksamhet.
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2004 vid 01:51

Jag har inte särskilt stor erfarenhet om litteratur i ämnet, men en bra bok jag kan rekommendera är amerikanska The Art of Walt Disney - From Mickey Mouse to Magic Kingdoms, skriven av Christopher Finch. Den har många år på nacken (skrevs på 1970-talet) och sträcker sig bara till omkring 1973, men fram tills dess är den mycket utförlig och välskriven med det mesta man kan önska om Disney (både personen och företaget), dess produktioner, m.m. Boken är på drygt 500 sidor, på engelska (jag känner inte till någon svensk översättning). Utgiven av ett amerikanskt bokförlag vid namn Abradale.

Jag vet inte om det finns någon nyare version av boken som sträcker sig längre fram eller inte, men den jag läst trycktes i alla fall nån gång i mitten av 1970-talet. Om du frågar på biblioteket, så borde de kunna ordna fram den - det har de åtminstone gjort för mig.

Till toppen
Jon_ View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener


Medlem sedan: 21-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Jon_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2004 vid 10:36

Ey quintus

Jag gjorde ett litet arbete för något år sedan i gymnasiet relaterat till Walt Disney, då lånade jag en bok dom hette "Sagan om Walt Disney: En biografi" den var mycket bra och om du inte hittar den på bibblan så finns den på www.bokus.se.

Webmaster Allt om Ducktales
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2004 vid 13:54
Sagan om Walt Disney: En biografi tycks vara den svenska översättningen av Walt Disney : Hollywood's dark prince av Marc Eliot. En bok som inte precis uppskattats av Disneyanhängare världen runt, varför ska bli intressant att se.

Uppfattade du den som Disneyfientlig Jon?

Lånade hem den senare, The Disney films av Leonard Martin och The Disney studio story av Richard Holliss samt Deconstructing Disney av Eleanor Byrne som verkar vara otroligt intressant.


The Art of Walt Disney - From Mickey Mouse to Magic Kingdoms ser givande ut och tycks vara den "biografi" som blivit erkänd av gänget i väst men den äldre utgåvan är borttagen från biblioteken här och ska tydligen ersättas med en nyutgåva inom en snar framtid (enligt bibliotekspersonalen).


Tackar för tipsen f.ö och kul att se dig här hofverberg, dubbningshemsidan är precis som Allt om Ducktales och Disneyfilmsidan mycket uppskattade   
Till toppen
Jon_ View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener


Medlem sedan: 21-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Jon_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2004 vid 15:02

Ja det är samma bok.. har också sett att detn inte är så populär. Men jag tycker inte att den är Disneyfientlig. Snarare så målar den väl inte upp en drömbild av Walt Disney så som jag tror många andra böcker gör. Men hallå han var faktiskt en människa och det finns ingen på hela gjorden som är hel ylle .  Man får veta mycket från hans barndom och de yngre konstnärsåren. Länge sedan jag läste den nu, jag hittade en sida med lite utdrag och sånt

http://www.epsilonpress.se/disney/disinnehall.htm

Webmaster Allt om Ducktales
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2004 vid 20:21
Postad av Jon_ Jon_ skrev:

Men jag tycker inte att den är Disneyfientlig. Snarare så målar den väl inte upp en drömbild av Walt Disney så som jag tror många andra böcker gör. Men hallå han var faktiskt en människa och det finns ingen på hela gjorden som är hel ylle




Absolut inte, och skulle en sådan finnas skulle han/hon säkerligen inte vara en framgångsrik affärsman. Ogillar dock författare som i stil med M. Moore överdramatiserar och övertolkar händelser för att gynna sina egna intressen. Det ger inte bara en felaktig bild utan försvårar såväl för den omskrivna så som för läsaren då denna tvingas se över vad han läser och källgranska mer än vad han ska behöva.

Ska försöka ta mig igenom boken tills imorrn, sidan kan vara bra som ett svenskt komplement med bra översättning om/vid citering.
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2005 vid 11:23
Postad av hofverberg hofverberg skrev:

Jag har inte särskilt stor erfarenhet om litteratur i ämnet, men en bra bok jag kan rekommendera är amerikanska The Art of Walt Disney - From Mickey Mouse to Magic Kingdoms, skriven av Christopher Finch. Den har många år på nacken (skrevs på 1970-talet) och sträcker sig bara till omkring 1973, men fram tills dess är den mycket utförlig och välskriven med det mesta man kan önska om Disney (både personen och företaget), dess produktioner, m.m. Boken är på drygt 500 sidor, på engelska (jag känner inte till någon svensk översättning). Utgiven av ett amerikanskt bokförlag vid namn Abradale.

Jag vet inte om det finns någon nyare version av boken som sträcker sig längre fram eller inte, men den jag läst trycktes i alla fall nån gång i mitten av 1970-talet. Om du frågar på biblioteket, så borde de kunna ordna fram den - det har de åtminstone gjort för mig.



Boken av Finch finns i en omarbetad utgåva från 1999. Den behandlar filmer fram till Fantasia 2000. Den är dock tunnare än den ursprungliga boken.
Finchs bok finns även i en svensk översättning - Den fantastiske Walt Disney Från Musse Pigg till Disneyland. Hemmets Journal 1975.


Ändrad av Furuholm
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2005 vid 11:36
Postad av quintus quintus skrev:

Sagan om Walt Disney: En biografi tycks vara den svenska översättningen av Walt Disney : Hollywood's dark prince av Marc Eliot. En bok som inte precis uppskattats av Disneyanhängare världen runt, varför ska bli intressant att se.

Uppfattade du den som Disneyfientlig Jon?




Jag läste Marc Eliots bok sommaren 2002 och det var mycket intressant läsning. Man får möta en Walt Disney som är en människa som alla andra, med goda och dåliga sidor.
Man blir full av beundran för hans oerhörda kreativitet och företagssamhet. Man förstår att han var en rastlös människa som ständigt behövde nya utmaningar (när han tyckte att han kunde det där med tecknad långfilm så började han drömma om en sagopark).
I ett avseende känns boken dock lite spekulativ och det är när Eliot mot slutet av boken börjar skriva om Disneys eviga sökande efter sina riktiga föräldrar och hur detta sökande för honom till Spanien. Det kapitlet känns som lite konspirationsteori.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media