Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skönheten och Odjuret - Filmen

 Svara Svara Sida  123 12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Skönheten och Odjuret - Filmen
    Postad: 12-juli-2005 vid 13:33
Det finns ju många trådar när det gäller skönheten och odjuret men ingen som diskuterar själva filmen ( va jag kan hitta iallafall) handlingen karaktärerna osv, själv tycker jag att denna film e bland de absolut bästa disney har gjort! jag gillar inledningen väldigt mycket med de inglasade fönstrena istället för tex en bok( trots att Belle älskar böcker), och jag tycker Belle är en så fin karaktär som  offrar sig för sin far och tar hans plats hos odjuret (då vet hon ju inte att hon slipper bo i fängelse hållan)

Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 15:17

Jag älskar också Skönheten och Odjuret! Det är min absoluta favorit bland Disneyklassikerna.

Jag håller med dig om att det är en mycket bra inledning, väldigt vackert ritad och fin musik! Lite annorlunda ...

Jag är så glad att jag nyss har köpt den på DVD!


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 15:43

ja och hela filmen är fint ritad och musiken är ju så bra! gillar speciellt själva tema låten "skönheten och odjuret" är ju så vacker på både svensk, engelska och spanska och "bli vår gäst" är ju hur skön som helst Vilket föresten Lumiere oxå är som sjunger den, han är ju så skön med sin charm och så ser det så kul ut när han släppar sina "armar"  i golvet när han springer.

Love will be your guide
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2005 vid 16:38
Ingen Disneyfilm är bättre än Skönheten och Odjuret! Den ligger etta (delad med Pulp Fiction :P) bland alla filmer jag har sett. Jag kommer inte på nånting som skulle dra ner betyget på den.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2005 vid 15:52
Nä jag kan inte heller komma på nåt som är dåligt med den faktiskt jag vet inte hur många gånger jag har sett den men det är nog den film som jag sett flest gånger!
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:16
Skönheten och Odjuret är ju helt enkelt suverän! Absolut bland de bästa disney-filmerna genom tiderna!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:27
ja det är den! Och det är ju verkligen en riktig saga oxå, en vacker flicka som blir förälskad i ett odjur vilken historia och i disneys version finns ju alla härliga figurer med, söta chip, snälla Mrs Potts ( vart e Mr Potts? )  charmiga Lumiere osv...
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:35

Postad av Saga Saga skrev:

( vart e Mr Potts? ) 

Han kanske åkte i golvet

Men som du säger, det är verkligen en saga, en riktigt vacker sådan också. Den visar ju så mycket också, "Skönheten finns innombords" Jag tycker den är så fin alltså! Och alla figurer, chip och dom, så söta! Och så är det så synd om Odjuret, för han börjar gilla Belle men tror inte att hon någonsin skulle kunna se honom som något annat än ett odjur och så fort han börjar hoppas så påminner han sig själv om det. I stil med det här "Hon såg på mig visst var det så, och fast jag rörde henne stod hon kvar ändå. Jag har nog fel, ja absolut...men hon har aldrig sett på mig sådär förut"

Han vill ju så gärna tro att hon gillar honom.

Och sen rosen! Den är ju så vacker! Den står där och blommar nästan precis ut, men så hinner Belle säga: "Jag älskar dig" och förbannelsen är bruten, åhhh, kan det bli vackrare?

 



Ändrad av Proximus
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:50
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Postad av Saga Saga skrev:

( vart e Mr Potts? ) 

Han kanske åkte i golvet

hahaha ja det gjorde han kanske, ( föresten ser det ju ut som om Mrs Potts och Belles pappa trivs tillsammans i slutet av filmen )  men chips alla syskon då Mrs Potts säger ju att han ska gå och sova som alla sina syskon och visst är de i skåpet och sen när människorna kommer in i slottet och bråkar häller de ju te på någon men sen ser man dem inte nåt mer ... ja de verkar ju va ganska många så det skulle nog bli för mycket koppar i filmen men nån av dem skulle man kanske kunnat se mer av.



Ändrad av Proximus
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 11:55

Ja, troligen.

Vet du, jag har tänkt samma sak. De ser verkligen ut att trivas i varandras sällskap. När jag var liten trodde jag att de två skulle gifta sig. Och vem vet

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 13:36
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Men som du säger, det är verkligen en saga, en riktigt vacker sådan också. Den visar ju så mycket också, "Skönheten finns innombords" Jag tycker den är så fin alltså! Och alla figurer, chip och dom, så söta! Och så är det så synd om Odjuret, för han börjar gilla Belle men tror inte att hon någonsin skulle kunna se honom som något annat än ett odjur och så fort han börjar hoppas så påminner han sig själv om det. I stil med det här "Hon såg på mig visst var det så, och fast jag rörde henne stod hon kvar ändå. Jag har nog fel, ja absolut...men hon har aldrig sett på mig sådär förut"

Han vill ju så gärna tro att hon gillar honom.

Och sen rosen! Den är ju så vacker! Den står där och blommar nästan precis ut, men så hinner Belle säga: "Jag älskar dig" och förbannelsen är bruten, åhhh, kan det bli vackrare?

 

Ja det är det  att se Odjurets "förvandling" ifån odjur till icke odjur (ej utseendemässigt) är ju intressant han blir ju så förtjust i henne" jag har aldrig kännt så här för någon förut" säger han ju och då e det så kul när han vill göra nåt för henne och Clocksworth säger att han kan ge henne blommor och choklad men då kommer Lumiere på en bättre idé

Och så är det ju så fint när de dansar med varandra och han är ju så nervös hihi och den där rosen ja den är fin och så typiskt att hon säger det då just i sista sekunden (den skulle ju blomma till hans 21 års dag så då fyller han väl år?)

Love will be your guide
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 17:38

Det är en sak jag undrar över.

I sången "Bli vår gäst" så säger dom att de är 12 år sedan de hade en gäst senast, och "i 12 år har vi rostat" som Lumiere uttrycker det.

Betyder det att slottet har varit förtrollat i tolv år? För i så fall borde ju Odjuret ha varit 9 år när han blev förvandlad, eftersom rosen blommade ända till hans 21-årsdag. Låter lite konstigt ...


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 19:34
Ja det har jag oxå undrat över, hur det går ihop men i den engelsktalande versionen tror jag att de nämner 10 år men det gör ju ingen skillnad för då skulle han ju ändå bara varit 11 år ( men jag tycker han ser lite yngre ut  i den " förtrollade julen". dock inte som 9-11 år) Jag har för mig att bla Don Hanh när han komenterar filmen på collectors edition pratar om nåt problem med tiden när det gäller maurice och Lafau (stavas det så?) hur länge den ena varit i skogen och den andra väntat utanför Belles hus men de nämner inget om det där med 10 eller 12 år men det är ju en saga och där kan allt hända och allt behöver inte ha en förklaring
Love will be your guide
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 20:49

Nej, jag kan ju inte säga att det har stört mig eller så, har bara vart lite nyfiken.

Lefou stavas det.  

 


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2005 vid 23:10
Skönheten och Odjuret:s största problem är just att den har  otroligt stora kontinuitetsproblem. Ett annat exempel är ju årstidernas växling. När Belle är på ängen och sjunger så  är det högsommar. När Maurice blir bortförd från slottet så är det höst, och när kan kommer till krogen där Gaston befinner sig så är det plötsligt vinter, och allt detta händer under ett dygn.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2005 vid 15:25

Har nyss sett Skönheten och Odjuret på DVD och märkte att man hade dubbat om berättarrösten i början. Ganska synd, när man är så van med orginalet.

Sedan hade de också ändrat Belles röst när hon rider iväg från slottet första gången och hon blir jagad av vargar. 

Är det någon som vet varför?


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2005 vid 16:16
Jag har lyssnat igenom  berättarrösten på både DVD:n och den fösta VHS:utgåvan, och det är samma berättarröst på båda.

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2005 vid 17:51
Ja,det är samma berättare (ganska säker) men han måste ha spelats in på nytt till dvd:n. Tonfallet, eller vad man ska säga, är annorlunda. Lite konstigt..
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2005 vid 18:48
Jaha, då måste de bara ha spelat in honom på nytt då. Tycker ändå det var onödigt.

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 09:01
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Postad av Saga Saga skrev:

( vart e Mr Potts? ) 

Han kanske åkte i golvet

HAHAHA


Jo, rosen är verkligen en viktig del i filmen, och jag tycker verkligen att det är jättebra att de kunde komma på att ha med den!

   Och det e klart Maurice och Mrs. Potts kommer att gifta sig

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 12:40

Postad av the_fish the_fish skrev:



   Och det e klart Maurice och Mrs. Potts kommer att gifta sig

Ja, det måste dom ju nästan göra "Och så levde de lyckliga i alla sina dagar"

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2005 vid 15:42

Postad av Daniel Daniel skrev:

Skönheten och Odjuret:s största problem är just att den har  otroligt stora kontinuitetsproblem. Ett annat exempel är ju årstidernas växling. När Belle är på ängen och sjunger så  är det högsommar. När Maurice blir bortförd från slottet så är det höst, och när kan kommer till krogen där Gaston befinner sig så är det plötsligt vinter, och allt detta händer under ett dygn.

Ja jag har oxå tänkt på det har inte direkt tänkt på vilken årstid och när, i vilken ordning osv  men har ju märkt att det växlar årstid väldigt fort... Undrar varför de har gjort så? va ska det va bra för?

Love will be your guide
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2005 vid 15:23
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Har nyss sett Skönheten och Odjuret på DVD och märkte att man hade dubbat om berättarrösten i början. Ganska synd, när man är så van med orginalet.

Sedan hade de också ändrat Belles röst när hon rider iväg från slottet första gången och hon blir jagad av vargar. 

Är det någon som vet varför?



Menar du det engelska eller svenska ljudspåret?
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juli-2005 vid 16:28

Det svenska ljudspåret.

 


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 11:32
Jag tycker lite att "skönheten och odjuret" har vissa likheter med "den lilla sjöjungfrun" tex så drömmer ju både Ariel och Belle om ett annat liv sen så är sångerna "bli vår gäst" och "havet är djupt" nästan på sammma sätt båda låtarna blir ju sjugna till rollinnehavaren av en lite snubbe (Sebatian och Lumiere) tillsammmans med massa andra glada figurer (fiskar och husgeråd) Sen så vill ju både Ariel och Odjuret bli människor... finns kanske fler likheter men kommer inte på några fler nu iallafall.
Love will be your guide
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 16:11

Har faktiskt aldrig tänkt på de likheterna förut, men nu när du säger det så stämmer det ju lite!  

Förresten, vad tycker ni om den nya scenen i filmen där sången "Mänska igen" finns med? Själv gillar jag den inte alls, känns så konstigt när det inte är samma röster.

 


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 17:00
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Förresten, vad tycker ni om den nya scenen i filmen där sången "Mänska igen" finns med? Själv gillar jag den inte alls, känns så konstigt när det inte är samma röster.


Det är ju samma röster som i originaldubbningen, förutom Clocksworth och möjligen Odjuret, och de har ju ingen större roll i den nya scenen, särskillt inte Odjuret.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 17:55

Jaså, jag tyckte det var flera som lät annorlunda. Fast det är klart, det var ju mer än tio år sen orginaldubbningen  

Tycker i vilket fall som helst att scenen inte var något speciellt.


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 18:37
Jag tycker sången är helt okej på engelska, dock inte den versionen som är i filmen, utan Broadway-versionon.  Största anledningen till det är nog för att de sjunger bättre.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juli-2005 vid 20:21

Har nyss lyssnat på soundtracket från musikalen på www.amazon.com

Nu är jag jättesugen på att se den!  

Alla sånger blir ju så mycket bättre när det är duktiga musikalartister som gör dom. Inte för att jag har något emot versionerna i filmen - absolut inte - men det blir ju ändå skillnad ...


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media