Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skönheten och Odjuret - Filmen

 Svara Svara Sida  <12345 12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2005 vid 22:55
Haha, jasså? Just den scenen hör lite till favoritscenerna hos mej ;) Egentligen är väl kanske alla scener favoritscener eftersom filmen är den bästa disneyfilmen som sagt.
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2005 vid 07:57
Jag tycker också om Gastons sång (om nu pratar om den på baren/pubben) För jag tycker den är, inte vacker kanske men rolig... Den är som en disneysång (av den inte vackra sorten) ska vara...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Puma View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 18-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Puma Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2005 vid 16:54

jag såg skönheten och odjuret idag (måste vara för millionte gången) och kom på att det skulle vara underbart att läsa en bok på den storyn. den här Jeanne-Marie LePrince Beaumonts har skrivit en... pjäs? bok?

jag skulle hur som helst bilja läsa en, kanske lite vuxnare, version av historian, som roman. vet någon?

 

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-december-2005 vid 19:55
Puma, om du bara tittar några inlägg högre upp på den här sidan så ser du en länk till ett stort antal litterära versioner av sagan, även den av Jeanne-Marie LePrince de Beaumont.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
nina View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 15-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 56
inläggsval inläggsval   Citera nina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2006 vid 18:41
jag håller detenetivt med skönheten och odjuret är den bästa film jag sett gjord av disney. Den har sån fin handling
skönheten och odjuret är bara så bra. det finns ingen annan bättre disney film. jag har sett den så många gånger och den blir bara bättre och bättre. Är det någon som håller me???


Ändrad av Proximus
Till toppen
nina View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 15-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 56
inläggsval inläggsval   Citera nina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-mars-2006 vid 21:19
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Jag älskar också Skönheten och Odjuret! Det är min absoluta favorit bland Disneyklassikerna.

Jag håller med dig om att det är en mycket bra inledning, väldigt vackert ritad och fin musik! Lite annorlunda ...

Jag är så glad att jag nyss har köpt den på DVD!

 
jag fick dvd:n i julklapp
jag har tittat på den hur mycket som helst
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-april-2006 vid 15:37
eller hur man blir aldrig trött på de
Jag lever för staden.
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-maj-2006 vid 22:36
Jag tycker att musiken i slutscenen av filmen påminner mig om de gamla disneyfilmerna, är det fler som tycker så?
Jag lever för staden.
Till toppen
Piratekitty View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 13-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Piratekitty Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-maj-2006 vid 13:58
Nja, jag vet inte...vem är det som skrivit musiken till skönheten och odjuret?
Jack Sparrow rocks!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-maj-2006 vid 14:13
Sådana frågor behöver inte ställas... det står klart och tydligt på sidan (http://www.disneyfilmsidan.se/film.asp?id=30)

(ibland undrar jag hur många som bara ser forumet på sidan och struntar i resten av sidan Ermm)
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2006 vid 10:05

Jag tycker att hela filmen Skönheten och Odjuret är super bra, men jag tycke också att man måste tacka Gaston för det... Hur spännande skulle det egentligen bli om inte han hade funnits och vari en sån utpräglad mansgris? Utan Honom hade det inte blivit någon riktig "fight" i filmen, utan då hade den ju nästan inte haft någon handling alls...  

I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Sessyi View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 22-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Sessyi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-maj-2006 vid 14:22

Det jag tycker är lite kul i filmen är att Belles favoritbok hamnar i trubbel hela tiden i början av filmen. I låten "Belle" biter ett får av en bit av en sida, Gaston kastar den sedan i en pöl, och sedan läggar han upp skitiga stövlar på den när den ligger på bordet hemma hos Belle. Men den är fortfarande läsbar tydligen efter den misshandeln. Big smile

Till toppen
Mattis View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 17-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Mattis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-maj-2006 vid 17:56
Ha ha! Har aldrig tänkt på det där med boken förr....!

Ändrad av Mattis - 22-maj-2006 vid 17:56
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2006 vid 16:42
Nej, det är tydligen en tålig bok. Jag har faktiskt också funderat på det, jag måste säga att den får utstå en hel del, men verkar helt läsbar i alla fall Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2006 vid 20:43
Fast eftersom det var Belles favoritbok så kanske hon kan stå ut med att några sidor är oläsbara, hon kan säkert den utantill ändå..!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Crussidull View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 23-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Crussidull Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2006 vid 10:02

Jo 1991 var ett bra årtal :)

Då kom Skönheten och Odjuret, och jag Tongue
Skönheten och Odjuret-filmen är jätte mysig.
Jag jag tyckte att den var obehaglig när jag var liten, så jag gillade den inte så mycket då. Men tycker om den mer och mer för varje gång jag ser den! Big smile


Ändrad av Crussidull - 25-maj-2006 vid 10:03
Till toppen
Ariel_89 View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Ariel_89 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 12:18
jo 91 var ett bra år! min lillasyster födes då och självklart skönheten och odjuret.Smile jag var och såg den förestälningen på göta lejon som var väldigt bra men den kan inte mäta sig med filmen. och de hade ändrat i sångtexterna vilket var ett stort minus.Cry
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 13:18
Skönheten och Odjuret var min favoritfilm även som liten, jag tyckte att det var fint ritad och hade så fin musik. Dessutom är den väldigt romantisk på ett sätt som även ett barn kan förstå och uppskatta och det tycker jag är bra.
Musiken är helt fantastisk, jag tycker om musiken som är precis i början. Den strofen finns med i en musikal som heter "Jekyll and Hyde" (som inte så oväntat bygger på Robert Louis Stevensons bok "The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde"). Den första inspelningen av musiken till musikalen gjordes 1990 (det var dock innan den sattes upp första gången och jag har inte hört det soundtracket) vilket då var innan Skönheten och Odjuret kom 1991.
Det är samma strof men det är svårt för mig att ordentligt fastslå vilken som skrevs först.
Men jag tycker att det är intressant att det kan ha blivit så om de skrevs helt oberoende av varandra.

Jag tycker att Skönheten och Odjuret är en av de vackraste filmerna rent estetiskt också, den är så otroligt vackert ritad!

Den är definitivt en 10a!
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 14:00
Postad av OceanSoul OceanSoul skrev:


Jag tycker att Skönheten och Odjuret är en av de vackraste filmerna rent estetiskt också, den är så otroligt vackert ritad!

Den är definitivt en 10a!
 
ja det är ett mästerverk! inget snack om den saken inte Wink det är så här en animerad film ska vara, bra historia starka karaktärer och bra animerad osv , alla som gör animerad film borde ha denna som "förebild" TongueWink
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 15:53
Jag håller med, den har egentligen allt - romantik, action, humor, magi.
Och dessutom har karaktärern sådant djup som man knappast ser i nya disneyklassiker.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 18:41
Jag håller med alla ni föregående talare, den har verkligen ALLT!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 18:43

Inklusive kontinuitetsproblem samt en del andra underligheter.

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 19:19
Postad av Proximus Proximus skrev:

Inklusive kontinuitetsproblem samt en del andra underligheter.

 
tycker du är lite negativ nu va Wink Tongueså farligt är det väl inteSmile...jag har iaf inga problem med filmens gång så att säga... vad mer för problem eller underligheter  för utom det nu nämner syftar du på då föresten?
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 19:42

Ta t.ex. det faktum att prinsen är 14 år gammal då häxan förbannar honom på grund utav hans själviskhet, personligen tycker jag att det är ett väl hårt straff för en så pass ung individ men men.

Sen så bodde prinsen tydligen i palatset ensam med sina tjänare, mig veterligen nämns inga föräldrar i berättelsen. Ifall prinsens far antingen är död eller försvunnen borde detta göra prinsen till kung, om man utgår från att historien utspelar sig i Frankrike.

Efter att palatset har fått en förbannelse över sig glömmer tydligen alla bort det, plus att vildmarken plötsligt breder ut sig.  7 år senare har nämligen alla glömt bort att det både bor en prins i området och att han bodde i ett ganska maffigt palats, inte såna saker man borde glömma bort direkt.

 

Under de få dygn (jag antar att det är ett fåtal dygn iaf) historian utspelar sig går man från sommar till höst till vinter och tillslut till vår.

 

Bara för att nämna ett fåtal….

 

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 19:50
jaja okej du har rätt de där sakerna har jag oxå undrat lite över de där med åldern och att det inte verkar var nån som vet om att slottet existerar osv osv...men det är ju en saga då brukar det bli så helt enkelt ....eller ?
 
sen det där med vädret det kanske är nån hemlig trollkarl eller den där häxan som trollar med årstiderna...Ermm
Love will be your guide
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 19:55
Jo visst antagligen så har hon väldigt lite att göra/för mycket att göra så att hon kan sitta på en stubbe och ändra lite på årstiderna när hon känner för det. Eller så är hon extremt långsint och kommer tillbaka sju år efter det att hon kastade sin förbannelse, och fipplar med väderleken bara för att jäklas/göra det absolut säkert att prinsen inte skulle lyckas älska någon.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 20:04

ja där ser du det finns en och annan teori och förklaring ju ...nä men alltså visst det är skumt att de valt att ha så många olika årstider med under så kort tid  finns väl egentligen ingen andledning till det..men nu är det så hursom helst.

man får väl andvända sin egen fantasi till varför det är som det är med vädret  eller helt enkelt strunta i det och koncentrera sig på annat i filmen ist...
 
visst det finns som sagt mkt som kan ifrågasättas( gör det väl med alla filmer egentligen, faktafel, missar  osv ) eller hur man nu ska uttrycka sig men det är en bra animerad film hur som helst så det så!


Ändrad av Saga - 01-juni-2006 vid 20:18
Love will be your guide
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2006 vid 00:53
Tycker också man får använda fantasin lite, allt behöver inte vara perfekt.
 
Visst finns det som sagt rätt grova "missar" i skönheten och odjuret också, men inget som man behöver haka upp sig på särskillt mycket. Det kommer alltid vara den bästa enligt mig, trots att Gaston i slutet av sången "Belle" måste vara omkring 3 meter lång (Just watch, I'm going to make Belle my wiiiife).


Ändrad av Hades - 07-augusti-2008 vid 12:14
Till toppen
Sessyi View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 22-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Sessyi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juni-2006 vid 23:38
Klart att det finns missar i filmen, det får man acceptera. Den gjordes under så kort tid (jämfort med andra disneyklassiker) så i audio commentary så förklarar de sånt att de hade inte tid att fixa till saker... Berör mig inte överhuvudtaget, den är fortfarande underbar.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juni-2006 vid 10:29
Skönhetsfläckar är aldrig fel, i alla fall inte om man berörs utav helheten utan att ens har kommit på tanken att det skulle funnits några missar.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12345 12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media