Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skönheten och Odjuret - Filmen

 Svara Svara Sida  <1234 12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2005 vid 15:40
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Förresten, vad tycker ni om den nya scenen i filmen där sången "Mänska igen" finns med? Själv gillar jag den inte alls, känns så konstigt när det inte är samma röster.

 

ja jag tycker nog inte heller så mycket om den först och främst då vissa röster låter olika sen är den tecknad på nåt annat sätt liksom jag vet inte riktigt vad men nåt stämmer inte sen tycker jag det är dåligt när Garderoben plumsar i fontänen i slutet av scenen var ingen höjdare. Men det är ju lite kul med en ny scen så får man ju ännu mer av filmen och sången är väl okej

Love will be your guide
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juli-2005 vid 15:23
Postad av the_fish the_fish skrev:


Jo, rosen är verkligen en viktig del i filmen, och jag tycker verkligen att det är jättebra att de kunde komma på att ha med den!

 

Angående rosen är det inte en ros med i orginalberättelsen? Jag såg skönheten och odjuret som dockteater när jag var liten och jag har för mig att det var en ros med men jag kan ju ha fel... och hade inte "Belle" två systrar oxå?

Love will be your guide
Till toppen
epiteph View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera epiteph Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-juli-2005 vid 00:52
Jo, det stämmer. Det finns en ros med i orginalet. Och Belle har två systrar. Mycket fula systrar om jag inte missminner mig.
jag är tuffare än vad somliga tror
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-juli-2005 vid 17:05
Två systrar? Det var verkligen mer än jag visste  Vad heter dom och vad gör de i berättelsen (alltså är de viktiga för själva berättelsen?)
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-juli-2005 vid 18:17
Jag tog mig friheten att läsa igenom sagan av Jeanne-Marie LePrince de Beaumont som filmen till största (?!) del varit inspirerad av: Jag kunde inte finna några namn på  systrarna, faktum är, vad jag kunde se, så har egentligen inte någon i berättelsen något ordentligt namn.  Belle kallas bara för Beauty (jag läste på engelska) och Odjuret the Beast. Skönheten far kallades antigen bara för far, eller för merchant (handelsman). Systrarna för systrarna och sönerna (totalt 6 syskon) för söner.

De båda systrarna var en kontrast gentemot Skönheten. de var avundsjuka, bortskämda, lata o.s.v., har med andra ord den gamla vanliga rollen som systrar (och styvsystrar) brukar ha, som tex i Askungen eller i Fru Holle.


Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2005 vid 13:04

Postad av Daniel Daniel skrev:

  Belle kallas bara för Beauty (jag läste på engelska) och Odjuret the Beast. Skönheten far kallades antigen bara för far, eller för merchant (handelsman). Systrarna för systrarna och sönerna (totalt 6 syskon) för söner.

De båda systrarna var en kontrast gentemot Skönheten. de var avundsjuka, bortskämda, lata o.s.v., har med andra ord den gamla vanliga rollen som systrar (och styvsystrar) brukar ha, som tex i Askungen eller i Fru Holle.

"Belle" betyder ju skönhet på franska så det är ju ganska passande att de valt det namnet i disneys version, för det låter ju som ett namn oxå och inte bara en benämning/ord... ( I frankrikes version av disneys film så heter väl hela filmen typ belle... och sen odjuret på franska, vilket jag inte vet vad det heter)

Sönerna hmm är det "Belles" bröder eller är de  någon annas söner än hennes fars? Ja att systrarna inte va så trevliga minns jag lite mer av nu när du nämner det.

Föresten vad är Fru Holle? aldrig hört talas om (blev nyfiken)



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2005 vid 13:34
Fru Holle är en saga som jag hörde när jag gick i fyran för 10 år sedan. Du kan läsa den på denna sida: http://hem.passagen.se/grimmbrothers/1ffruholle.html
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2005 vid 18:41
Skönheten och Odjuret är också en av mina favoriter. Speciellt sångerna är fina, och jag skrattar alltid när Maurice (eller hur han nu stavas) kikar in genom hennes pappas hemgjorda "någonting" och ser ut som en fisk!  Jag tycker det i alla fall...
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2005 vid 19:12
NU tror jag att du blandade ihop Gaston och Maurice. Det är Gaston som kikar in i Maurice (Belles far) apparat. Att han ser ut som  en fisk kanske inte är så konstigt då den optiska effekten brukar kallas för Fisheye.

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2005 vid 09:17

Åh javisst ja, (det var längesen jag såg filmen) sorry...

 

Men det är kul i alla fall...he he

"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2005 vid 02:44

Postad av *natalie* *natalie* skrev:


Har nyss sett Skönheten och Odjuret på DVD och märkte att man hade dubbat om berättarrösten i början. Ganska synd, när man är så van med orginalet.

Jag har kollat upp nu och jämfört specialutgåvan på DVD med den äldre VHS-utgåvan, och det stämmer faktiskt - berättarrösten i början måste ha dubbats om. Det är samma berättare och exakt samma översättning/manus, men tonfall och inlevelse skiljer sig åt, så åtminstone vid några tillfällen under introt så hörs det tydligt att det inte är samma dubbning. Generellt så var det större inlevelse i originalet från gamla VHS-utgåvorna - i specialutgåvan låter det mer som att man läser innantill.

Det är onekligen mycket märkligt - jag fattar inte varför, eftersom det ju är exakt samma scener och ingenting vid introt har ju ändrats till den amerikanska specialutgåvan...

Till toppen
IronWoodis View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera IronWoodis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2005 vid 18:43

Skönheten och Odjuret är min absoluta favoritfilm, inte bara av Disney-filmer, utan av alla jag har sett.

Sofia Källgren och Tommy Körberg har så underbara röster, och filmen har verkligen allt en saga behöver.. Dessutom ligger det lite mystik över filmen, och det gillar jag=)



Ändrad av Daniel
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2005 vid 15:19

Ja, den här filmen har verkligen en oslagbar story! Jag gillar det här med vad den visar och så, att det är insidan som räknas! Clocksworth (stavas han så?) och Lumiere är ju underbara!

Har tänkt på en grej alla saker har inte ögon, det är bara vissa som har. Tallrikarna och besticken har väl inte det till exempel?

En av de repliker jag gillar bäst är när Clocksworth och Lumiere ska hjälpa Odjuret (får man veta hans riktiga namn?) att imponerna på Belle när Clocksworth säger: "Det finns ju det vanliga, blommor och choklad, löften ni inte kommer att hålla"

 



Ändrad av Bara lilla jag
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 10-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2005 vid 20:46
Ja, detta är den absolut bästa disneyfilmen NÅGONSIN!!!
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2005 vid 13:24
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Har tänkt på en grej alla saker har inte ögon, det är bara vissa som har. Tallrikarna och besticken har väl inte det till exempel?

En av de repliker jag gillar bäst är när Clocksworth och Lumiere ska hjälpa Odjuret (får man veta hans riktiga namn?) att imponerna på Belle när Clocksworth säger: "Det finns ju det vanliga, blommor och choklad, löften ni inte kommer att hålla"

 

Ja det där med att  en del av "sakerna" inte har ögon eller munar för den delen heller är ju lite konstigt egentligen hur kan de då se vart de ska gå osv? men jag antar att det skulle va för mycket jobb kanske att rita sådanna detaljer på alla föremålen eller ja vet inte men det kanske är andledningen...

Och jag tycket oxå att den där secenen med Odjuret , Clocksworth &miere är bland de bästa i filmen och replikerna är ju så härliga!

Nej man får ju inte veta vad Odjuret heter i filmen tyvärr (undrar varför) men finns det inte någon bokstav på den öppna spisen (är inte riktigt säker) den kanske står för hans namn...



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Fina View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 21-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Fina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2005 vid 13:57
Postad av Saga Saga skrev:

Jag tycker lite att "skönheten och odjuret" har vissa likheter med "den lilla sjöjungfrun" tex så drömmer ju både Ariel och Belle om ett annat liv sen så är sångerna "bli vår gäst" och "havet är djupt" nästan på sammma sätt båda låtarna blir ju sjugna till rollinnehavaren av en lite snubbe (Sebatian och Lumiere) tillsammmans med massa andra glada figurer (fiskar och husgeråd) Sen så vill ju både Ariel och Odjuret bli människor... finns kanske fler likheter men kommer inte på några fler nu iallafall.


Ja det där med att Odjuret och Ariel båda vill bli människor stämmer ju och på slutet blir det ju så oxå Sen så blir ju skurken besegrad av "prinsen" i slutet av båda filmerna , vilket ju i för sig även händer i Törnrosa. Och så har ju både Ariel och Belle varsitt intresse Ariel samlar på människo saker medans Belle läser massor av böcker.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2005 vid 22:02

På franska heter den 'La Belle et la Bête'.
Å de franska rösterna är faktiskt ganska bra (i vanliga fall brukar jag tycka att frankrike's dubbningar är halvkassa), speciellt Gaston's är lik originalet.

Mjo, det är kul att Belle heter Belle och Lumiere Lumiere (eftersom det på franska betyder ljus/sken (nåt sånt)). Å säkert fler franska ord/namn finns nog, men som jag inte kommer på för tillfället

Och, OJA, skönheten är en UNDERBAR film!

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-november-2005 vid 18:50

På DVD-utgåvan av Skönheten och Odjuret så har man ändrat rösten till Belle när hon blir jagad av vargar. I den svenska dubbningen alltså. Det verkar som om de har låtit den engelska rösten vara kvar där istället för att dubba den.

Någon som vet varför? Jag tycker att det är väldigt störande eftersom det inte alls låter likt den vanliga svenska rösten till Belle.


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-november-2005 vid 12:51

*natalie*: Det har jag inte själv upptäckt. Kan du tala om exakt var i filmen det inträffar (positionen i minuter och sekunder), så att jag kan kolla upp det?

Till toppen
Mattis View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 17-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Mattis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-november-2005 vid 16:47

I den engelska versionen av "Bli vår gäst" (Be our guest) sjunger dom: "Ten years we've been rusting, needing so much more - than dusting. Needing exercise, a chance to use our skills." 

Så alltså har dom varit förtrollade i 10 år i den engelska versionen, och 12 år i den svenska.

 

Love Pirates!!!
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-november-2005 vid 18:54
Postad av hofverberg hofverberg skrev:

*natalie*: Det har jag inte själv upptäckt. Kan du tala om exakt var i filmen det inträffar (positionen i minuter och sekunder), så att jag kan kolla upp det?

Det kan först höras 44:49 minuter in i filmen, scen 11. Det är ingen dialog direkt, det är ju bara skrik, men man kan ändå höra att det är en annan röst. Jag har kollat de andra dubbningarna på skivan och de är samma röst där som på den svenska versionen.


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Nicke View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Nicke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-november-2005 vid 19:00

Är det någon som har någon som helst aning om när en nyrelease av filmen släpps?

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-november-2005 vid 20:19
Postad av Nicke Nicke skrev:

Är det någon som har någon som helst aning om när en nyrelease av filmen släpps?

Enligt Disneys website i Storbritannien
http://www.disney.co.uk/
kommer Skönheten och odjuret att släppas nästa gång år 2012. Jag tillåter mig att ta den uppgiften med en nypa salt. Mycket kan hända innan dess. Men det är i vilket fall som helst inte troligt att den kommer att släppas före 2010.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Nicke View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Nicke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2005 vid 16:00

2012? Så snart...?  Knappt att man orkar vänta...

Nåja, den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge, antar jag. Får väl hoppas att mitt intresse för disneyfilmer på DVD fortfarande brinner då. Man förändras ju med tiden, så man vet ju aldrig 
Men inget jag tror kommer hända dock, och eftersom det är min favorit bland alla disneyfilmerna så kommer jag väl med stor sannolikhet att köpa den.
Får hoppas att det blir en 2-discutgåva denna gången då.

Till toppen
la_peruana View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 02-november-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera la_peruana Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-november-2005 vid 22:37
Ja jag lyssnad åxå på inledningen på både dvd och vhs för ett tag sedan och märkte också att dom hade dubbat rösten.. tycker också att det är hemskt synd.. :(
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2005 vid 23:44
Underbara film, den är en av mina absoluta favoriter. Såg den för några dagar sen, den är verkligen hur bra som helt! Är det någon som vet vad den är baserad på (för disney har väl inte kommit på storyn)?
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2005 vid 00:13
Den är till största del baserad på Jeanne-Marie LePrince Beaumonts version från slutet av 1700-talet av den klassisk sagan, fast Disneys version skiljer sig ganska mycket från den versionen.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2005 vid 11:03
Många olika versioner av sagan kan läsas här:
http://www.pitt.edu/~dash/type0425c.html
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2005 vid 20:06
Vill bara säga det Ni redan har sagt: SKÖNHETeN OCH ODJURET ÄR EN OSLAGBAR DISNEYFILM...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2005 vid 19:26
Jag älskar verkligen sångerna. Rörda av en ton och sången som belle sjunger i början (jag vill nåt mer än leva småstadsliv) är jättebra! Men jag ogillar en sång och det är den när Gaston sjunger, det tycker jag mest är jobbig, men jag gillade den de första gångerna jag såg filmen..
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1234 12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media