Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bra saga/berättelse

 Svara Svara Sida  123 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Bra saga/berättelse
    Postad: 28-juni-2005 vid 20:06
Hej jag brukar tänka ut vad för slags saga/berättelse jag skulle vilja att de gjorde en disney klassiker av tex jorden runt på 80 dagar svansjön eller varför inte tummelisa riktiga bra klassiska berättelser liksom det måste ju finnas en hel del andra oxå som de kan gräva fram istället för att göra skräp som lilo och stich eller kejsarens nya stil....

Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 20:49
Jorden runt på 80 dagar är ju en berättelse som man i stort sätt kan göra nästan hur många filmatiseringar man vill. Den har egenskapen att den går att variera relativ mycket. Dessutom går det att få inte både komik och äventyr och man skulle till och med kunna brista ut i sång.

Tummelisa finns det ju redan en animerad film om från 1994 av den f.d. Disneyanställda Don Bluth (Secret of NIMH, Landet för länge sedan, Änglahund, Rock.A.Doodle och Anastasia).

Antalet bra folksagor som går att göra långfilmer finns det ju inte många kvar av, så man får nog vända sig till klassiska romaner istället. Man skulle till exempel kunna göra en film om Röda Nejlikan. En annan sak jag skulle vilja se en ny filmatisering av Alice i Underlandet (ingen uppföljare), som är mer trogen till Lewis Carrolls originalberättelse.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2005 vid 11:41

ja jorden runt på 80 dagar skulle nog bli en bra disney film, jo jag vet att Don Bluth har gjort tummelisa men jag vill  att disney ska göra en också

Röda nejlikan är ju en bra berättlese den hade inte jag tänkt på men det skulle nog funka bra tror jag (minns inte handlingen så bra men har sett en film och en serie om den, för ett bra tag sen)

Ja kan man göra dåliga uppföljare och göra dataamnimerade klassiker kan man väl göra om Alice i underlandet också (är en intressant idé)

Sen tänkte jag att det borde väl finnas någon verklig berättelse man kan andvända sig av som man gjorde med Pocahontas. Det är väl bara att leta lite i historie böckerna

Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2005 vid 11:53
Postad av Saga Saga skrev:

Sen tänkte jag att det borde väl finnas någon verklig berättelse man kan andvända sig av som man gjorde med Pocahontas. Det är väl bara att leta lite i historie böckerna

SÅ du menar att du vill se gamla legender och historiska händelser?

Det är en ganska bra idé. Skulle vara intressant (och även bildande) att se en sådan film.

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2005 vid 12:02

jo jag menar i brist på klassiska berättelser/sagor/romaner eller för omväxlings skull lixom och jo nog skulle det va intressant för då skulle man ju som sagt lära sig nåt oxå förhoppningsvis 

 

jag hade aldrig hört talsa om Pocahontas innan disney gjorde den så det va ju lite kul att få reda på den historien



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2005 vid 12:12

Pocahontas finns faktiskt som spelfilm, men den är dock inte gjord av disney (jag är inte helt säker, men ganska) Den är lite råare än den versionen som disney har och det finns en del skillnader i handlingen. John Smith blir till exempel till fångatagen mycket tidigare än i disneys version. Men en av de större skillnaderna är Koccum, han vill nämligen ta över som hövding, vilket innebär en del problem. Men de flesta karaktärerna som är med i Pocahontas av disney är även med i den filmen. Men Flit och Micou (eller hur han nu stavas) är dock inte med. Nakoma är däremot med, fast jag är inte helt säker på om hon heter samma sak. En av de nya karaktärerna är Pocahontas lillebror.

Men allt som allt är det samma historia och den slutar med samma vackra slut som i den teckande av disney.

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tommy View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Tommy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 02:16
Varför inte beta av hela Bröderna Grimms sagobok?

"Jorden runt på 80 dagar" är ett bra exempel, som jag gärna skulle ha sett som animerad Disneyfilm (undrar vad Passepartout hade blivit för ett slags djur - trogen som en hund, men lättlurad, och ibland klantig, som en åsna?). Många fler böcker av Jules Verne skulle passa som animerade filmer (spelfilmer har gjorts av "En världsomsegling under havet" och, tror jag, "Kapten Grants barn".

Har snart läst om en av mina favoritböcker från barndomen, "Hittebarnet" av Hector Malot. Denna och två andra böcker, "Amerikaresan" av Michael Morpurgo och "Min tvättbjörn Slarver" av Sterling North, skulle också lämpa sig väl.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 14:54

Ja bröderna grimm är bra, och "en världsomsegling under havet" skulle nog också kunna bli en bra film... De andra har jag inte så bra koll på eller har aldrig hört talas om men det verkar ju finnas en hel del filmer man skulle kunna göra.

Såg ett avsnitt av the simpsons då de hade gjort huckelberry.. eller va den nu heter det kanske skulle kuna va en idé också...

Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 17:49
Jo det finns en hel del berättelser som skulle kunna bli bra disneyfilmer...Nej, vad säger ni ska vi skriva till Disney med förslag
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 17:52
ja det kanske man skulle verkar lite som de skulle behöva lite hjälp när det gäller vissa saker nu förtiden
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 17:54
Ja, jag menar det är så många uppföljare nu istället för "riktiga" filmer, det är lite synd. Jag skulle vilja se en äkta "gammal" film när prinsen räddar prinsessan och de lever lyckliga i alla sina dagar 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 18:00

Ja en sån film skulle jag oxå gärna se man blev ju lite bortskämd då när både den lilla sjöjungfrun och skönheten och odjuret kom med bara nåt års mellanrum. men nog finns det väl nån mer sån saga... annars kan ju disney alltid hitta på någon egen  det borde de väl ändå klara av?Annars så skulle jag vilja se nån slags saga överhuvudtaget med eller utan prins eller prinsessa hmmm vet dock inte riktigt vilken det skulle kunna vara.....Gillar Peter pan väldigt mycket och det är väl en saga...typ nån sån historia kanske?

Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 18:13
Ja, bara det är en saga liksom En sån här som man nästan blir rörd av att se. Jag kan till exempel sitta och gråta till Poacahontas i slutet, det är så fint! Det är dock lite förstört av att man vet att hennes kärlek egentligen inte var så stark, med tanke på att hon valde John Rolf i den andra filmen, men ändå, det är i alla fall en underbart vacker scen!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 18:40

Det har gjorts en del kortfilmer med Musse & C:O som jag gärna hade sett som en klasskier istället tex "Prinsen och Tiggarpojken", "Jack och bönstjälken" ,"De tre muskitörerna" (och "Gullivers resor"?) jag tror att några av de skulle funkat väldigt bra, det är ju kul att se de med Musse och dom oxå men en långfilm hade nog inte varit fel.

Sen så finns det ju en kortflm med Den fula ankungen, den skulle jag väldigt gärna sett som en disneyklassiker, har sett en längre tecknad film med den en gång. det är ju verkligen en klasskisk saga.

jo just det en annan saga som handlar om en prins och en prinssesa som många verkar vilja se mer av i en disneyfilm  är ju Rapunzel....

Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 18:45
Mm, Rapunzel var ett bra förslag, den skulle jag också vilja se.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 19:16
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Mm, Rapunzel var ett bra förslag, den skulle jag också vilja se.


Hrm... Rapunzel är redan på gång, och ska regisseras av Glen Keane (Huvudanimatör för Odjuret, Aladdin, Pocahontas, Tarzan m.f.)
Rapunzel Unbraided
 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 19:20
Det har jag totalt missat Ska bli intressant och se den.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 19:42
Jaha det va ju alltid något men den kommer ju att vara dataanimerad (finns redan en datanimerad rapunzelfilm med barbie ju) så de borde göra den tecknad! Men man får väl va glad endå då...för att de gör en film om rapunzel överhuvudtaget!
Love will be your guide
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2005 vid 10:20
Är det på gång med en egyptisk film också, eller har jag hört i syne?  Annars skulle det vara väldigt kul, många, inklusive jag själv, är ju intresserade av det gamla Egypten. Bara den inte är datanimerad... *ve och fasa*
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2005 vid 11:54
Hmm egyptisk film låter ju intressant hoppas det stämmer då, jag gillar ju prinsen av egyptien som visseligen inte är disney men den är bra endå skulle ju va kul om disney gjorde någon sån oxå eller nån annan historia med inspiration ifrån bibeln
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2005 vid 12:26
Ja, en egyptisk film Hoppas att ryktena är sanna, det verkar verkligen som en film värd att se...fast tyvärr kommer den troligen som ni sa, bli datoranimerad
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2005 vid 16:26

Postad av Daniel Daniel skrev:


Hrm... Rapunzel är redan på gång, och ska regisseras av Glen Keane (Huvudanimatör för Odjuret, Aladdin, Pocahontas, Tarzan m.f.)
Rapunzel Unbraided
 

 

har nu tittat på konceptbilderna? till den filmen och de ser ju fina ut men tänk om de endå ville göra den i 2D animering tror den skulle bli mycket bättre då! Och varför ska en så bra animatör som Glen Keane reg ssigera och inte animera? Det verkar ha blivit lite knasigt på disney...

Love will be your guide
Till toppen
Minnie View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2005 vid 16:46
Det skulle vara kul om dom gjorde filmer som Svansjön och Jorden runt på 80 dagar lite oftare menjag tycker absolut inte att Lilo och Stich eller Kejsarens nya stil är skräpfilmer.
If you can't say something nice, don't say nothing at all.
Till toppen
nalani View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 02-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera nalani Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2005 vid 09:47

Jag håller med dig, Minnie, jag älskar Lilo & Stitch, och likaså Kejsarens nya stil. Även om den senaste skiljer sig från andra Disneyfilmer, men den är ju tokrolig!

 

Till toppen
Minnie View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2005 vid 18:40
Jag håller med dig,Nalani.
If you can't say something nice, don't say nothing at all.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2005 vid 00:57

Jag sätter 100 000 kr på att (vänta, ja har inte så mkt pengar...) okej 100 kr på att den där egyptiensaken kommer att va i 3d, om den nu kommer över huvud taget.

Däremot tycker jag inte att det borde bli sååå mkt mer filmer från bibeln, iaf inte barnfilmer, det blir ju mer som propaganda då tycker jag. Personligen tycker jag att det som drar ner Ringaren I Notre Dame är just allt detta Gud-prat. Men men  fortf. en mkt bra film :)

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2005 vid 10:56

Just Ringaren i Notre Dame är en av mina personliga favoriter. Jag tycker att anledningen till att Victor Hugo skrev boken är facinerande.

Det är lite kul att de har satt in hans namn i filmen. Stenfigurerna heter ju Victor och Hugo.

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2005 vid 11:18
Jag har länge tyckt att Disney ska göra 2D-film om Det tre musketörerna, men nu kom det ju någon variant av den med Musse, Kalle och Långben så det lär ju inte vara aktuellt. Synd, tror den hade blivit bra.Smile
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2005 vid 11:24
Jag håller verkligen med skulle oxå vilja att de gjorde de tre muskitörerna tror att det skulle kunna bli hur bra som helst det är ju en sån bra historia och jag gillar miljön och tidsperioden den utspelar sig på
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2005 vid 11:28
Ja, det skulle bli en bra film tror jag, men som du sa Hades, så kommer det antagligen inte bli aktuellt
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media