Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Utgångna Klassiker på DVD

 Svara Svara Sida  123 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Matte79 View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-juni-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Matte79 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Utgångna Klassiker på DVD
    Postad: 14-juni-2004 vid 17:06

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2004 vid 18:57

I regel ska det dröja 10 år innan Disney släpper en Disney klassiker på Video och DVD igen, dock har Disney tänjt lite på denna regel, ta Mulan som ett exempel som släpptes på DVD år 2000 men som snart släpps på DVD igen, fyra år efter förra releasen.

Snövit kan bli svår att få tag på, i alla fall 2-disc versionen, den är jag själv på jakt efter.
Lady och Lufsen planeras att släppas igen i mars 2007 (så det är bara 3 år kvar ), Pongo oktober samma år och Djungelboken släpps i oktober 2006. Observera att dessa datum är baserade på den amerikanska releaseschemat för Platinaserien, men hittills har filmerna ur platinaserien som redan släppts (Snövit, Skönheten och Odjuret och Lejonkungen), släppts samtidigt i större delen av världen.

Jag skulle hellre vänta på nyreleasen av de tre sistnämnda filmerna då föregående utgåvor är riktigt tidiga DVD-utgåver och innehåller i vissa fall inte ens svensk text.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2004 vid 21:22
Jag hittade 2 disc utgåvan av snövit för ett tag sen på tradera, men jag köpte den inte . Det är alltid värt ett försök.
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2004 vid 22:53
Jag rekommenderar helt klart att hålla koll på www.dvdforum.nu:s säljavdelning i dess forum. Förr eller senare kan de dyka upp.
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2004 vid 12:10
Är väl bättre att samla på VHS då man vet att alla finns
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2004 vid 22:10
VHS känns lite... hm... jag kanske bara är petig, men ljud och bildkvaliten är sämmre. Och man måste spola tillbaka  Och så missar man extramaterialet.
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2004 vid 09:01
Jag har alla mina Disney på vhs. Den stora nackdelen är väl, som sagt, att man missar allt extramaterial... och visst är det skönt att slippa spola tillbaka (vilket egentligen inte är så jobbigt när man tänker efter..). Men det känns ju konstigt att byta till dvd mitt i hela samlingen, och ska man köpa om alla filmer så blir det vääääldigt mycket pengar.. Jag lär väl få ändra mina inköp, jag också, förr eller senare, men så länge håller jag mig till videobanden..! 
Till toppen
Walt Disney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 100
inläggsval inläggsval   Citera Walt Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2004 vid 13:30
Jag har också alla mina disney filmer på vhs men jag har en dvdspelare också så när jag hyr disneyfilmer är dom flesta på dvd.
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2004 vid 18:21

Jag har alla klassiker utom Fantasia 2000+musikklassikerna, utom Fantasia. Men tänkte skaffa lite engelska DisneyDVD.

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2004 vid 18:40

Den viktigaste fördelen med en DVD är ju att den håller mycket bättre, det blir inget flimmer efter ett tag bilden hoppar aldrig och den kan spelas hur många gånger som helst utan att tappa kvalité, som en VHS har tedens att göra ibland, dessutom är bilden skarpare på DVD.

Jag har börjat köpa importfilmer av Disneys spelfilmer för att sedan ta med dessa på sidan och dessa är:

  • Gasen i Botten Herbie (The Love Bug) 1968 Finns redan på sidan
  • Full Speed igen Herbie (Herbie Rides again) 1974 Finns redan på sidan
  • Herbie i Monte Carlo (Herbie Goes to Monte Carlo) 1977 Finns redan på sidan
  • Herbie vild och galen (Herbie goes bananas) 1980 Finns redan på sidan
  • Det knallar och går (Son of Flubber) 1962
  • Darby O'Gill och småfolket (Darby O'Gill and the little people) 1959

Det finns en del gamla Disneyspelfilmer att köpa som import på Discshop.se för ca 139 SEK st.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juli-2004 vid 17:54

Men bild kvaliten är nästan alltid samma på DVD. Det är ett STORT minus. Man ser ej när filmen är gjord!

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2004 vid 15:39
Hej !! Varför heter det platinaserien ??
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2004 vid 17:05

Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Hej !! Varför heter det platinaserien ??

E.g. Platina Edition, är namnet på Disney's 10 största klassiker. Denna beteckning används dock inte här i Sverige, vilket är riktigt synd. Här kallas de bara Specialutgåvor, förutom Snövit. pga. detta så blandas de även ihop med andra filmer med beteckningen Specialutgåva (Peter Pan).

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2004 vid 20:54
Vet ni om Den lilla sjöjungfrun kommer ut på DVD ??
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2004 vid 21:41
Den kommer mars 2006 om releaseshemat håller.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2004 vid 19:14
Hej !! På en del dvd filmer så går det att ändra språk mitt i filmen. Te.x (nya utgåvan av Lejonkungen, Björnbröder) Men filmer som te.x Pocahontas, Lady och Lufsen II) så går det inte att ändra språk mitt i filmen.
Varför går det bara på vissa DVD filmer ?? Någon som vet ?? När jag tex har valt Lady och Lufsen II på svenska på menyn så går det inte att ändra till te.x engelska mitt i filmen.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-september-2004 vid 22:14

Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Hej !! På en del dvd filmer så går det att ändra språk mitt i filmen. Te.x (nya utgåvan av Lejonkungen, Björnbröder) Men filmer som te.x Pocahontas, Lady och Lufsen II) så går det inte att ändra språk mitt i filmen.
Varför går det bara på vissa DVD filmer ?? Någon som vet ?? När jag tex har valt Lady och Lufsen II på svenska på menyn så går det inte att ändra till te.x engelska mitt i filmen.

Från en rent teknisk synvinkel är det helt enkelt så att en DVD-skiva kan vara programmerad för att stänga av vissa knappar på DVD-spelaren. Den som skapar skivan bestämmer vilka knappar som ska gå att använda, och vilka som inte ska göra det.

Sen kan man ju spekulera i varför de som har gjort skivan inte vill att man ska kunna använda knappen för språkbyte, utan tvingar användaren att gå via skivans meny.

En orsak kan vara att ljudspåret har ett textspår som hör till. Trots att du har valt svenskt tal så kan det finnas vissa saker som ska översättas med undertexter, t.ex. skyltar i bilden. Om det vore möjligt att byta språk "i flykten" skulle man inte få med rätt undertexter till det valda talade språket.

Ett ännu mer avancerat exempel är Snövit och de sju dvärgarna. I den filmen byts vissa scener ut helt beroende på vilket språk man valt. T.ex. visas dvärgarnas namn på sänggavlarna på svenska om man har valt svenska som talat språk. För att detta ska fungera kan man inte byta språk hur som helst, utan måste alltid göra det via skivans meny.



Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2004 vid 14:48
Postad av Matte79 Matte79 skrev:

 

 

Jag har samma problem som dig :( De filmerna som jag hemskt gärna vill ha är Snövit och Tarzan... men det verkar näst intill omöjligt att hitta dem. Jag såg Tarzan på Tradera för ett par veckor sedan, men den slutade på 750(!!!!!!)kr!! Lite väl dyrt för min del.

Den Lilla sjöjungfrun verkar ha funnits i USA. Undrar varför den inte släpptes här förut? Se här: http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00001QEE7/qid =1095943393/sr=1-1/ref=sr_1_1/103-2652798-2973453?v=glance&a mp;s=dvd

 

/Sandra

 

 

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2004 vid 15:53

Postad av <SPAN =bold>Sandra</SPAN><BR> Sandra
skrev:


Den Lilla sjöjungfrun verkar ha funnits i USA. Undrar varför den inte släpptes här förut?

Det är för att den svenska versionen av Den lilla sjöjungfrun var klippt när den släpptes i Sverige på bio, vilket skapade komplikationer när man skulle ge ut den på DVD då man använde samma videospår för alla versionerna på en DVD så gick ju inte det ihop med den svenska ljudspåret, så Disney struntade i att släppa DLS på DVD i Sverige.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Allied View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Allied Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2004 vid 20:12
Snövit Dvd:n fans på Blocket för 1-2 dagar sen men va för seg, så snövit å de andra filmerna blev sålda!!
Kalle e bäst!
Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-september-2004 vid 13:54

Postad av Allied Allied skrev:

Snövit Dvd:n fans på Blocket för 1-2 dagar sen men va för seg, så snövit å de andra filmerna blev sålda!!

Jag såg också det =/ Mailade säljaren, men då var Snövit redan såld. *Bummer*

Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-september-2004 vid 19:23
Hm.. man kan säkert vänta en 10 år tills det kommer en ny utgåva :/
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2004 vid 15:48
Vet ni varför Den lilla sjöjungfrun på svenska är klippt ?? Jag har själv filmen på VHS både på svenska och engelska. Det är en del scener i den engelska som inte är med i den svenska. Jag vet att DLS ska komma ut på DVD. Kommer filmen vara klippt då också ?? Eller kommer filmen på DVDn vara oklippt ?? Någon som vet ??
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2004 vid 19:17
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Vet ni varför Den lilla sjöjungfrun på svenska är klippt ?? Jag har själv filmen på VHS både på svenska och engelska. Det är en del scener i den engelska som inte är med i den svenska. Jag vet att DLS ska komma ut på DVD. Kommer filmen vara klippt då också ?? Eller kommer filmen på DVDn vara oklippt ?? Någon som vet ??

Disney har vad jag vet aldrig gett någon officiell förklaring, men man kan lägga ihop två och två och få en ganska god bild av vad som hände.

Under 70- och 80-talet hade Disney tappat stinget, och de flesta av de tecknade långfilmerna som kom ut under den perioden var ganska menlösa och slätstrukna. Det var inga vuxna som såg disneyfilmer, mer än som sällskap till sina barn. Den lilla sjöjungfrun skulle ändra på allt det där, men det var det ju ingen som visste då. Mot bakgrund av hur den svenska biopubliken hade sett ut de senaste tjugo åren kunde Disney förvänta sig att filmens huvudsakliga publik skulle vara de allra yngsta barnen. Och regeln om att barn under sju år kan få se 7-årstillåtna filmer i vuxens sällskap var ännu inte införd. Det var alltså livsviktigt för Disney att filmen blev barntillåten, inte 7-års tillåten. Problemet var bara att filmen inte var fullt så menlös som sina föregångare.
Alltså hade Disney inget annat val än att klippa bort de mest våldsamma scenerna för att garantera att filmen skulle gå genom censuren som barntillåten.

Hur filmen kommer att se ut när den så småningom släpps på DVD i Sverige är nog för tidigt att säga idag.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Allied View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Allied Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 16:28

Till er som vill ha Tarzan på DVD!!

http://www.tradera.com/auction/aid_8085598

Kalle e bäst!
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 20:23
Postad av Allied Allied skrev:

Till er som vill ha Tarzan på DVD!!

http://www.tradera.com/auction/aid_8085598

Vilka det nu är

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 20:36
Postad av Proximus Proximus skrev:

Postad av Allied Allied skrev:

Till er som vill ha Tarzan på DVD!!

http://www.tradera.com/auction/aid_8085598

Vilka det nu är

 

Jag vill ha den... men jag tycker alltid att den blir så himla dyr =/

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 20:39

<host><host>

 

Postad av Sandra Sandra skrev:

Postad av Proximus Proximus skrev:

Postad av Allied Allied skrev:

Till er som vill ha Tarzan på DVD!!

http://www.tradera.com/auction/aid_8085598

Vilka det nu är

 

Jag vill ha den... men jag tycker alltid att den blir så himla dyr =/



Ändrad av Proximus
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Sandra View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-september-2004
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Sandra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 20:41
Postad av Proximus Proximus skrev:

<host>bredband<host>

 

Mmm ja jag vet... men det är ju något speciellt med att äga originalet med fodral och allt

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-september-2004 vid 21:02

Vissa filmer bör köpas för att stödja företaget, vissa filmer bör man dock undvika att köpa för att visa sitt missnöje med produkten. Och omslag går att hitta på internet.

"What a wonderfull world"

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
 Svara Svara Sida  123 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media