Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Musiken till Home on the Range

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Musiken till Home on the Range
    Postad: 27-maj-2004 vid 09:45

Igår fick jag den CD-skiva med musiken till Home on he Range (kogänget) som jag beställt, och jag måste säga att musiken var bra mycket annorlunda än vad Alan Menken gjort förut. Ingen av sångerna kommer upp i den klass som Menken gjort förut (Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame och Herkules), men Soundtracket har några ljuspunkter så som (You Ain't) Home on the Range, Little Patch of Heaven och Yodel-Adle-Eedle-Idle-Oo med Randy Quaid. Annars är detta Soundtrack ganska slätstruket.

En annan rolig sak är att på sista spåret på skivan sjunger Alan Menken själv, vilket är ganska kul att få höra honom sjunga, även fast han inte är någon supersångare.

Glenn Slaters texter är bra, men det är svårt att jämföra med Menkens föregående medarbetare så som Stephen Schwartz, Tim Rice och David Zippel, då musiken är så annorlunda. Men en sak är säker han slår inte Howard Ashman.



Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-maj-2004 vid 08:28
Är musiken värd att fixa?
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-maj-2004 vid 08:43
Nja, jag tycker nästan inte det, de tre första låtarna som jag räknade upp i första inlägget kan vara värd det. Denna musik är så annorlunda jämfört med vad Menken gjort förut så det kan ju ta ett tag att vänja sig, Jag minns att jag från början inte gillade Herkules så jätte mycket men efter att ha lyssnat på den några gånger, så kom jag att tycka om dem.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Walt_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 00:59
Musiken verkar ganska bra. För övrigt såg jag Alladin en gång till idag. Fantastisk musik!    Är verkligen en av Disneys bästa filmer.
Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 19:50
Ja, det är det verkligen! Fast jag måste ändå få tycka att Skönheten och Odjuret är snäppet bättre än Aladdin....
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 21:03

Alan MenkenJag börjar faktiskt fastna för de tre första sångerna, de är faktiskt ganska bra, trots att de inte hör till Menkens Bästa. Min favorit av dessa är Yodel-Adle-Eedle-Idle-Oo som i stort sätt en massa yodling, men det är bra fart i sången. Sen är (You Ain't) Home on the Range riktigt bra också.

  1. (You Ain't) Home on the Range
  2. Little Patch of Heaven - k.d. lang
  3. Yodel-Adle-Eedle-Idle-Oo - Randy Quaid
  4. Will the Sun Ever Shine Again - Bonnie Raitt
  5. (You Ain't) Home on the Range (Echo Mine Reprise)
  6. Wherever the Trail May Lead - Tim McGraw
  7. Anytime You Need a Friend
  8. Cows in Town/Saloon Song [Score]
  9. On the Farm [Score]
  10. Bad News [Score]
  11. Storm and the Aftermath [Score]
  12. Cows to the Rescue [Score]
  13. Buck [Score]
  14. My Farm Is Saved/Little Patch of Heaven (Finale) [Score]
  15. Anytime You Need a Friend - Alan Menken

Låtar med Rött är värda att höra

Howard AshmanSjälv måste jag säga att Musiken till Skönheten och Odjuret är helt klart den Bästa, dels kan ju det bero på Howard Ashmans texter. Jag anser att Ashman är den största förlusten Disney haft i sitt aktiva filmteam på 90-talet. Ibland sitter jag och funderar hur 90-talets filmer att blivit om Ashman fortfarande var vid liv.

TO OUR FRIEND, HOWARD,
WHO GAVE A MERMAID HER VOICE
AND A BEAST HIS SOUL
WE WILL BE FOREVER GRATEFUL

HOWARD ASHMAN
1950-1991

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 21:41

Will the Sun Ever Shine Again - Bonnie Raitt
Wherever the Trail May Lead - Tim McGraw
Anytime You Need a Friend - Alan Menken


...är de låtar jag tyckte var något att hänga i julgranen, antar att det är en fråga om smak - som vanligt.

När det gäller favoriter så har musiken i Oliver & Gänget en speciell plats, tätt följd av Lejonkungen och Aladdin.
Till toppen
Chiara View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Chiara Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 22:27
Oh, jag såg Oliver och gänget för en månad sen och insåg hur extremt påverkad den är av populärkulturen under den tiden. Massa syntslingor i musiken, hunden som hoppar runt och liknar han killen från "tillbaka till framtiden"
/jag önskar jag vore lite starkare, lite roligare och lite mer som du.

Önskar jag kände nån som var Disneyintresserad. Alla andra är oförstående.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 22:36
Ja, och visst är det härligt!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2004 vid 23:29

En av mina favoritsånger i Oliver & Gänget förutom Why Should I Worry är sången Once Upon a Time in New York City som faktiskt är skriven av Howard Ashman, hans första sång för Disney.

Ok quintus, jag kan hålla med om att Will the Sun Ever Shine Again i HOTR är OK, men Wherever the Trail May Lead tycker jag är för seg och utdragen.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2004 vid 00:51
Kul att veta, är väl inte den som håller koll på vem som skrivit låttexterna egentligen, men iaf
Angående just Oliver & Gänget så tycker jag det är en av få filmer där det svenska musikspåret med Tommy Nilsson i spetsen överglänser det engelska (med Huey Lewis & Billy Joel?) - som även det är underbart.

Det känns lite som om att musiken i Disneys filmer de senaste åren, och inte minst i de som Pixar producerat för/med dem, kommit en del i skymundan - precis som berättelserna i flera fall. Om det sedan beror på bristande intresse från företagets sida, uteblivet intresse från låtskrivare och kompositörer att lägga ner tid på tecknade filmer i dagar då stora episka verk tycks totaldominera marknaden kan tålas att tänka på.

Just ja, du du (Daniel) beksrev i ditt inledande inlägg musiken till Home on the Range som slätstruket och jag kan givetvis bara till att hålla med.

Ändrad av quintus
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Walt_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2004 vid 02:45

Jag såg på tv för några dagar sedan då de pratade om Disney Silly Symphonies. jag störde mig då ofantligt på att man hänvisade till "Hitta Nemo" och sa att Disney slutade med musik i sina filmer. När ska folk förstå att Pixar och Disney är olika företag och att Disney bara distribuerar Pixars filmer för att det lilla föetaget inte skulle klara av det själv.

              Vad gäller påståendet att berättelsen skulle hamna i skymundan kan jag inte hålla med. Iallafall inte i PIxars filmer. De är ofta välgjorda och fina.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juni-2004 vid 12:19
Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

När ska folk förstå att Pixar och Disney är olika företag och att Disney bara distribuerar Pixars filmer för att det lilla föetaget inte skulle klara av det själv.

I Disneys och Pixars sammarbete, så Distrubuerar inte Disney bara filmerna, Disney och Pixar delar även på produktionskostnaden och på vinsten som filmen ev. drar in.

Citera

Utdrag ur texten om Pixars hitorik på DFS:

"Nu kommer Disney in i bilden


 
(1991) och gör en överenskommelse om att göra upp till tre animerade långfilmer som skulle publiceras av Disney. Den första filmen, Toy Story, blev klar 1995 och Pixar ville då omförhandla avtalet. Pixar skulle nu gör fem stycken långfilmer tillsammans med Disney. Både Disney och Pixar gick med på att dela på kostnaderna för filmproduktionen och även dela på vinsten. De två första filmer att produceras efter det nya avtalet var Ett småkryps liv och Monsters, Inc."

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2006 vid 11:59
Jag tycker att "Kogänget" har riktigt härlig musik, både en smula ovanlig och en del riktigt komiska låtar (kanske för att något roligt händer i filmen under låten) Fast jag tycker verkligen inte att musiken kan räknas till disneysbästa då det finns filmer med underbar musik som "Den lilla Sjöjungfrun", "Aladdin" och "Skönheten och Odjuret".
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 20:35
Älskar sångerna Mitt Paradis På Gården och Blir Det Nånsin Sol Igen. Både på svenska och engelska.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2006 vid 23:35
Jag är inget större fän av musiken i "Kogänget", men jag måste erkänna att musiken passar filmen väldigt bra. En låt i stil med "En helt ny värld" hade ju inte riktigt passat västerntemat Men på det stora hela är jag inte så överdrivet förtjust i när de använder musik på det här sättet. Det fungerade med Phil Collins för han har en sån stil men med Menken blir det inte riktigt lika lyckat. Låt antingen karaktärerna sjunga eller tona ner musiken, det känns som om de försöker göra bägge och i den här filmen.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 12:29

Den lilla sjöjungfrun, Herkules, Skönheten och odjuret, Aladdin, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Kogänget.

I den ordningen vill jag nog ranka Alan Menkens musik till Disneyfilmerna. Inte för att jag tycker musiken till Kogänget är dålig, men tycker ändå den är hyfsat intetsägande jämfört med de andra.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2016 vid 17:15
Finns det/eller har det funnits ett svenskt soundtrack ?
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media