Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Nine old men

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Nine old men
    Postad: 24-april-2005 vid 10:14
De nio gamle var:
*Marc Davis
*Ward Kimball
*Frank Thomas
*Ollie Johnston
*Les Carl
*John Lounsbury
*Milt Kahl
*Wolfgang "Wollie" Reitherman
*Eric Larson
Det var dessa som fanns med nästan från första början och genom alla åren, i med- och motgångar.

Jag startade en ny tråd om de nio gamle eftersom jag tyckte att den förra hade spårat ut.
Kanske finns det någon som har något att berätta som är värt att veta om dessa män och deras gärning inom animationen.
Kanske finns det t.o.m. någon som kan lägga in en bild på dem.

-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
inläggsval inläggsval   Citera Claude Frollo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-november-2014 vid 18:24
Vet att Eric Larson utbildade många animatör och tecknare på 70 och 80 talet som var starkt bidragande till Disney renaissance under 1989-1999. Han hade ansvaret att träna upp nya.
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-november-2014 vid 20:40
"The illusion of Life" är skriven av två av "Nine old men". Det är en fantastisk bok att att bläddra i och av texten kan man lära mycket. Boken gavs ut första gången 1981, men trycks fortfarande i nya upplagor.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-november-2014 vid 00:39
Kul att se att en äkta veteran som Furuholm fortfarande är aktiv på forumet! Och det tog bara två timmar att svara på en tråd du startade för snart tio år sedan och som ingen innan nu har skrivit i!
Till toppen
jamtchess View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-februari-2012
Status: Offline
Poäng: 282
inläggsval inläggsval   Citera jamtchess Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-november-2014 vid 17:12
Brukade alltid se fram emot att få se intervjuer och "making-of" filmer med dessa herrar när man tittade på bonusmaterialet på gamla Disneyklassiker. Gillar hur de pratar om gamla arbetsminnen med Walt Disney och hur de arbetade sinsemellan. 

Är det ens någon som är kvar i livet eller är alla döda? Troligtvis det senare, kanske dum fråga.
"Belle, du kom tillbaka."
Till toppen
Zernabog View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 15-juli-2010
Status: Offline
Poäng: 34
inläggsval inläggsval   Citera Zernabog Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-november-2014 vid 17:01
Det är få av dem som var med då som är kvar i livet. Här finns det en lista med urval med några som är livet.

http://www.cartoonbrew.com/animators/who-are-the-oldest-living-animation-artists-88196.html
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 19:59
Kan rekommendera filmen Frank and Ollie: Their friendship changed the face of animation, om man vill veta mer om just Frank Thomas och Ollie Johnston. En lättsam och intressant film av Franks son, Theodore Thomas.

Bland annat får man veta att de inte bara var bästa vänner och kollegor; de var också grannar. Dessutom får man veta mer om Ollies livslånga fascination för tåg - ett intresse som han delade med Walt Disney, men medan Walt bara hade en mindre modell på sin bakgård, så hade Ollie en fullskalig bana som gick runt hela tomten. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2015 vid 09:02
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Kan rekommendera filmen Frank and Ollie: Their friendship changed the face of animation


Var kan man hitta denna film?


-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2015 vid 15:23
Amazon är ett hett tips. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media