Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tråd låstUtgångna filmer

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Merlin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 04-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
Direct Link To This Post Tråd: Utgångna filmer
    Postad: 04-april-2005 vid 13:43

Hejsan! Jag är en disneyälskare som försöker få tag på de flesta disneyfilmerna på DVD, detta dels för att de är helt suveräna, dels för att de är klassiker som är något man gärna vill ha i sin filmsamling. Att det ska vara på DVD är en självklarhet, eftersom man då själv kanske vill ha på engelska, men barnen föredrar svenska, till exempel.

Men hur gör man med filmer som man inte "hann med" innan de utgick. Har till exempel missat Snövit, Djungelboken och Micke och Molle. Planeras det nyutgåvor av dessa? Var kan man läsa om vilka som i så fall planeras komma?

"Samlar" på DVD-filmer och i synnerhet Disneys filmer och ämnar ha dem alla en dag.
DVD-samlingen så långt: http://www.discshop.se/hem/merlindvd/
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 04-april-2005 vid 18:00
De flesta kommer förr eller senare i nya utgåvor.

Snövit och Djungelboken ingår i en speciell långsiktig planering som kallas platinaserien. Den består av fjorton av de mest eftertraktade tecknade klassikerna. Vi kan därför säga ganska säkert att Djungelboken kommer att släppas år 2007. Snövit var den första i serien, så den kommer troligen inte att släppas igen förrän de har gått "varvet runt". Då blir den i så fall inte aktuell förrän år 2010.

Micke och Molle ingår inte i någon speciell planering. Den kan i princip komma när som helst, men inget är (vad jag vet) bestämt just nu.

Om du inte vill vänta får du försöka få tag på begagnade exemplar. Titta på auktionssajter på nätet, bytesaffärer, loppmarknader, småannonser i tidningar m.m. Snövit och Djungelboken börjar bli ganska dyra, men Micke och Molle kan man nog få för ett mera överkomligt pris.

När det gäller din fråga om var man kan läsa om planerna så måste jag nog tyvärr svara att det inte finns något ställe som sitter inne med hela sanningen.

Om man deltar i diskussionerna på de internationella forumen kan man ibland snappa upp ett och annat. En bra sajt är t.ex. Ultimate Disney.

Glöm inte heller att det står en del information om kommande releaser här på Disneyfilmsidan. En annan bra källa till information om kommande svenska releaser är Disneyanias nyhetssidor.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Merlin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 04-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
Direct Link To This Post Postad: 05-april-2005 vid 01:03
Okej, tack! Ser ut att bli en lång väntan, med andra ord. Men varför utgår så eftertraktade filmer som Snövit och Djungelboken överhuvudtaget? De måste väl alltid gå att sälja, eller?
"Samlar" på DVD-filmer och i synnerhet Disneys filmer och ämnar ha dem alla en dag.
DVD-samlingen så långt: http://www.discshop.se/hem/merlindvd/
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 05-april-2005 vid 09:09
Postad av Merlin Merlin skrev:

Okej, tack! Ser ut att bli en lång väntan, med andra ord. Men varför utgår så eftertraktade filmer som Snövit och Djungelboken överhuvudtaget? De måste väl alltid gå att sälja, eller?

Det är en affärsstrategi som Disney har utarbetat och utvecklat under många år. Det är inget som är nytt för video och DVD, utan Disney gjorde på samma sätt när filmerna bara visades på bio. De stora filmerna gick upp på biograferna ungefär vart sjunde år, och då hade det hunnit växa upp en ny generation barn som aldrig hade sett dem förut.

Det är iofs riktigt att filmer som Snövit och Djungelboken alltid går att sälja. Men de säljer betydligt mer om folk vet att de bara finns ute en kort tid, för att sen gömmas i arkiven under många år. En titel som ständigt finns på butikshyllorna behöver man ju inte känna något större tvång att köpa "just nu". Den kommer att finnas i morgon också, så egentligen behöver man kanske inte köpa den alls. Men det man vet ska utgå lockar desto mer. Det gäller att "slå till" kvickt så att man inte missar det!


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Merlin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 04-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
Direct Link To This Post Postad: 05-april-2005 vid 13:54

Visst tror jag att det är sant som du säger att det är fler som köper om det är tidsbrist, men samtidigt är det ju långt ifån alla som vet hur mycket tid man har på sig. I mitt fall har jag inte vetat om att en produkt är utgående förrän den är borta. Törnrosa upptäckte jag i sista stund när de hade 4 exemplar kvar på Discshop och beställde den på kvällen. När jag kollade mitt på da'n dagen därpå var de slut. Skulle ju vara bra om man kunde följa de filmer som närmast kommer vara utgående så att man har tid att planera vilka filmer man måste köpa.

Vidare tycker jag att storfilmer som Snövit och Djungelboken borde kunna komma tillbaka i en nyrelease lite snabbare, så att de stackare som missat att köpa dem, inte behöver vänta typ 10 år...

"Samlar" på DVD-filmer och i synnerhet Disneys filmer och ämnar ha dem alla en dag.
DVD-samlingen så långt: http://www.discshop.se/hem/merlindvd/
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 05-april-2005 vid 15:29
Postad av Merlin Merlin skrev:

Vidare tycker jag att storfilmer som Snövit och Djungelboken borde kunna komma tillbaka i en nyrelease lite snabbare, så att de stackare som missat att köpa dem, inte behöver vänta typ 10 år...

Det är just storfilmerna som ingår i den långsiktiga planeringen (platinaserien) och därför inte släpps mer än en gång vart sjunde år. Följande filmer ingår i den serien:

- Snövit och de sju dvärgarna
- Skönheten och odjuret
- Lejonkungen
- Aladdin
- Bambi
- Askungen
- Lady och Lufsen
- Den lilla sjöjungfrun
- Djungelboken
- Pongo och de 101 dalmatinerna
- Pinocchio
- Peter Pan
- Fantasia
- Törnrosa

Av dessa finns Lejonkungen, Aladdin och Bambi i butikerna, så passa på att köpa dem nu. Dessa kommer garanterat att utgå. Speciellt Lejonkungen närmar sig sin deadline.

Övriga filmer kan Disney rotera in och ut ur distribution mera oplanerat. De brukar finnas tillgängliga under längre perioder, och nysläpps också oftare, vanligtvis med 3 - 5 års intervall.

Sen finns det iofs en liten grupp filmer som inte har varit utgivna på video i Sverige sen åttiotalet, och som ännu inte har kommit på DVD i svenska versioner:

- Saludos Amigos
- Tre caballeros
- Spela för mig
- Melody Time
- Ichabods och Herr Paddas äventyr


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Merlin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 04-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
Direct Link To This Post Postad: 06-april-2005 vid 11:46

Ja, Lejonkungen har jag i alla fall redan, så den är säkrad. Aladdin-boxen skulle jag vilja köpa innan den utgår, men ekonomin är lite hackig just nu, men man borde ju passa på när man kan få alla tre filmerna för 350 kronor (även om den tredje var ganska dålig). Men jag har i alla fall 6 av filmerna som ingår i Platinaserien, vad jag förstår. Kvar att köpa av de som finns idag är Aladdin och Bambi av de du räknade upp.

De fem senast nämnda filmerna har jag än så länge bara sett i engelsk utgåva på DVD (troligen från UK) men det var väl förklaringen till det då. Har flera gånger varit nära att köpa typ Ichabod & Mr. Toad, men har hela tiden tänkt att man gärna vill kunna ha den på svenska också, med tanke på vad barnen vill se (min son är i och för sig bara en månad, men han blir ju äldre).

Vilka är det som aldrig har kommit ut på DVD än av de stora filmerna? Den lilla sjöjungfrun har jag till exempel aldrig sett på DVD...

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 06-april-2005 vid 13:19
Postad av Merlin Merlin skrev:

De fem senast nämnda filmerna har jag än så länge bara sett i engelsk utgåva på DVD (troligen från UK) men det var väl förklaringen till det då. Har flera gånger varit nära att köpa typ Ichabod & Mr. Toad, men har hela tiden tänkt att man gärna vill kunna ha den på svenska också, med tanke på vad barnen vill se (min son är i och för sig bara en månad, men han blir ju äldre).

Lustigt nog kommer halva filmen Ichabods och Herr Paddas äventyr ut på svenska i nästa vecka:
http://www.tonakaistudio.com/disneyania/filmer/sagobibliotek 1.htm

Postad av Merlin Merlin skrev:

Vilka är det som aldrig har kommit ut på DVD än av de stora filmerna? Den lilla sjöjungfrun har jag till exempel aldrig sett på DVD...

Av de fjorton filmerna i platinaserien är det bara Den lilla sjöjungfrun och Askungen som aldrig har kommit ut på svensk DVD. Och Askungen kommer ju som bekant till hösten.

Den lilla sjöjungfrun gavs ut på DVD i många länder för omkring fem år sen, men Sverige hoppades över. Orsaken var att den svenska versionen var klippt, så det gick inte att lägga det svenska ljudspåret på samma skiva som andra språkversioner. Vi ska komma ihåg att DVD ännu inte hade slagit igenom ordentligt. Den svenska marknaden var helt enkelt för liten för en egen utgåva. Warner, som skötte distributionen åt Disney, lade upp till åtta talade språk på varje utgåva för att maximera upplagorna, och därmed lönsamheten.



Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Merlin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 04-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
Direct Link To This Post Postad: 06-april-2005 vid 13:53
Jo, Ichabod finns ju med i Sagobiblioteket (än så länge finns det väl 6 volymer vad jag känner till) vilket ju tyder på att Ichabod & Mr.Toad aldrig kommer som svensk utgåva, men vi får väl se.. Man kan ju hoppas, för det är ju så det var från början, och därmed så man vill ha dem i DVD-samlingen....
"Samlar" på DVD-filmer och i synnerhet Disneys filmer och ämnar ha dem alla en dag.
DVD-samlingen så långt: http://www.discshop.se/hem/merlindvd/
Till toppen
Oo-De-Lally View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 14-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
Direct Link To This Post Postad: 14-april-2005 vid 20:06

Postad av Merlin Merlin skrev:


Av de fjorton filmerna i platinaserien är det bara Den lilla sjöjungfrun och Askungen som aldrig har kommit ut på svensk DVD. Och Askungen kommer ju som bekant till hösten.

Den lilla sjöjungfrun gavs ut på DVD i många länder för omkring fem år sen, men Sverige hoppades över. Orsaken var att den svenska versionen var klippt, så det gick inte att lägga det svenska ljudspåret på samma skiva som andra språkversioner. Vi ska komma ihåg att DVD ännu inte hade slagit igenom ordentligt. Den svenska marknaden var helt enkelt för liten för en egen utgåva. Warner, som skötte distributionen åt Disney, lade upp till åtta talade språk på varje utgåva för att maximera upplagorna, och därmed lönsamheten.

Men det finns ju ljudspår till den klippta versionen!! Jag har en Cd-berättelse där det finns med en massa kommentarer som inte finns med på den film som jag har på vhs. Hoppas verkligen att den kommer på DVD snart, men då måste der ju vara samma röster. Annars blir jag riktigt ledsen.  Blir knäpp på alla omdubbningar!

Till toppen
Starchild View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 33
Direct Link To This Post Postad: 21-april-2005 vid 11:53

Merlin!

 

Micke och Molle finna kvar  att köpa ute än så länge verkar det som, eftersom jag fick hem den idag :o)

och jag har inte sett till den på vare sig cdon eller ginza

men jag köpte den från homeenters barnfilmklubb, där jag ser att den forfarande finns kvar på dvd lycka till

Till toppen
BambiGirl View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 13-april-2005
var: Finland
Status: Offline
Poäng: 0
Direct Link To This Post Postad: 21-april-2005 vid 14:12
Jag har handlat några filmer på tradera. där säljs många filmer som har gått ut, oh vissa är även nya och inplastade. fast jag tror att snövit och de sju dvärgarna såldes för 1500 kr en gång...
Till toppen
Starchild View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 33
Direct Link To This Post Postad: 21-april-2005 vid 14:18

shit 1500 :o)

ja vissa gör vad som helst förrutom att vänta??!!!

har faktiskt micke & molle hemma som jag tänkte sälja och se om jag får ett bra pris för den eftersom den utgått men eftersom det forfarande finns några ex kvar på vissa ställen tänkte jag vänta en stund till :o)

 

Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2005 vid 23:48

Köpte också Micke och Molle från Home Entertainments filmclub för ett tag sen - och har även sett den i en del affärer.

Så det kan vara värt att leta runt lite om man saknar någon film (även om den är officiellt utgången). Har även sett Fantasia en affär nyligen  (fast kunde inte bestämma mig om jag skulle köpa den eller inte) 

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
Direct Link To This Post Postad: 04-juni-2005 vid 23:49
hej jag undrar om någon vet om det finns några exemplar kvar av  skönheten och odjuret på dvd i nån affär i sthlm s området? såg att den fanns på vhs på no1 video, tänkte då kanske att den även kan finnas kvar på dvd.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media