Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Don Rosa / Carl Barks

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
wunderbaren View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera wunderbaren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Don Rosa / Carl Barks
    Postad: 29-januari-2005 vid 19:53

Hej!

Jag har läst runt lite, och om jag inte har helt fel så, var det inte dom som gjorde serie tidningarna? Vad hade Walt Disney för relation till dessa personer, vill gärna veta så mycket som möjligt om detta!

Patrik

Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2005 vid 11:15
Postad av wunderbaren wunderbaren skrev:

Hej!

Jag har läst runt lite, och om jag inte har helt fel så, var det inte dom som gjorde serie tidningarna? Vad hade Walt Disney för relation till dessa personer, vill gärna veta så mycket som möjligt om detta!

Patrik



Du ställde frågan i januari och har inte fått något svar. Kanske beror det på att det är svårt att förstå din fråga.
 Vad menar du med serietidningar?
 Vilka är dom?

mvh Furuholm
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2005 vid 14:45
Carl Barks tecknade många av serierna i de gamla Kalle Anka-tidningarna. Don Rosa tecknar många nya serier. Vad menar du med vad Walt Disney hade för relation till dem? Är väl bara att de tecknar Kalle Anka, som Walt Disney har skapat.
Till toppen
DJURGÅRDAREN View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist


Medlem sedan: 02-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera DJURGÅRDAREN Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2005 vid 17:24

Tja, Carl Barks var ju den som mest formade Kalle till den han är idag, Barks skapade Ankeborg, Björnligan, Joakim, Oppfinnar-Jocke, Magica Osv. dom flesta av karaktärerna (ej. Knattarna, Mårten Gås eller Kajsa Anka, dem skapades av Charles Alfred Taliaferro A.K.A. Al Taliaferro)
Carl Barks var väl också en animaitor under ett tag  om jag minns rätt.

Men Don Rosa började teckna för Gladstone 1989 och Walt Disney dog väl innan 1989, om dom två hade någon tidingare relation har jag ingen kännedom om. Så, det är det jag vet .

Look down on me, you will see a fool. Look up at me, you will see your lord. Look straight at me, you will see yourself.

Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-april-2006 vid 14:13
Från vad jag har läst var Disney lite sur på Barks för att han gjorde Kalle populärare än Musse...


Barks är ju som sagt den som skapade Ankeborg och Kalles hela värld. Han har även gjort en rad klassiska äventyr, kanske främst "Vilse i Anderna".

Rosa å andra sidan anses bland många vara den främste Kalletecknaren rent seriemässigt. Hans teckningar har en helt unik stil och hans berättelser är ofta mer genomarbetade än genomsnittet. Han har byggt vidare på en del av Barks idéer (bland annat tecknat ner hur Joakim fick sin förmögenhet och ritat det släktträd som angavs som det officiella när Kalle fyllde 60) och även fått fortsätta på en del av Barks klassiska serier.

Man skulle kunna säga att Barks skapade Kalles värld och Rosa är den främsta historieberättaren.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
???? View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera ???? Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 10:24
Don Rosa är en jäkla idiot! Han vill att Kalle anka och alla andra ska leva i en viss tid och att alla ska ha en viss ålder, vilket betyder att dom kommer att dö någon gång! Alla andra tecknare är mycket bättre som låter sina serier utspela sig i en helt fri tid utan en massa krångel! Däremot måste jag erkänna att det inte är fel på hans tecknande!
En av dom första medlemmarna! =)
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 13:34
Don Rosa en idiot...det var inte snällt sagt ju...Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar , ( vem vet jag kanske är korkad...) men det var ju trevligt att du gillar hans teckningar iaf :)
Love will be your guide
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 13:47
Att kalla Don Rosa för en idiot är väl ganska magstarkt? Han har väl sin fulla rätt att placera sina äventyr under en viss tidsepok, det betyder ju inte att han kommer att teckna serier där Kalle läggs in på ålderdomshemmet och Knattarna genomgår en 40-årskris. Enligt min åsikt är Don Rosa en underbar historieberättare och det är väl det som är det viktigaste.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
gustav_disney View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 17-december-2006
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera gustav_disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2006 vid 22:28
Jag håller faktigst med om att han är lite av en idiot!
jamenar hur skulle det bli om Kalle Anka dog??
typ Fnatte Ankas PocketConfused
de skulle vara helt sjukt om han dog!
//Gurra


Ändrad av Daniel - 26-december-2006 vid 22:53
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media