Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Er favorit tecknade Disney serie?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
TecknatNörd View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 132
inläggsval inläggsval   Citera TecknatNörd Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Er favorit tecknade Disney serie?
    Postad: 03-april-2017 vid 19:03
Hej, jag undrar vilken er favorit tecknade Disney serie är.
Någon kanske vill prata om någon serie, det kanske blir härligt snack.
Någon kanske vill prata om de nya serierna.

Här är min topp 5. (1 är bäst)
1. Rasten: Den här serien är den bästa enligt mig jo för att man när man var mindre och kollade på detta t.ex när man gick på dagis också trodde man att man skulle ha sådana raster som de hade, sen när man väl kom till skolan var det inte så men man försökte i alla fall. Varför jag kommer ihåg denna serien så mycket är för att jag alltid kollade på serien hos min farmor som tyvärr är död nu, hon hade kanske haft en åsikt om just denna serien.

2. Nya äventyr med Nalle Puh: Jag har alltid gillat Nalle Puh så härlig Björn.
Varför jag gillar denna serien så mycket vet jag inte kanske är det "animeringen" i serien som gör att jag gillar den.

3. Ducktales: Denna serien är en av de första Disney serierna jag kollade på och även en av de första serierna jag hade på DVD. Serien är så härlig med dubbningarna och händelserna i serien.

4. Quack Pack: Även en Kalle Anka serie. Denna serien har jag växt upp med och det är därför jag gillar den.

5. Långbens galna gäng: Det handlar om långben och hans son och deras grannar. Serien är så god och jag tror det är därför så många gillar serien.

Här har ni Disney serier ifall ni fått hjärnsläpp på vad vissa serier heter.
Aladdin,American Dragon: Jake Long,Brandy & herr Morris,Bumbibjörnarna,Buzz Lightyear rymdjägare,Darkwing Duck,Dave Barbaren,De 101 Dalmatinerna,
Den Lilla Sjöjungfrun,Det surrar om Maggie,Doug,Fairly Odd Parents,Fillmore
Herkules,Hos Musse,Jimmy Cool,Kejsarens nya skola,Kid vs Kat,Kim Possible
Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr,Lilla Djungelboken,Lilo & Stitch: Serien,Lloyd i rymden,Luftens hjältar,Långbens galna gäng,Nya äventyr med Nalle Puh,Pepper Ann,Piff och Puff,Pippi Långstrump,Quack Pack,Rasten,Timon och Pumbaa,Trollsagor
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2017 vid 17:30
Smaken är som bekant olika, men Rasten (eller Recess) måste jag ändå klassificera som ett av Disney's absoluta lågvattenmärken - och listan växer sig ständigt längre. Visserligen belönades serien med ett antal Emmy's, men själv har jag aldrig förstått varför. Förmodligen fanns det inga bättre alternativ när serien ursprungligen sändes. Serien är repetitiv, utstuderad, tråkigt designad och full av stereotypa tolkningar av både karaktärer och i synen på skolan, utan att vara särskilt originell eller innovativ i någon aspekt. Dessutom finner jag inte en enda av karaktärerna sympatiska eller intressanta. 

Framförallt är allting så stelt och tråkigt animerat, och inte enbart i de scener som utspelar sig inne i skolbyggnaden. Visst blir det mer färg och ljus i de scener som utspelar sig utomhus, men stilen är fortfarande lika tråkig och oengagerande. Dessutom har serien tagit konceptet med stereotypa och rollstyrda karaktärer ett steg för långt. Personerna är mer bundna av sina karaktäristiska personlighetsdrag (bråkstaken, pojkflickan, hackkycklingen, den överintelligenta nörden med de obligatoriska glasögonen, sportfånen, skvallerbyttan, etc.) än smurfarna! 

Jag skulle förmodligen kunna spy galla över den här serien i all evighet, men jag försöker tygla mig och går istället över till att lista mina favoritserier - medveten om att jag här har öppnat upp för minst lika svidande kritik gentemot mina val.

1. DuckTales

Behövs det ens en motivering? Serien har analyserats, kritiserats och hyllats av otaliga människor under årens lopp. Enbart intromusiken skulle kunna kvalificera den som tidernas bästa animerade serie.

2. Nya Äventyr med Nalle Puh

Förmodligen Disney's charmigaste och mysigaste serie någonsin. Introt är underbart, karaktärerna är underbara, och jag tror inte att det finns ett enda avsnitt som jag inte älskar. Skulle faktiskt kunna konkurrera med DuckTales om förstaplatsen, men jag har en särskild plats i mitt hjärta för Joakim von Anka, knattarna, Sigge McQuack och (längre fram i serien) Fenton.

3. Bumbibjörnarna

Jag älskar fantasy, men kan ofta tycka att många berättelser tenderar att bli lite väl mörka, samt ta sig själva på för stort allvar. Den här serien lyckas med att inkludera alla de element som gör fantasy så speciellt - drakar, magi, monster, medeltida borgar m.m. - men tillför samtidigt mycket nytt och en stor portion humor, utan att det blir allt för krystat eller löjligt. Dessutom är det så många hemligheter och frågetecken i serien som aldrig blir riktigt uppklarade - vilket iofs kan vara lite av ett irritationsmoment, men som också tillför ytterligare ett lager av mystik och charm. Dessutom hoppas jag fortfarande på att serien en vacker dag återupptas, kanske med fokus på en annan "stam" med björnar, och något mörkare. Eller en prequel, som mer i detalj visar vad som ledde till att bumbibjörnarna försvann, vart de tog vägen, samt varför Torulf slutade som riddare och hur han hamnade i Drekmore. 

Serien har så mycket - i mitt tycke -  outnyttjad potential. 

4. Darkwing Duck

Helt klart den bästa superhjälte-parodi som någonsin gjorts. Framförallt seriens pilot är episk. Kanske ett av det överlägset bästa avsnitt av någon animerad serie jag någonsin har sett. Jag älskar designen och stämningen. Lite synd att senare avsnitt inte riktigt höll kvar vid noir-stilen, men å andra sidan blev vi introducerade för underbara nya karaktärer som Megavolt, Quacker-Jack och Negaduck! Och humorn är oslagbar. Dessutom är det underbart att få se Sigge McKvack igen, även om han framstår som något dummare i den här serien. Å andra sidan byggde och konstruerade han Jetnäbben, så under den något enfaldiga ytan döljer sig uppenbarligen en toppklass ingenjör och vapendesigner.

5. Luftens Hjältar

Återigen är det stämningen och designen som tilltalar mig mest. Att göra Baloo och andra karaktärer från Djungelboken till flygande Indiana Jones-typer förlagda i ett samhälle baserat på tiden mellan första och andra världskriget? Ett genidrag! Och flygpirater? Ett häftigare koncept än både ljussablar och steampunk tillsammans! Don Karnage är och förblir en av mina top 10 Disney-favoriter genom alla tider. 


Ändrad av Trubaduren - 04-april-2017 vid 22:09
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
TecknatNörd View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 132
inläggsval inläggsval   Citera TecknatNörd Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2017 vid 19:37
Som sagt jag gillar Rasten för att det är ett minne från min farmor och att jag växt upp med serien.

Härligt du verkar vara extremt insatt och komma med bra resonemang.


Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2017 vid 22:14
Postad av TecknatNörd TecknatNörd skrev:

Som sagt jag gillar Rasten för att det är ett minne från min farmor och att jag växt upp med serien.

Härligt du verkar vara extremt insatt och komma med bra resonemang.


Nostalgi är en stark faktor som man varken kan eller bör förringa :) Jag skulle ljuga om jag påstod att inte mitt tycke och smak var starkt färgat av nostalgi, men samtidigt kan jag tycka att det är viktigt att man ändå försöker se saker och ting med så objektiva och kritiska ögon som möjligt, samt är beredd att ändra ståndpunkt om och när man kommit till nya insikter.

Jag uppskattade väldigt mycket Den Lilla Sjöjungfrun (den animerade serien, alltså) som liten, men nu när jag såg igenom den igen relativt nyligen så kändes den relativt seg. Animationen kändes inte helt hundra, och jag upplevde inte att den hade så mycket att erbjuda mig i vuxen ålder. Inte på samma sätt som många andra serier från den här tiden, som ofta innehåller skämt och referenser som går unga tittare förbi. Dessutom innehöll den alldeles för många utdragna och - i mitt tycke - sega och oengagerande sånger. Endast en handfull av avsnitten kändes fortfarande någorlunda spännande och intressanta.  


Ändrad av Trubaduren - 04-april-2017 vid 22:17
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media