Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Zootopia

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Zootopia
    Postad: 27-maj-2016 vid 15:47
Verkar inte finnas en enda tråd om den här filmen därför tänkte jag att det är dags, eftersom jag älskar den.

Jag  tycker, först och främst, att det är så kul att Disney har gjort en "fabel film" igen. Det har väl inte hänt sen Lejonkungen? (Ifall man inte räknar uppföljarna.) 
Storyn är genomarbetad, karaktärerna är fantastiska och humorn är top notch! Filmen känns väldigt modern på grund av de rasistiska undertonerna som filmen besitter. Det känns mer allvarligt och trovärdigt än många andra Disneyfilmer med liknande budskap att insidan är viktigast. Det här är mer "på riktigt." If that makes sense. 

Eller som filmen själv säger: 

"Life isn't some cartoon musical where you sing a little song and all your dreams come true! So Let. It. Go."

I love the shade! 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2016 vid 20:55
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Ett av Zootopias tydligaste teman var exempelvis att alla har rätt att själva avgöra och utforma sin egen identitet - vilket bland annat kan uppfattas inkludera synen på sig själv utifrån yrkestillhörighet, men också utifrån sexualitet, kön, eller andra kategorier. Politiskt korrekt och predikade så det förslår, men då filmen trots allt var välgjord och underhållande kan jag bortse från detta faktum. 

En klockren analys av den alltid lika briljanta Mr. Stefan Molyneux:
https://www.youtube.com/watch?v=nZaSeDwAzfE
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2017 vid 22:42
Då var vi klara, bror och jag. Efter lite över fyra år har vi nu sett samtliga 55 "klassiker".

Det blev tredje gången jag såg den här filmen när jag ikväll bröt plasten på min i år införskaffade 3D Blu-ray.

Trots extrema (t.om för att vara Disney) PK-element är det en underhållande film. Det gäller bara att hålla huvudet kallt och ignorera moral-flosklerna.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2017 vid 08:03
Vad hände förresten med den här tråden? Varför är den helt skrubbad?
Till toppen
TecknatNörd View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 132
inläggsval inläggsval   Citera TecknatNörd Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2017 vid 12:59
Finns ju många filmer som huvudpersonerna är djur. Men vet inte hur du menar med fabel-film.
Björnbröderna 2003
Kogänget 2004
Vilddjuren 2006

Men om vi nu ska snacka Zootopia så tycker jag att den filmen är extremt bra.

Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2017 vid 12:10
Ingen av de tre, och egentligen inte "The Lion King" heller, räknas som fabler. I en fabel ska djuren i regel tala, klä sig som och bete sig som människor. Då är "Chicken Little" och "Zootopia" mer fabler. Disneys version av "Robin Hood" och "The Great Mouse Detective" är andra exempel.

Kan du motivera varför den är "extremt bra"?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2017 vid 20:38
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Ingen av de tre, och egentligen inte "The Lion King" heller, räknas som fabler. I en fabel ska djuren i regel tala, klä sig som och bete sig som människor. Då är "Chicken Little" och "Zootopia" mer fabler. Disneys version av "Robin Hood" och "The Great Mouse Detective" är andra exempel.

Kan du motivera varför den är "extremt bra"?

Nja, kan hända en modern definition av fabler, men en fabel är egentligen bara en saga med en sensmoral. Det du beskriver är egentligen antropomorfism, som iofs är ett vanligt tema för fabler. 

Chicken Little däremot är både en fabel och en film med antropomorfa karaktärer. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Rolly. View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 25-april-2011
var: Ut på landet
Status: Offline
Poäng: -996
inläggsval inläggsval   Citera Rolly. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2017 vid 15:38
Vad hände med den riktiga tråden tillägnad den här filmen?
Till toppen
TonyTonka View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-juli-2018
var: Kungälv
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera TonyTonka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2018 vid 11:44
Jag såg nyligen om den på svenska (såg originalversionen på bio), och den var bättre än jag kom ihåg den. Gillar Nick skarpt, synd att både han och Judy har andra röster i Disney Infinity. Thumbs Down
Till toppen
Änglahund View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 05-april-2017
Status: Offline
Poäng: 7
inläggsval inläggsval   Citera Änglahund Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-oktober-2020 vid 08:18
Postad av TonyTonka TonyTonka skrev:

Jag såg nyligen om den på svenska (såg originalversionen på bio), och den var bättre än jag kom ihåg den. Gillar Nick skarpt, synd att både han och Judy har andra röster i Disney Infinity. Thumbs Down



Spela inte spelet med svensk dubb.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2022 vid 12:47
Zootopia är en av Disneys nyare filmer som går tillbaka lite till Disneys Robin Hood, fast i dataanimerad version. Och lite mer framtidskildring. En imponerande och underhållande film som tillhör en av Disneys bättre filmer de senaste tio åren tror jag.
MVH
   //Håkan
Till toppen
OliviaBelle View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 261
inläggsval inläggsval   Citera OliviaBelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-augusti-2022 vid 18:46
Postad av Disneyfantast Disneyfantast skrev:

Zootopia är en av Disneys nyare filmer som går tillbaka lite till Disneys Robin Hood, fast i dataanimerad version. Och lite mer framtidskildring. En imponerande och underhållande film som tillhör en av Disneys bättre filmer de senaste tio åren tror jag.


På vilket sätt? Enda likheterna jag ser skulle väl vara utseendet på Nick Wilde och Robin isånafall.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media