Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tråd låstDisneys karaktärsdesign av kvinnor

 Svara Svara
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 2 Röster, Medel 1,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
Direct Link To This Post Tråd: Disneys karaktärsdesign av kvinnor
    Postad: 01-april-2015 vid 10:04
Tänkte försöka diskutera ett ämne som irriterar mig enormt: Disneys brist på originalitet vad beträffar designen på deras kvinnor. Rapunzel, Elsa, Anna, Honey lemon och flera andra har i princip identiska karaktärsmodeller, bara med olika kläder och hår, vilket är både slött och problematiskt.
Detta irriterar mig enormt, speciellt med tanke på att Disney är världens i särklass största och rikaste animationsborlag och inte har någon ursäkt för att copypastea sina karaktärsmodeller... Vad tycker ni om detta? 
Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
Direct Link To This Post Postad: 01-april-2015 vid 16:43
Grejen är väl att de har hittat en animation stil som tilltalar deras målgrupp. Tycker de flesta animerade filmerna som görs använder kvinnor med stora huvuden och smala kroppar. Sen att de ska envisas att göra deras ansikten så babyis liknade som möjligt är bara tragisk.

Ändrad av Claude Frollo - 01-april-2015 vid 16:43
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
Direct Link To This Post Postad: 01-april-2015 vid 19:17
Att alla deras kvinnor (nu förtiden) har kroppar som tioåriga pojkar är rätt trist, gissningsvis på grund av feminismen. Tacka vet jag Jasmine och Esmeralda. Mjau!
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
Direct Link To This Post Postad: 01-april-2015 vid 22:02
För det första: Guybrush, du behöver inte skylla allt på feminismen. 

För det andra: Att välja mellan sexualiserade designer och infantiliserade designer som alla är lika orealistiska är verkligen en lose/lose-situation. Idealiskt vore det med större variation i karaktärsdesignen- Visst, vissa kvinnor kan ha babyface och "tioårig pojke-kropp", men det är när alla har det som det blir problematiskt. (Disney borde ta lektioner av Steven universe...)

Och att en viss karaktärsdesign är "säljbar" tycker jag inte är en ursäkt. Det här med distinktiva drag och silhuetter är karaktärsdesign 101. Att designa karaktärer som man inte skulle kunna se skillnad på om man tog av deras kläder och rakade deras hår är något man kan förvänta sig av en tolvårings Deviantart-OCs, inte av världens största animationsborlag...

Och ja, Claude frollo, det är sant att stora huvuden och smala kroppar tyvärr är standard i animerad film, men Disney känns verkligen som att de är på en helt egen nivå. Kolla på Dreamworks exempelvis, deras kvinnliga karaktärer känns mycket mer distinkta än disneys. 


Ändrad av Bjekkergauken - 01-april-2015 vid 22:05
Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
Direct Link To This Post Postad: 02-april-2015 vid 11:54
Det är ingen ursäkt att designer stilen är säljbar men det påverkar mycket. De ser att Frozen, Rapuzel och de andra karaktärerna är väldigt säljbara produkter. Det är lättare att göra en Elsa docka som är lik Elsa i filmen än en Belle docka. Elsa har det stora runda huvudet och smala kroppen som docker har idag.
Grejen är att Disney är störst nu tack vare sitt namn men de andra animations bolagen börjar komma ikapp mer och mer. Sony gick ut för några månader sedan att de skulle satsa stort på animerad film. 20th Fox har ICE AGE som är en stor säljare i samma nivå som Toy Story. Dreamworks har Draktränaren, Kung FU Panda och Skrek som är stor säljare.
Tror att tack vare den stora konkurrensen som Disney har nu av andra bolag så vågar de inte chansa lika mycket som förr. De har hittat en säljbar animations design som tilltalar deras kunder.

Tycker det är tråkigt men efter de slutade göra handtecknade filmer så dog mycket av Disneys identitet och charm. Skulle varit väldigt intressant att få höra vad Roy och Walt Disney tycker om hur deras företag har utvecklas till.

Ändrad av Claude Frollo - 02-april-2015 vid 11:57
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
Direct Link To This Post Postad: 02-april-2015 vid 14:29
jag tycker inte "konkurrans"-argumentet håller- Det är ju inte direkt så att det bara är de senaste åren Disney haft konkurrens, och med tanke på hur stora och rika de är borde de ju vara dem om några som har råd att experimentera lite. Även om det är lättare att göra dockor av de grovt infantiliserade Frozen-tjejerna så är det ju knappast nödvändigt att mjölka merch ur filmen för att gå i vinst, den är ju ändå den mest inkomstbringande animerade filmen någonsin... (Och tro mig, jag har fått en sån överdos av Frozen att jag nuförtiden uppvisar allergiska reaktioner såfort jag ser något ljusblått och glittrigt...)

Och disney har ju faktiskt tagit ut svängerna lite ibland- Ta Lilo & Stitch. Den filmen kom ut under en tid där de hade både Shrek och Ice age att tävla med, och kolla på Nanis design: Hon har distinktiva ansiktsdrag med realistisk nässtorlek, grova ben, en midja som ser ut som om den faktiskt skulle kunna sitta på en riktig människa, och till och med lite fettvalk på magen. De kan alltså om de vill, men antar väl att det beror på att Nani inte är en prinsessa och därav inte kommer mjölkas merch från...


Ändrad av Bjekkergauken - 02-april-2015 vid 14:30
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 02-april-2015 vid 16:38
Nani är helt klart en av mina favoriter när det kommer till kvinnliga karaktärer just för att hon är en stark karaktär med problem och brister. Hon har en personlighet och kropp som går att relatera till.

När det kommer till mänskliga CGI karaktärer så har jag i flera år retat mig lite på hur lika de känns i grundläggande ansiktsdragen. Förutom karikatyrer dock som är bra mycket mer varierande. 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
Direct Link To This Post Postad: 02-april-2015 vid 16:45
(Vet ej om denna fråga ska va i denna tråd)

Ariels fena ser mer blå ut på Diamond utgåvan, än vhs utgåvorna ? Vad beror det på tror ni ? (Den ska ju vara grön eller ?)

Ändrad av disney_girl - 02-april-2015 vid 16:49
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 03-april-2015 vid 18:59
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

(Vet ej om denna fråga ska va i denna tråd)

Ariels fena ser mer blå ut på Diamond utgåvan, än vhs utgåvorna ? Vad beror det på tror ni ? (Den ska ju vara grön eller ?)

Den ändrar väl färg när Ariel utsätts för kallt vatten? :)
http://amzn.com/B006DR6LXY

Den rätta färgen är varken helt blå eller helt grön utan blågrön. Exakt vilken färg det blir kan nog variera lite i olika restaureringar och videoöverföringar. Jag misstänker att den senaste utgåvan på DVD och Blu-ray är den som är mest korrekt, men jag kan förstås ha fel.

Här finns ett klipp som jämför 2006 och 2013 års utgåvor, och man kan se att det även där finns en mindre färgskillnad.
https://youtu.be/qXpk-YHH03o

VHS ska man nog inte lita för mycket på. Det är ett analogt system, så det finns mycket som kan påverka färgåtergivningen. Det var vanligt på färg-TV förr att man i första hand såg till att hudtoner återgavs på ett för ögat tilltalande och behagligt sätt, sen fick allt annat komma i andra hand. Om Ariels fena inte har riktigt rätt blågrön nyans spelade mindre roll, men om hon däremot hade varit grön i ansiktet skulle det fort komma protester.


Ändrad av Anders M Olsson - 03-april-2015 vid 18:59
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
Direct Link To This Post Postad: 05-april-2015 vid 12:55
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:



Postad av disney_girl disney_girl skrev:

(Vet ej om denna fråga ska va i denna tråd)

Ariels fena ser mer blå ut på Diamond utgåvan, än vhs utgåvorna ? Vad beror det på tror ni ? (Den ska ju vara grön eller ?)

Den ändrar väl färg när Ariel utsätts för kallt vatten? :)
http://amzn.com/B006DR6LXY

Den rätta färgen är varken helt blå eller helt grön utan blågrön. Exakt vilken färg det blir kan nog variera lite i olika restaureringar och videoöverföringar. Jag misstänker att den senaste utgåvan på DVD och Blu-ray är den som är mest korrekt, men jag kan förstås ha fel.

Här finns ett klipp som jämför 2006 och 2013 års utgåvor, och man kan se att det även där finns en mindre färgskillnad.
https://youtu.be/qXpk-YHH03o

VHS ska man nog inte lita för mycket på. Det är ett analogt system, så det finns mycket som kan påverka färgåtergivningen. Det var vanligt på färg-TV förr att man i första hand såg till att hudtoner återgavs på ett för ögat tilltalande och behagligt sätt, sen fick allt annat komma i andra hand. Om Ariels fena inte har riktigt rätt blågrön nyans spelade mindre roll, men om hon däremot hade varit grön i ansiktet skulle det fort komma protester.



Såg bild skillanden, och jag gillar 2013 utgåvans bild bättre än 2006.
Gillar verkligen den blå nyansen på fenan i senare utgåvan.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
Direct Link To This Post Postad: 14-april-2015 vid 11:21
Postad av Adrina Adrina skrev:


När det kommer till mänskliga CGI karaktärer så har jag i flera år retat mig lite på hur lika de känns i grundläggande ansiktsdragen. Förutom karikatyrer dock som är bra mycket mer varierande. 

Nja, CGI-karaktärer kan defenitivt vara varierade i sina ansiktsdrag, det har att göra med designen och inte med tekniken. Ta filmer som The incredibles eller Ratatouille, de karaktärerna ser väldigt distinkta ut, som om de först tecknats och sen gjorts till 3d-modeller. I Disneys prinsess-fall handlar det nog om dålig design, inte att tekniken inte tillåter det.


Ändrad av Bjekkergauken - 14-april-2015 vid 11:28
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
Direct Link To This Post Postad: 14-april-2015 vid 15:50
Jag tycker snarare det handlar om fantasilös design på CGI prinsessorna än att den skulle vara dåligt de är ju söta även om de ser ut att vara trillingar. Sen är det väll mindre kul med detaljer som anorektiska kroppar ovs (lilo var är du? Jag saknar dej) tror dock inte detta kommer förändras i förstaget då det verkar vara en stil disney själva valt och småflickorna älskar den. Så länge disney tjänar kosing så ser de nog ingen mening med att lyssna påde som önskar sig variation.
"avatar av fireleaming"
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 17:45
Postad av Adrina Adrina skrev:

Nani är helt klart en av mina favoriter när det kommer till kvinnliga karaktärer just för att hon är en stark karaktär med problem och brister. Hon har en personlighet och kropp som går att relatera till 


Nani har helt klart några av de trevligaste formerna av alla Disney-kvinnor. Men jag har alltid varit en ass man. Som sagt, tio-åriga pojkar är inget jag tänder på.
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 17:52
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

För det första: Guybrush, du behöver inte skylla allt på feminismen. 

För det andra: Att välja mellan sexualiserade designer och infantiliserade designer som alla är lika orealistiska är verkligen en lose/lose-situation. Idealiskt vore det med större variation i karaktärsdesignen- Visst, vissa kvinnor kan ha babyface och "tioårig pojke-kropp", men det är när alla har det som det blir problematiskt. (Disney borde ta lektioner av Steven universe...)



Jag skyller inte "allt" på feminismen. Men det är allmänt känt att feminister ser rött om en kvinna är traditionellt kvinnlig och eftersom det blåser sådana obehagliga vindar är det därför ganska uppenbart att det har färgat av sig på den ständigt vänstervridna underhållningsindustrin. 

Gå tillbaka tio år, såg du massa tioåriga pojk-flickor i huvudrollerna? Nej. 

Sexualiserade designer all the way. Man ska ha ögongodis.


Feminism förstör allt som är bra.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
Direct Link To This Post Postad: 24-april-2015 vid 18:43
Postad av Guybrush.Threepwood Guybrush.Threepwood skrev:


Jag skyller inte "allt" på feminismen. Men det är allmänt känt att feminister ser rött om en kvinna är traditionellt kvinnlig och eftersom det blåser sådana obehagliga vindar är det därför ganska uppenbart att det har färgat av sig på den ständigt vänstervridna underhållningsindustrin. 

Gå tillbaka tio år, såg du massa tioåriga pojk-flickor i huvudrollerna? Nej. 

Sexualiserade designer all the way. Man ska ha ögongodis.


Feminism förstör allt som är bra.


För det första: Det är väldigt ofta du smutskastat feminism i dina inlägg. Du verkar inte vara så påläst om det heller- Feminism går inte ut på att degredera traditionellt kvinnliga kvinnor. Feminismen ger valet om man vill vara det eller ej.

För det andra: Om man nödvändigtvis ska sexualisera designer så borde alla vara lika sexualiserade, inte bara kvinnorna. Är en karaktär bra skriven så ska man inte behöva porra ned dem för att få dem att gå hem hos folk.

Och en sak till, "Feminism förstör allt som är bra" Oj, en rörelse som gett kvinnor rätt att rösta, vara myndiga och bestämma över sina egna kroppar har ju verkligen förstört allt som är bra... Allt var bättre förr ja, hälsa det till medeltiden.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2016 vid 21:58
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Och en sak till, "Feminism förstör allt som är bra" Oj, en rörelse som gett kvinnor rätt att rösta, vara myndiga och bestämma över sina egna kroppar har ju verkligen förstört allt som är bra... Allt var bättre förr ja, hälsa det till medeltiden.

Inte för att jag överhuvudtaget tycker att detta är ett ämne som bör diskuteras på ett forum tillägnat Disney, men i det här landet har kvinnor haft allmän rösträtt längre än män. Dessutom har feminism ytterst lite med kvinnlig rösträtt att göra, det är helt andra rörelser som har påverkat den utvecklingen. 

Men för att beröra ämnet, ge mig ett enda exempel på när Disney har sexualiserat kvinnor mer än män i sina produktioner. Ett enda, tack. För jag måste tyvärr ha missat de tillfällen då männen inte har varit långa, stiliga, unga och muskulösa personer med perfekt hår, charmigt leende, starka armar och sexpack.

"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
Direct Link To This Post Postad: 17-september-2016 vid 15:46
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:





Fast jag begriper inte vad du menar med att det är ett ämne som inte borde diskuteras. Alla ämnen, även så urbota korkade som detta, bör kunna diskuteras.
Annars kan man ju inte påvisa feminazisternas idioti, varhelst den dyker upp.

Det förvånar mig inte, det finns nämligen inga dylika exempel. I vart fall inte i Disney's värld. 

Vad jag menar är att jag inte ser hur detta är en relevant diskussion för ett forum tillägnat Disney. Men visst, feminism bör motarbetas vid varje givet tillfälle. 

Läste en seriestrip på någon feministgrupp igår på Facebook, där man försökte påvisa att män alltid särar så brett på benen att de tar upp minst två säten på alla bussar, tåg, spårvagnar etc. Jag har under mina 28 år aldrig upplevt något sådant i verkligheten, däremot är det vanligt förekommande att kvinnor/tjejer (men även killar emellanåt) tar upp minst två sätten genom att sprida ut sina väskor och allehanda tillhörigheter. 


Ändrad av Tinsan-girl - 18-september-2016 vid 14:28
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media