Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Varför en del figurer inte har någon mamma!

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Varför en del figurer inte har någon mamma!
    Postad: 21-september-2014 vid 19:11
Hej hopp! Längsen sist. Har haft problem med datorn jättelänge, men nu är jag här!LOL

Ja, ibland kanske någon har funderat varför en del Disney-karaktärer inte har någon mamma. Dit hör Belle, Jasmine och Ariel till. (Fast man får i trean veta vad som hände med hennes mamma). Alla tre har växt upp med sina respektive pappor och för en tid sedan hittade jag en artikel om detta.

Om man läser den, ser man att det finns två teorier som är intressanta. Läs och kommentera gärna vad ni tycker om detta, vetja! Wink


http://www.expressen.se/noje/darfor-ar-disneys-figurer-utan-mamma/


Man kan också hitta bilder på de flesta Disney-filmer som funnits genom tiderna.
Det finns en bild på Quasimodo också, och även han är en figur som inte har någon mamma. Men det är väl inte så konstigt, då hon dödas i början av filmen?Confused

Nu kan ni klicka på länken! Glömde fixa det tidigare! WinkEmbarrassedLOLTongue


Ändrad av Tinsan-girl - 21-september-2014 vid 20:23
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
musikenrullar View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 13-februari-2014
Status: Offline
Poäng: 9
inläggsval inläggsval   Citera musikenrullar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2014 vid 11:31

Läste också detta häromdagen! Intressant tanke..inget man reflekterar över så mycket annars, men finns ju verkligen många karaktärer utan mamma..

Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-september-2014 vid 16:08
Postad av musikenrullar musikenrullar skrev:

Läste också detta häromdagen! Intressant tanke..inget man reflekterar över så mycket annars, men finns ju verkligen många karaktärer utan mamma..



Roligt att du också har sett det. Smile Ja, en del figurer har ingen mamma. Fast i Pocahontas förstår man att hennes mamma är död, liksom Snövit och Askungen( fast Pocahontas har ju trots allt sin pappa kvar, det har inte de andra två om jag inte minns fel.)

Fast Tiana skiljer sig från mängden, hon har ingen pappa, medan mamman lever.

Dumbo kanske också är ett undantag? Han har en mamma, men hon blir i och för sig inlåst. Jag vet inte. Men jag blev förvånad när jag såg artikeln.
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-oktober-2015 vid 22:47
En väldigt knepig teori, då de flesta Disneyfigurer under Walt Disney's tid de facto har både en mamma och pappa, om historien kräver det. Några exempel är Dumbo (bara en mamma iofs), Peter Pan, Lady och Lufsen (husse och matte, samt att de få en baby), Törnrosa, Bambi samt Pongo och de 101 Dalmatinerna. Övriga karaktärer är antingen helt föräldralösa eller har bara en pappa, eftersom det är så historierna som filmerna bygger på är utformade. T.ex. Djungelboken, Snövit, Askungen osv. Det är knappast något man kan beskylla Disney för.

Det finns också en teori som säger att Disney har så många ugglor med i sina filmer, därför att han som liten dödade en uggla. Tycker dock inte att det är särskilt många Disneyfilmer där det medverkar ugglor, i alla fall inte under Walt Disney's egen livstid. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-oktober-2015 vid 11:22
Postad av Tinsan-girl Tinsan-girl skrev:

Postad av musikenrullar musikenrullar skrev:

Läste också detta häromdagen! Intressant
tanke..inget man reflekterar över så mycket annars, men finns ju
verkligen många karaktärer utan mamma..



Roligt att du också har sett det. Smile Ja, en del figurer har ingen mamma. Fast i Pocahontas förstår man att hennes mamma är död, liksom Snövit och Askungen( fast Pocahontas har ju trots allt sin pappa kvar, det har inte de andra två om jag inte minns fel.)

Fast Tiana skiljer sig från mängden, hon har ingen pappa, medan mamman lever.

Dumbo kanske också är ett undantag? Han har en mamma, men hon blir i och för sig inlåst. Jag vet inte. Men jag blev förvånad när jag såg artikeln.




Så är det med Nala också. Hennes mamma är Serafina, eller vad hon hette. Men Nalas far får man ju inte veta något om.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-oktober-2015 vid 13:11
Nalas pappa är Mufasa. Det säger sig själv, eftersom det endast finns två manliga lejon i flocken - Mufasa och Scar. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-oktober-2015 vid 17:59
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Nalas pappa är Mufasa. Det säger sig själv, eftersom det endast finns två manliga lejon i flocken - Mufasa och Scar. 


Hur kan Nala vara syster till Simba ? Hon blir ju hans drottning.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-oktober-2015 vid 18:45
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

 
Hur kan Nala vara syster till Simba ? Hon blir ju hans drottning.
Kanske bara var så att Disney förbisåg detta och oavsiktligt skapade en incestuös relation?


Ändrad av Bjekkergauken - 11-oktober-2015 vid 20:13
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2015 vid 19:26
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Nalas pappa är Mufasa. Det säger sig själv, eftersom det endast finns två manliga lejon i flocken - Mufasa och Scar. 


Hur kan Nala vara syster till Simba ? Hon blir ju hans drottning.

Tja, det är så det fungerar i en lejonflock. Men det är inte värre än det faktum att Hercules föräldrar (Zeus och Hera) är bror och syster. Och enligt orginalsagan är den onda drottningen Snövits mamma, inte hennes styvmor.

Det finns många märkliga familjerelationer i Disneyfilmer, om man ska vara nogräknad. Men jag tror inte att kreatörerna bakom filmerna har tänkt att man ska fundera så mycket kring det. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Conan View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 19-augusti-2015
Status: Offline
Poäng: 41
inläggsval inläggsval   Citera Conan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-oktober-2015 vid 13:04
Jag tror varken på att Mufasa eller Scar är Nalas pappa. Då skulle Nala va annorlunda om hon var Scars dotter. Har jag rätt eller?
Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
inläggsval inläggsval   Citera Claude Frollo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2015 vid 08:34
Grejen är att om inte Mufasa är Nalas pappa så skulle Nala vara död för längesedan. När en lejon hane tar över en flock så dödar han alla unga avkomlingar från den förra alfan. Det är för att få honorna snabbare parningberedda.
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2015 vid 18:22
Postad av Conan Conan skrev:

Jag tror varken på att Mufasa eller Scar är Nalas pappa. Då skulle Nala va annorlunda om hon var Scars dotter. Har jag rätt eller?

Hon är definitivt inte Scars dotter, eftersom det finns bortklippta scener där Scar gjorde romantiska närmanden gentemot Nala, samt hade planer på att göra henne till sin drottning. 

Men jo, det är väldigt troligt att Mufasa är hennes pappa. Dels är det så det fungerar i en lejonflock, och dels finns det inga andra manliga lejon vare sig i första eller andra filmen. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-oktober-2015 vid 12:54
Det kanske är så att filmskaparna valde att inte ta med Nalas far. Likaså är det med Prinsessan Ylva i Bumbibjörnarna.Hennes mor,ser man inte.

Ändrad av disney_girl - 15-oktober-2015 vid 12:56
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-oktober-2015 vid 15:24
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Det kanske är så att filmskaparna valde att inte ta med Nalas far. Likaså är det med Prinsessan Ylva i Bumbibjörnarna.Hennes mor,ser man inte.

Fast i en medeltida värld är det inte särskilt konstigt, då mödradödligheten var väldigt högt på den tiden.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media