Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Sången om södern

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Inez View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 07-december-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Inez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Sången om södern
    Postad: 07-december-2004 vid 23:19
Är det någon som vet hur man kan få tag i Sången om södern på vhs eller dvd?
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-december-2004 vid 13:05
Så vitt jag vet har den inte getts ut på DVD än, varken här eller i staterna. På Amozon stod det i alla fall att den inte hade släppts än, men att man kunde förhandsbeställa den.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-december-2004 vid 16:29
Den har inte getts ut på DVD någonstans i världen, så om någon erbjuder filmen på DVD rör det sig alltid om olagliga piratkopior från VHS eller laserdisc.

Sången om Södern är nu indragen överallt i hela världen, men det går att få tag på begagnade exemplar om man letar lite och är beredd att betala vad det kostar. Jag förutsätter att du nöjer dig med engelsk VHS-version. (Den svensktextade versionen från 80-talet ska du nog inte räkna med att hitta, men ibland har man ju tur som en tokig...)

Om du inte vill leta själv är nog det säkraste sättet att lägga en beställning på "video hunt" hos Sendit.com. Det betyder att de försöker skaffa filmen, men utan några garantier för att det ska lyckas, eller hur lång tid det kommer att ta. Men de brukar oftast lyckas till slut.
http://www.sendit.com/video/item/7000000011931

Du kan också titta på auktionssajter som t.ex. E-bay.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Tommy View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Tommy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-januari-2006 vid 02:40
Jag läste på den här sidan (under "Filmerna"/"Sången om Södern") att den inte har givits ut på varken VHS eller DVD i USA, på grund av att den har vissa rasistiska inslag. Vilka rasistiska inslag rör det sig om? Och varför kan man på Disney inte acceptera att man hade en annan syn på 40-talet än vad man har i dag, det tror jag att de allra flesta tittare skulle kunna göra i alla fall.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-januari-2006 vid 07:07
Postad av Tommy Tommy skrev:

Jag läste på den här sidan (under "Filmerna"/"Sången om Södern") att den inte har givits ut på varken VHS eller DVD i USA, på grund av att den har vissa rasistiska inslag. Vilka rasistiska inslag rör det sig om? Och varför kan man på Disney inte acceptera att man hade en annan syn på 40-talet än vad man har i dag, det tror jag att de allra flesta tittare skulle kunna göra i alla fall.

Frågan är ganska komplicerad och går inte att besvara med några enkla ord. Det har skrivits otaliga spaltmeter om saken. Jag föreslår att du besöker följande websajt som är helt tillägnad Sången om Södern:
http://www.songofthesouth.net/

Där hittar du allt du behöver veta.

Filmen har för övrigt 60-årsjubileum i år. Det finns ganska goda chanser att den kommer att släppas på DVD till hösten, i alla fall i USA.
Till toppen
Hiding View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 23-februari-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Hiding Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 14:38
Det blev ingen 60-års jubileumsutgåva... Nu kanske filmen släpps i det s.k. "Disney Legacy Series" om de tar sitt förnuft tillfånga. Filmer som "Det svarta fåret" som aldrig släppt på DVD i USA kommer att släppas i denna serie. Sången om Södern står klart och tydligt på förslagslistan på amazon.

Jag har haft TUR som en TOKIG! Lyckades efter mycket sökande och möda få tag på den svenska videoutgåvan från 1985 på tradera. Han som jag köpte utav hade några på lager från en gammal videobutik som han hade haft för länge sedan. Känns bra. Undrar hur mycket den är värd...
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2007 vid 19:10
Filmen gick i SVT för några år sedan. Jag har kvar en videoinspelning sedan dess (Den är ju bara för eget bruk).
När min fru och jag såg den tillsammans så hade vi helt olika meningar. Hon satt kvar för hon ville se spelfilmsdelarna och jag stod ut med de delarna för att få se de tecknade sekvenserna.
När jag var liten på 70-talet hade jag en LP-skiva med svenska inspelningar av Disneysånger. Där fanns bland annat en popig version av Zip-A-Dee-Doo-Dah.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
JungleJulia View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera JungleJulia Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 15:08
Delar av "song of the south" finns på youtube.com! Ganska dålig kvalite, men värt en titt!
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media