Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pixar VS ILM

 Svara Svara
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Pixar VS ILM
    Postad: 04-december-2011 vid 16:00
Glöm Dreamworks, en sann utmanare har trätt in på scenen...



Årets bästa (och decenniets mest underskattade) animerade film heter Rango. Det gör mig ont att se något av den bästa CGI-animationen någonsin tas för given och en film som fullkomligen sprudlar av uppfinningsrikedom, som inte har setts hos varken Disney eller pixar på många år, komma och gå helt obemärkt.

Att filmen dessutom behandlades som en barnfilm och tom dubbades(!) gör ju inte saken bättre/hånet mindre. Jag var tvungen att åka till Örebro för att få se filmen som den ska ses. Premiären var fredagen den fjärde mars i år. Förra lördagen bröt jag plasten på min inte helt nyligen införskaffade Bluray och såg filmen för andra gången. Det var nästan så att hjärnan fick härdsmälta av hur snygg den såg ut och hur bra den lät.
Om den inte vinner Oscar för bästa animerade film så är någonting seriöst fel i världen. Visst, Tintin var fantastisk den med, men när det kommer till orginalitet så vinner Rango med en ödlas noslängd.

Jag väntar med spänning på nästa projekt av ILM och vill gärna se den sorgligt undanskymda Gore Verbinski göra fler animerade filmer.
En dröm som väcktes i mig när jag lämnade biografen var att se ILM (och möjligen Verbinski) göra en ny-version av The Wind in the Willows.


Mariachi-ugglor is the shit.


AdminEdit: Tog bort den andra bilden då sidan den låg på tillät inte hotlinking


Ändrad av Adrina - 04-december-2011 vid 22:39
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-februari-2012 vid 22:28
Mästerverket Rango vann en mycket välförtjänt Oscar för bästa animerade film. Underbart!
 



Ändrad av LeChuck. - 29-februari-2012 vid 22:29
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-februari-2012 vid 22:58
Ja, nåt mästerverk är det ju inte tal om i Rangos fall även om det är en rätt bra och annorlunda film. Hade det inte varit för Johnny Depp hade jag väl tråkigt nog inte sett den i första taget. Jag har den, jag gillar den men...ja. Den slår ingenting Pixar gjort i mina ögon (möjligtvis Wall*E) och även om jag inte sett Cars 2 misstänker jag att det fanns en anledning till att den inte var nominerad så att säga.
DreamWorks är ju som de är, Puss in Boots var inget vidare, Pandan har jag inte sett och jag misstänker att jag är för mainstream för de andra två. Dvs, det var inte mycket till motstånd för Rango i år, likadant som jag tycker Skattkammarplaneten var bäst 2002 vilket säger en del om det animerade filmåret då.
Men! Intressant med något annorlunda, alltid härligt med animerade vuxenfilmer och grattis Depp!




Ändrad av Hades - 29-februari-2012 vid 23:26
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-mars-2012 vid 23:00
Ledsen att behöva säga det, Hades, men du är en Pixar-snobb. Att automatiskt rynka på näsan åt allt som Dreamworks gör är löjligt. De är goda hantverkare av animerad film sedan snart 20 år tillbaka. Och att Rango skulle ha tunt motstånd i år? Tja, jag vet inte. A Cat in Paris ser man ju på mils avstånd är en mycket vacker film som jag gärna skulle sett om den kom på bio mindre än 20 mil ifrån mitt hem. Chico and Rita har jag nätt och jämt hört talas om men den ser intressant ut. Jag har inte sett Kung Fu Panda II på grund av att jag totalt missat första filmen, men jag kan känna att det är ett stort hån att den nominerades när inte Lånare Arrietty (som nådde oss i väst förra året) gjorde det. Puss in Boots var en underbar film och ett klockrent animerat äventyr som inte ens den svenska dubben lyckades sabba. Den var också dregelframkallande snygg. Sedan att den där förbannade akademin aldrig kan lära sig att sluta leva i det förgångna och erkänna att Motion Capture INTE är en egen genre utan bara ytterligare ett verktyg inom den animerade filmen! Fan, att inte Serkis blev nominerad för Gollum 2002 är ju ett av de största hånen i filmhistorien!

Eh, jag kom visst lite på avvägar. Vad jag ville ha sagt var att Tintin borde ha nominerats och hade varit en mycket värdig motståndare till Rango.

Motståndet var med andra ord inte svagt men kunde ha varit starkare eftersom idioterna som drar i trådarna valde att blunda för två fantastiska filmer som borde ha nominerats (Alltså Arrietty och Tintin).

Filmer som Rango trodde jag ärligt talat inte gjordes längre. Den har samma mörka ogenerade humor som Don Bluths filmer och liksom i nämnda filmer är döden inte tabu i Rango. Den filmen har allt en animerad film ska ha och att Depp spelar huvudrollen är snarare bara en bonus. Synd att filmen gick så många medelsvenssons över huvudet bara för att den inte handlade om en gullig fisk eller fluffig Panda. När filmer som Smurfarna (brrrr) drar in dubbelt så mycket pengar som kvalitetsprodukter som den här vet man att vi är sorgligt på väg utför.

AdminEdit: Tog bort formateringen (Times) på inlägget




Ändrad av Adrina - 06-mars-2012 vid 22:32
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2012 vid 19:52
Vad är en Pixar-snobb? Mer mainstream kan man väl knappast bli när det gäller animerad film? Dessutom var du slående fel ute eftersom jag anser att Shrek är den bästa datoranimerade filmen som gjorts.

Prinsen av Egypten var, vad man än tycker om den i helhet, en mycket värdig motståndare till Disney och Mulan när den kom 1998. Musik, animation och handling är allt mycket respektingivande och någonting Dreamworks verkligen ska vara stolta över. Fortsatte stabilt med Antz, Vägen till El Dorado samt Shrek. Sedan spårade det ur och även om jag inte tyckt illa om någon av de Dreamworks-filmer jag sett känns det varje gång som att Jeffrey Katzenberg samlat ihop Hollywoodeliten och låtit de skrika sig genom ett helt manus. Det är synd. Tycker det är tråkigt när de känslosamma stunderna inte kan få vara känslosamma. Puss in Boots är ett utmärkt exempel där detta förekommer. Shrek-konceptet snurrades runt varv efter varv och redan i del två hade man tappat en rejäl dos charm, humor och bra humor trots flera nya bra skådespelare. Den snudd på hysteriska viljan att locka till skratt fungerar inte så ofta för min del. 

Visst, flera av filmerna har sina ljusa stunder, men de ligger inte i storyn utan i enstaka infall. Shark Tale? Madagascar? How To Train Your Dragon är däremot en riktigt bra film och ett enormt fall framåt. Nu är det alltså inte enbart av intresse hur snygg en film är i detta fallet. Alla studios har tillgång till samma verktyg och det släpps inga fula filmer från de större studiorna och har väl egentligen aldrig gjort. 

Rango är bra men jag ser inte den enorma storheten då den till stor del verkar vilja tala till intelligenta cineaster men faller på att den helt enkelt är för platt. De djupa delarna är mest märkliga och jag ska inte börja låtsas att jag förstår symboliken den presenterar. Animationen är naturligtvis fantastisk men förutom Rango själv är persongalleriet väldigt tunt (minns kanske två karaktärsnamn till) vilket är synd. Någon barnfilm är den verkligen inte vilket naturligtvis är skönt som omväxling. Så ja. Den är intressant för den är annorlunda (vilket man skulle kunna vara elak och översätta till "tråkig"), delarna är bättre än helheten och den är långt ifrån det bästa i genren. Jag höll en tumme för den på Oscarsgalan för jag uppskattar att det görs annorlunda saker, som inte nödvändigtvis är smal skitfilm, i genren. Och Johnny Depp gjorde ett kanonjobb.

Don Bluth ska jag erkänna att jag är för dåligt bevandrad med. Anastasia tycker jag mycket om, Tummelisa kunde var bättre men har ett par stabila scener. I övrigt har jag tyvärr dålig koll.

Alltså: Jag ser gärna Dreamworks filmer då och då men de är sällan någonting jag ser fram emot då de i regel är mycket, mycket lättglömda till skillnad på Pixars filmer som oftast (inte alltid) spelar i precis lagom mängd på alla strängar. Pixars filmer är naturligtvis alltid slående vackra att se på, handlingarna är oftast engagerade, skratten finns där i lagom och inte lika pushig mängd och klumpen i halsen känner man väl av när det vill sig riktigt väl (Toy Story 3, Up). 
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2015 vid 16:14

Den inte bara vill tala till intelligenta cineaster, den gör det också. Att du upplever den som platt är för att du är en mycket platt människa. Som du själv erkänner gång efter annan är du ju en mainstream-drönare av rang.
"De djupa delarna är mest märkliga"... Oookej? 

Persongalleriet är allt annat än tunt! Vad snackar du om???

Flera bra badguys:
Rattlesnake Jake - helt fantastisk på i stort sett  alla vis.
Tortoise John - Klassisk ond politiker.
Bad Bill - Ray Winstone gör rösten, behöver vi säga mer än "badass"?
Balthazar - rolig och motbjudande pastish på hur illa det kan gå med giftermål inom familjen.

Sedan ett urval av invånarna i Dirt:

Priscilla är bedårande och badass.
Buford the bartender - älskar honom!
Spoons - hillbilly!
Doc - En kanin med ett öra... och han är läkare.
Wounded Bird - kanske coolast i hela filmen. Vet inte varför, men indianer är så jävla coola.
Angélique - borgmästarens sexiga sekreterare. Hennes bitchande med Beans är hysteriskt.


Samt några andra bikaraktärer:

Señor Flan - Mariachi-ugglornas ledare och filmens berättare.
Rock-Eye är hysteriskt rolig... och ful.
Roadkill - Alfred Molina!
The Spirit of the West - ryser!


Många fantastiska skådespelare som används på ett subtilt vis och inte framhäver att det är de som gör rösterna utan de smälter helt samman med sina karaktärer.

Ett manus fullt med vass humor (minus några helt ofattbart dåliga fart jokes) kärv western-atmosfär och färgstarka karaktärer. En modern fabel tillika gammal western-legend.

Filmen är ett unikum. Fact. Har sett den sex gånger och i sommar blir det den sjunde, IN THREE-DEE
Till toppen
Tigger View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2015
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera Tigger Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2015 vid 22:20
Såg för en stund sedan detta briljanta, sprudlande mästerverk för sjunde gången, samt för första gången IN THREE-DEE!!!

Den virtuella 3D:n var till en början riktigt läcker och filmen som även i sitt normaltillstånd stundtals känns som den är i 3D såg fantastisk ut, men efter ett tag vande man sig och tänkte inte så mycket på att det var 3D man tittade på....

I vilket fall som, klockrent!

Det är ju smått tragiskt att ILM inte har gjort någon mer film sedan 2011. Om det är någon studio som skulle kunna konkurrera ut både Dreamworks och Pixar så är det ju denna! Men zombierna till biopublik har väl sett till att dessa konstnärer förblir ett one hit wonder eftersom ingen tycks vara villig att ge de en chans att följa upp denna skinande smaragd.
Till toppen
Tigger View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2015
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera Tigger Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2015 vid 22:22
Koncept-bilder att dö för!
http://theconceptartblog.com/2011/12/24/concept-arts-do-filme-rango-2/


Ändrad av Tigger - 01-augusti-2015 vid 22:25
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2016 vid 19:37
Ah, såg ikväll "Rango" för åttonde gången. Att en animerad film som är bättre än något som Disney, Pixar, Dreamworks eller Blue Sky har kommit med under hela 00-talet kan vara så underskattad... Det är äckligt.

Fem år har gått sedan man såg den på bio i Örebro. Tiden går läskigt fort.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media