Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tjuren Ferdinand

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Tjuren Ferdinand
    Postad: 25-november-2011 vid 14:16
Idag är det 73 år sedan som Tjuren Ferdinand (Ferdinand the Bull) hade premiär i USA.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2011 vid 17:44
I år blir det också 40 år sedan filmen visades i svensk tv första gången och sedan dess har den visats  varje år. Det är inte heller dåligt, det.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2011 vid 18:43
Postad av stitch stitch skrev:

I år blir det också 40 år sedan filmen visades i svensk tv första gången och sedan dess har den visats  varje år. Det är inte heller dåligt, det.

Det stämmer att det är 40 år sen Tjuren Ferdinand var med i julaftonsprogrammet första gången.

Men kortfilmen har faktiskt visats på svensk tv innan dess, närmare bestämt den 13 april 1958 och sen i repris den 21 maj 1960. Det var i en tv-serie som hette Disneyland som bestod av en mix av disneyproducerat material, både tecknat och levande. Serien sändes i svensk tv med början i februari 1958 och sen av och till under sextiotalet.

Avsnittet där Tjuren Ferdinand ingick hette i original The Story of the Silly Symphony och på svenska Tre små grisar, Tjuren Ferdinand och andra.

För dem som är intresserade att se hur det såg ut finns avsnittet på Youtube här:
http://youtu.be/QHXDzRr2p3w

På Youtube finns också ett annat intressant avsnitt, nämligen en rekonstruktion av julaftonsprogrammet som det såg ut i original. Avsnittet är tyvärr inte helt komplett. Walt Disneys introduktion i början saknas, Benjamin Syrsas introduktion av Jultomtens verkstad saknas och en liten bit tilläggsanimation i början av Toy Tinkers där Piff och Puff fäller sin julgran saknas. Och för oss svenskar saknas naturligtvis även Bengt Feldreichs speakerröst. Men det kan ändå ge en viss antydan om hur programmet egentligen såg ut innan man satte saxen i det.
http://youtu.be/9zib8_N5lgQ

Vi ska också komma ihåg att svensk tv var svartvit när de här programmen premiärvisades!
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2011 vid 15:30
Är det sant att Ferdinand är den första öppet homosexuella karaktären i en tecknad film?
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2011 vid 16:57
Har jag missat något? Jag visste inte att han var homosexuell? Visst bryter han lite mot våra stereotypiska föreställningar om hur en man ska se ut och bete sig - men det betyder säger ju ingenting om någons sexuella läggning?
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2011 vid 17:00
Kom igen, det är ju inte precis någonting han sticker under stolen. Det är dessutom tradition (kanske på grund av Ferdinand?) att ge animerade (stereotypa) gay-karaktärer långa, feminina ögonfransar.
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2011 vid 13:15
jo, det är klart att stereotyperna kommer nånstans från, kanske är Ferdinand ett sånt exempel - jag har bara helt enkelt aldrig funderat över hans sexuella läggning - om något får han väl ha varit asexuell för mig. 
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2011 vid 15:11
och skulle inte hans homosexualitet vara en tolkning om något - för även om filmen anspelar på det (som du hävdar) berättar aldrig filmen för oss att Ferdinand är homosexuell, han verkar inte kär i någon manlig karaktär (utan i så fall blommor, jag vet inte om de ska representera en man?) eller på annat sätt visa att hans sexuella läggning är att han är intresserad av män.

Ska man se till filmen från sin samtid sågs kanske feminint beteende som "bögigt" - men jag som är född på 90-talet har alltid tolkat filmen att visa att det är ok att vara annorlunda. Ferdinand är inte som de andra tjurarna, men är alltid sann mot sig själv och därför lycklig. Han ändrar inte på sig för någon annan. Det är klart att han kan ha varit annorlunda för att han var homosexuell - men för mig låg det annorlunda endast i att han inte var som de andra. Jag bekymrade aldrig mig med att sätta en etikett på honom menar jag.

Nu har jag förvirrat mig själv. Jag antar att jag menar att jag inte tycker att hans sexualitet har med filmen eller dess budskap att göra - och inte heller ser hans sexuella läggning (vad den nu är, han skulle ju mycket väl kunna vara homosexuell) i filmen - och jag köper inte riktigt att hans ögonfransar visar vad han tycker om för människor (nötkreatur).
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2011 vid 16:15
Tycker det är mer att han bryter normen för hur han som Kalv av biologiskt hankön och senare som vuxen tjur förväntas bete sig. Jag har aldrig ens tänkt tanken att han skulle vara homosexuell (och det är hans ensak och ingen annans ^_^) utan snarare att han har mod nog att vara sig själv utan att behövas underkasta sig normer och sterotyper. Och han håller fast vid det även när auktoriteter som Mamman (trots att hon bara är en ko ^_^) och Tjurfäktningskulturen, försöker påpeka vad han ska göra och hur kan ska bete sig.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2011 vid 12:16
Hur är det med Disney och julafton i USA? Här i Sverige så har så många Disney-klassiker(även verkstaden och Ferdinand) blivit för evigt föknippade med julen. Varför? Och hur har dom det i USA egentligen??
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2011 vid 14:20
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Hur är det med Disney och julafton i USA? Här i Sverige så har så många Disney-klassiker(även verkstaden och Ferdinand) blivit för evigt föknippade med julen. Varför? Och hur har dom det i USA egentligen??

Det finns egentligen ingen motsvarighet i något annat land till den popularitet som julaftonsprogrammet har i Sverige. Motsvarande program sänds iofs även i de andra nordiska länderna, men där är tittarsiffrorna inte alls lika höga som i Sverige.

I USA ser man ingen speciell koppling mellan julen och Disney. Disney har visserligen gjort många julprogram, julfilmer och julavsnitt av tv-serier, men dessa kommer och går och behöver inte nödvändigtvis sändas i omedelbar anslutning till julen. Ett par av de populärare på senare år är den datoranimerade Prep & Landing och den traditionellt tecknade tv-specialen Phineas och Ferb: Jullovet.


Ändrad av Anders M Olsson - 09-december-2011 vid 14:35
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2011 vid 17:11
Har blandade känslor. Älskar julen och älskar Disney men det känns också lite sådär. Är faktiskt helt kluven när det gäller vissa Disney-grejer på julafton. Bra/dåligt? Nån som har nån åsikt om detta??
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media