Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Klassiker på Blu-Ray

 Svara Svara Sida  123 8>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Klassiker på Blu-Ray
    Postad: 10-augusti-2011 vid 19:47
Borde det inte finnas fler Disney Klassiker på Blu-Ray? Jag håller på och samlar alla och jag vill verkligen ha alla. I Svensk utgåva såklart med.
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 20:36
Just nu släpps klassikerna på blu-ray i en takt av cirka två per år (tre om man räknar nya klassiker) och visst borde takten snart snabbas upp lite, skulle tippa på att vi inom kort kan räkna med en i kvartalet men det hänger på att fler och fler börjar köpa blu-ray (vilket det verkar som)!
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 20:45
Ja dom borde kommit oftare! Är så otroligt sugen på Tarzan och Ringaren i Notre Dame!
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 21:25
Håller med om att två (max 3) per år är alldeles för lite. Någon som minns när DVD-utgåvorna började komma i massor? För det var väl verkligen inte samma där? Att klassikerna bara släpptes 2-3 st per år? 
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 22:24
Exakt. Jag hoppas verkligen alla kommer ut på Blu-Ray!!
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Teddan View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 28-januari-2011
var: Skåne
Status: Offline
Poäng: 24
inläggsval inläggsval   Citera Teddan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 00:16
Om intresset för Blu-ray fortsätter att öka så kommer Disney säkert släppa klassikerna i snabbare takt. Som rooney skrev, en släppt film i kvartalet inom en inte allt för avlägsen framtid låter ganska rimligt.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 05:54
Postad av Teddan Teddan skrev:

Om intresset för Blu-ray fortsätter att öka så kommer Disney säkert släppa klassikerna i snabbare takt. Som rooney skrev, en släppt film i kvartalet inom en inte allt för avlägsen framtid låter ganska rimligt.

Vi är i princip redan där, d.v.s. en film i kvartalet om man räknar genomsnittet över hela året.

Under 2010:
  • Dumbo
  • Fantasia
  • Fantasia 2000
  • Skönheten och odjuret
  • Prinsessan och grodan ("ny klassiker")
Under 2011:
  • Alice i underlandet
  • Bambi
  • Micke och Molle (släppt i USA, ännu ej annonserad i Sverige)
  • Lejonkungen
  • Trassel ("ny klassiker")
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 07:02
Tror att exakt alla Disney Klassiker kommer att släppas?
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 08:28
För jämförelsens skull har jag sammanställt en lista på när klassikerna gavs ut första gången på DVD i Sverige. Som synes finns det ett par tre år som det har kommit ut väldigt mycket, annars har det tickat på med 2-4 nya titlar om året.

1999:
  • Alice i underlandet
  • Svärdet i stenen

2000:
  • Djungelboken
  • Fantasia
  • Fantasia 2000
  • Herkules
  • Lady och Lufsen
  • Mulan
  • Pinocchio
  • Pongo och de 101 dalmatinerna
  • Tarzan

2001:
  • Aristocats
  • Dumbo
  • Kejsarens nya stil
  • Snövit och de sju dvärgarna

2002:
  • Atlantis - En försvunnen värld
  • Bernard och Bianca
  • Bernard och Bianca i Australien
  • Filmen om Nalle Puh
  • Micke och Molle
  • Mästerdetektiven Basil Mus
  • Oliver & gänget
  • Pocahontas
  • Ringaren i Notre Dame
  • Robin Hood
  • Skönheten och odjuret
  • Taran och den magiska kitteln
  • Törnrosa

2003:
  • Lejonkungen
  • Lilo & Stitch
  • Peter Pan
  • Skattkammarplaneten

2004:
  • Aladdin
  • Björnbröder
  • Pank och fågelfri

2005:
  • Askungen
  • Bambi
  • Kogänget

2006:
  • Den lilla sjöjungfrun
  • Ichabods och Herr Paddas äventyr
  • Lilla kycklingen
  • Melody Time
  • Saludos Amigos
  • Spela för mig
  • Tre caballeros

2007:
  • Familjen Robinson
  • Vilddjuren

2008:
  • -

2009:
  • Bolt

2010:
  • Prinsessan och grodan

2011:
  • Trassel



Ändrad av Anders M Olsson - 11-augusti-2011 vid 08:36
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 10:23
Tror du att alla klassiker kommer ges ut på Blu-Ray? Såna som Ichobad & Mr. Toad, Saludos Amigos, Pank och Fågelfri.
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-augusti-2011 vid 10:12
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Tror du att alla klassiker kommer ges ut på Blu-Ray? Såna som Ichobad & Mr. Toad, Saludos Amigos, Pank och Fågelfri.

Det borde de väl göra, även om det kanske tar lite tid innan de kommer.

Ändrad av m4dd3 - 14-augusti-2011 vid 10:13
Till toppen
spocker View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 25-oktober-2011
Status: Offline
Poäng: 2
inläggsval inläggsval   Citera spocker Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2011 vid 18:32
Är det någon som vet om Bolt 3D någonsin kom med papp-fodral? 
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-oktober-2011 vid 16:48
Postad av spocker spocker skrev:

Är det någon som vet om Bolt 3D någonsin kom med papp-fodral? 

Nej det gjorde den inte. Letade jättelänge innan jag fick veta det. Så tyvärr så är det 4 filmer som saknar det.
Till toppen
spocker View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 25-oktober-2011
Status: Offline
Poäng: 2
inläggsval inläggsval   Citera spocker Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2011 vid 21:05
Blev rätt besviken på att de nya 3D-utgåvorna av trassel och Skönheten och Odjuret inte kom med papp-fodral. Eller var det min butik som gjort sig av med dem kanske?
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2012 vid 02:37
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2012 vid 12:31
Oj, om det stämmer att Tarzan är på gång vore det ju fest! Fast den släpptes väl i en nyutgåva på dvd nyligen?
Bra märkligt att ge Skattkammarplaneten, jättefloppen, en tio års-utgåva på bluray när vi FORTFARANDE inte sett ens en vettig dvd-utgåva av Ringaren i Notre Dame! Men den som väntar på nåt gott..!
Aladdin är given!
Till toppen
Teddan View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 28-januari-2011
var: Skåne
Status: Offline
Poäng: 24
inläggsval inläggsval   Citera Teddan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2012 vid 19:00
Otroligt trevligt med så många releaser! Får ju bara hoppas att så många som möjligt kommer hit också utan att man får vänta allt för länge.
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-mars-2012 vid 21:12
Askungen och Aladdin kommer släppas samtidigt som USA (höst/vår) i Sverige om man tror på Disneyania. De har haft rätt hittills i alla fall.

Ändrad av m4dd3 - 22-mars-2012 vid 21:15
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2012 vid 02:14
Kan lägga till att det även ryktas om dessa:

Atlantis - En försvunnen värld

Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2012 vid 15:02
Vad kul det skulle vara om Disney släppte så många filmer i Sverige på ett år. Men det låter för bra för att vara sant.
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2012 vid 15:06
Postad av m4dd3 m4dd3 skrev:

Vad kul det skulle vara om Disney släppte så många filmer i Sverige på ett år. Men det låter för bra för att vara sant.

Japp, det låter väldigt otroligt. Men, som det står i några inlägg högre upp, 2002 släppte Disney 13 klassiker på DVD, så det är ju inte omöjligt...
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-mars-2012 vid 17:07
Postad av rooney rooney skrev:

Japp, det låter väldigt otroligt. Men, som det står i några inlägg högre upp, 2002 släppte Disney 13 klassiker på DVD, så det är ju inte omöjligt...

Ja, det är ju sant. Hoppas!
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-mars-2012 vid 18:56
Trailern för Pocahontas och Pocahontas 2 har kommit ut.
 
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2012 vid 13:54
Filmen finns tydligen redan tillgänglig i Australien, där båda filmerna ligger på samma skiva. Nu är inte Pocahontas min favoritfilm, men det känns ändå inte som helt ok behandling. Däremot är det förstås kul att fler filmer släpps på bluray även om jag i regel inte köper om filmerna eftersom jag har alla på dvd, bara de från 90-talet förmodligen, samt div guldklimpar..och jag hoppas på att mina favoriter snart ska släppas (och att vi då slipper den vedervärdigt vidriga The Hunchback of Notre Dame II)!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2012 vid 17:42
Det vore ju verkligen förargligt när man nu sett fram emot att de ska ge ut Ringaren på Blu-ray om de då skulle slå ihop den med tvåan på samma skiva... Usch.

 

Förstår inte varför man ska gör så från första början. Om jag nu samlar på klassikerna på Blu-ray så vill jag ha Pocahontas i samlingen men inte tvåan... Vad har den där att göra?

Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2012 vid 17:46
Svenska Disney kommer inte helt plötsligt ge ut dubbelutgåvor, det kommer inte hända, inte med vårt numreringssystem. Det är jag övertygad om.
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2012 vid 17:47
Vi fick ju tex inte den här, utan en vanlig snygg Bambi till samlingen.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-mars-2012 vid 19:39
Sant! Det känns ju lovande.

Vad är egentligen tanken med att släppa filmer som Treasure Planet och Home on the Range på bluray? Inte för att jag ha rnågot emot den förstnämnda, men eftersom den var en sådan förlust för Disney känns det väl märkligt att satsa på den? Och kossorna...ja. Märklig grej.

Jag är bra sugen på Alice i Underlandet, innan den försvinner. Har den gamla dvdn, men filmen är en av mina favoriter och det känns som den är värd en ultimat utgåva. Frågan är väl...är den ultimat? Svårt att säga eftersom jag inte sett den. Skönheten och Odjuret är ju fantastisk, Ljonkungen likaså. Jag kommer pusha för Ringaren i Notre Dame och Herkules, och förmodligen tjöta mig blå innan någonting händer. Hoppas Disney visar lite respekt för dessa filmer, framför allt den förstnämnda.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2012 vid 07:17
Postad av rooney rooney skrev:

Svenska Disney kommer inte helt plötsligt ge ut dubbelutgåvor, det kommer inte hända, inte med vårt numreringssystem. Det är jag övertygad om.

Varför inte?

På DVD finns redan en del dubbelutgåvor med både klassikern och uppföljaren i samma fodral och med klassikerns nummer på ryggen.

Bambi, Lady och Lufsen, Lilo & Stitch och kanske ytterligare någon titel...

(Dessa finns förstås även som separata utgåvor.)

Postad av Hades Hades skrev:

Vad är egentligen tanken med att släppa filmer som Treasure Planet och Home on the Range på bluray? Inte för att jag ha rnågot emot den förstnämnda, men eftersom den var en sådan förlust för Disney känns det väl märkligt att satsa på den? Och kossorna...ja. Märklig grej.

Tja, det Disney gör är väl inte helt oväntat. Det finns ett sug efter tecknade klassiker på Blu-ray, och då passar de på att smida medan järnet är varmt. Om de bara hade satsat på de riktigt populära först skulle kanske inte så många vara intresserade av de mindre efterfrågade klassikerna sen.

Jag förmodar att nyare klassiker som Skattkammarplaneten och Kogänget ganska lätt och billigt kan konverteras till Blu-ray. Äldre klassiker behöver en del restaureringsarbete för att komma upp i Blu-raystandard.


Ändrad av Anders M Olsson - 30-mars-2012 vid 07:26
Till toppen
rooney View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
var: SE
Status: Offline
Poäng: 117
inläggsval inläggsval   Citera rooney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2012 vid 07:26
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av rooney rooney skrev:

Svenska Disney kommer inte helt plötsligt ge ut dubbelutgåvor, det kommer inte hända, inte med vårt numreringssystem. Det är jag övertygad om.

Varför inte?

På DVD finns redan en del dubbelutgåvor med både klassikern och uppföljaren i samma fodral och med klassikerns nummer på ryggen.

Bambi, Lady och Lufsen, Lilo & Stitch och kanske ytterligare någon titel...

(Dessa finns förstås även som separata utgåvor.)

Ah, jag menade som enda alternativ :)

Du har helt rätt i att det kan komma dubbelutgåvor med uppföljare (Lejonkungen-trilogin är väl på g?), men knappast utan att även ha originalet som klassiker-utgåva med numrering på ryggen.
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 8>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media