Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Samlar filmerna på VHS

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Samlar filmerna på VHS
    Postad: 25-november-2004 vid 12:21

Har suttit och läst igenom de flesta av rukrikerna här i forumet, och sett att de flesta samlar på klassikerna på DVD. Börjar känna mig lite konstig som inte känner det där behovet av att ha dem på dvd.

För mig räcker det att ha filmen att njuta av, oavsett format, eller omslag. För närvarande har jag alla klassiker på VHS, förutom de fem som är svåra att få tag i; Tre caballeros, Saludos Amigos, Spela för mig, Jag spelar för dig, samt Ichabod och herr Paddas äventyr.

Vad jag förstått av diskussionerna så sker ofta omdubbningar i samband med utgivningen på DVD. Jag bryr mig inte så mycket om ljudet heller. Det enda jag vill är att filmen ska ha samma dubbning som jag växte upp med, och eftersom jag sparat mina gamla VHS-filmer så har jag uppnått det målet för min samling.

Jag är säkert en medelmåtta som samlare, men jag är nöjd. Finns det någon annan här som samlar filmer på VHS? Kan i så fall påpeka att tradera just nu har de flesta filmer till försäljning på just vhs. Är det någon som vet var man kan få tag i de filmer jag inte har? Har letat på loppmarknader och dylikt utan resultat.

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 16:22
Den främsta orsaken till att skaffa filmerna på DVD, förutom den överlägsna ljud och bildkvaliten, är att man får med flera olika ljudspår. Främst då Svenska och Engelska. Dessutom kan det finnas roliga bonus material, som kommentatorspår, the-making-of samt de roliga spelen.

De filmer du saknar är såvitt jag vet ytterst svåra att få tag på. Frågan är om de har släppts i Sverige överhuvudtaget.  
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 16:32
Så vitt jag vet så är det ingen Disneyfilm som fått en ny dubbning bara för att den ges ut på DVD. Den senaste filmen som dubbades om var Oliver & gänget 1997, men då för VHS. Så någon omdubbning har inte skett sedan DVD gjort sitt stora genombrott, däremot diskuteras det ju ofta här varför man inte kan ha med originaldubbningen på utgåvorna.

Själv samlar jag på DVD-utgåvorna för att det framför allt är bättre kvalité och att de håller bra mycket längre och nöts inte ut på samma sätt som VHS-band gör.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 17:24
Dessutom kan väll tillägas att ifall man samlar på DVD-utgåvorna så tar samlingen bra mycket mindre plats i filmhyllam, än motsvarande mängs i VHS kasseter.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 18:39

Ja, det kan inte förnekas att VHS tar mycket plats. Men det kändes liksom så dumt att börja samla dem på dvd när jag redan hade hälften av dem på vhs från början. Jag är ju ingen farbror Joakim direkt...:P

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-november-2004 vid 19:01
Snowflingsan, du är inte ensam!! Jag har också alla mina disneyklassiker på vhs (saknar samma filmer som du, utom Tre caballeros, den gick på tv för nåt år sen så jag spelade in den...), och jag håller med om att det känns dumt att byta till dvd mitt i samlingen... Visst känns det surt att missa allt bonusmaterial varenda gång, men om det nu bara blir en tecknad klassiker till (Kogänget) så tänker jag köpa den på vhs så den passar in i samlingen. I värsta fall får jag väl byta ut dem till dvd efterhand som de blir slitna och inte går att titta på, men jag hoppas att det dröjer ett tag till!!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-november-2004 vid 19:42

Skönt att jag inte är ensam.  

Jag har inte bestämt mig för om jag ska köpa fler filmer efter Kogänget jag heller, men det är ändå klassikerna jag samlar på, och de kommande filmerna kommer ju ändå att räknas som klassiker. :)

Tre Caballeros...var det inte på trean det gick vid jul nått år? Har tyvärr inte trean så... Men helt omöjligt borde det väl inte vara att få tag i filmerna på svenska? Jag tänker eventuellt beställa dem från England. Då blir det ju iofs engelskt tal, men det är bättre än att inte ha filmerna alls...

Vet någon förresten varför de inte släppts igen i Sverige, när de släppts i flera andra länder?

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2004 vid 22:35

Jo, det var på trean som den gick. Jag hade inte heller den kanalen då, men min syster spelade in den till mig. Det är ju lite fusk när den inte är köpt, men...

Nej, om Kogänget blir den sista tecknade klassikern, så blir det också den sista jag köper. Så känns det nu i alla fall, men man kan ju kanske ändra sig...

Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 19:59
Nu har jag ändrat mig. När jag stod i affären för att köpa Kogänget såg jag att priset för DVD och VHS var detsamma, och då bestämde jag mig för att köpa den på DVD. Ska försöka att successivt byta ut mina VHS till DVD. DVD är ju ändå framtiden, har insett det nu. Känns bara något bittert att behöva lägga ut så mkt pengar. Ska börja med att leta på loppmarknader och dyl. Är det alltså de numrerade DVD-skivorna som är "bäst", eller rättare sagt har mest samlarvärde?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 20:39
Vill du höra något som är mer bittert: Nästa videoformat är redan på väg. 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 20:42
Jag har också köpt Kogänget nu, men det blev på vhs. Vet inte om jag tyckte den var så jättebra direkt, men samlar man så...
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Roklie View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 05-januari-2005
var: Finland
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Roklie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 20:58
Jag vet inte hur det är i Sverige med priserna mellan VHS och DVD, men hit i Finland kastar de bara med några euro (vet inte hur mycket det är i kronor, men mycket är det inte). Jag rekommenderar alltså DVD:n om ni förutom filmen (med bra bildkvalité) också vill ha en hel del extran osv.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 20:58

Jag samlar klassikerna på dvd! Har inte så läldigt många, men det ska bli fler. Om en klassiker kommer ut på dvd händer det att jag köper den fast jag har den på video. Man vill ju som sagt ha samma i hela samlingen.

Postad av Daniel Daniel skrev:

Vill du höra något som är mer bittert: Nästa videoformat är redan på väg. 

Vad då?

Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-januari-2005 vid 00:19
Antar att Daniel syftar på Blu-ray och HD-DVD, dem kan du läsa lite om här .

Utöver den enorma kvalitetsökningen DVD-formatet gett upphov till i hemmen så är det främst en sak jag verkligen älskar och har så gjort från första stund. Nämligen att slippa detta otroligt jobbiga spolande fram och tillbaka när det är enskilda scener man vill åt.

Å andra sidan så saknar flertalet av DVD-filmerna den där enkelheten (och inte minst stryktåligheten) som så många föräldrar säkerligen älskar. Att kunna låta barnet trycka in filmen i spelaren själv och sen låta allt gå igång automatiskt är något jag tror uppskattats/uppskattas enormt (och ja, jag är väl medveten om att autouppspelning finns på en del DVD-filmer också )
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-januari-2005 vid 09:27
Postad av Proximus Proximus skrev:

De filmer du saknar är såvitt jag vet ytterst svåra att få tag på. Frågan är om de har släppts i Sverige överhuvudtaget.  

Jodå, samtliga de uppräknade filmerna, med undantag för "Ichabod", kom ut på video senast i mitten på åttiotalet. De kan ibland hittas begagnade i varierande skick, men de är inte speciellt vanliga. På baksidan finns en notering om att det är "Köpkassett med rätt till uthyrning eller försäljning till privatpersoner". Det innebär att man i teorin kunde köpa dem på åttiotalet, men jag misstänker att de var ganska dyra, så de flesta användes nog som rena hyrfilmer. Köpvideomarknaden kom inte igång på allvar förrän runt 1990. Innan dess var det hyrfilm som gällde, och därför är det inte så ofta man hittar begagnade exemplar.

"Ichabod och herr Paddas äventyr" ska enligt osäkra uppgifter ha kommit ut på hyrvideo i mycket tidigt åttiotal utgiven av Esselte. Eftersom Esselte sägs ha varit väldigt noga med att kräva tillbaka alla utgångna hyrfilmer är den troligen, om den alls finns, extremt sällsynt.

Det finns annars en video (VHS) med titeln "Prinsen och tiggarpojken" som innehåller HALVA filmen "Ichabod och herr Paddas äventyr". Den är inte svår att få tag på begagnad, och den kommer även på DVD i april.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-januari-2005 vid 10:24
Postad av Snowflingsan Snowflingsan skrev:

Är det alltså de numrerade DVD-skivorna som är "bäst", eller rättare sagt har mest samlarvärde?

Disney började med nummer på ryggarna på hösten 2001. Innan dess hade de gett ut en del av de tecknade klassikerna utan nummer. Flera av filmerna som gavs ut innan man började med nummer är idag eftersökta och har högt samlarvärde eftersom de inte har kommit i några nyutgåvor. Detta gäller exempelvis Pongo, Djungelboken och Lady & Lufsen.

I några fall har man gett ut nyutgåvor (med numrerad rygg), och då är nyutgåvorna kanske restaurerade med bättre ljud och bild, mer extramaterial etc. Detta behöver dock inte betyda att de har högre andrahandsvärde än förstautgåvorna.

Vissa personer har en nästan religiös besatthet när det gäller numren på ryggarna, men det är alltså inte så att numren betyder högre samlarvärde. Snarare tvärtom. Förstaupplagorna utan nummer har nästan alltid högre andrahandsvärde än nyutgåvorna. Å andra sidan har kanske nyutgåvorna oftast bättre bild och ljud, mer extramaterial etc.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-januari-2005 vid 10:36
Postad av Daniel Daniel skrev:

Så vitt jag vet så är det ingen Disneyfilm som fått en ny dubbning bara för att den ges ut på DVD. Den senaste filmen som dubbades om var Oliver & gänget 1997, men då för VHS. Så någon omdubbning har inte skett sedan DVD gjort sitt stora genombrott, däremot diskuteras det ju ofta här varför man inte kan ha med originaldubbningen på utgåvorna.


Pank och fågelfri dubbades om till hälften i samband med DVD-utgåvan i fjol, så den får väl anses vara den senaste som dubbades om.

Det finns även en och annan kortfilm som har dubbats om på senare år i samband med DVD-släpp, t.ex. Musse Piggs julsaga. Men kortfilmsdubbningarna finns det i regel inte lika mycket information om som när det gäller långfilmerna. Därför är det svårare att hålla reda på vilka kortfilmsdubbningar som finns och när de gjordes.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2006 vid 12:19
Jag har alltid samlat allt på VHS eftersom det var enda alternativet när man var liten, men numera samlar jag på "Speciallutgåvorna på DVD" Anledningen till att jag bytta var för att våran video apparat började tugga sönder våra VHS filmer... Jag förlorade både Mulan, Tarzan och Jurassic Park innan jag insåg vad videon sysslade med! Tack och lov att jag inte var så dum att jag stoppade in de äldre filmerna eller de filmerna som jag är mer fäst vid så som Skönhete och odjuret eller Aladdin...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 17:05
Jag tycker att just Disney ska vara VHS, jag har några på DVD och jag älskar att kunna byta språk, men det är ändå inte samma sak på nåt sätt... Det är något speciellt med att klicka in bandet och sen bara låta den köra rakt igenom med det där lite halvknastriga ljudet och halvsuddiga bilden, det hör liksom till Disneykänslan!  Och vaddå, kommer uppföljaren till DVD:n redan? Det är ju inte riktigt klokt...
Till toppen
lindaf77 View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 06-mars-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera lindaf77 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 18:47

hallå

samlar som dej just bara på vhs, tycker det känns bäst, vet ej varför, har hittat några filmer på tradera mm. vilka är det du inte har som är svåra att få tag i?

 

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 09:46
Hmm den här diskussionen har inte så mycket att göre med klassikerna.

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Oliver19 View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 11-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Oliver19 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-mars-2006 vid 15:52
Bambi är nu dubba men mycket bättre. Har nu olika på vhs och dvd men det sorgliga är att man missar några som har utgått.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 19:06
Vilka VHS utgåvor har ni mest av ? Dom med blå fodralen eller dom med vanliga ? Jag har många med Walt disney klassiker texten på ryggen högst upp.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2007 vid 19:32
Har en vhs. Mästerdetektiven Basil Mus och den har en klassiker-stämpel högst upp i ryggen på omslaget. Versionen är inte så gamal, den gör reklam för Tarzan som kom på dvd 2000. Prisgrupp Gul... intressant Big%20smile
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2007 vid 17:44
Jag var tvungen att gå och räkna. Jag har 12 vhs med blåa fordral, 1 hyrvideo (Fantasia, som jag köpte billigt när hyrvideobutiken lades ner), 7 dvd, och resten är på vhs med "vanliga" fordral. Jag stör mig lite på de blåa fordralen, för de är större än de andra och sticker ut en bit. Ser lite roligt ut i bokhyllan. LOL Det är dessutom bara de blåa fordralen och dvd-fordralen som är numrerade på ryggen.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2007 vid 20:08
Har 21 klassiker på vhs, varav tre med blått fodral (visserligen käkade min videoapparat upp Atlantis, men fodralet har jag sparat!) + Nalle Puh inspelad. Nu har det ju blivit så att jag köpt om de allra flesta och några till på dvd, så klassikersamlingen är större där än i vhs-format. Thumbs%20Up
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2007 vid 19:51
Jag har också köpt om en hel del på dvd som jag haft på VHS. Lejonkungen finns på vhs med dvd omslagets bild. Ni som har den på vhs. Har ni den allra första utgåvan eller den nya vhs utgåvan ? (Samma bild som dvd omslaget)
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 00:07
Har 10 klassiker på vhs med vanligt fodral och 2 med blått. Då min dvd-spelare inte längre samarbetar kan ju tyvärr inte se dem längre, men har gått över till att samla dem på dvd för ett par år sedan och har nu bra många fler på dvd än på vhs.
 
När det gäller Lejonkungen är det den första utgåvan som jag har på vhs. Tycker det omslaget är mycket finare än det nya. (Tycker det ofta är så att omslagen blir lite tristare för varje gång en disney film släpps)...
Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2007 vid 18:26
Funderar på om jag ska köpa klassikerna på dvd eller vänta tills de kommer ut som Blu-Ray. De har ju redan släppt en del disneyfilmer i det formatet och jag läste någonstans att de inom den närmsta tiden kommer släppa ett stort antal till.

En liten länk ni kan kolla om Disney Blu-ray: http://disney.go.com/disneyvideos/bluray/


Ändrad av mimmi - 12-juli-2007 vid 18:26
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2007 vid 18:09
Vet ni om alla disneyklassiker kommer att komma som Blue-Ray ?
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media