Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Modig (Brave)

 Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2015 vid 11:26
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Så du tycker inte det är ett dugg modigt att trotsa ett helt kungarike och gå emot normen? Dessutom känns det lite som att hon ber om ursäkt när hon gör allt för att rädda sin mors liv (vilket också skulle kunna ses som modigt) och sedan säger att hon älskar henne. Du menar alltså att Pixar inte har ett enda bra skäl att ge filmen titeln Brave?


Jo, aboslut. Och det var en väldigt bra formulering av dig så nu kanske jag kan komma över till andra sidan... Men Brave är kanske inte det bästa namnet att ge filmen ändå. Lite tråkigt namn. 

Jag tror att det jag blir mest irriterad på är just att hon gör som hon gör (vilket inte är okej någonstans, det kan du väl hålla med om?) och får free pass från folk. Det hon gör är ju inte särskilt mycket bättre än vad någon annan Disney Prinsessa gör. Just för att hon inte gifter sig så är hon helt plötsligt helt flawless, det stämmer ju inte någonstans. 




Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2015 vid 14:55
Jag har inte riktigt fastnat för Merida men tycker filmen är helt okej att se ändå. Håller med om att det finns andra disneyprinsessor som är lika modiga som Merida, men tycker ändå det är en bra titel på filmen (fast det låter bättre på engelska). Jag tycker det är modigt att gå emot sin tids regler för hur allt "ska" vara. I den tanken kan jag tycka hon liknar Mulan lite, som både rider, hanterar vapen och slåss trots att det inte alls är vad flickor/kvinnor ska ägna sig åt. Sen är det såklart modigt att våga möta den där björnen också, som jag tycker har fått ett riktigt grymt utseende och läskig karaktär. 

Angående att be om ursäkt, så är min åsikt att handling väger lika tungt som ord och Merida visar ju verkligen att hon ångrat sig och gör allt för att rädda sin mor. Däremot rättfärdigar det såklart inte att hon faktiskt förgiftar sin egen mor, vilket kanske är det som gör att jag trots allt har lite svårt för att tycka om Merida som karaktär.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2019 vid 19:23
Whoa, den här filmen glömdes bort så fort! 
Inte konstigt då det var en synnerligen tom och ekande historia, men ändå. Jag har inte tänkt på den många gånger sedan bion. 

Synd, för det fanns enorm potential i miljön, mytologin och figurerna. 
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media