Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tråd låstSvenska röster till Trassel

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Tråd: Svenska röster till Trassel
    Postad: 22-november-2010 vid 16:15
Disney i Sverige har nu klargjort några av de personerna som ska göra de svenska röster till Disneys kommande animerade storfilm Trassel (Tangled) som har svensk biopremiär den 4 februari nästa år.

Som Rapunzel får vi höra sångerskan Molly Sandén som medverkade i Melodifestivalen 2009 med "Så vill Stjärnorna". Rösten som den charmige och stilige tjuven Flynn Rider har vi sångaren Måns Zelmerlöw även han känd från Melodifestivalen. Charlotte Strandberg som bland annat gjorde rösten till Tufs i Tarzan (1999) kommer att göra rösten till Mor Gothel. Charlotte har stått på musikalscenen och medverkat i flertal filmer och tv-serier är nu aktuell i krogshowen Roligt.Elakt.Aktuellt på Hamburger Börs i Stockholm.

Resten av listan hittar nu här: http://www.magicmovies.se/film.asp?id=46

Källa: Disney
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
Direct Link To This Post Postad: 22-november-2010 vid 17:07
Seriöst? Molly Sandén & Måns Zelmerlöw? Tja, de hade väl kunnat gå med värre. Har ingenting särskilt emot någon utav dem, men jag tycker inte de passar karaktärerna ... står det klart än om filmen kommer gå att se på engelska på bio, som det inte gick med Prinsessan och Grodan (utom på heron city)?
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
Direct Link To This Post Postad: 22-november-2010 vid 17:34
Jag kan inte tro det! Måns Zelmerlöw i "Trassel/Tangled"?! Min absoluta favoritsångare!(jag har hans autograf!)ShockedClapSmile Jag är mållös! Ja, men han ska väl också låna ut sin röst nångång i sitt liv. Tycker det ser ut att vara bra skådespelare.
Gillar Charlotte Strandberg, hennes tolkning av Tufs i "Tarzan" är superbra och hon är en härlig skådespelerska. Ytterligare en favvo!Tongue 

 

Blev dock förvånad när jag såg Bert Åke Varg på listan. Är visserligen en barndomsfavorit, men är inte han ganska gammal? Trodde han hade gått i pension.

Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
Direct Link To This Post Postad: 22-november-2010 vid 18:41
Måns Zelmerlöw och Molly Sandén... Nja.

Inte för att jag har hört någon av dem i skådespelerisammanhang. Men det känns konstigt. Som att de bara vill ha kända namn.

Charlott Strandberg gillar jag dock :D
Till toppen
ttecknat View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 22-november-2010
Status: Offline
Poäng: 27
Direct Link To This Post Postad: 22-november-2010 vid 18:51
Jag tror att Molly Sandéns röst kan passa riktigt bra med tanke på att den är väldigt mjuk och fin. Måns är jag dock väldigt osäker på, kommer det bli så att han snackar skånska eller kan han snacka stockholmska? :)
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
Direct Link To This Post Postad: 22-november-2010 vid 21:06
Han pratar knappt skånska längre över huvud taget tycker jag, så det gör han säkert inte i filmen heller.

Har inga direkta åsikter om rösterna, det lär ju visa sig om det var rätt val eller inte... Är inte nåt stort Måns-fan direkt. Men min kompis gick i parallellklass med honom i skolan. Wink
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
Direct Link To This Post Postad: 22-november-2010 vid 21:15
Så länge man slipper någon från Wahlgren-familjen så är jag nöjd. 
Till toppen
ttecknat View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 22-november-2010
Status: Offline
Poäng: 27
Direct Link To This Post Postad: 23-november-2010 vid 08:53
De svenska trailerna:

Hittade dem nyss och tänkte att det kunde vara bra att länka för de som ej har sett dem. 

edit: glömde en smiley :)


Ändrad av ttecknat - 23-november-2010 vid 09:19
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
Direct Link To This Post Postad: 24-november-2010 vid 10:06
Jag tycker att det är helt otroligt hur någon som så tydligt inte är kvalificerad kan få jobbet. Måns är ingen röstskådespelare. Om hans repliker i trailern får mig att vrida på mig själv, hur kommer det då bli när jag ser hela filmen? Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det är IDIOTER som styr på Disney nuförtiden.

Han låter bara så överdrivet tillgjord så att det blir parodi. Till skillnad från Zachary Levi.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
Direct Link To This Post Postad: 24-november-2010 vid 13:28
"Ingen röstskådespelare"...menar du att Anders Öjebo, Andreas Nilsson, Roger Storm, Monica Forsberg och resten av 90-talsgänget ska göra alla röster i alla animerade filmer? Det är väl egentligen de som kan kvalificeras som röstskådespelare i det här landet? Förutom radiofolk, då.

Fine, jag tycker man gjort riktigt tråkiga val när det gäller den här filmens huvudroller. Måns Zelmerlöw dyker upp där han inte bör mest hela tiden. Däremot tycker jag majoriteten i den svenska versionen av The Princess and the Frog skötte sig minst lika bra som någonsin under 90-talet, så jag är nog inte redo att skriva under på att det är IDIOTER som "styr på Disney".

Tangled måste ses på engelska, det är jag peppad inför. Svenska...nej.
Till toppen
ttecknat View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 22-november-2010
Status: Offline
Poäng: 27
Direct Link To This Post Postad: 25-november-2010 vid 12:44
Hades, du har absolut rätt. Det finns inte många i Sverige som kan klassas som röstskådespelare och de som kan det är redan med i precis allt. Variation är viktigt! 

Jag var otroligt osäker på Måns i början men nu känns det lugnare efter att ha sett trailern, han gör faktiskt ett ganska bra jobb plus att dubbningen alltid blir bättre i självaste filmen. Molly Sanden har en otroligt vacker och stark röst så där lär det inte bli några problem.

Jag kommer att ge den svenska versionen en ärligt chans och därmed se filmen på svenska.
:)
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
Direct Link To This Post Postad: 25-november-2010 vid 12:45
När jag hörde trailern på svenska för första gången så satt jag helt mållös... och inte på ett bra sätt. Måns Zelmerlöw hade verkligen ingen som helst inlevelse när han läste. Man hörde inte så mycket av Rapunzel, men det man hörde lät ok, i alla fall :) Men Måns, nej. Och ändå var jag mer positivt inställd till honom än vad jag var till Molly Sandén...

 

Men tråkigt nog så var det inget Charlott Strandberg i trailern. Det var ju henne jag vill höra. Jag gillar Charlott Strandberg väldigt mycket, men jag har aldrig hört henne i en skurkaktig roll så det blir intressant att höra.

 

 

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
Direct Link To This Post Postad: 25-november-2010 vid 12:48
Postad av ttecknat ttecknat skrev:

Jag kommer att ge den svenska versionen en ärligt chans och därmed se filmen på svenska.

 

Jag kommer också se den svenska versionen. Hur skptisk man än är till dubbningen så måste man ju ge den en chans. Men som sagt efter att ha sett trailern så är jag osäker på Måns Zelmerlöw.

 

Dessutom, nu när jag har lyssnat sönder sångerna på soundtracket på engelska. Så kommer jag väl att störa mig lite på sångerna på svenska. men det är väl som det är :)

Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
Direct Link To This Post Postad: 25-november-2010 vid 22:29
Postad av Hades Hades skrev:

"Ingen röstskådespelare"...menar du att Anders Öjebo, Andreas Nilsson, Roger Storm, Monica Forsberg och resten av 90-talsgänget ska göra alla röster i alla animerade filmer? Det är väl egentligen de som kan kvalificeras som röstskådespelare i det här landet? Förutom radiofolk, då.

Fine, jag tycker man gjort riktigt tråkiga val när det gäller den här filmens huvudroller. Måns Zelmerlöw dyker upp där han inte bör mest hela tiden. Däremot tycker jag majoriteten i den svenska versionen av The Princess and the Frog skötte sig minst lika bra som någonsin under 90-talet, så jag är nog inte redo att skriva under på att det är IDIOTER som "styr på Disney".

Tangled måste ses på engelska, det är jag peppad inför. Svenska...nej.


Tycker det snarare är du som klämmer in "röstskådespelare" i en nisch. När jag ser på begreppet skådisar så är en uråldrig filmstjärna och ett barn som spelar på ungdomsteater detsamma - det är talangen och omständigheterna som skiljer dem åt. Jag säger bara att man måste vara kvalificerad för att få röstskådespela. Man ska ha talang och man ska framförallt vara passande. Man ska ett skådespel i sin röst!

Så för att svara på din fråga: Nej, det menar jag inte. Det var du som missförstod. Jag menade däremot att jag hellre hade velat se dem anstränga sig för att hitta den rätta rösten istället för ta den som är mest populär. Samma sak med valet av Martin Stenmarck som Blixten McQueen. Jag gillar snubben, men han passade inte alls och Disney har alltför ofta på senare dagar "fuckat upp" sina val till röster jämfört med tidigare produktioner där alla röster är noggrannt utvalda och sitter som en smäck... så jag drar slutsatsen att dem som styr idag är idioter. JAG tycker inte att dem sköter sitt jobb.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 25-november-2010 vid 22:53
jag skulle bara vilja inflika lite på det du sa Emmylee ang. att välja ett känt namn framför rätt röst. (detta har ingenting med val av svenska röster) Jag har då och då roat mig med att jämföra Disneys filmaffisher/omslag/trailers mot andra animationsstudios (Dreamworks i synnerhet). Dreamworks tycks vara inne på samma sak som du säger att de som sätter de svenska rösterna är: Att de gärna tar ett känt namn istället för rätt röst. Kollar man på Dreamworks trailers och vissa (amerikanska) affischer så promotar de väldigt ofta Röstskådespelarnas namn. Och det är allt som oftast väldigt kända hollywoodnamn... (oftast komiker av någon anledning ^_^): Men Disney tycks inte så ofta bry sig om tyngden i skådespelarens namn (finns ju undantag till det dock.. som tex En Julsaga med Jim Carrey), bara rösten är den rätta som de tänkt sig.  Men det är ju knappast så att Disney aldrig haft stora namn i sina animerade filmer... de har ju haft Mel Gibson, Demi Moore, Eddie Murphy m.fl. Men det har sällan synts på affischer eller trailers till filmen.

Så lite kortfattat av vad jag vill påpeka; Disney väljer rösten som passar karaktären, Dreamworks skapar karaktären som passar skådespelaren (i många fall).
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
Direct Link To This Post Postad: 26-november-2010 vid 00:10
Exakt vad jag känner! Disney prioriterar helt andra saker än DW. Dreamworks har en förmåga att fylla huvudkaraktärernas röster med stora filmstjärnor (som 80-90% av fallen inte passar alls) men även små biroller röstas av andra amerikanska a+b-kändisar. Och det är så jävla frustrerande. Alla DW-produktioner känns bara som fabriksgjord smörja för kommersen. Men min kritik var dock mot de svenska Disney-distributörerna. Jag tycker amerikanska dubbningen verkar bra, till skillnad från den svenska vilket jag redan förklarat ovanför.

Ändrad av Emmylee - 26-november-2010 vid 00:11
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
Direct Link To This Post Postad: 26-november-2010 vid 22:29
Bara för att säga en grej i hela diskussionen om Dreamworks och röster. det är ju som Adrina säger att de formar karaktären efterrösten. Något jag reagerade på när jag av någon outgrundlig anledning som jag själv inte har fastställt än häromdagen såg på den hemska Hajar som Hajar.

 

Det roliga där är ju att fiskarna är animerade så pass lika skådespelarna så att man lika gärna skulle kunna säga att om skådespelarna var fiskar så skulle de garanterat se ut så där.

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
Direct Link To This Post Postad: 28-november-2010 vid 11:33
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

 

Jag säger bara att man måste vara kvalificerad för att få röstskådespela.



 så jag drar slutsatsen att dem som styr idag är idioter. JAG tycker inte att dem sköter sitt jobb.

- Nej, det sa du faktiskt inte, därav min motreaktion. Du klagade på att han inte är en röstskådespelare.

- Absolut, jag fattar det. Jag är fortfarande inte beredd att hålla med. Å andra sidan har jag inte sett en Disneyfilm på svenska sedan 2004 (Prinsessan och Grodan, undantaget, och den var väldubbad).
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
Direct Link To This Post Postad: 28-november-2010 vid 14:18
Postad av Hades Hades skrev:

Postad av Emmylee Emmylee skrev:

 

Jag säger bara att man måste vara kvalificerad för att få röstskådespela.



 så jag drar slutsatsen att dem som styr idag är idioter. JAG tycker inte att dem sköter sitt jobb.

- Nej, det sa du faktiskt inte, därav min motreaktion. Du klagade på att han inte är en röstskådespelare.

- Absolut, jag fattar det. Jag är fortfarande inte beredd att hålla med. Å andra sidan har jag inte sett en Disneyfilm på svenska sedan 2004 (Prinsessan och Grodan, undantaget, och den var väldubbad).


Jag skulle kunna säga "Måns Zelmerlöw är ingen skådespelare" oavsett om han är utbildad eller verksam inom skådespeleriet. Det betyder fortfarande att jag menar "han är inte kvalificerad, han fyller inte kriterierna för I min mening - en skådespelartalang." Så synd att du inte verkar förstå.
Yrket skådespeleri, vare sig fysiskt eller endast vokalt är mer betydelsefullt än en människa som "låtsas".
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
Direct Link To This Post Postad: 29-november-2010 vid 12:18
Måns är ingen röstskådespelare = "han fyller inte kriterierna för I min mening - en skådespelartalang." 


Du skulle kunna säga vad som helst, om du ändå menar någonting annat. Du behöver inte förklara dig mer. Jag förstår faktiskt utmärkt.

Jag tycker inte heller att Måns är ett upphetsande val till huvudrollen så här på förhand.


Ändrad av Hades - 29-november-2010 vid 12:22
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
Direct Link To This Post Postad: 29-november-2010 vid 17:33
Tycker även jag att det mest låter som om han läser innantill. Jag hoppas att han lyckats öva bort det i själva filmen så att jag glatt kan visa filmen för mina yngre syskon - själv kommer jag satsa på den engelska versionen, varken Molly Sandén eller Måns Zelmerlöw är några av mina större idoler. 
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
RWB bokmal View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
Direct Link To This Post Postad: 21-december-2010 vid 00:13

Den tredje trailern är från och till. Måns gör ett mycket bra jobb på sina ställen och bedrövligt på andra, medan Sandén är mer jämn men medelmåttig rakt igenom. Att han har en viss teaterträning märks på hans överdrivna sätt- kan han tona ner det lite så kan han ässa rollen- eller så sjabblar han helt. Sandén har jag inte mycket hopp för. Trailerns skådespel kommer inte vara det som hamnar på bio i vart fall...

Och för alla här som klagar/tänker klaga på att de "inte är röstskådespelare"- Anna Book är bland de bästa kvinnliga dubbarna vi har till tecknad film, och hon är tekniskt sett lika lite röstskådis som de här två. 

Öjebo är teatralisk musiker. Monica Forsberg är också sångerska och till råga på allt låtskrivare- ansvarig för bland annat Främling. Andreas Nilsson är teaterskådis...

Röstskådespelare jag gillat att se hade varit: Rikard Wolff, Stephan Karlsén och Gunnar Ernblad. :P

Bara liten rant från mig. :P




Såg klippet på Kalle Anka's julafton... Molly är rent ut sagt dålig, men Måns gjorde riktigt bra ifrån sig.





Ändrad av RWB bokmal - 28-december-2010 vid 17:01
"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
Till toppen
Alexandra View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 31-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 18
Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2011 vid 16:26
Måns Zelmerlöv? :S Tjoflöjt.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media