Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Originaldubbningarna av klassikerna på DVD

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Originaldubbningarna av klassikerna på DVD
    Postad: 10-april-2010 vid 14:22
Jag letar efter originaldubbarna på DVD, men jag lyckas inte hitta.
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2010 vid 21:36
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Jag letar efter originaldubbarna på DVD, men jag lyckas inte hitta.

De finns inte vilket har nämnts många många gånger tidigare

alla dvder har tyvvär den SENASTE dubbningen Stern Smile

surar fortfarande över Bambi jag saknar de gammla raspiga radioaktiga rösterna och vägrar att se den på svenska nuförtiden... tur att orginalrösterna känns precis så gammla som jag vill ha dem jag tycker det är en del av filmens charm att den känns sådär gammeldags Big smile
"avatar av fireleaming"
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2010 vid 22:05
om alla DVD-er av omdubbade klassiker innehåller nydubbningarna, undrar jag hur jag kan hitta de gamla dubbarna.

Kan någon annan säga hur jag hittar originaldubbningarna om de inte finns på dvd.

Ska det vara så svårt att få originaldubbningarna.

Ändrad av Eliaspbo - 10-april-2010 vid 22:15
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2010 vid 22:52
Vissa originaldubbningar har ju endast varit på bio och aldrig givits ut på varken DVD eller VHS. Alla filmer som någonsin har dubbats om har den senaste dubbningen på de flests DVD:er vad jag vet, så det skulle väl vara någon jättetidig DVD eller tidig VHS. Som sagt det är ju inte säkert att en tidig VHS-film innehåller originaldubbningen heller.

 

Men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om omdubbningar, jag har aldrig någonsin hört originaldubbningen på en omdubbad film saå jag har inget jag kan störa mig på. Det skulle dock vara häftigt att höra svenska originaldubbningen på nån film.

Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2010 vid 09:18
ag tror nog att de flesta som der filmerna som de är idag varken stör sej eller har något emot de nya dubbningarna

förut fans ju piratebay där laddade brorsan ner vissa gammla vhs filmer åt mej och brände på dvd men efter som det är/var olagligt så är ju det knappast ett alternativ
"avatar av fireleaming"
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2010 vid 11:01
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Vissa originaldubbningar har ju endast varit på bio och aldrig givits ut på varken DVD eller VHS. Alla filmer som någonsin har dubbats om har den senaste dubbningen på de flests DVD:er vad jag vet, så det skulle väl vara någon jättetidig DVD eller tidig VHS. Som sagt det är ju inte säkert att en tidig VHS-film innehåller originaldubbningen heller.

 

Men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket om omdubbningar, jag har aldrig någonsin hört originaldubbningen på en omdubbad film saå jag har inget jag kan störa mig på. Det skulle dock vara häftigt att höra svenska originaldubbningen på nån film.

Tänkte bara säga att det FINNS gamla videor med bambis originaldubb ... tror iaf det är den, det är en äldre version än den som finns på dvd i vilket fall. Om du ville höra på NÅN film Ermm

"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2010 vid 14:29
Det skulle ju vara intressant, men enda sättet att få tag på en videofilm nu är väl loppis, möjligtvis Tradera eller Blocket?
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2010 vid 20:48
Jaa ... sen finns väldigt mycket klipp av orginaldubben på youtube också. Plus att jag har den hemma, fast det har inte med saken att göra Embarrassed Och, never forget, antikhandlar :D
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-april-2010 vid 21:54
Vilka originaldunbbar finns utgivna.
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-april-2010 vid 09:05
Hej! Jag är ny här. Smile

Om ni letar efter Originaldubbningarna så har SVENSKA FILM ARKIVET dem och Disney arkivet i USA.

Ändrad av Aron - 16-april-2010 vid 09:07
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-april-2010 vid 17:15
Hur hittar jag dem.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-mars-2010
Status: Offline
Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2010 vid 00:46
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Hur hittar jag dem.
Du får väl ta kontakt med Disney och be på dina bara knän att dem ska re-releasa filmer med originaldubbningar. Lycka till.
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2010 vid 08:05
På vilken hemsida gör jag det.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2010 vid 23:34
1: Jag undrar om du verkligen inser det ironiska i det hela Elias?

 

2: Skulle du ta kontakt så tror jag nog inte det går på en hemsida, möjligtvis per telefon.

 

3: Om det faktiskt skulle bli så att du lyckas kontakta dom så är chansen liten att de ger ut originaldubbningarna. Jag tror att de skulle gjort det tidigare om de hade möjlighet.

Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2010 vid 20:49
Hej igen! Om ni undrar hur man hittar filmerna man söker efter.  Denna länk går till SVENSKA FILM ARKIVE och där söker du på den film du vill ha.

http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/sokresultat/?searchword=&type=MovieTitle&match=Begin&prom=False
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2010 vid 20:56
Varför det inte använder Originaldubbningarna är att ljud kvalitet är dålig att göra om till
Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1 . Det skulle bli för kostsamt att använda samma teknik som de gjorde med Original språket. 
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2010 vid 21:05

Här kommer telefon numret till Buena Vista Home Entertainment AB i Sverige.

08-55544500

Om ni vill vet mer

http://www.gulex.se/firmainfo/buena_vista_home_entertainment_ab/931128113258.htm

Smile




Ändrad av Aron - 23-april-2010 vid 21:06
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2010 vid 22:33
Här informaton om Disney arkivet och Disney arkivet själv.
http://www.awn.com/mag/issue3.6/3.6pages/3.6masondisney.html
http://disney.go.com/vault/archives/today.html
Smile
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2010 vid 15:36
Postad av Aron Aron skrev:

Hej igen! Om ni undrar hur man hittar filmerna man söker efter.  Denna länk går till SVENSKA FILM ARKIVE och där söker du på den film du vill ha.

http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/sokresultat/?searchword=&type=MovieTitle&match=Begin&prom=False

Nej, länken går till Svensk Filmdatabas som är en informationsdatabas om film. Det är inte någon katalog över vad som finns i Svenska Filmarkivets samlingar. Att en film finns upptagen i Svensk Filmdatabas behöver inte betyda att det finns en kopia i SFI:s arkiv.

Om man vill "ha" en film är nog inte Svensk Filmdatabas till så stor hjälp. Citat ur deras FAQ:

"Kan jag köpa dvd-filmer från Svensk Filmdatabas?

Nej. Svensk Filmdatabas är enbart en databas som ger faktauppgifter om de filmer som finns registrerade.

Kan Filmdatabasen ge information om var man kan köpa en film?

Nej. Vi kan bara hänvisa till den vanliga köpmarknaden på internet eller i vanliga butiker. Ett tips är att söka på filmtiteln i Google. Där brukar det dyka upp tips på dvd-återförsäljare."

Beträffande Svenska Filmarkivets katalog står det så här på hemsidan:
"Filmarkivets beståndskatalog är sökbar från datorerna i Filmhusets bibliotek. Om du inte har möjlighet att besöka Filmhuset går det bra att höra av sig med förfrågningar via mail eller telefon."


Ändrad av Anders M Olsson - 24-april-2010 vid 15:46
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2010 vid 16:18
Nu har jag kollat upp det du sa.

Det stämmer inte. Det har i sin 
samlingar finns en del 35mm filmkopior av Disney-filmer som visats på svenska biografer genom åren.
http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Om-filmarkivet/Lan-ur-samlingarna/

Jag skicka ett e-post till Johan Ericsson. Där ficka det här svaret.

Hoppas du är nöjd nu?
 
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2010 vid 16:25
För bara 700 kronor per långfilm kan du se filmer från DisneySmile

Se länk ovan
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2010 vid 15:49
Postad av Aron Aron skrev:

Nu har jag kollat upp det du sa.

Det stämmer inte. Det har i sin 
samlingar finns en del 35mm filmkopior av Disney-filmer som visats på svenska biografer genom åren.
http://www.sfi.se/sv/svensk-film/Om-filmarkivet/Lan-ur-samlingarna/

Jag skicka ett e-post till Johan Ericsson. Där ficka det här svaret.

Hoppas du är nöjd nu?
 
Det stämmer, och ingen har väl heller påstått motsatsen. Det finns dock inte alltför många originaldubbningar till Disney-filmer bevarade i Svenska Filminstitutets filmarkiv. Det de har bland Disneys tecknade klassiker som inte har släppts på VHS eller DVD är:
  • Fantasia - originaldubb från 1960
  • Peter Pan - originaldubb från 1953
  • Taran och den magiska kitteln - originaldubb från 1985

Därutöver finns även kortfilmssamlingen Pluto, Ferdinand och Tre små grisar (också kallad Disney Oscarfestival) från 1971 i dess ursprungliga dubbning, som senare släpptes på VHS i nedklippt skick (med två kortfilmer borttagna) och omdubbad av KM Studio under titeln Disneys Oscarskavalkad. Det är för övrigt från den ursprungliga samlingsfilmen från 1971 som julaftonsdubben av Tjuren Ferdinand kommer, som Doreen Denning regisserade.

De har även originaldubbningarna av Pinocchio, Bambi och Alice i Underlandet samt 1972 års första omdubb av Dumbo, men alla dessa har ju släppts på VHS varför de inte är alltför intressanta.
Precis som du redan konstaterat är det ju också ganska dyrt att se filmer hos SFI - 700 kr i administrationsavgift för att spela upp filmerna vid uppspelningsbord, och ytterligare biografhyra m.m. om man vill se det mer bekvämt i en biograf.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2010 vid 18:11
Postad av hofverberg hofverberg skrev:

Precis som du redan konstaterat är det ju också ganska dyrt att se filmer hos SFI - 700 kr i administrationsavgift för att spela upp filmerna vid uppspelningsbord, och ytterligare biografhyra m.m. om man vill se det mer bekvämt i en biograf.

Om jag förstår informationen på SFIs webbplats rätt är det enbart forskare som har möjlighet att beställa fram filmer för visning i uppspelningsbord. Som privatperson måste man hyra biograf. Hur mycket det kan kosta har jag ingen aning om, men med tanke på att den minsta biografen har 133 platser blir det nog inte billigt... Jag gissar att det rör sig om tusenlappar snarare än hundralappar.
Till toppen
Patsa View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Patsa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-maj-2010 vid 23:42
Postad av Aron Aron skrev:

Varför det inte använder Originaldubbningarna är att ljud kvalitet är dålig att göra om till
Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1 . Det skulle bli för kostsamt att använda samma teknik som de gjorde med Original språket. 


Men de behöver inte göras om, då missar man ju hela poängen med att höra just ORIGINAL dubbningen, om den så är utförd i mono. Ett extra ljudspår i låg bitrate tar för övrigt knappt upp någon plats alla på skivan. Att kvalitén kanske inte är den bästa har jag fullt överseende med.

Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2010 vid 18:22
Oj! Det viset jag inte att sfi har så få Disney filmer


Ändrad av Aron - 31-maj-2010 vid 18:23
Till toppen
Aron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 16-april-2010
Status: Offline
Poäng: 10
inläggsval inläggsval   Citera Aron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2010 vid 18:46
Det finns två saker till som gör att det dubbar om den ena är att det inte vet eller för dyrt att betala till de personer som äger rättigheterna till person rösten. Den andra saken är att nästa inga ungar idag förstår språket på filmer som snö vit.   
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2010 vid 19:34
Men de brukar ju inte direkt ändra om replikerna, bara säga om dem? Den ändå som ändrats i Snövit är väl från "Nej, nej nej inte under mattan!" till "Aj,aj,aj!" (Eller något, kan inte ordagrant och känner inte riktigt för att leta upp det) Men den repliken hon säger när ekorrarna sopar in dammet under mattan iallafall.

 

"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2010 vid 19:43
Jag tycker det är värdelöst med omdubbningar och ännu värre när repliker ändras. Men just den där repliken från Snövit har diskuterats i någon annan tråd och det visade sig att "Aj, aj, aj" var originalet men har ändrats enbart på en VHS-utgåva. Vilket råkar vara just den jag har. Jag är uppväxt med en omdubbning! *ryser*
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2010 vid 20:18
Egentligen tycker jag inte att omdubbningar är så rysliga, de enda omdubbningar jag stör mig på är omdubbningarna av dumbo (tredje dubben) , bambi och alice i underlandet.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2010 vid 20:21
Jag har säkert sagt det förut. Men av de filmer med omdubbning så är det bara omdubbningen jag har sett. Därför har jag inget att jämföra med. Och när jag inte har det så kan jag säga att har man inte hört originaldubben så är ändå omdubben väldigt bra. Jag gillar de flesta dubbningar som jag hört. Till och med Dumbo. Fast där är det så många som tjatat om att den innan är mycket bättre så jag har ingen aning.
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media