Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Liftarens guide till galaxen

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Liftarens guide till galaxen
    Postad: 04-november-2004 vid 21:09
Fortsättning på diskussion i forumet Disneyfilmsidan, tråd "Filmönsking":

Postad av Chiara Chiara skrev:

Jag är jättenyfiken på "liftarens guide till galaxen" filmatiseringen, jag visste inte att det var disney som stog för det! Jag tror inte den kan motsvara boken om dom inte väljer att bara ha med en eller två av böckerna. Har hört att det finns en tidigare filmatisering av den, någon som sett den?

Ja, det finns en hel massa versioner av "Liftarens guide till galaxen". Radioserier, böcker, datorspel, teaterpjäser, handdukar mm.

Det finns dock ingen annan långfilm än den som är på gång från Disney. Det som finns sen tidigare är en tv-serie i sex halvtimmeslånga avsnitt. Den finns att köpa på DVD. Tv-serien var pinsamt lågbudgeterad. Exempelvis har ju Zaphod Beeblebrox som bekant två huvuden. Det löste man genom att skådespelaren fick ha ett extra radiostyrt huvud monterat på ena axeln. Men när elektroniken och mekaniken strejkade fanns det inte tid att fixa problemet, så det finns långa sekvenser där huvudet bara sitter där orörligt.

Men tv-serien har trots allt sina poänger. Något som är mycket bra gjort är "datorgrafiken". Dvs det ser ut som datorgrafik, men i själva verket är det handanimerat.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-november-2004 vid 18:25
En tv-serie? Vilket år är den från?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-november-2004 vid 18:40
Postad av stitch stitch skrev:

En tv-serie? Vilket år är den från?

1981.
Till toppen
wunderbaren View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera wunderbaren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-januari-2005 vid 15:29
Haha, ojdå..skulle vara kul att se lite från den. Kommer filmen från Disney att vara tecknad eller? Eller blir det en spelfilm?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-januari-2005 vid 16:33
TV-serien finns att köpa på DVD, och förmodligen går den även att hyra. Så vill du se den är det bara att gå ut och skaffa den!

Långfilmen blir en spelfilm, ej tecknad.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2007 vid 09:49
Så, vad tycker folk om filmen? Den var ju helt okej men hade inte en suck mot böckerna. Det som var likt var mycket likt och det som inte stämde kändes inklistrat och helt fel.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2008 vid 21:54
Så... är det ingen som gillar Liftarens Guide till Galaxen?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2008 vid 22:02
den var någorlunda underhållande och var stundvis väldigt rolig. Men på det hela kändes den inte riktig solid, lite episodartad faktiskt. Problemet är väl att Boken är svår att överföra till film. Nu har ju inte jag läst boken, men vad jag tror är att boken är för lång med för många sekvenser att man bara kan få med en bråkdel i en långfilm. och inte riktigt den typ av historia som går att dela upp på fler filmer, det skulle kännas som Tv-serie i långfilmsformat.

Jag menar man har ju försökt göra film på denna bok sedan tidigt 80-tal, och man kan ju förstå varför man haft så svårt att få till det.


Ändrad av Daniel - 10-april-2008 vid 22:06
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2008 vid 20:59
Det du säger stämmer till viss del. Men ett av problemen med filmen var nog framförallt att den aldrig borde ha blivit en Disney-film. Mycket av den ibland mindre rumsrena humorn försvinner ju genast när filmen får Disney-loggan på affischen. Det tror jag drog ner den en hel del. Och jag hoppas ändå på minst en uppföljare som kan ordna upp första filmens misstag.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2008 vid 21:20
Man flyttade över filmen till Touchstone Pictures instället, vet inte riktigt varför, men när jag lade till filmen i databasen so var den fortfarande under Walt Disney Picture flagg.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2008 vid 11:01
På så vis. Nåja, den tycks vara uppbyggd som en disney-film i alla fall. På tok för snäll om man jämför med böckerna som vid flertalet tillfällen slår Simpsons på fingrarna när det kommer till vass humor.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2008 vid 13:15
Det är sant..den är lite upplös.

Jag har för mig att det var ett par "REally Deleated scenes" i extramaterialet på DVD:n, där Martin Freeman rusar in till "besökskontoret" hos the Vogons med som någon sorts Rambo med något konstigt vapen och skjuter och svär, man bryter och skådespelarna börjar prata om scenen.. och Martin säger "it's unspiritable (tror jag)... ...it dosn't matter... ...  it's Disney and all that..." Det är svårt att höra vad han egentligen säger för Martin, Mos Def and Sam Rockwell pratar samtidigt.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-april-2008 vid 19:20
Haha, kul var det i vilket fall som.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-februari-2017 vid 11:31
Skamligt att inte de fyra resterande böckerna blev filmer!
Martin Freeman.... honom visste man inte mycket om back in the day när den här filmen hade premiär.
Nu kommer han för evigt bli ihågkommen som Bilbo Baggins, en karaktär som, precis likt Arthur Dent, slungas ut på ett svindlande äventyr mot sin vilja.

Det har slagit mig på senare år hur mycket karaktären Zaphod Beeblebrox påminner om Jack Sparrow.
Extremt mycket om man läser böckerna.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media