Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vem äger filmmusiken?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Vem äger filmmusiken?
    Postad: 12-juli-2009 vid 20:36
Vet inte hur jag ska formulera frågan så att det blir rätt men...

Är det Disney eller låtskrivarna som "äger" låtarna som spelas i filmerna? När till exempel låtarna spelas någonstans utöver Disney måste man fråga låtskrivarna eller Disney först?

Jag tänker tillexempel då Elton John skrev till Lejonkungen och sen skrev om "Can you feel the love tonight?" ( ) Var han tvungen att få godkänt från disney för att skriva om den eller liksom kunde han bestämma det själv eftersom att han skrev den?

Har gått omkring och funderat på detta ett bra tag och hoppas att den inte blivit ställd förut och att någon kan hjälpa mig.
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2009 vid 20:54
På en Gretest hits CD mem Elton John som jag har så står det på "Can you feel the love tonight": © 1994 Disneyland - Buena Vista.
Medan på Circle of life så står det: © 1994 Willaim A. Bong Ltd.

Jag skulle tippa på att om en studio anlitar och betalar en låtskrivare att skriva nya sånger för en film så kommer Filmbolaget att äga sångerna men kanske att låtskrivaren enl. kontrakt har automatiks tillstånd att själv framföra sångerna och publicera dem på egna album. Men om text en annan studio skulle vilja ha "Can you feel the love tonight" i en filmproduktion så måste de fråga Disney och inte Elton John. Jag tror inte att Elton behövde fråga Disney om han vilje göra några ändringar i sången. Han är ju fortfarande upphovsman (tillsammans med Tim Rice) till sången. Möjligen att han behöver rådfråga Sir Tim Rice om det är ok.

Det är lite grovt vad jag tror i alla fall.
Men det är svårt att veta med Musikindustrin. Det är ett virr-varr av äganderättigheter, en konstindustri utan dess like som det daddas för.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2009 vid 00:22
Aha, tack så mycket för svaret.

Börjar att förstå det bättre nu, har alltid tyckt att det var dåligt av Elton att göra en egen version. ( vet inte varför egentligen, hans version är bra men jag tror att jag bara tycker att det var respektlöst mot Tim Rice eller något i den stilen)
men en av de filmer som har låtar från första filmen är ju Lejonkungen 3, de behövde väl inte fråga Elton och Tim då om "lov". Eftersom att tydligen så är det studion som äger det.. eller?
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2009 vid 00:33
Slår vad om att Elton John och Tim Rice fick royalty för att sångerna användes i Lejonkungen 3. Det enda konstnärsjobbet där man får kan få betalt livet ut för vad man skapat. Inte helt rättvist tycker jag. 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2009 vid 13:52
Postad av Daniel Daniel skrev:

Slår vad om att Elton John och Tim Rice fick royalty för att sångerna användes i Lejonkungen 3. Det enda konstnärsjobbet där man får kan få betalt livet ut för vad man skapat. Inte helt rättvist tycker jag. 

Visste du att 1% av biografernas biljettintäkter i Sverige går till STIM, som sen distribuerar ut pengarna till skaparna av filmmusiken?

Helt otroligt, tycker jag. Jag utgår från att kompositörerna redan har fått betalt av filmbolaget för arbetet och för rätten att utnyttja musiken i respektive film. Varför ska musiker som enda yrkeskategori få betalt "vid sidan om" de ordinarie kanalerna? Med samma logik borde ju skådespelare, manusförfattare, regissörer, filmfotografer och alla andra som har jobbat med en film få pengar vid sidan om via sina respektive intresseorganisationer.

Motsvarande gäller även för TV. Kanalerna har avtal med STIM, och måste betala för den ingående musiken "vid sidan om" fast de betalar till respektive distributör för visningsrätten till filmer och tv-serier.


Ändrad av Anders M Olsson - 13-juli-2009 vid 14:00
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2009 vid 10:17
Oj, vad konstigt det låter att man skulle betala filmmusik skaparna vid sidan om.. eller så låter det helt naturligt har inte bestämt mig än

Okej så en fråga till jag kom på igår kväll, när soundtracket säljs går det 50-50 till låtskrivarna/Disney eller är det Disney som tar hem hela vinsten för att låtskrivarna redan har fått betalt?


tack så mycket för svaren, har ändå blivit lite klokare nu
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media