Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Filmer ni aldrig tröttnar på

 Svara Svara Sida  <123
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2015 vid 11:14
Tja, det var ett tag sen jag såg filmen, men hon får ju sin pappa förvandlad till en polyp och hennes gärningar resulterar nästan i att Ursula tar över hennes rike (Om jag inte minns fel) och i slutändan får hon inga konsekvenser för det hon gör, hon är nära att få sitt kungarike ödelagt för en man hon blev kär i första gången hon såg honom (Hon blev alltså kär i konceptet av en mänsklig man, inte i en faktisk person) och i slutändan får hon ändå allt som hon vill utan att förändras det minsta. Det är ingen bra protagonist i min mening.
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2015 vid 18:14
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Tja, det var ett tag sen jag såg filmen, men hon får ju sin pappa förvandlad till en polyp och hennes gärningar resulterar nästan i att Ursula tar över hennes rike (Om jag inte minns fel) och i slutändan får hon inga konsekvenser för det hon gör, hon är nära att få sitt kungarike ödelagt för en man hon blev kär i första gången hon såg honom (Hon blev alltså kär i konceptet av en mänsklig man, inte i en faktisk person) och i slutändan får hon ändå allt som hon vill utan att förändras det minsta. Det är ingen bra protagonist i min mening.

Jag vet inte om jag ska flytta inlägget och citera i DLS tråden istället men skriver här så länge. 

Jag har en hel uppsats skriven om Ariel som person. (eller sjöjungfru, he he) Det jag känner, och jag förstår att inte alla känner så, är att hon egentligen inte behövde någon förändring som person. Hon visste från början att det finns gott i alla varelser och det var upp till henne att bevisa det för hennes pappa som faktiskt var den som "förändrades" i slutet. Ariel växte upp, hon gick från att bli en vilsen sjöjungfru tonåring till en kvinna på land. Det var den förändringen hon behövde. 
Sen det där med att hon blir kär i första ögonkastet är ju bara så som sagor fungerar och är det någon pet peeve jag har så är det när man börjar ifrågasätta sagor/Disney filmer där sådant är möjligt. (Självklart inte i verkliga livet, men som sagt. Det är en saga.) 
Men tänker du på Belle, Askungen, Törnrosa etc så förändras inte de så jättemycket heller i slutet av deras film men de får ändå allt de drömmer om.

Oh, kom på en till film! Förtrollad! Den kan jag se om och om och om igen... Enligt rykten kommer det en uppföljare som heter "Disenchanted" Någon annan som hört det? 

Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-oktober-2015 vid 22:13
Det kanske är sant att Askungen, Törnrosa etc inte förändras så mycket, men det är något med Ariels oerhörda naivitet (Borderline dumhet) som irriterar mig. Hon väljer ju liksom att sälja sin själ till en uppenbart ond häxa som klart och tydligt säger att hon kommer förvandla henne till en polyp om hon misslyckas att charma prins generisk, och det faktum att hon prioriterar en man hon sett en gång istället för sin familj som helt klart behandlade henne väl, får henne att kännas väldigt ytlig. (Triton hade väl sitt utbrott, men det är uppenbart att han var en bra förälder som brydde sig oerhört mycket om sina döttrar) 
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Claude Frollo View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 03-februari-2014
var: Örnsköldsvik
Status: Offline
Poäng: 170
inläggsval inläggsval   Citera Claude Frollo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2015 vid 00:44
Håller med Bjekkergauken om Ariel. En ung sjöjungfru som gör revolt mot hennes fader och håller på förstöra hela ordningen under ytan. Är väl inge vidare exempel för unga tjejer direkt.
"Silence, you old fool. The hunchback and I have unfinished business to attend to. And this time, you will not interfere." Claude Frollo
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2015 vid 01:35
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Det kanske är sant att Askungen, Törnrosa etc inte förändras så mycket, men det är något med Ariels oerhörda naivitet (Borderline dumhet) som irriterar mig. Hon väljer ju liksom att sälja sin själ till en uppenbart ond häxa som klart och tydligt säger att hon kommer förvandla henne till en polyp om hon misslyckas att charma prins generisk, och det faktum att hon prioriterar en man hon sett en gång istället för sin familj som helt klart behandlade henne väl, får henne att kännas väldigt ytlig. (Triton hade väl sitt utbrott, men det är uppenbart att han var en bra förälder som brydde sig oerhört mycket om sina döttrar) 

Jag ser det som att hennes pappa "pushed her too far" och Ursula är väldigt bra på att manipulera till att få det hon vill ha. Det är därför de gjorde henne till en bläckfisk; för att armarna liksom slingrar sig omkring och hon drar in sina offer i deras egna fälla. (Jisses...) Ariel är ju inte helt oskyldig heller men hon hade precis sett hennes pappa slå sönder alla hennes skatter så vem vet vilket stadie hon var i. 

Ne, altså jag förstår kritiken men i min värld så var hon ändå den första Disney prinsessan som inte var "Picture perfect" utan hon var den enda som gick emot "samhället" och var den första prinsessan som gjorde revolt, var rebellisk men har ändå hjärtat på rätt ställe. Hon menar väl, men det blir inte som hon har tänkt sig. 
Sen tror jag att mycket av Ariels personlighet ligger i tv serien. De utvecklade den och visade hur mycket av en outcast hon var, hjälpte alltid andra utsatta och stod upp när något var fel. Det är mycket mer utvecklat i serien och jag tror att det på något sätt hjälper till att bilda en bättre bild av henne. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-oktober-2015 vid 11:19
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Sen tror jag att mycket av Ariels personlighet ligger i tv serien. De utvecklade den och visade hur mycket av en outcast hon var, hjälpte alltid andra utsatta och stod upp när något var fel. Det är mycket mer utvecklat i serien och jag tror att det på något sätt hjälper till att bilda en bättre bild av henne. 

Det är väl möjligt. Jag utgick från filmen i min kritik, då jag inte har någon relation till Tv-serien. Jag vill minnas att jag sett den nån gång när jag var liten men kommer inte ihåg ett dyft av den, bara att jag sett den.
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-oktober-2015 vid 15:00
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Sen tror jag att mycket av Ariels personlighet ligger i tv serien. De utvecklade den och visade hur mycket av en outcast hon var, hjälpte alltid andra utsatta och stod upp när något var fel. Det är mycket mer utvecklat i serien och jag tror att det på något sätt hjälper till att bilda en bättre bild av henne. 

Det är väl möjligt. Jag utgick från filmen i min kritik, då jag inte har någon relation till Tv-serien. Jag vill minnas att jag sett den nån gång när jag var liten men kommer inte ihåg ett dyft av den, bara att jag sett den.

Ne, jag förstår det. Jag tror bara att den gynnar henne eftersom man får lära känna henne ännu bättre och att de sätter henne i många situationer där hon framstår som väldigt omtänksam och osjälvisk.
Men tack för att du hade/har en sådan lugn diskussion med mig, jag tycker det är väldigt roligt att skriva om det och uppskattar när det inte bara blir en massa påhopp hela tiden. 

Men jag har en bakvänd fråga; finns det filmer som ni faktiskt har tröttnat på? 

Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-oktober-2015 vid 16:39
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:


Men jag har en bakvänd fråga; finns det filmer som ni faktiskt har tröttnat på? 



Ja, faktiskt. Lejonkungen var i princip min absoluta favoritfilm när jag var yngre, men jag måste ha sett den lite för många gånger, för nu orkar jag överhuvudtaget inte med den. Jag tycker fortfarande objektivt att det är en bra film men för mig personligen är den bara väldigt urvattnad.
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-oktober-2015 vid 17:26
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:


Men jag har en bakvänd fråga; finns det filmer som ni faktiskt har tröttnat på? 



Ja, faktiskt. Lejonkungen var i princip min absoluta favoritfilm när jag var yngre, men jag måste ha sett den lite för många gånger, för nu orkar jag överhuvudtaget inte med den. Jag tycker fortfarande objektivt att det är en bra film men för mig personligen är den bara väldigt urvattnad.

Vad intressant; är det så om något ber dig kolla på filmen att du total vägrar eller kan du ha igång den men inte enjoy it så att säga? 

Jag känner mig rätt done med Bambi och liknande filmer. Det enda som är vackert är animationen men det är inte tillräckligt för att jag ska orka titta på den. Köpte den på DVD för några år sedan för att det var så länge sedan jag såg den och ville se den igen men det var nog den enda gången har jag sett den sen dess. 
Mysigt att kolla vissa scener på ibland men som långfilm? Nja. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-november-2015 vid 19:55
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

 
Vad intressant; är det så om något ber dig kolla på filmen att du total vägrar eller kan du ha igång den men inte enjoy it så att säga? 

Vet inte riktigt, har inte hamnat i den situationen, men jag kan tänka mig att jag hade suttit med men fokuserat på allt annat än filmen- Kladdat i något skissblock, fipplat med telefonen eller bara zonat ut.
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media