Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pixar

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Pixar
    Postad: 05-februari-2009 vid 12:42
Det snackas om alla filmer som Pixar gett ut sedan Toy Story kom 1995 men det kan vara kul att diskutera Pixar i ett enda forum också.
 
Det som många säkert hållr med mig om så tycker jag att Pixar är de enda som verkligen tar sina pojekt som fullaste allvar. De satsar på bra animering, bra historier, mysiga miljöer, realism, bra karaktärer m.m.
 
Många andra animerade filmer har ofta varit lite för löjliga och saknat charm, även om jag uppskattat en och annan dataainimerad film utanför pixar men de är ytterst få. Pixar har lyckats med allt de har gjort hittils, till och med sina kortfilmer har sin charm.
 
Det som är den stora frågan är dock, vilken är den mest uppskattade pixarfilmen. Det är en fråga jag ställer. Vilken är er favorit av Pixars filmer och varför?
 
Sedan kan man också, även om det är extremt svårt även fråga den motsatta frågan, vilken film är minst bra och varför.
 
Det är mycket svårt att svara på för mig exempelvis eftersom jag tycker att alla filmerna är jättebra men jag tror att min favorit är Wall-e. Anledningen är att den filmen har en bra kärlekshistoria mellan två robotar och det som är så fascinerande är att större delen av filmen är utan dialog men allt förklaras så tydligt ändå och den har ett bra budskap om att kämpa för något/någon. Filmen kanske inte har samma härliga miljöer som sina föregångare men det är det briljant berättade historien som fastnar hos mig, musiken av Thomas Newman är suverän också. Jag kan nog inte förklara mera kortfattat.
 
Precis som att välja en favorit är det svårt att välja en som man tycker minst bra om men jag tror att Monsters inc är den svagaste för mig. Inte för att den har en dålig historia och är dåligt animerad utan tvärt om. Det som gör den till den svagare är mycket att den känns som en i mängden av andra animerade filmer, jag menar att den inte 100% kan mäta sig med övriga pixarfilmer och att den kan känna sig som en i mängden me ändå finns tecknen där så man ändå ser den som en pixarfilm. Fast kort och gått så handlar det mest om att charmen inte är fullt klockren men ändå så gillar jag även denna film skarpt. Den lilla flickan är så söt och de två starkarna som lär lösa det hela, det är ett äventyr man sent glömmer.
 
Ungefär så menar jag att ni ska förklara men jag förstår att det är svårt att välja. Jag kan ändra mig från ena sekunden till den andra för alla filmerna har bra budskap och olika charm som man kan ta del av flera gånger om.
MVH
   //Håkan
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-februari-2009 vid 13:55
Jag älskar Pixar.
 
De står alltid för kvalitet, och även om alla delar (manus, karaktärer eller vad det nu kan vara) inte håller lika hög klass varje gång finns där alltid någonting att glädjas över. Som det stod i en recension jag läste; deras filmer blir klassiker samma dag de har premiär. Dessutom har det hittills inte gjort en enda dålig film.
 
När jag var mindre, och Pixar gjorde sina första långfilmer, föredrog jag helt klart Disneys klassiker (gör så fortfarande). Då var det ju visserligen 90-tal, och Disney var på topp. Visst har jag alltid gillat Pixars filmer också, men inte alls lika mycket. Nu på senare år, när Disneys egna filmer varit relativt risiga hela högen, har jag blivit mer imponerad av Pixar.
 
Min favoritfilm från Pixar är Toy Story 2. Den första Toy Story är fantastisk, det har jag märkt främst sedan jag köpte den på dvd. Toy Story 2 är ännu bättre, på alla punkter. Det bästa med just de här filmerna är att man, precis som Disney själva brukade göra, satsat ordentligt på att få till bra berättelser och karaktärer. Detta kan ju ställas mot DreamWorks som verkar sikta på att göra tidernas roligaste film varje gång, vilket resulterar i att alla karaktärer skriker sig igenom samtliga filmer. Här är Shrek ett undantag, för Shrek är tveklöst min favoritfilm i genren. Nåväl, vinner av Pixars mästerverk gör Toy Story 2. Tätt därefter kommer dess föregångare och Ratatouille.
 
Enda sedan jag såg Monsters, inc första gången har jag tyckt att den inte når upp till övriga Pixarfilmers klass. Precis som Disneyfantast säger så känns den lite mer som "en i mängden" än vad övriga Pixarfilmer gör. Därmed inte sagt att den är dålig, den är riktigt bra och framför allt är grundidén med monster i garderober och grejer intressant. Dock skulle jag nog just nu klassa den som Pixars sämsta. Oklart nog tyckte jag faktiskt att Wall-E var den minst lyckade (varför förklarade jag då), efter att ha sett den på bio, men när jag såg om den växte den till sig lite och jag tror bannemej den gått om Monsters, inc. Detta är jag inte riktigt säker på så mitt svar blir här lite luddigt. I vilket fall som helst sopar både Wall-E och Monsters, inc banan med de flesta konkurrenter.
 
Pixar har svårt att misslyckas.


Ändrad av Hades - 06-februari-2009 vid 13:56
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2009 vid 19:40
Nu kategoriserar jag pixar

Vilken är den bästa pixar-filmen
Monsters inc och toy story. båda är riktigt bra, toy story 2 har jag tyckt om länge, och monsters inc är rolig när dörrarna kommer.

Vilken är den sämsta pixar-filmen
Superhjältarna, när jag såg den så var den långtråkig.

Vilken är den bäst tecknade pixar-filmen
Toy story, ett småkryps liv och hitta nemo

Vilken är den sämst tecknade pixar-filmen
Bilar, jag har aldrig förstått mig på den, den är seg, och det finns ingen humor i den, och samma sak med råttatulle

Vilken är den roligaste pixar-filmen
Monsters inc, så roligt när roz säger wasaski vi fick inte in någon raport igår kväll

Vilken är den tråkigaste pixar-filmen
Superhjältarna-jag uppskattar den inte som den typen av film

Vilken är den mest underskattade pixar-filmen
Toy story-roligast är när rex skakar bordet
Ett småkryps liv-prinsessan ärta är så skön
Toy story 2-wodys randal är så bra
Monsters inc-jag gillar den scenen när mike och sally träffade den snälla yetin

Vilken är den mest underskattade pixar-filmen
Superhjältarna
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2009 vid 19:59
Jag håller verkligen med om det du säger om Superhjältarna. Har aldrig gillat den filmen!
Visst den är lite smårolig ibland men annars finns det inte mycket positivt med den. Mest av allt så hatar jag skurken i den, vet inte riktigt varför dock...

Kan däremot inte alls hålla med om det du skrev om Råttatuille (som av någon anledning stod under "sämst tecknade" även om det du motiverar med inte har någonting alls att göra med filmenas utseende) Jag tycker det är en jättefin och rolig film! Älskar Paris och den filmen visar verkligen staden från dess bästa sida. Upp är min nya Pixar-favorit men Råttatuille är inte långt efter.

 

 

"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2009 vid 11:41
Elias, hur kan du säga att Superhjältarna BÅDE är den sämsta och mest underskattade Pixar-filmen? Menade du överskattade?
Till toppen
NotUnderstandable View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 17-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera NotUnderstandable Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-januari-2010 vid 23:28
Egentligen gillar jag inte datoranimerade filmer, men det är kul så.

Den bästa:
Monsters Inc.
Det var längesen jag såg den men jag tycker den är rolig. :) Den hade också en blå VHS, vilket jag tycker är roligt.(Stuart Little, som inte är en Disneyfilm förresten, hade så också fast gult istället för blått xD)

Den sämsta:
Bilar. Den är såååå tråkig. D:
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media