Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vart i världen utspelar sig klassikerna?

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
MrsDuck View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 16-november-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 31
inläggsval inläggsval   Citera MrsDuck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Vart i världen utspelar sig klassikerna?
    Postad: 05-januari-2009 vid 19:56
Jag har länge tänkt på de 44 Disney klassikerna (räknar aldrig med animerade filmer) och vart alla filmerna egentligen utspelar sig. Disney har varit relativt bra på mångfald och fått med stora delar av världen i de olika filmerna. Vissa är jag osäkra på vart på kartan de ska föreställa utspela sig, men andra är rätt självklara.
Jag uteslöt några filmer från denna lista, som Fantasia, Ichabod & Mr Toad, Melody Time, Pank och Fågelfri etc eftersom dessa består av kortfilmer eller helt enkelt är i sin egen fantasivärld. Du får gärna lägga till dem dock om du vill!
 
Här är min lista, vad tror du? Synpunkter? DiskuteraSmile
 
Snövit - Sagan kommer ursprungligen från Italien men skrevs ner av Bröderna Grimm (tyskar). Sagan utspelar sig inte tydligt i något speciellt land men av teckningarna att döma är det menat att utspela sig i centrala Europa (Tyskland, Österrike, Schweiz).
Pinocchio - En italiensk saga, den utspelar sig i Italien.
Dumbo - Östra USA, New England. Nämner de inte Boston?
Bambi - Jag gissar Kanada eller möjligtvis norra USA.
Askungen - Har inga bra gissningar på vart detta kan vara någonstans, någonstans i Europa borde det vara dock.
Peter Pan - London, England
Lady & Lufsen – USA, men vart?
Törnrosa - Är osäker, men jag tycker att det påminner om ett forna England.
Pongo & de 101 Dalmatinerna - London, England
Svärdet i Stenen - England
Djungelboken - Indien
Aristocats - Paris, Frankrike
Robin Hood - England
Filmen om Nalle Puh - Eftersom A.A. Milne är britt, så borde även Sjumilaskogen ligga i England
Bernard och Bianca - Har inte sett den här filmen så kan därför inte bedömma vart någonstans det kan utspela sig.
Micke & Molle - Kanada eller norra USA
Taran och den Magiska Kitteln - Har inte heller sett denna film, författaren som skrivit boken är från USA
Mästerdetektiven Basil Mus - London, England
Oliver & Gänget - New York, USA
Den Lilla Sjöjungfrun - Om man tittar på arkitekturen i teckningarna och kläderna som vissa av karaktärerna bär, säger jag Frankrikes kust mot Medelhavet.
Bernard och Bianca i Australien – Australien givetvis
Skönheten och Odjuret – En fransk saga, och namnen avslöjar att det är Frankrike filmen utspelar sig i.
Aladdin – Mellanöstern, sydöstra Asien
Lejonkungen – Central/Sydafrika
Pocahontas – USA/Nordamerika
Ringaren i Notre Dame – Paris, Frankrike
Herkules – Grekland
Mulan – Kina
Tarzan – Det ska väll utspela sig på någon slags ö, eftersom Tarzan föräldrar kommer i land där efter att ett skepp sjunkit. Ön ligger troligtvis nära Centralafrika på Afrikas västra kust eftersom gorillor bara finns där.
Kejsarens Nya Stil – Sydamerika, Peru?
Atlantis – Osäker på om det är USA, men Atlantis folk påminner lite om ursprungskulturerna i Polynesien. De "nämner" Island i och med Vikingarna i början av filmen dock
Lilo & Stitch – Hawaii
Skattkammarplaneten – Vet ej?
Björnbröder – Norra USA eller Kanada återigen
Kogänget – Södra USA
Prinsessan och Grodprinsen - Kommande Ska utspela sig i New Orleans
 
Jag tycker att Norden och Östra Europa är lite underrepresenterade, mer om oss i norr tack, Disney! Big%20smile
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-januari-2009 vid 21:33

oj fattar inte att du åkat skriva hella listan! men här kommer lite synpunkter från mig.

DUMBO: den borde utspela sig i florida efter som storken kollar ner på usa från ett moln och då befiner sig tåget i florida.
 
BERNAD OCH BIANCA: början utspelar sig i alla fall vid FN:s "högkvater" ( som jag förtill fället inte kommer i håg vad det ligger.)
 
TARAN OCH DEN MAGISKA KITTELN: dena film utspelar sig i ett fantasi land som hetter pydidan (osäker på stavnigen)
 
ATLANTIS: i början av filmen står det WASHINGTON D.C så det är där början utspelar sig.
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
MrsDuck View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 16-november-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 31
inläggsval inläggsval   Citera MrsDuck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2009 vid 16:47
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

oj fattar inte att du åkat skriva hella listan! men här kommer lite synpunkter från mig.

DUMBO: den borde utspela sig i florida efter som storken kollar ner på usa från ett moln och då befiner sig tåget i florida.
 
BERNAD OCH BIANCA: början utspelar sig i alla fall vid FN:s "högkvater" ( som jag förtill fället inte kommer i håg vad det ligger.)
 
TARAN OCH DEN MAGISKA KITTELN: dena film utspelar sig i ett fantasi land som hetter pydidan (osäker på stavnigen)
 
ATLANTIS: i början av filmen står det WASHINGTON D.C så det är där början utspelar sig.
Haha jag hade lite tid över! Smile Plus jag har ju tänkt på den ganska länge...
 
Så Atlantis är i Washington DC? Det missade jag LOL Se där.
FNs högkvarter ligger väll i New York Smile Men jag har för mig att de senare i filmen (Bernard och Bianca) är i sumpmarker av ngt slag? Jag har sett jättekorta snuttar när jag bläddrat förbi Disney Channel ibland nämligen...
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2009 vid 16:51
Postad av MrsDuck MrsDuck skrev:

Atlantis – Osäker på om det är USA, men Atlantis folk påminner lite om ursprungskulturerna i Polynesien. De "nämner" Island i och med Vikingarna i början av filmen dock
 
Skattkammarplaneten – Vet ej?
Skattkammarplaneten utspelar sig i rymden, exakt vart är väl lite svårare att säga.
 
Att lokalisera Atlantis kan bli ett enormt problem med tanke på hur många forskare, professorer, arkeologer osv som redan försökt och ändå i kunnat fastställa något. Anledningen till att det blir svårt är ju helt enkelt att ön sägs ha försvunnit ner i havet (vilket vissa dock påstår är en omöjlighet på så kort tid).
Det finns många teorier kring vad Atlantis egentligen var och vilka som levde där. Vissa påstår att Atlantis var den ö där människan först skapades, ett slags paradis. När Atlantis sedan gick under har man kopplat det till tex syndafloden, Noaks ark.
Andra påstår att Atlantis ska ha varit en ö intill Grekland. Atlantis har också sagts vara Amerika och indianerna skulle i så fall ha varit Atlantis invånare. Även några av nazisterna har haft en teori om denna mytomspunna ö, enligt vilken Atlantis skulle vara den ariska rasens urhem och vara placerad i Nordsjön.
Somliga tror att Atlantis aldrig har funnits, somliga tror att ön kommer att resa sig igen. Dock är det ingen som med säkerhet kan säga vart den låg, ligger eller kommer att återuppstå, även om många försökt och med all säkerhet kommer att fortsätta försöka.
Nu minns jag inte exakt hur det är i filmen, om de har någon speciell teori eller om de bara, helt mirakulöst, har funnit Atlantis. Sedan är det ju iof inte säkert att de kommer fram till den plats de sökte Atlantis på eller om det var så att de hittade Atlantis någon annanstans. Columbus var ju övertygad om att Amerika var Indien..
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2009 vid 17:16
Postad av MrsDuck MrsDuck skrev:

Jag har länge tänkt på de 44 Disney klassikerna (räknar aldrig med animerade filmer) och vart alla filmerna egentligen utspelar sig. Disney har varit relativt bra på mångfald och fått med stora delar av världen i de olika filmerna. Vissa är jag osäkra på vart på kartan de ska föreställa utspela sig, men andra är rätt självklara.
Jag uteslöt några filmer från denna lista, som Fantasia, Ichabod & Mr Toad, Melody Time, Pank och Fågelfri etc eftersom dessa består av kortfilmer eller helt enkelt är i sin egen fantasivärld. Du får gärna lägga till dem dock om du vill!
 
Här är min lista, vad tror du? Synpunkter? DiskuteraSmile
 
Snövit - Sagan kommer ursprungligen från Italien men skrevs ner av Bröderna Grimm (tyskar). Sagan utspelar sig inte tydligt i något speciellt land men av teckningarna att döma är det menat att utspela sig i centrala Europa (Tyskland, Österrike, Schweiz).
Pinocchio - En italiensk saga, den utspelar sig i Italien.
Dumbo - Östra USA, New England. Nämner de inte Boston?
Bambi - Jag gissar Kanada eller möjligtvis norra USA.
Askungen - Har inga bra gissningar på vart detta kan vara någonstans, någonstans i Europa borde det vara dock.
Peter Pan - London, England
Lady & Lufsen – USA, men vart?
Törnrosa - Är osäker, men jag tycker att det påminner om ett forna England.
Pongo & de 101 Dalmatinerna - London, England
Svärdet i Stenen - England
Djungelboken - Indien
Aristocats - Paris, Frankrike
Robin Hood - England
Filmen om Nalle Puh - Eftersom A.A. Milne är britt, så borde även Sjumilaskogen ligga i England
Bernard och Bianca - Har inte sett den här filmen så kan därför inte bedömma vart någonstans det kan utspela sig.
Micke & Molle - Kanada eller norra USA
Taran och den Magiska Kitteln - Har inte heller sett denna film, författaren som skrivit boken är från USA
Mästerdetektiven Basil Mus - London, England
Oliver & Gänget - New York, USA
Den Lilla Sjöjungfrun - Om man tittar på arkitekturen i teckningarna och kläderna som vissa av karaktärerna bär, säger jag Frankrikes kust mot Medelhavet.
Bernard och Bianca i Australien – Australien givetvis
Skönheten och Odjuret – En fransk saga, och namnen avslöjar att det är Frankrike filmen utspelar sig i.
Aladdin – Mellanöstern, sydöstra Asien
Lejonkungen – Central/Sydafrika
Pocahontas – USA/Nordamerika
Ringaren i Notre Dame – Paris, Frankrike
Herkules – Grekland
Mulan – Kina
Tarzan – Det ska väll utspela sig på någon slags ö, eftersom Tarzan föräldrar kommer i land där efter att ett skepp sjunkit. Ön ligger troligtvis nära Centralafrika på Afrikas västra kust eftersom gorillor bara finns där.
Kejsarens Nya Stil – Sydamerika, Peru?
Atlantis – Osäker på om det är USA, men Atlantis folk påminner lite om ursprungskulturerna i Polynesien. De "nämner" Island i och med Vikingarna i början av filmen dock
Lilo & Stitch – Hawaii
Skattkammarplaneten – Vet ej?
Björnbröder – Norra USA eller Kanada återigen
Kogänget – Södra USA
Prinsessan och Grodprinsen - Kommande Ska utspela sig i New Orleans
 
Jag tycker att Norden och Östra Europa är lite underrepresenterade, mer om oss i norr tack, Disney! Big%20smile
 
Jag kan komplettera listan lite tror jag:
 
Bernard och Bianca: Jag vet inte var de är i början men senare i filmen så borde de vara någonstans i träskmarkerna som kallas Everglades, dessa ligger i Florida.
 
Taran och den Magiska Kitteln: Som sagt så utspelar sig detta i en annan värld, i landet Prydain.
 
Skattkammarplaneten: I rymden så klart, tror dock att det är i ett annat solsystem, alltså inte Vintergatan.
 
Ojdå, det var väldigt många filmer som uspelade sig i Franrike. Undrar om det är någon tanke bakom detta eller att det bara är en slump?
Och jag håller med, det borde komma fler filmer som utspelar sig i Norra Europa/Norden. Jag skulle också uppskatta någon mer film ifrån Sydamerika mer än "Kejsarens Nya Stil" och kanske någon mer ifrån Afrika? Hade inte varit helt fel med en film som utspelar sig i öknen igen, lite i stil med Aladdin...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2009 vid 19:01
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

Bernard och Bianca: Jag vet inte var de är i början men senare i filmen så borde de vara någonstans i träskmarkerna som kallas Everglades, dessa ligger i Florida.


Början borde vara i New York, då det är i FNs högkvarter. Sen var det ett tag sedan jag såg filmen (kanske bordeta en titt igen snart ^_^) så jag är inte helt säker på om de far utanför New York till barnhemmet eller om det är i samma stad.

 
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

Ojdå, det var väldigt många filmer som uspelade sig i Franrike. Undrar om det är någon tanke bakom detta eller att det bara är en slump?


Frankrike hade länge varit ett centrum för konst och litteratur så det är väl inte så konstigt att många gamla klassiska sagor och historier blev till och även utspelar sig i Frankrike.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2009 vid 23:39
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

 
Skattkammarplaneten: I rymden så klart, tror dock att det är i ett annat solsystem, alltså inte Vintergatan.
Bara för at det är ett annat solsystem behöver det inte vara i en annan galax.
 
Men, jag tror att det är som i Stjärnornas Krig, "För länge sen i en galax långt borta."
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2009 vid 01:04
Postad av stitch stitch skrev:

Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

 
Skattkammarplaneten: I rymden så klart, tror dock att det är i ett annat solsystem, alltså inte Vintergatan.
Bara för at det är ett annat solsystem behöver det inte vara i en annan galax.
 
Men, jag tror att det är som i Stjärnornas Krig, "För länge sen i en galax långt borta."
 
Ojdå, ledsen,  jag rör ihop min rymdtermer en aning märker jag XD
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
MrsDuck View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 16-november-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 31
inläggsval inläggsval   Citera MrsDuck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2009 vid 12:36
Jaa det är många filmer som utspelar sig i Frankrike, men de flesta är i England tror jag faktiskt. Sen USA men det är väll självklart eftersom Disney ligger i Amerikat. Approve 
Jag hoppas att nu när Disney delvis återvänder till 2D så kanske de börjar göra fler filmer som utspelar sig i lite intressanta delar av världen.
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2009 vid 16:51
Postad av MrsDuck MrsDuck skrev:

Den Lilla Sjöjungfrun - Om man tittar på arkitekturen i teckningarna och kläderna som vissa av karaktärerna bär, säger jag Frankrikes kust mot Medelhavet.
 
Jag skulle personligen gissa på någonstans i Karibiska havet. Tycker det ser ut som det när man tittar på naturlandskapet.

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2009 vid 19:45
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Postad av MrsDuck MrsDuck skrev:

Den Lilla Sjöjungfrun - Om man tittar på arkitekturen i teckningarna och kläderna som vissa av karaktärerna bär, säger jag Frankrikes kust mot Medelhavet.
 
Jag skulle personligen gissa på någonstans i Karibiska havet. Tycker det ser ut som det när man tittar på naturlandskapet.
 
Ja med tanke på hur  endel av fiskarna ser ut  och att sebastian är en jamaicans krabba kan de stämma, men de är så mycket annat oxå som man kan funderar på de är ganska nära till nåt kallt ställe verkar de som då de både i serien besöker ett kallt ställe och de är kallt där Morgana bor i tvåan. Nu är jag usel på geografi så jag vet inte va de kalla stället kan heta Embarrassed 
 
Jag har hört folk disskutera detta förrut och då har Italein nämts oxå , va tror ni om de ?
 
 
Love will be your guide
Till toppen
MrsDuck View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 16-november-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 31
inläggsval inläggsval   Citera MrsDuck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-januari-2009 vid 17:27
Postad av Saga Saga skrev:

Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Postad av MrsDuck MrsDuck skrev:

Den Lilla Sjöjungfrun - Om man tittar på arkitekturen i teckningarna och kläderna som vissa av karaktärerna bär, säger jag Frankrikes kust mot Medelhavet.
 
Jag skulle personligen gissa på någonstans i Karibiska havet. Tycker det ser ut som det när man tittar på naturlandskapet.
 
Ja med tanke på hur  endel av fiskarna ser ut  och att sebastian är en jamaicans krabba kan de stämma, men de är så mycket annat oxå som man kan funderar på de är ganska nära till nåt kallt ställe verkar de som då de både i serien besöker ett kallt ställe och de är kallt där Morgana bor i tvåan. Nu är jag usel på geografi så jag vet inte va de kalla stället kan heta Embarrassed 
 
Jag har hört folk disskutera detta förrut och då har Italein nämts oxå , va tror ni om de ?
 
Om det är i Europa måste det vara Frankrike, vilket jag är nästan tvärsäker på att det är. Medelhavet är ganska exotiskt! Smile Är det inte Frankrike måste det vara en fransk koloni i Franska Polynesien någonstans.
 
Sjömännen här har den "typiska" (stereotypa) franska utstyrseln med randiga tröjor, röd scarf och hatt.
 
 
Titta på husets arkitektur, vit sten och rött tegel, typiskt medelhavsarkitektur.
 
Barrträd både till höger och vänster, inte så vanligt förekommande i Karibien, om det ens förekommer alls?
 
Sist, men inte minst, alla minns vi väll kocken Wink Fransk brytning osv "Sacrebleau" och "les poissons"
 
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2009 vid 00:17
Intressant  MrsDuck ! Men varför är de bara kocken  som låter som om han är från Frankrike Confused
Love will be your guide
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2009 vid 18:25
Barrträd både till höger och vänster, inte så vanligt förekommande i Karibien, om det ens förekommer alls?
 
[/QUOTE]
jo fast i samma sen förekommmer palmer.. och det är väl inte så vanligt i frankrike
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2009 vid 18:32
Hmm palmer i frankrike jodå de är väl inte så ovanligt ? inte vid stränderna iallfall eller ?
Love will be your guide
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2009 vid 21:12
Postad av Saga Saga skrev:

Hmm palmer i frankrike jodå de är väl inte så ovanligt ? inte vid stränderna iallfall eller ?
haha ojdå därserman geografin har väl aldig varit något vidare i mitt fallEmbarrassed
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2009 vid 22:21
Det finns faktiskt barrträd i Karibien, bl a karibisk tall. Och vad gäller den franska kopplingen så har ju flera karibiska öar varit franska kolonier.
 
Men filmen behöver ju faktiskt inte utspela sig på någon existerande plats, det kan ju vara ett fantasiland som har influerats av andra platser, både i Europa och Nordamerika.
Och när det gäller uppföljare och tv-serier så stämmer de ju inte alltid överens med ursprungsfilmerna, utan saker läggs till i efterhand. T ex så kallar man väl havsriket Atlantica i tv-serien, men i orignalfilmen så nämns aldrig namnet, om jag inte missminner mig?

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2009 vid 18:12
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

. T ex så kallar man väl havsriket Atlantica i tv-serien, men i orignalfilmen så nämns aldrig namnet, om jag inte missminner mig?
 
Ne det gör det inte, Men det har även lagts till på uppföljarna.
 
Smile
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
MrsDuck View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 16-november-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 31
inläggsval inläggsval   Citera MrsDuck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2009 vid 21:55
Postad av *natalie* *natalie* skrev:

Det finns faktiskt barrträd i Karibien, bl a karibisk tall. Och vad gäller den franska kopplingen så har ju flera karibiska öar varit franska kolonier.
 
Men filmen behöver ju faktiskt inte utspela sig på någon existerande plats, det kan ju vara ett fantasiland som har influerats av andra platser, både i Europa och Nordamerika.
Och när det gäller uppföljare och tv-serier så stämmer de ju inte alltid överens med ursprungsfilmerna, utan saker läggs till i efterhand. T ex så kallar man väl havsriket Atlantica i tv-serien, men i orignalfilmen så nämns aldrig namnet, om jag inte missminner mig?
Karibisk tall? Jag tycker träden till vänster ser lite ut som välklippa enar av något slag. Jag kunde inte hitta några bilder av karibisk tall så jag vet inte hur dem ser ut.
Jo jag tänkte på koloniseringen men känner ändå på något vis att det är den franska medelhavskusten... LOL Men visst kan det vara en ihopfantiserad värld, det är ju Disney trots allt!
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-januari-2009 vid 19:34
I öppningsscenen av Törnrosa kan man se en symbol som påminner om Albaniens flagga.
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2009 vid 14:20
Postad av Mendez Mendez skrev:

I öppningsscenen av Törnrosa kan man se en symbol som påminner om Albaniens flagga.
 
den albanska flaggans märke syns i i scenen mella hubert och stefan.
man ser hella märket i filmen men fick inte tag på någon bra bild
här ser man nästan hela men som sagt jag hittade ingen bra bild


Ändrad av disney_erika - 26-april-2009 vid 14:20
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2009 vid 16:10
Hm, undrar om det var meningen att det skulle vara en ledtråd till att filmen utspelade sig där, ellerom det bara är ett vanligt motiv. Filmen i övrigt känns engelsk eller tysk tycker jag.

Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2009 vid 16:17
Postad av råttigan84 råttigan84 skrev:

Hm, undrar om det var meningen att det skulle vara en ledtråd till att filmen utspelade sig där, ellerom det bara är ett vanligt motiv. Filmen i övrigt känns engelsk eller tysk tycker jag.

jag håller med dig filmens miljö känns inte albansk. Filmen känns mer Engelsk, Fransk
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-mars-2009
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2009 vid 21:59
Visserligen kan jag inte uttala mig alltför mycket om hur en albansk miljö ser ut... Tongue


Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2009 vid 23:10
Har alltid tänkt mig att Törnrosa ska utsepla sig i Englad med tanke på miljön och sen så är väl Stefan och Philip ganska så engelska namn. Men de är ju intressant att den albanska  "flaggan" är med på två hörn...
Love will be your guide
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2009 vid 21:53

Jag sökte runt lite på nätet och hittade lite intressant information. Symbolen är tvehövdad örn, en så kallad "dubbelörn". Tydligen är det en väldigt gammal symbol, så den behöver inte ha något med just landet Albanien att göra, även om de använder den i sin flagga (vilket även Serbien och Montenegro gör).


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2009 vid 19:34
Postad av MrsDuck MrsDuck skrev:

Jag har länge tänkt på de 44 Disney klassikerna (räknar aldrig med animerade filmer) och vart alla filmerna egentligen utspelar sig. Disney har varit relativt bra på mångfald och fått med stora delar av världen i de olika filmerna. Vissa är jag osäkra på vart på kartan de ska föreställa utspela sig, men andra är rätt självklara.
Jag uteslöt några filmer från denna lista, som Fantasia, Ichabod & Mr Toad, Melody Time, Pank och Fågelfri etc eftersom dessa består av kortfilmer eller helt enkelt är i sin egen fantasivärld. Du får gärna lägga till dem dock om du vill!

 

Här är min lista, vad tror du? Synpunkter? DiskuteraSmile

 

Snövit - Sagan kommer ursprungligen från Italien men skrevs ner av Bröderna Grimm (tyskar). Sagan utspelar sig inte tydligt i något speciellt land men av teckningarna att döma är det menat att utspela sig i centrala Europa (Tyskland, Österrike, Schweiz).

Pinocchio - En italiensk saga, den utspelar sig i Italien.

Dumbo - Östra USA, New England. Nämner de inte Boston?

Bambi - Jag gissar Kanada eller möjligtvis norra USA.

Askungen - Har inga bra gissningar på vart detta kan vara någonstans, någonstans i Europa borde det vara dock.

Peter Pan - London, England

Lady & Lufsen – USA, men vart?

Törnrosa - Är osäker, men jag tycker att det påminner om ett forna England.

Pongo & de 101 Dalmatinerna - London, England

Svärdet i Stenen - England

Djungelboken - Indien

Aristocats - Paris, Frankrike

Robin Hood - England

Filmen om Nalle Puh - Eftersom A.A. Milne är britt, så borde även Sjumilaskogen ligga i England

Bernard och Bianca - Har inte sett den här filmen så kan därför inte bedömma vart någonstans det kan utspela sig.

Micke & Molle - Kanada eller norra USA

Taran och den Magiska Kitteln - Har inte heller sett denna film, författaren som skrivit boken är från USA

Mästerdetektiven Basil Mus - London, England

Oliver & Gänget - New York, USA

Den Lilla Sjöjungfrun - Om man tittar på arkitekturen i teckningarna och kläderna som vissa av karaktärerna bär, säger jag Frankrikes kust mot Medelhavet.

Bernard och Bianca i Australien – Australien givetvis

Skönheten och Odjuret – En fransk saga, och namnen avslöjar att det är Frankrike filmen utspelar sig i.

Aladdin – Mellanöstern, sydöstra Asien

Lejonkungen – Central/Sydafrika

Pocahontas – USA/Nordamerika

Ringaren i Notre Dame – Paris, Frankrike

Herkules – Grekland

Mulan – Kina

Tarzan – Det ska väll utspela sig på någon slags ö, eftersom Tarzan föräldrar kommer i land där efter att ett skepp sjunkit. Ön ligger troligtvis nära Centralafrika på Afrikas västra kust eftersom gorillor bara finns där. Kejsarens Nya Stil – Sydamerika, Peru?

Atlantis – Osäker på om det är USA, men Atlantis folk påminner lite om ursprungskulturerna i Polynesien. De "nämner" Island i och med Vikingarna i början av filmen dock

Lilo & Stitch – Hawaii

Skattkammarplaneten – Vet ej?

Björnbröder – Norra USA eller Kanada återigen

Kogänget – Södra USA

Prinsessan och Grodprinsen - Kommande Ska utspela sig i New Orleans

 

Jag tycker att Norden och Östra Europa är lite underrepresenterade, mer om oss i norr tack, Disney! Big%20smile
Du listade bara 36 st filmer, du saknar 8 st filmer på din lista om du ville lista 44 st

kålla på min lista, det är ju mer än bara klassikerna som räknas:

snövit-i tyskland

dumbo-i USA

bambi-i norra USA

askungen-i cypern

alice i underlandet-i bulgarien

lady och lufsen-i italien

törnrosa-england

pongo och de 101 dalmatinerna-london, england

svärdet i stenen-england

djungelboken-indien

aristocats-paris, frankrike

robin hood-england

micke och molle-norra USA

mästerdetektiven basil mus-london, england

den lilla sjöjungfrun(klassikern)-i frankrike

bernard och bianca i australien-i australien

farbror joakim och knatte,fnatte och tjatte i jakten på den försvunna lampan-ankeborg borde ligga i USA

lejonkungen-sydcentralafrika

nalle puh och jakten på christoffer robin-sjumilaskogen ligger nog i england

kejsarens nya stil-peru

björnbröder-kanada

kogänget-södra USA

lilla kycklingen-new york

vilddjuren-new york

toy story-i USA

ett småkryps liv-i spanien

toy story 2-i USA

monsters inc-i USA

hitta nemo-utanför australien

nya äventyr med nalle puh-sjumilaskogen ligger nog i england

mina vänner tiger och nalle puh-sjumilaskogen ligger nog i england

quack pack-i österrike

musses klubbhus-i USA

higglistans hjältar-jag gissar på att higglystan ligger i USA

små einsteins-de bor nog i en stat i USA men åker runt om i världen

lilla djungelboken-indien

timon och pumbaa-de bor i afrika men åker runt om i världen

boken om puh-sjumilaskogen ligger nog i england

nalle har ett stort blått hus-den utspelar sig nog i tyskland

ducktales-ankeborg borde ligga i USA

räddningspatrullen-jag tror att det är turkiet

101 dalmatinerna(serien)-england

den lilla sjöjungfrun(serien)-utanför frankrike

tigers film-sjumilaskogen ligger nog i england

nalle puh vännernas fest-sjumilaskogen ligger nog i england

nasses stora film-sjumilaskogen ligger nog i england

nalle puhvårkul med ru-sjumilaskogen ligger nog i england

puhs film om heffaklumpen-sjumilaskogen ligger nog i england

puhs heffaklumphalloween-sjumilaskogen ligger nog i england

lejonkungen 2-den utspelar sig i afrika

lejonkungen 3-den utspelar sig i afrika

102 dalmatiner(spelfilm)-london, england

djungel george 2-jag gissar på centralafrika, indien eller thailand

mupparnas julsaga-jag tror att den utspelar sig i tyckland

Ändrad av Eliaspbo - 29-oktober-2009 vid 07:47
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2009 vid 19:56
En del av punkterna på din lista är helt upp åt väggarna fel Eliaspbo.
  • Mupparnas julsaga borde logiskt sett utspela sig i London, England
  • Alice i Underlandet borde i alla fall utanför Alice dröm utspela sig på den engelska landsbygden.
  • Lady och Lufsen utspelar sig som mrDuck sa i USA
  • Räddningspatrullen och Quack Pack - USA mer troligt
Det är bara några självklara fel. Jag orkar inte gå igenom hela listan. Många av dem står endå tidigare i denna tråd.

Dessutom handlar denna tråd om Klassikerna och inte tv-serier och spelfilmer som du också räknade up


Ändrad av Daniel - 07-september-2009 vid 20:03
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2009 vid 21:32
Daniel, jag har fyra frågor till dig:

Är det säkert att mupparnas julsaga utspelar sig i london

Hur vet du att alice i underlandet utspelar sig i england

Hur skulle lady och lufsen kunna utspela sig i USA när kocken var italiensk

Och hur var räddningspatrullen och quack pack utspelade i USA(när ett avsnitt av quack pack där kalle anka förföljde kajsa där det var i alper och snötäckta berg, och ett avsnitt av räddningspatrullen var när dom åkte tåg till egypten)

Du daniel, du Måste tänka på att jag aldrig har fel

Ändrad av Eliaspbo - 07-september-2009 vid 21:34
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2009 vid 22:21
Boken som Mupparnas julsaga är baserad på, Charles Dickens A Christmas Carol som utspelar sig i London.

Alice i underlandet är skriven av den brittiska författaren Lewis Carroll, och boken och filmen tror jag därför utspelar sig i England.

Angående Lady och Lufsen. Om du skulle äta på en italiensk Restaurang i Malmö, är du då i Italien eller i Sverige?

Du säger ETT AVSNITT, nu syftar jag var dessa två tv-serier utspelar sig i huvudsak, och det tycker jag verkar vara USA.

Och du Eliaspbo, du har nog har haft flest FEL av alla här på detta forumet under den tiden som du varit medlem. Att du är 13 år och är så okunnig, nonchalant och tycks tro på allt du själv säger är rätt skrämmande tycker jag.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media