Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Walt Disney Treasures: Region 1 vs. Region 2

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
perham View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 24-januari-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera perham Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Walt Disney Treasures: Region 1 vs. Region 2
    Postad: 12-december-2008 vid 18:40
 
Region 2's utgåva av Chronological Donald, Vol. 2 saknar tre kortfilmer som finns i Region 1's utgåva: Commando Duck, Donald's Crime och Der Fuehrers Face. Alla dessa tre återfinns på Region 1's On The Front Lines.
 
Nu till min fråga: Är någon av de andra fem Walt Disney Treasures som givits ut i Region 2 ofullständiga eller på något annat sätt avvikande i förhållande till respektive motsvarande utgåva i Region 1?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 13:34
I The Complete Pluto vol 1 är en kortfilm utbytt på den europeiska utgåvan. Musse Pigg i Sing-Sing (1930) har ersatts med Musse Pigg på badort (1931).

I Silly Symphonies är det inte samma version av Tre små grisar. Den amerikanska utgåvan innehåller en omtecknad version av Stora Stygga Vargen som borstförsäljare. I den europeiska utgåvan är det originalet, dvs vargens förklädnad har ett stereotypt judiskt utseende.

I övrigt finns det säkert en del skillnader av mera obetydlig karaktär, t.ex. vilka trailers som visas etc.

Plus sånt som har fallit mig ur minnet.... Embarrassed
Till toppen
perham View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 24-januari-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera perham Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2008 vid 14:16
Hej Anders,
 
Tack för svaren. Jag har läst om bytet på The Complete Pluto, Vol. 1 (fallit mig ur minnet), men hade ingen aning om Silly Symphonies. Jag trodde att alla kortfilmer visades "uncut", så att säga, på Walt Disney Treasures, men här har vi tydligen ett undantag. Jag undrar varför den "judiska försäljaren" ansågs vara mer känslig att ta med i USA än i Europa. Bor det fler judar i USA än i Europa?
 
Haha nej, olika trailers är inte riktigt tillräckligt med skäl ens för mig att köpa fler än en utgåva av samma DVD. Extramaterial kan dock ha betydelse. Jag gjorde jämförelser mellan förteckningarna över extramaterialet på Region 2-utgåvorna som finns listade på din sida, Disneyania, och den information jag kunde hitta om extramaterialet på Region 1-utgåvorna. Jag hade väntat mig skillnader, men kunde faktiskt inte hitta några.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2008 vid 19:07
Postad av perham perham skrev:

Tack för svaren. Jag har läst om bytet på The Complete Pluto, Vol. 1 (fallit mig ur minnet), men hade ingen aning om Silly Symphonies. Jag trodde att alla kortfilmer visades "uncut", så att säga, på Walt Disney Treasures, men här har vi tydligen ett undantag. Jag undrar varför den "judiska försäljaren" ansågs vara mer känslig att ta med i USA än i Europa. Bor det fler judar i USA än i Europa?

Det har säkert varit deras mål att alla de ingående filmerna skulle vara oklippta. Men misstag kan göras. Ett så pass litet misstag motiverar knappast att man drar in hela upplagan och ersätter den. Men när den europeiska utgåvan skulle produceras har de tydligen korrigerat felet. Fast då lyckades de införa ett nytt misstag som gör att filmen Vattenbarnen inte visas som det är tänkt.

Silly Symphonies volym 2 (endast utgiven i region 1) har de för övrigt gjort en hel rad misstag. Det rör sig om klippta filmer, fel förtexter m.m. De felen är så många och allvarliga att man kan få sina skivor utbytta om man så önskar.


Ändrad av Anders M Olsson - 27-december-2008 vid 19:08
Till toppen
perham View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 24-januari-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera perham Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2008 vid 21:30
Hej Anders,
 
Intressant. Jag har inte letat så noga efter påskäggen så jag har inte märkt felet med "Vattenbarnen" (olyckligtvis äger jag den defekta utgåvan).
 
Du äger möjligtvis ingen full förteckning över felaktigheter, som du själv känner till, på både Region 1/2 utgåvor samt skillnader mellan Region 1/2, eller är dessa som vi räknat upp de enda du känner till?
 
Tack igen för alla svar!


Ändrad av perham - 27-december-2008 vid 21:34
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-december-2008 vid 12:43
Postad av perham perham skrev:

Du äger möjligtvis ingen full förteckning över felaktigheter, som du själv känner till, på både Region 1/2 utgåvor samt skillnader mellan Region 1/2, eller är dessa som vi räknat upp de enda du känner till?
 

Nej, en sådan kalenderbitare är jag inte att jag frossar i, och för bok över, andras misstag. Just nu kommer jag inte på mer, men det är möjligt att det finns mer som har fallit mig ur minnet...
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media