Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Nöjda med platinaserien?

Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Nöjda med platinaserien?
    Postad: 26-april-2008 vid 15:36
Hej! Förlåt om denna fråga kanske redan har ställts här på forumet: är ni nöjda med platinaserien? Valde disney rätt filmer att ingå i den? Saknas någon bra klassiker? Hör någon inte alls hemma i platinaserien? Vad tycker ni? Själv tycker jag inte att någon klassiker skall få mer uppmärksamhet än någon annan (tecknad) klassiker.

De klassiker som ingår i platinaserien är (så ni slipper söka på hemsidan):
Snövit och de sju dvärgarna
Pinocchio
Fantasia
Bambi
Askungen
Peter Pan
Lady och Lufsen
Törnrosa
Pongo och de 101 dalmatinerna
Djungelboken
Den lilla sjöjungfrun
Skönheten och Odjuret
Aladdin
Lejonkungen
Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2008 vid 16:28
Tycker det är bra urval de gjort, men hade nog bytt ut Fantasia eller Pongo mot Robin Hood.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

var: Sverige
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 11:20
Hur många filmer får ingå i platinaserien ?
Till toppen
Tianna View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Tianna Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 12:27
jag saknar nog Micke och molle, men allra mest pocahontas :/
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 15:24
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Hur många filmer får ingå i platinaserien ?

Det finns väl ingen speciell regel för hur många som får ingå, men Disney valde från början ut tio titlar. Ett par år senare lade de till ytterligare fyra så att det nu är totalt fjorton titlar i platinaserien.

En förändring som har gjorts alldeles nyligen är att Aladdin har utgått ur platinaserien. Ryktet säger att Alice i Underlandet kommer att tas in i stället, men det är inte officiellt bekräftat.
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 16:14
hehe kanske en riktig trög fråga men vad är det för spesielt med platinaserien är det typ 2 disk eller?Confused
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 19:52
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

hehe kanske en riktig trög fråga men vad är det för spesielt med platinaserien är det typ 2 disk eller?Confused

Platinaserien är "det bästa av det bästa", dvs de 14 mest attraktiva och värdefulla tecknade klassikerna. De ges ut på DVD enligt en långsiktig plan med två titlar om året, en på våren och en på hösten. De finns bara ute under ett par års tid, sen dras de in och går inte att köpa på flera år. Hösten 2008 kommer Törnrosa, våren 2009 kommer Pinocchio.

Samtliga har getts ut som dubbeldisc i USA. Här i Sverige har en del getts ut som dubbeldisc, en del bara som enkeldisc.
Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 19:53
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Platinaserien är "det bästa av det bästa", dvs de 14 mest attraktiva och värdefulla tecknade klassikerna. De ges ut på DVD enligt en långsiktig plan med två titlar om året, en på våren och en på hösten. De finns bara ute under ett par års tid, sen dras de in och går inte att köpa på flera år. Hösten 2008 kommer Törnrosa, våren 2009 kommer Pinocchio.

Samtliga har getts ut som dubbeldisc i USA. Här i Sverige har en del getts ut som dubbeldisc, en del bara som enkeldisc.
okej så det är det det står spesial utgåvor på typ?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 20:16

Nej. "Specialutgåva" är en ganska urvattnad beteckning som i princip kan sättas på vilken film som helst som kommer med lite extramaterial, inte bara filmerna i platinaserien.

Platinaseriens filmer har inte några speciella kännetecken här i Sverige. Man måste veta vilka det är, för det syns inte på fodralen. I USA står det "Platinum Edition" på omslagen.
Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2008 vid 20:58
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Nej. "Specialutgåva" är en ganska urvattnad beteckning som i princip kan sättas på vilken film som helst som kommer med lite extramaterial, inte bara filmerna i platinaserien.

Platinaseriens filmer har inte några speciella kännetecken här i Sverige. Man måste veta vilka det är, för det syns inte på fodralen. I USA står det "Platinum Edition" på omslagen.
okej tack men då tro jag att jag har några i den serien
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juli-2008 vid 19:07

okej tack men då tro jag att jag har några i den serien

Du kan se i första inlägget i den här tråden vilka platinafilmerna är.

Men det finns vissa fallgropar:

Pinocchio - 2000 års och 2003 års DVD-utgåvor är inga platinautgåvor. Platinautgåvan kommer till våren 2009.

Fantasia - 2000 års DVD-utgåva är ingen platinautgåva. Hittills är ingen platinautgåva annonserad.

Peter Pan - 2003 års DVD-utgåva är ingen platinautgåva. Endast 2007 års utgåva är en platinautgåva.

Törnrosa - 2002 års DVD-utgåva är ingen platinautgåva. Platinautgåvan kommer nu i höst (2008).

Pongo och de 101 dalmatinerna - 2000 års utgåva är ingen platinautgåva. Endast 2008 års utgåva är en platinautgåva.

Djungelboken - 2000 års utgåva är ingen platinautgåva. Endast 2007 års utgåva är en platinautgåva.

Den lilla sjöjungfrun - Har getts ut i en icke-platinautgåva utomlands, t.ex. i Storbritannien, Danmark och Tyskland. Den svenska utgåvan från 2006 är en platinautgåva.

Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-augusti-2008 vid 19:22
Vilka platinafilmer har ni ? Jag har Djungelboken samt 101 Dalmatiner.
Till toppen
disneyworld_ View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera disneyworld_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2008 vid 00:22
Jag har Djungelboken, Bambi, Lady & Lufsen, Askungen och Den lilla sjöjungfrun :)
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2008 vid 18:51
Postad av disneyworld_ disneyworld_ skrev:

Jag har Djungelboken, Bambi, Lady & Lufsen, Askungen och Den lilla sjöjungfrun :)

Glömde att jag även har Lady och Lufsen och Askungen också. Har DLS men import från England.
Till toppen
lina-maria View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera lina-maria Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-december-2008 vid 22:28
Jag har ; 
Bambi
Askungen
Peter Pan
Lady och Lufsen
Djungelboken
Den lilla sjöjungfrun 
Alice i Underlandet 
Lejonkungen
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2008 vid 20:46
Jag har dessa filmer i platinaserien:

Bambi
Askungen
Peter Pan
Lady och Lufsen
Törnrosa
Djungelboken
Den lilla sjöjungfrun 
Aladdin
Lejonkungen

Nu saknar jag bara Snövit, Pinocchio (inte länge tillTongue) Fantasia, Skönheten och Odjuret och Fantasia 2000 sen har jag alla Disneys Klassiker. WhohooBig%20smile Och såklart BoltWink
Till toppen
DisneyFanatic View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera DisneyFanatic Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2008 vid 16:01
Jag har allihopa på VHS, men på DVD har jag bara

Peter Pan
Törnrosa
Djungelboken
Den lilla sjöjungfrun
Lejonkungen
Alice i Underlandet

ska försöka samla allihopa, den film jag ska köpa näst blir Pinocchio
Why can't they understand
the way we feel
They just don't trust
what they can't explain
I know we're different but,
deep inside us
We're not that different at all.
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2008 vid 16:28
Postad av DisneyFanatic DisneyFanatic skrev:

Jag har allihopa på VHS, men på DVD har jag bara

Peter Pan
Törnrosa
Djungelboken
Den lilla sjöjungfrun
Lejonkungen
Alice i Underlandet

ska försöka samla allihopa, den film jag ska köpa näst blir Pinocchio

Har nu fått hem Törnrosa som jag vann. Ska också köpa Pinoccio samt Robin Hood.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2008 vid 17:00
Jag har rätt många av de t.ex Törnrosa som jag vann i tävlingen här på sidan men också Pongo, Bambi, Askungen och Sjöjungfrun..
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Idliketofly View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Idliketofly Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2009 vid 00:18
Äschdå.. Jag som trodde de släppte alla disneyfilmer (klassikerna) i platina Ermm Har iallafall bara Lilla sjöjungfrun av dem ännu.
Till toppen
92juar View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 226
inläggsval inläggsval   Citera 92juar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2009 vid 17:03
Jag har:

Bambi
Askungen
Peter Pan
Lady och Lufsen
Törnrosa
Djungelboken
Den lilla sjöjungfrun
Aladdin

Ska köpa Pinocchio när den kommer ut   
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist

Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2010 vid 21:32
jag gillar inte det här, disney har förstört många bra filmer med den vedevärdiga platinaserien.
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori

Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2010 vid 21:48
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

jag gillar inte det här, disney har förstört många bra filmer med den vedevärdiga platinaserien.

?

Förklaring tack.

Gärna en logisk och vettig sådan om det inte är för mycket begärt.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

var: Dalarna
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 12:46
Jag gillar Platinaserien. Jag hade bara önskat att Lilla Sjöjungfrun var 2-disc. Dessutom så önskar jag att jag hade några av filmerna i latyina serien som jag inte har. eller så skaffar jag dem nu när de kommer i Diamond edition. Men samtidigt så tror jag att det skulle vara roligare att ha filmerna i Platinaserien. Jag får se hur det blir
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 13:48
Jag struntar högaktningsfullt i om filmerna som jag köper tillhör platinaserien, Diamond edition eller nån annan serie med snitsigt namn. Jag samlar på klassikerna, rätt och slätt. Vill jag ha t.ex. Aladdin, så köper jag helt enkelt den. Och har jag filmen redan så köper jag inte en ny utgåva bara för att den nya råkar tillhöra platinaserien. Filmen är ju (förhoppningsvis!) densamma oavsett vilket.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 14:23
Absolut så är det ju. Men jag är ju väldigt intresserad av t.ex. dokumentärer i extramaterial och så. T.ex. den senaste Aladdinutgåvan verkade inte bra. Så jag köpte Platinumutgåvan.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 15:05
Ja, bra extramaterial är så klart roligt. Jag gillar de där "så skapades filmen"-dokumentärerna. (Som jag för övrigt såg första gången på min Snövit-vhs faktiskt.) Det är dock inget som skulle få mig att köpa en ny utgåva av en film som jag redan har. Nu är jag inte så insatt i de här serierna, men vet man i förväg vilket bonusmaterial som kommer med på filmerna i olika utgåvor? Tänkte på din tanke om att det skulle vara roligare att ha filmerna i Platinaserien än Diamond Edition.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 16:03

Jag bryr mig heller inte om de är nån speciell utgåva jag köper filmen för jag vill ha den, men visst om nån av mina favorit filmer kommer i ny utgåva med mer eller annorlunda extramaterial köper jag såklart dubletter.

Love will be your guide
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 20:41
Låt oss säga så här. om Den lilla sjöjungfrun skulle komma på två-disc i Diamon Edition.Då skulle jag köpa den. Men om Törnrosa kommer i ny utgåva med bara ett par skillnader i Bonusmaterial så skulle jag inte köpa den. Men det är filmer jag redan har. På de filmer jag inte har så brukar jag sätta mig och föröska jämföra vilken version som verkar ha mest eller mest intressant bonusmaterial. Just nu funderar jag på om jag ska skaffa Snövit på DVD eller Blu-ray eller om jag ska försöka köpa den på Platinum på typ Tradera eller Blocket. Det är svårt att bestämma sig. Platinumversionen verkar intressant. Men som jag har fattat det så finns det en en-disc och en två-disc version. Och på Två-disc versionen så är inte andra discen textad (Som jag har fattat det). Men jag kan ju ha fel.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2010 vid 21:06
Att ni orkar. :p Men om man tycker extramaterialet är lika intressant som filmen, så kan jag förstå att man vill ha så mycket som möjligt. Själv köper jag filmer jag saknar, punkt. Inga dubletter alls, såvida inte någon av filmerna som jag redan har skulle bli skadade på något sätt. (Undantaget Oliver & Gänget som jag faktiskt har två av. Fast ändå inte, för den ena är med originaldubbningen och den andra med omdubbningen.)
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media