Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Janne Långben - The Movie

 Svara Svara Sida  12>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 1,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Janne Långben - The Movie
    Postad: 25-juni-2007 vid 17:15

Hur jag än letade så kunde jag inte hitta en enda tråd om en av mina favoritfilmer Janne Långben - The Movie, eller A Goofy Movie som den heter på engelska. Hur som helst så startar jag en här och nu och jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om filmen.

Själv så är jag smått besatt av den. Jag älskar karaktärerna och relationerna som utspelar sig och jag älskar humorn och all skön musik. Jag måste säga att jag tycker om den ett snäpp bättre på engelska. På något sätt så blir skämten roligare och med tanken på att det utspelar sig i USA, blir filmen också bättre (inte för att det skulle göra någon skillnad kanske men det är vad jag tycker). Inte för att jag ogillar den svenska versionen, tvärtom. Jag tycker att Max har en egen och helgrym röst till exempel. Smile

Det här är som sagt en av mina favoritfilmer som jag kan se om och om igen. Vad tycker nu ni om den?
 
It's a piece of cake
Till toppen
JungleJulia View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera JungleJulia Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 17:27
Jag såg den på bio när jag var typ 7 år, och tyckte att den var jätterolig!
Nu älskar jag scenen där dem sjunger "after today" med alla high school ungar LOL,riktigt rolig. Men jag har hört att det finns en uppföljare "an extremely goofy movie", den vill jag också se!
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 17:35
Ja, jag tycker om den scenen (och låten) också. Tycker om när Max säger "It's a piece of cake", haha. Jag vill nästan hoppa upp ur soffan och dansa med. LOL
 
Ja, det finns en uppföljare som heter "An extremly Goofy Movie". Jag såg den och visste att jag inte skulle förvänta mig så mycket. Tvåor brukar ju inte vara lika bra som ettan. Men jag kunde bara inte tycka om den filmen hur mycket jag än ansträngde mig. Den var tråkig, löjlig och konstig. Och det kändes som allt som ettan hade gått ut på bara försvann. Jag satt och undrade genom hela filmen vart Roxanne hade tagit vägen till exempel. Tongue Men detta är ju bara min åsikt.
It's a piece of cake
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 19:42
Ja. den här filmen tycker jag också är bra men störde mig på att dem inte hade samma röster men annars var den kanon. Jag älskar sången "resan i det blå", så himla härlig :D
Det är ganska sött att Max tillslut diggar sin pappa och att dem får en riktig far och son kontakt.
Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 19:54
Jag såg faktiskt denna filmen på youtube för ca ett halvår sedan  Embarrassed
Har aldrig haft höga tankar om filmen, och såg först bara ett 10minuters-klipp. Men jag kunde inte sluta titta och det slutade med att jag såg hela! Det var den engelska versionen givetvis, och den var faktiskt riktigt kul. Jag älskar när en av töntarna i publiken i början (?) skriker "Talk to me, talk to me, talk to me Stacey!". Haha, så jäkla kul.

Jag antar att sångaren i slutet på något sätt ska likna Michael Jackson, är det så?
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
storhe5 View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 23-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 271
inläggsval inläggsval   Citera storhe5 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 20:12
Jag har också sett denna film och älskar den.
Jag vill gärna också se uppföljaren till den.
Jag har sett filmen på svenska och Nick Atkinson är bra som Max.
Jan Modin var också bra som Långben även om det borde har varit Johan Lindqvist istället.
Johan Lindqvist är numera Långbens svenska röst på film.
Precis som i "Hos Musse" så spelas Långben av Johan på svenska.
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 22:36
Har ingen aning om Powerline, som sångaren i filmen heter ska likna Michael Jacksson. Han påminner förvisso mycket om honom, men det är ganska säkert att det inte är Mr Jacksson som sjunger i alla fall.
 
Haha, ja. "Hey Stacy! Talk to me, talk to me, talk to me baby!". Bara en av de roliga kommentarerna i den här underbara filmen. Tongue
It's a piece of cake
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 22:38

Jo, fast jag tycker nog bättre om Jan Modin som Långben. Men var det inte ytterligare en annan person som hade Långbens röst tidigare? I serien "Goof Troop" eller vad den nu hette.

It's a piece of cake
Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 22:44
Postad av Fircone Fircone skrev:

Jo, fast jag tycker nog bättre om Jan Modin som Långben. Men var det inte ytterligare en annan person som hade Långbens röst tidigare? I serien "Goof Troop" eller vad den nu hette.



Åh Goof Troop Heart
Men ja det är helt riktigt, Hans Lindgren har rösten till Långben i Goof Troop (Långbens galna gäng).


Ändrad av mimmi - 25-juni-2007 vid 22:45
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 09:04
Är det någon som har lyckats få tag på den svenska DVD-utgåvan av En extremt långbent film ännu?

Den släpptes enligt uppgift redan den 13/6 men har varit restnoterad hos Discshop sen dess. Jag har inte heller sett den i någon fysisk butik.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 10:15
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Är det någon som har lyckats få tag på den svenska DVD-utgåvan av En extremt långbent film ännu?

Den släpptes enligt uppgift redan den 13/6 men har varit restnoterad hos Discshop sen dess. Jag har inte heller sett den i någon fysisk butik.


Det däremot vet jag att jag har sett, i Borlänge på Ica-Maxi längs utfarten mot Falun. Men de hade inga många utav den, jag hittade bara typ fyra ex. som låg. Mindre än två veckor sen.
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 11:18
Tycker Långben The Movie är tråkig och deprimerande.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 17:34
Jag älskar The Goofy Movie! Skämten är underhållande, musiken sjukt bra och karaktärerna välgjorda. Tummen upp, helt klart.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 18:05
Postad av Jake Jake skrev:

Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Är det någon som har lyckats få tag på den svenska DVD-utgåvan av En extremt långbent film ännu?

Den släpptes enligt uppgift redan den 13/6 men har varit restnoterad hos Discshop sen dess. Jag har inte heller sett den i någon fysisk butik.


Det däremot vet jag att jag har sett, i Borlänge på Ica-Maxi längs utfarten mot Falun. Men de hade inga många utav den, jag hittade bara typ fyra ex. som låg. Mindre än två veckor sen.
 
Jag har själv sett den på Maxi i Jönköping. Jag har för mig att jag sett den på BR också, eller om det var Åhlens. Men jag är inte säker.
It's a piece of cake
Till toppen
92juar View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 24-maj-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 226
inläggsval inläggsval   Citera 92juar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 18:46
Jag tycker jätte mycket om den filmen. Jag tycker jätte mycket om låtarna. Jag kan dem.
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2007 vid 16:40
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Tycker Långben The Movie är tråkig och deprimerande.
Vad är det som är deprimerande? Confused
 
Själv älskar jag den här filmen! Helt klockren och dessutom lite utstickande då det är väldigt fokuserat på att Max är just tonåring. Max dröm i början är så töntigt rolig. "Maaaaaax.....Maaaaaax" LOL
När Långben tar Max till "råttshowen" skämms jag alltid åt honom. Det är riktigt synd om Max där.Wink Han får inget vidare första intryck heller "Neej mamma! Jag vill inte!!!Cry" Förstår att han vill stanna i bilen. Wink
 
Håller med om att Powerline liknar Michael Jackson som någon sa? På tal om det så har filmen skön musik och en härlig stämning över sig. Filmen har till och med en alldeles egen fejk-Elvis ju. Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2007 vid 18:36

Håller med dig Bara lilla jag, jag tycker att filmen är underbar och helrolig. Jag älskar humorn i den och själv blir jag bara glad när jag ser den, inte deprimerad. Smile

It's a piece of cake
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2007 vid 00:26
Den här filmen är ju grym! Såg den på bio, har gillat den sen dess. Den är lite annorlunda, och har mycket skön humor. Fick lite Simpsons-vibbar senast jag såg den. Vhs-bandet har blivit rätt utslitet, får skaffa den på dvd snart. Mycket bra film Thumbs%20Up
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2007 vid 00:55
Någon annan som får Grease-vibbar där i början? Med hon den blonda tjejen och han den "coola killen". Och hela låten i början? Och sen avslutas den med att Max står på en läktare där? Det kanske är meningen med hela grejen eller så är det jag som sett Grease för mycket haha. Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
TLShadowitch View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-juli-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera TLShadowitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2007 vid 02:17
Filmen är en av de bästa disneyfilmerna jag sett. Så klockren och träffsäker på alla punkter. Hur någon kan tycka den är tråkig och deprimerande (*host* dalmatiner *host*) övergår mitt förstånd :)


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2007 vid 17:11

Den är bara så genomdyster och tragisk, hela stämningen liksom. Trodde inte att Långben kunde få mig att må dåligt psykiskt, men den här filmen och dess uppföljare tillika visar på motsatsen.

Till toppen
TLShadowitch View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-juli-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera TLShadowitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 01:35
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Den är bara så genomdyster och tragisk, hela stämningen liksom. Trodde inte att Långben kunde få mig att må dåligt psykiskt, men den här filmen och dess uppföljare tillika visar på motsatsen.



Jag har tragiskt nog inte sett uppföljaren, visste inte ens om att den fanns förrän nyligen. Detta måste åtgärdas.

Nåväl, angående dysterhet i JLTM. Visst innehåller filmen dystra moment som får det att hugga i såväl hjärtat som tårkanalerna, men själva huvudkänslan som filmen förmedlar om komplicerade tonårsförhållanden och odödlig kärlek mellan far och son är bland det starkaste jag sett i filmsammanhang. Den tydliga representationen av olika stereotyper (coolingar, pluggisar, nördar etc) filmen visar upp är även den grym.

En av få filmer som faktiskt än idag förmedlar en kraftig känsla och minne av hur det faktiskt var att vara tonåring och hur otroligt viktigt det i sin egen skalle ansågs vara hur ANDRA såg på en själv.

obetalbart.

edit: Bör tilläggas att om filmen innebär traumatiska besvär för dig pga. personliga förhållanden som jag inte vet någonting om så förstår jag givetvis om du blir deprimerad av den. Däremot finner jag det omöjligt att hålla med om att filmen i sig i slutänden skulle förmedla någonting dystert, utan snarare tvärtom, lycka. Moment som när Max skriver "Hi Dad" med soppan eller när han räddar långben med det perfekta kastet i vattenfallet och långben med skakande röst säger "perfekt kast" får mig nästan att bli tårögd nu när jag tänker på det.


Ändrad av TLShadowitch - 24-augusti-2007 vid 01:42
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 10:20

Nu tar vi i lite väl. En av de bästa skildringarna mellan far och son i filmsamanhang är defintivt mellan Ray Liotta och Johnny Depp i Blow (2001).



Ändrad av 101dalmatiner - 24-augusti-2007 vid 10:20
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 16:02
Nja, jag kan inte påstå att jag tycker att TLShadowitch tog i så speciellt mycket, för det är faktiskt bara sant. I alla fall enligt mig. Jag måste säga att mina tankar skrevs ned i ord när jag läste inlägget. Man har ju verkligen fångat känslan av att vara osäker tonåring och hur svårt det kan vara både för far och son att få ett förhållande att fungera. Långben som försöker men det blir bara fel, och Max som har helt andra saker att tänka på än att umgås med sin far.
 
Att också se kontrasten mellan Petter och Långben är ganska intressant. Långben släpper efter till viss del och det funkar mycket bättre, till skillnad från Petter som kör på stenhård disciplin och istället får en son som närmast är rädd för honom, även om han själv kallar det respekt.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
TLShadowitch View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-juli-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera TLShadowitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 20:11
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Nu tar vi i lite väl. En av de bästa skildringarna mellan far och son i filmsamanhang är defintivt mellan Ray Liotta och Johnny Depp i Blow (2001).



Har dessvärre inte sett Blow, säkert en bra film men kändes ändå inte riktigt relevant i den här diskussionen.


Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Nja, jag kan inte påstå att jag tycker att TLShadowitch tog i så speciellt mycket, för det är faktiskt bara sant. I alla fall enligt mig. Jag måste säga att mina tankar skrevs ned i ord när jag läste inlägget. Man har ju verkligen fångat känslan av att vara osäker tonåring och hur svårt det kan vara både för far och son att få ett förhållande att fungera. Långben som försöker men det blir bara fel, och Max som har helt andra saker att tänka på än att umgås med sin far.
 
Att också se kontrasten mellan Petter och Långben är ganska intressant. Långben släpper efter till viss del och det funkar mycket bättre, till skillnad från Petter som kör på stenhård disciplin och istället får en son som närmast är rädd för honom, även om han själv kallar det respekt.


Trevligt att det finns fler som känner som jag. Håller med om den intressanta kontrasten mellan Petters och Långbens uppfostringsmetoder. Hela filmens starkhet är ju verkligen att den lyckats fånga så mycket verklighetskänsla i en tecknad film, det är sannerligen unikt. Jag ska precis se på uppföljaren nu för övrigt. Jake kom precis hem till mig med den :)
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 20:54
Jag läste en gång att JLTM inte finns i svensk version, stämmer det?
Till toppen
TLShadowitch View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-juli-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera TLShadowitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 21:14
Mjo den finns, Janne Långben the Movie heter den på svenska t.o.m. På engelska heter den "A Goofy movie" eller nåt.
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2007 vid 22:07
Däremot är den Svenska dubbningen så dålig att man önskar att den inte fanns. 
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2007 vid 19:40
Nae varför då? Jag tycker inte det är något fel på den dubbningen?
 
Precis TLShadowitch, man har verkligen fångat de där starka känslorna men samtidigt är det ju också så himla kul under filmens gång. Har fortfarande grymt roligt åt den varje gång jag ser den trots att jag kan den utantill vid det här laget. Tongue
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2007 vid 12:16

Plåstermus har rätt. Jag minns att mina öron blödde i takt med att dysterheten den här filmen inger spred sig i bröstkorgen på mig. En mycket obehaglig film. 

Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media